Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation On the Grammar Error of Intermediate Somali Students Learning Turkish

Yıl 2021, , 913 - 928, 27.09.2021
https://doi.org/10.32709/akusosbil.874128

Öz

The aim of the study is to reveal the grammatical mistakes they make in writing and expressions written in Somali B1-B2 level learning Turkish. In this direction, 53 Somali students at medium level studying at Bursa Uludag University Turkish Teaching Center in 2018-2019 constituted the study group of the study. The research is a case study according to the qualitative approach. The content of the research was collected by the examination of final exams and analyzed by descriptive analysis. According to the results of the study, a total of 1983 grammars were determined in Somali written expression samples. In other words, it was determined that 37.6% was morphology, 36% was spelling and punctuation, 14.2% was word-meaning, 8.5% was phonology and 3.7% was wrong. In addition, these categories are detailed and exemplified under various subheadings.

Kaynakça

  • Albayrak, F. (2010). Türkçe öğrenen Moğol öğrencilerin yazılı anlatım yanlışlarının dil bilgisi açısından değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Arhan, A. (2015). Türkçe öğrenen Mısırlı öğrencilerin yazılı anlatımında yaptıkları ad durum eki yanlışları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Arslan, M. ve Klicic, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisinin gelişiminde karşılaşılan sorunlar: Bosna Hersek Örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 170-182.
  • Awde, N. (1999). Somali-English English-Somali dictionary and phrasebook. New York: Hippocrene Books.
  • Aytan, T. ve Güney, N. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarında karşılaşılan sorunlar (Yıldız Tömer Örneklemi). IJLET, 3(2), 275-288.
  • Balyemez, S. (2016). Dilbilgisi üzerine açıklamalar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Barın, E. ve Demir, C. (2006). Türk dil bilgisi 1 ses bilgisi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Barın, E. ve Demir, C. (2008). Türk dil bilgisi 2 biçim bilgisi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Bayazıt, Z. Z. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen bireylerin yaptıkları sözdizimi hatalarının incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 130-140.
  • Bell, C. R. V. (1969). The Somali language. London: Longmans.
  • Boylu, E. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen temel seviyedeki İranlı öğrencilerin yazma problemleri. Journal of World of Turks, 6(2), 335-349.
  • Bölükbaş, F. (2011). Arap öğrencilerin Türkçe yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies. 6(3), 1357- 1367.
  • Büyükikiz, K. K. ve Hasırcı, S. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarının yanlış çözümleme yaklaşımına göre değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1,4, 51-62.
  • Ceran, D., Yıldız, D. ve Çakın, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde yazılı ve sözlü anlatımlarda yapılan yanlışlar: Japon Örneği. IJLET, UDES-2015,476-494.
  • Çerçi, A. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarına yönelik yanlış çözümlemesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(2), 695-715.
  • Çetinkaya, G. (2015). Yanlış çözümlemesi: yabancı dil olarak Türkçe öğrenen b2 düzeyindeki öğrencilerin yazılı metinlerine ilişkin görünümler. International Journal of Language’s Education and Teaching . 3(1), 164-178.
  • Doğan, L. (2008). Üniversiteler için Türkçe yazılı ve sözlü anlatım. İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Dolunay, S. K., İpek, O. ve Karabuğa, H. (2018). Türkçe öğrenen Arap öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki biçimbilgisel istem yanlışları. Akşemseddin Uluslararası İnsan, Toplum ve Spor Bilimleri Sempozyumu, Çorum.
  • Dursunoğlu, H. (2018). Türkiye Türkçesi ses bilgisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Elsawah, E. (2016). Ana dili Arapça Olanların Türkçe yazılı anlatımlarında sözcük kullanımları ve yazım yanlışları: durum tespiti ve çözüm önerileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ergin, M. (2004). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Basım/Yayım/Tanıtım.
