Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fenomen Pazarlamanın Covid-19 Pandemi Sürecinde Marka Farkındalığı Bağlamında Kullanımı

Yıl 2022, , 169 - 182, 27.03.2022
https://doi.org/10.32709/akusosbil.903550

Öz

Fenomen Pazarlama (Influencer Marketing) son yıllarda markalar tarafından yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Bu gelişmede internet ve sosyal medya kullanım oranlarındaki artış etkili olmuştur. 2019 yılı aralık ayında Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan ve 2020 yılı mart ayında ülkemizde etkili olan Covid-19 pandemisi, getirdiği sokağa çıkma yasağı dolayısıyla iletişim teknolojileri kullanımında yoğunluğa sebebiyet vermiştir. Bu süreçte, geleneksel alışveriş davranışı yerini online alışveriş siteleri aracılığıyla yapılan sanal alışverişe vermiştir. Dijital platformlardaki etkileşim de bu süreçte artış göstermiş, bireyler dijital platformlar aracılığıyla markalı ürün/hizmet paylaşımında bulunmaya başlamıştır. Etkileşimli ve anlık ileti paylaşımına imkân tanıyan Instagram, fenomenlerin pandemi sürecinde yoğun marka paylaşımlarında bulunduğu bir platform olmaktadır. Buradan hareketle, araştırma süreci içerisinde örnekleme dahil edilen fenomenlerin Instagram hesaplarında yapmış oldukları marka paylaşımları incelenecektir. İçerik analizi yöntemi ile ele alınacak olan çalışma, katılımcıların hesaplarında araştırma süresi zarfında paylaştıkları markaları incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın örneklemini, amaçsal örneklem yöntemiyle seçilmiş, en az 2 milyon takipçiye sahip üç kadın internet fenomeni oluşturmaktadır. Çalışma, 1 Kasım-1 Aralık 2020 tarihleri arasındaki Instagram paylaşımları ile sınırlandırılmıştır. Çalışma hem marka farkındalığı hem de fenomen pazarlama kapsamında yürütülen literatür çalışmalarına pandemi sürecini kapsamına alarak katkı sağlamayı hedeflemektedir. Çalışma sonucunda, pandemi sürecinde örnekleme dahil edilen kadın Instagram fenomenlerinin en çok temizlik ve kişisel bakım kategorilerindeki markaları hesaplarında paylaştıkları görülmüştür. 

