Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Communication Satisfaction As a Predictor of Positive Voice Behaviour

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 2, 165 - 175, 15.09.2018
https://doi.org/10.32709/akusosbil.415920

Öz

Kaynakça

  • Akkirman, A.D. ve Harris, D.L. (2005). “Organizational Communication Satisfaction in The Virtual Workplace”, Journal of Management Development, 24(5): 397-409.
  • Bal, C.G. (2013). “Sağlık Kurumlarında İletişim Doyumu Üzerine Bir Alan Araştırması”, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(25): 107-125.
  • Bitmiş, M.G., Güney, S. ve Demirel, H. (2014). “İletişim Doyumu Verimlilik İlişkisinde Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmininin Rolü: Çoklu Aracılı Bir Model Testi”, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(2): 57-74.
  • Botero, I.C. ve Van Dyne, L. (2009). “Employee Voice Behaviour: Interactive Effects of LMX and Power Distance in the United States and Colombia”, Management Communication Quarterly, 23(1): 84-104.
  • Chan, S.H.J. ve Lai, H.Y.I. (2017). “Understanding The Link Between Communication Satisfaction, Perceived Justice and Organizational Citizenship Behavior”, Journal of Business Research, 70: 214-223.
  • Cheng, J., Lu, K., Chang, Y. ve Johnstone, S. (2013). “Voice Behavior and Work Engagement: The Moderating Role of Supervisor-Attributed Motives”, Asia Pacific Journal of Human Resources, 51: 81-102.
  • Çalışkan, S. C. (2014). “Pozitif Örgütsel Davranış Değişkenleri ile Yeni Araştırma Modelleri Geliştirme Arayışları: Pozitif Örgütsel Davranış Değişkenlerinin İşe Adanmışlık, Tükenmişlik ve Sinizm Üzerine Etkileri ve Bu Etkileşimde Örgütsel Adalet Algısının Aracılık Rolü Üzerine Bir Araştırma”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3): 363-382.
  • Çankır, B. (2016). “Çalışanlarda Pozitif Ses Çıkartma Davranışı Nasıl Oluşur? Örgütsel Güven, Psikolojik Sözleşme İhlali, Lider-Üye Etkileşimi ile Pozitif Ses Çıkartma Davranışı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2): 1-12.
  • Demirkıran, M., Dikmetaş Yardan, E. ve Yorulmaz, M. (2013). “İl Sağlık Müdürlüğü Çalışanlarının Örgütsel Adalet Algılamalarının İletişim Doyumlarına Olan Etkisi”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(2): 322-334.
  • Derin, N. (2017). “İşyerinde Kişiler Arası Güven ile İşgören Sesliliği Arasındaki İlişkide Psikolojik Rahatlığın Aracılık Rolü”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 15(30): 51-68.
  • Derin, N. ve Tuna, H. (2017). “Akademik Bir Örgütte İletişim Doyumunun Örgütsel Özdeşleşmeye Etkisi”, Selçuk İletişim, 9(4): 119-128.
  • Downs, C.W. ve Hazen, M.D. (1977). “A Factor Analytic Study of Communication Satisfaction”, The Journal Of Business Communication, 14(3): 63-73.
  • Engin, E. ve Eker Akgöz, B. (2013). “The Effect of Communication Satisfaction on Organizational Commitment, British Journal of Arts and Social Sciences”, 14(II): 109-124.
  • Eroğlu, E. ve Özkan, G. (2009). “‘Örgüt Kültürü’ ve ‘İletişim Doyumu’ ile Bireysel Özellikler Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Bir Uygulama Örneği”, Selçuk İletişim, 5(4):50-61.
  • Gao, L., Janssen, O. Ve Shi, K. (2011). “Leader Trust and Employee Voice: The Moderating Role of Empowering Leader Behaviors”, The Leadership Quarterly, 22: 787-798.
  • Gülnar, B. (2009). “İletişim Doyumu Boyutları ile Örgütlenme Yapısı İlişkisi: Selçuk Üniversitesi Akademisyenleri Örneği”, Selçuk İletişim, 5(4): 62-82.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe-Yöntem-Analiz, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hirschman, A.O. (1994). “Excerpt from Chapter Eight; Exit, Voice and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations and States”, The Social Contract Press, 4(4): 272-275.