  • Gezer, H. ve Kıymık, M. N. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Arap dilli öğrencilerin yazılı anlatım becerilerinde karşılaştıkları güçlüklere ilişkin bir çözümleme. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 43-64.
  • Islıoğlu, S. (2014). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde nesne durum ekinin kullanımı ile ilgili yanlışlar ve çözüm önerileri. Route Educational and Social Science Journal, 1(2), 101-115.
  • İnan, K. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen İranlıların yazılı anlatımları üzerine bir inceleme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • İpek, O. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yazım öğretimi. H.Karatay (Ed), Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi el kitabı içinde (ss. 473-520). Ankara: Pegem Akademi.
  • Jarbold, N. (2012). Moğalistan’ın Bayan-Ölgii bölgesindeki kazak öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğrenirken yaptıkları yazılı anlatım yanlışlarının dil bilgisi açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karatay, H. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yazma eğitimi. H.Karatay (Ed), Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi el kitabı içinde (ss. 411-471). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kırbaş, G. (2017). Türkçe öğrenen Ürdünlü öğrencilerin A2 düzeyi yazma becerisinde karşılaştıkları güçlükler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kirk, J. W.C. (1905). A grammar of the Somali language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Lewis, G. (2008). Turkish grammar. Oxford: Oxford University Press.
  • Lewis, J. W. (2008). Understanding Somalia and Somaliland. New York: Columbia University Press.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Mufley, S. (2017). Türkçe öğrenen Arap öğrencilerin yazma becerilerinde karşılaşılan sorunlar, bunlara yönelik öğrenci görüşleri ve öneriler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Nurlu, M. ve Kutlu, A. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde temel seviye A1 yazma sorunları: Afganistan örneği. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 25(2), 67-87.
  • Oyar, A. (2008). Ses bilgisi. L. Doğan (Ed), Üniversiteler için Türkçe yazılı ve sözlü anlatım içinde (ss. 59-74). İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Önder, A. (2017). Türkçe öğrenen yabancıların yazılı anlatım yanlışlarının çözümlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Polat, H. (2014). Türkçe öğrenen Rusların yazılı anlatımlarında yaptıkları dil yanlışları üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Saeed, J. (1999). Somali. Amsterdam: John Benjamin Publishing Company.
  • Sarıgül, E. (2017). Yabancı dil öğretiminde sözcük öğrenimi ve öğretimi sürecine genel bir bakış. JASSS, 54, 91-104. doi:10.9761/JASSS6940
  • Sayed, R. A. M. (2017). Türkiye’de Türkçe öğrenen Arap öğrencilerle Mısır’da Türkçe öğrenen öğrencilerin yazma becerisi gelişiminin karşılaştırılması ve çözüm önerileri: Mısır Yunus Emre Enstitüsü ve Gazi TÖMER örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sebzecioğlu, T. (2016). Dilbilim kavramlarıyla Türkçe dilbilgisi. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Somali. In Encyclopædia Britannica online. Retrieved from: https://www.britannica.com/place/Somalia
  • Subaşı, D. (2010). Tömer'de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Arap öğrencilerin kompozisyonlarında hata analizi. Dil Dergisi, 148, 6-16.
  • Tunçel, H. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe başlangıç seviyesi öğrencilerinin yazım yanlışları. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 729-745.
  • Türker, A. (2019). Yaratıcı yazma tekniklerinin yabancı dil olarak Türkçe yazma becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Warner, J. (1985). Somali grammar. Nairobi: Mennonite Board.
  • Yağmur Şahin, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki ek yanlışları. Tarih Okulu Dergisi, 6(15), 433-449.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. ve Bircan, D. (2015). Türkçe Öğretim Merkezi’nde okuyan yabancı öğrencilerin yazılı kompozisyonlarının “yanlış çözümleme yöntemi”ne göre değerlendirilmesi. International Journal of Language Academy, 3(1), 113-126. doi: 10.18033/ijla.189
  • Yükseköğretim Kurulu (2021). Öğrenci istatistikleri. https://istatistik.yok.gov.tr. (Erişim tarihi: 26.03.2021).