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1991). Measuring brand equity. New York: The Free Press.
  • Akar, E. (2010). Sosyal medya pazarlaması: sosyal web ’de pazarlama stratejileri. Ankara: Efil Yayınevi.
  • Aslan, E. Ş. (2014). Marka 2.0 stratejileri bağlamında global markaların sosyal medyada gündem belirlemesi: markaların 2.0 gündemi (Yayımlanmış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Babür Tosun, N. (2010). İletişim temelli marka yönetimi (1. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Belanche, D., Flavián, M. and Ibáñez-Sánchez, S. (2020), "Followers’ reactions to ınfluencers’ ınstagram posts", Spanish Journal of Marketing - ESIC, Vol. 24 No. 1, pp. 37-54. https://doi.org/10.1108/SJME-11-2019-0100
  • Canöz, K., Gülmez, Ö., & Eroğlu, G. (2020). Pazarlamanın yeni yıldızı ınfluencer marketing: ınfluencer takipçilerinin satın alma davranışını belirlemeye yönelik bir araştırma. 23(1), 73-91
  • Çatli, Ö. (2013). Marka değeri ve marka genişletme. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 48(1), 21-37.
  • E.Constantinides, E., & Stagno, Z. (2011). Potential of the social media as instruments of higher education marketing. Journal of marketing for higher education, 7-24.
  • Faircloth, J. B., Capella, L. M., & Alford, B. L. (2001). The Effect of brand attitude and brand ımage on brand equity. Journal Of Marketing Theory and Pratice, 3(9), 61-75. https://doi.org/10.1080/10696679.2001.11501897
  • Hoeffler, S., & Keller, K. L. (2003). The marketing advantages of strong brands. Brand Management, 10(6), 421-445.
  • Kotler, P., & Armstrong, G. (1996). Principles Of marketing. Englewood Cliffs: Prencite-Hall.
  • Köksal, Y., & Özdemir, Ş. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medya’nın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Ünivesitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, (18.1), 323-337.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis; an ıntroduction to ıts methodology (2nd Edition). Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications.
  • Kurtbaş, İ. (2016). Marka yönetimi ve başarılı markanın yarar ve etkileri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 32(32), 75-98. https://doi.org/10.17498/kdeniz.279660
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2010). Tüketici davranışı (9. Baskı). İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Peltekoğlu, F. B., & Askeroğlu, E. D. (2019). Dijital halkla ilişkiler: Fenomenler dijital marka elçisi olabilir mi? Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2(12), 1044-1067.
  • Sabuncuoğlu, A., & Gülay, G. (2014). Sosyal medyadaki yeni kanaat önderlerinin birer reklam aracı olarak kullanımı: twitter fenomenleri üzerine bir araştırma. iletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, (38), 2-14.
  • Taluk, Ş. (2017). Artık mesaj, medyanın ta kendisi. Campaign Dergisi, (69), 42-43.
  • Topal, İ., & Temizkan, V. (2016). İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 5(5), 1456-1473.
  • Turancı, E. (2016). Modanın dijital medya dünyasında sunumu: moda blogları üzerine bir inceleme. TRT Akademi.
  • Uztuğ, F. (2003). Markan kadar konuş. istanbul: Mediacat Yayınları.
  • Weber, R. P. (1990). Basic content analysis series: qualitative applications in the social sciences (2nd Edition). New Bury Park, California: Sage Publications.
  • Boomsocial. (tarih yok). Instagram hesapları. Kasım 26, 2020 tarihinde BoomSocial: https://www.boomsocial.com/instagram/UlkeSektor/turkey/tumu adresinden alındı.
  • İnfluencercat. (2019, Ağustos 12). Influencer marketing nedir ? Kasım 26, 2020 tarihinde influencercat: https://www.influencercat.com/influencer-marketing-nedir/ adresinden alındı.
  • İnfluencerman. (tarih yok). Influencerman. 2020 tarihinde İnfluencerman: https://www.influencerman.com/influencer-marketing adresinden alındı.
  • InfluencerMarketingHub. (tarih yok). Coronavirus (COVID-19) Marketing & Ad Spend Impact: Report + Stats (Updated January). 2020 tarihinde InfluencerMarketingHub: https://influencermarketinghub.com/coronavirus-marketing-ad-spend-report/ adresinden alındı.
  • InfluencerMarketingHub. (tarih yok). https://influencermarketinghub.com/social-media/. Kasım 24, 2020 tarihinde InfluencerMarketingHub: https://influencermarketinghub.com/social-media/ adresinden alındı.
  • InfluencerMarketingHub. (tarih yok). Influencer Marketing Agencies. Kasım 24, 2020 tarihinde InfluencerMarketingHub: https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-agencies/ adresinden alındı.
  • InfluencerMarketingHub. (tarih yok). Influencer Marketing News and Resources. 24 Kasım, 2020 tarihinde InfluencerMarketingHub: https://influencermarketinghub.com/influencermarketing/ adresinden alındı.
  • InfluencerMarketingHub. (tarih yok). The State of Influencer Marketing 2020: Benchmark Report. Kasım 25, 2020 tarihinde InfluencerMarketingHub: https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report-2020/ adresinden alındı.
  • Influence Marketing benchmark report [fenomen pazarlama karşılaştırma raporu]. (2021). https://influencermarketinghub.com/ebooks /influencer_marketing_benchmark_report_2021.pdf Erişim Tarihi: 10.11.2021
  • https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/pandemi-doneminde-sosyal-medya-ve-influencer-pazarlama-calismalari-artti/, Erişim Tarihi: 10.11.2021.
  • Mızrahi, A., Duncan, C., & Schwalb, A. (2020). How To Approach Influence Marketing During The Covid-19 Pandemic. https://www.edelman.com/covid-19/perspectives/how-to-approach-influencer-marketing-during-covid19-pandemic Erişim Tarihi: 10.11.2021
  • Instagram. (tarih yok). eylulonline. Kasım 16, 2020 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/eylulonline/ adresinden alındı.
  • Instagram. (tarih yok). gamze_ercel. Kasım 16, 2020 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/gamze_ercel/ adresinden alındı.
  • Instagram. (tarih yok). pelinakil. Kasım 16, 2020 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/pelinakil/ adresinden alındı.