Türkçe Öğrenen Somalili Öğrencilerin Yazılı Anlatımlarındaki Dil Bilgisi Yanlışları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2021, , 913 - 928, 27.09.2021
https://doi.org/10.32709/akusosbil.874128

Öz

Araştırmanın amacı, Türkçe öğrenen B1-B2 düzeyindeki Somalili öğrencilerin yazılı anlatımlarında yaptıkları dil bilgisi yanlışlarının ortaya konulmasıdır. Bu doğrultuda 2018-2019 yılında Bursa Uludağ Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezinde öğrenim gören orta düzeydeki 53 Somalili öğrenci, araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma nitel yaklaşıma göre tasarlanmış bir durum çalışmasıdır. Araştırmanın verileri, katılımcıların kur sonu sınavları için yazmış oldukları sınav dokümanlarından elde edilmiş, betimsel analiz yapılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre Somalili öğrencilerin yazılı anlatım örneklerinde toplam 1983 dil bilgisi yanlışı tespit edilmiştir. Bunların %37,6’sının biçim bilim, %36’sının imla ve noktalama, %14,2’sinin sözcük-anlam, %8,5’inin ses bilim ve %3,7’sinin söz dizimi yanlışları olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca bu kategoriler de çeşitli alt başlıklar altında detaylandırılmış ve örneklendirilmiştir.