The Use Of Influencer Marketing In The Context Of Brand Awareness In The Covid-19 Pandemic Process

Yıl 2022, , 169 - 182, 27.03.2022
https://doi.org/10.32709/akusosbil.903550

Öz

Influencer marketing has been utilized by the brands intensely recently. In this development, the increase in the use of internet and social media is significant. Covid-19 Pandemic broke out in Wuhan, China in December, 2019 and emerged in our country in March, 2020 caused communication technologies to be used heavily because of the lock downs. In this time period, traditional shopping behaviour has turned into virtual shopping through online shopping websites. Interaction on digital platforms have increased and individuals have started to share branded products/services. Instagram enabling interaction and instant message share, is a platform influencers share brands intensely. The brands shared by the influencers taken to the sample on their Instagram accounts during the research time period are examined. The study carried out through content analysis aims to analyse the posts shared on sample influencers’ accounts during the research period. The sample of the study includes three female influencers having at least 2 M followers and selected via purposive sampling. The research time period is restricted with the following dates starting from 01.11.2020 to 01.12.2020.The study aims to contribute to the literature of both influencer marketing and brand awareness in the Covid-19 pandemic process. As a result of the study, it is found out that female influencers taken to the sample share brands of hygiene and personal care categories.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1991). Measuring brand equity. New York: The Free Press.
  • Akar, E. (2010). Sosyal medya pazarlaması: sosyal web ’de pazarlama stratejileri. Ankara: Efil Yayınevi.
  • Aslan, E. Ş. (2014). Marka 2.0 stratejileri bağlamında global markaların sosyal medyada gündem belirlemesi: markaların 2.0 gündemi (Yayımlanmış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Babür Tosun, N. (2010). İletişim temelli marka yönetimi (1. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Belanche, D., Flavián, M. and Ibáñez-Sánchez, S. (2020), "Followers’ reactions to ınfluencers’ ınstagram posts", Spanish Journal of Marketing - ESIC, Vol. 24 No. 1, pp. 37-54. https://doi.org/10.1108/SJME-11-2019-0100
  • Canöz, K., Gülmez, Ö., & Eroğlu, G. (2020). Pazarlamanın yeni yıldızı ınfluencer marketing: ınfluencer takipçilerinin satın alma davranışını belirlemeye yönelik bir araştırma. 23(1), 73-91
  • Çatli, Ö. (2013). Marka değeri ve marka genişletme. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 48(1), 21-37.
  • E.Constantinides, E., & Stagno, Z. (2011). Potential of the social media as instruments of higher education marketing. Journal of marketing for higher education, 7-24.
  • Faircloth, J. B., Capella, L. M., & Alford, B. L. (2001). The Effect of brand attitude and brand ımage on brand equity. Journal Of Marketing Theory and Pratice, 3(9), 61-75. https://doi.org/10.1080/10696679.2001.11501897
  • Hoeffler, S., & Keller, K. L. (2003). The marketing advantages of strong brands. Brand Management, 10(6), 421-445.
  • Kotler, P., & Armstrong, G. (1996). Principles Of marketing. Englewood Cliffs: Prencite-Hall.
  • Köksal, Y., & Özdemir, Ş. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medya’nın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Ünivesitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, (18.1), 323-337.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis; an ıntroduction to ıts methodology (2nd Edition). Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications.
  • Kurtbaş, İ. (2016). Marka yönetimi ve başarılı markanın yarar ve etkileri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 32(32), 75-98. https://doi.org/10.17498/kdeniz.279660