Kaynakça

  • Albayrak, F. (2010). Türkçe öğrenen Moğol öğrencilerin yazılı anlatım yanlışlarının dil bilgisi açısından değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Arhan, A. (2015). Türkçe öğrenen Mısırlı öğrencilerin yazılı anlatımında yaptıkları ad durum eki yanlışları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Arslan, M. ve Klicic, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisinin gelişiminde karşılaşılan sorunlar: Bosna Hersek Örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 170-182.
  • Awde, N. (1999). Somali-English English-Somali dictionary and phrasebook. New York: Hippocrene Books.
  • Aytan, T. ve Güney, N. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarında karşılaşılan sorunlar (Yıldız Tömer Örneklemi). IJLET, 3(2), 275-288.
  • Balyemez, S. (2016). Dilbilgisi üzerine açıklamalar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Barın, E. ve Demir, C. (2006). Türk dil bilgisi 1 ses bilgisi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Barın, E. ve Demir, C. (2008). Türk dil bilgisi 2 biçim bilgisi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Bayazıt, Z. Z. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen bireylerin yaptıkları sözdizimi hatalarının incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 130-140.
  • Bell, C. R. V. (1969). The Somali language. London: Longmans.
  • Boylu, E. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen temel seviyedeki İranlı öğrencilerin yazma problemleri. Journal of World of Turks, 6(2), 335-349.
  • Bölükbaş, F. (2011). Arap öğrencilerin Türkçe yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies. 6(3), 1357- 1367.
  • Büyükikiz, K. K. ve Hasırcı, S. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarının yanlış çözümleme yaklaşımına göre değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1,4, 51-62.
  • Ceran, D., Yıldız, D. ve Çakın, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde yazılı ve sözlü anlatımlarda yapılan yanlışlar: Japon Örneği. IJLET, UDES-2015,476-494.
  • Çerçi, A. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarına yönelik yanlış çözümlemesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(2), 695-715.
  • Çetinkaya, G. (2015). Yanlış çözümlemesi: yabancı dil olarak Türkçe öğrenen b2 düzeyindeki öğrencilerin yazılı metinlerine ilişkin görünümler. International Journal of Language’s Education and Teaching . 3(1), 164-178.
  • Doğan, L. (2008). Üniversiteler için Türkçe yazılı ve sözlü anlatım. İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Dolunay, S. K., İpek, O. ve Karabuğa, H. (2018). Türkçe öğrenen Arap öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki biçimbilgisel istem yanlışları. Akşemseddin Uluslararası İnsan, Toplum ve Spor Bilimleri Sempozyumu, Çorum.
  • Dursunoğlu, H. (2018). Türkiye Türkçesi ses bilgisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Elsawah, E. (2016). Ana dili Arapça Olanların Türkçe yazılı anlatımlarında sözcük kullanımları ve yazım yanlışları: durum tespiti ve çözüm önerileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ergin, M. (2004). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Basım/Yayım/Tanıtım.
  • Gezer, H. ve Kıymık, M. N. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Arap dilli öğrencilerin yazılı anlatım becerilerinde karşılaştıkları güçlüklere ilişkin bir çözümleme. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 43-64.
  • Islıoğlu, S. (2014). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde nesne durum ekinin kullanımı ile ilgili yanlışlar ve çözüm önerileri. Route Educational and Social Science Journal, 1(2), 101-115.
  • İnan, K. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen İranlıların yazılı anlatımları üzerine bir inceleme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • İpek, O. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yazım öğretimi. H.Karatay (Ed), Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi el kitabı içinde (ss. 473-520). Ankara: Pegem Akademi.
  • Jarbold, N. (2012). Moğalistan’ın Bayan-Ölgii bölgesindeki kazak öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğrenirken yaptıkları yazılı anlatım yanlışlarının dil bilgisi açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karatay, H. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yazma eğitimi. H.Karatay (Ed), Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi el kitabı içinde (ss. 411-471). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kırbaş, G. (2017). Türkçe öğrenen Ürdünlü öğrencilerin A2 düzeyi yazma becerisinde karşılaştıkları güçlükler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kirk, J. W.C. (1905). A grammar of the Somali language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Lewis, G. (2008). Turkish grammar. Oxford: Oxford University Press.
  • Lewis, J. W. (2008). Understanding Somalia and Somaliland. New York: Columbia University Press.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Mufley, S. (2017). Türkçe öğrenen Arap öğrencilerin yazma becerilerinde karşılaşılan sorunlar, bunlara yönelik öğrenci görüşleri ve öneriler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Nurlu, M. ve Kutlu, A. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde temel seviye A1 yazma sorunları: Afganistan örneği. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 25(2), 67-87.
  • Oyar, A. (2008). Ses bilgisi. L. Doğan (Ed), Üniversiteler için Türkçe yazılı ve sözlü anlatım içinde (ss. 59-74). İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Önder, A. (2017). Türkçe öğrenen yabancıların yazılı anlatım yanlışlarının çözümlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Polat, H. (2014). Türkçe öğrenen Rusların yazılı anlatımlarında yaptıkları dil yanlışları üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Saeed, J. (1999). Somali. Amsterdam: John Benjamin Publishing Company.
  • Sarıgül, E. (2017). Yabancı dil öğretiminde sözcük öğrenimi ve öğretimi sürecine genel bir bakış. JASSS, 54, 91-104. doi:10.9761/JASSS6940
  • Sayed, R. A. M. (2017). Türkiye’de Türkçe öğrenen Arap öğrencilerle Mısır’da Türkçe öğrenen öğrencilerin yazma becerisi gelişiminin karşılaştırılması ve çözüm önerileri: Mısır Yunus Emre Enstitüsü ve Gazi TÖMER örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sebzecioğlu, T. (2016). Dilbilim kavramlarıyla Türkçe dilbilgisi. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Somali. In Encyclopædia Britannica online. Retrieved from: https://www.britannica.com/place/Somalia
  • Subaşı, D. (2010). Tömer'de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Arap öğrencilerin kompozisyonlarında hata analizi. Dil Dergisi, 148, 6-16.
  • Tunçel, H. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe başlangıç seviyesi öğrencilerinin yazım yanlışları. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 729-745.
  • Türker, A. (2019). Yaratıcı yazma tekniklerinin yabancı dil olarak Türkçe yazma becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Warner, J. (1985). Somali grammar. Nairobi: Mennonite Board.
  • Yağmur Şahin, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki ek yanlışları. Tarih Okulu Dergisi, 6(15), 433-449.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. ve Bircan, D. (2015). Türkçe Öğretim Merkezi’nde okuyan yabancı öğrencilerin yazılı kompozisyonlarının “yanlış çözümleme yöntemi”ne göre değerlendirilmesi. International Journal of Language Academy, 3(1), 113-126. doi: 10.18033/ijla.189
  • Yükseköğretim Kurulu (2021). Öğrenci istatistikleri. https://istatistik.yok.gov.tr. (Erişim tarihi: 26.03.2021).
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Dil ve Edebiyat
Yazarlar

Seher İpek 0000-0002-0472-5098

Minara Aliyeva Çınar Bu kişi benim 0000-0002-7339-0260

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 4 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA İpek, S., & Aliyeva Çınar, M. (2021). Türkçe Öğrenen Somalili Öğrencilerin Yazılı Anlatımlarındaki Dil Bilgisi Yanlışları Üzerine Bir İnceleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 913-928. https://doi.org/10.32709/akusosbil.874128