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2010). Tüketici davranışı (9. Baskı). İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Peltekoğlu, F. B., & Askeroğlu, E. D. (2019). Dijital halkla ilişkiler: Fenomenler dijital marka elçisi olabilir mi? Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2(12), 1044-1067.
  • Sabuncuoğlu, A., & Gülay, G. (2014). Sosyal medyadaki yeni kanaat önderlerinin birer reklam aracı olarak kullanımı: twitter fenomenleri üzerine bir araştırma. iletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, (38), 2-14.
  • Taluk, Ş. (2017). Artık mesaj, medyanın ta kendisi. Campaign Dergisi, (69), 42-43.
  • Topal, İ., & Temizkan, V. (2016). İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 5(5), 1456-1473.
  • Turancı, E. (2016). Modanın dijital medya dünyasında sunumu: moda blogları üzerine bir inceleme. TRT Akademi.
  • Uztuğ, F. (2003). Markan kadar konuş. istanbul: Mediacat Yayınları.
  • Weber, R. P. (1990). Basic content analysis series: qualitative applications in the social sciences (2nd Edition). New Bury Park, California: Sage Publications.
  • Boomsocial. (tarih yok). Instagram hesapları. Kasım 26, 2020 tarihinde BoomSocial: https://www.boomsocial.com/instagram/UlkeSektor/turkey/tumu adresinden alındı.
  • İnfluencercat. (2019, Ağustos 12). Influencer marketing nedir ? Kasım 26, 2020 tarihinde influencercat: https://www.influencercat.com/influencer-marketing-nedir/ adresinden alındı.
  • İnfluencerman. (tarih yok). Influencerman. 2020 tarihinde İnfluencerman: https://www.influencerman.com/influencer-marketing adresinden alındı.
  • InfluencerMarketingHub. (tarih yok). Coronavirus (COVID-19) Marketing & Ad Spend Impact: Report + Stats (Updated January). 2020 tarihinde InfluencerMarketingHub: https://influencermarketinghub.com/coronavirus-marketing-ad-spend-report/ adresinden alındı.
  • InfluencerMarketingHub. (tarih yok). https://influencermarketinghub.com/social-media/. Kasım 24, 2020 tarihinde InfluencerMarketingHub: https://influencermarketinghub.com/social-media/ adresinden alındı.
  • InfluencerMarketingHub. (tarih yok). Influencer Marketing Agencies. Kasım 24, 2020 tarihinde InfluencerMarketingHub: https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-agencies/ adresinden alındı.
  • InfluencerMarketingHub. (tarih yok). Influencer Marketing News and Resources. 24 Kasım, 2020 tarihinde InfluencerMarketingHub: https://influencermarketinghub.com/influencermarketing/ adresinden alındı.
  • InfluencerMarketingHub. (tarih yok). The State of Influencer Marketing 2020: Benchmark Report. Kasım 25, 2020 tarihinde InfluencerMarketingHub: https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report-2020/ adresinden alındı.
  • Influence Marketing benchmark report [fenomen pazarlama karşılaştırma raporu]. (2021). https://influencermarketinghub.com/ebooks /influencer_marketing_benchmark_report_2021.pdf Erişim Tarihi: 10.11.2021
  • https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/pandemi-doneminde-sosyal-medya-ve-influencer-pazarlama-calismalari-artti/, Erişim Tarihi: 10.11.2021.
  • Mızrahi, A., Duncan, C., & Schwalb, A. (2020). How To Approach Influence Marketing During The Covid-19 Pandemic. https://www.edelman.com/covid-19/perspectives/how-to-approach-influencer-marketing-during-covid19-pandemic Erişim Tarihi: 10.11.2021
  • Instagram. (tarih yok). eylulonline. Kasım 16, 2020 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/eylulonline/ adresinden alındı.
  • Instagram. (tarih yok). gamze_ercel. Kasım 16, 2020 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/gamze_ercel/ adresinden alındı.
  • Instagram. (tarih yok). pelinakil. Kasım 16, 2020 tarihinde Instagram: https://www.instagram.com/pelinakil/ adresinden alındı.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Halkla İlişkiler - İletişim
Yazarlar

Ömer Aydınlıoğlu 0000-0001-6718-4850

Çağla Demirel 0000-0002-8815-6370

Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Aydınlıoğlu, Ö., & Demirel, Ç. (2022). Fenomen Pazarlamanın Covid-19 Pandemi Sürecinde Marka Farkındalığı Bağlamında Kullanımı. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 169-182. https://doi.org/10.32709/akusosbil.903550