  • Hsiung, H. (2012). “Authentic Leadership and Employee Voice Behavior: A Multi-Level Psychological Process”, Journal of Business Ethics, 107: 349-361.
  • Kant, E. ve Balcı Akpınar, R. (2017). “Hemşirelerin İletişim Doyumu ve Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki”, Atatürk İletişim Dergisi, 14: 203-215.
  • Liang, J., Farh, C.I.C. ve Farh, J. (2012). “Psychological Antecedents of Promotive and Prohibitive Voice: A Two-Wave Examination”, Academy of Management Journal, 55(1): 71-92.
  • Maynes, T.D. ve Podsakoff, P.M. (2014). “Speaking More Broadly: An Examination of the Nature, Antecedents, and Consequences of an Expanded Set of Employee Voice Behaviors”, Journal of Applied Psychology, 99(1): 87-112.
  • Morrison, E.W., Wheeler-Smith, S.L. ve Kamdar, D. (2011). “Speaking Up in Groups: A Cross-Level Study of Group Voice Climate and Voice”, Journal of Applied Psychology, 96(1): 183-191.
  • Nikolaou, I., Vakola, M. ve Bourantas, D. (2008). “Who speaks up at work? Dispositional Influences on Employees’ Voice Behavior”, Personnel Review, 37(6): 666-679.
  • Palalar Alkan, D. ve Çankır, B. (2016). “Lider Üye Etkileşiminin Pozitif Ses Çıkartma Davranışı Üzerindeki Etkisinde Dağıtım Adaletinin Aracılık Etkisi”, TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, 8(32): 472-481.
  • Steele, G.A. ve Plenty, D. (2015). “Supervisor–Subordinate Communication Competence and Job and Communication Satisfaction”, International Journal of Business Communication, 52(3): 294-318.
  • Tang, M. (2015). “How to Enhance Employee Voice Behavior Based on Game Theory”, Modern Economy, 6: 398-403.
  • Van Dyne, L. ve LePine, J.A. (1998). “Helping and Voice Extra-Role Behaviors: Evidence of Construct and Predictive Validity”, Academy of Management Journal, 41(1): 108-119.
  • Weiss, M., Kolbe, M., Grote, G., Spahn, D.R. ve Grande, B. (2017). “We Can Do It! Inclusive Leader Language Promotes Voice Behavior In Multiprofessional Teams”, The Leadership Quarterly, Article in press.
  • Yalım, F. (2015). “Mavi̇ Yakalı Çalışanlarda İleti̇şi̇m Doyumu ile İş Tatmi̇ni̇ Arasndaki̇ İli̇şki̇ni̇n İncelenmesi̇: Esakti̇f Tekstil Çalışanları Üzeri̇ne Bir Araştırma”, Erciyes İletişim Dergisi Akademia, 4(2): 124-140.
  • Yener, S. (2017). “Psikolojik Rahatlık Algısının İşgören Sesliliği ve Takım İşbirliği Arasındaki İlişkide Aracı Değişken Rolü”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2): 187-204.
  • Zwijze-Koning, K. ve Jong, M.D. (2007). “Evaluating the Communication Satisfaction Questionnaire as a Communication Audit Tool”, Management Communication Quarterly, 20(3): 261-282.

Pozitif Ses Çıkartma Davranışının Öncülü Olarak İletişim Doyumu

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 2, 165 - 175, 15.09.2018
https://doi.org/10.32709/akusosbil.415920

Öz

İletişim
doyumu kavramı, iletişim ile memnuniyet arasındaki ilişki üzerine yapılan çok
çeşitli araştırmalar sonucunda ortaya çıkmış bir kavram olup; artması
çalışanların örgütsel düzeyde pozitif tutum sergilemesine katkıda bulunmaktadır.
Bu çalışmanın amacı, iletişim doyumunun pozitif ses çıkartma davranışını
pozitif yönde etkileyip etkilemediğini belirlemek ve bununla birlikte pozitif
örgütsel davranış literatürüne katkı sağlamaktır. Bu çalışma tanımlayıcı bir
araştırma olup anket tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışanların
iletişim doyum düzeylerini tespit etmek amacıyla Downs ve Hazen’in geliştirdiği
”İletişim Doyumu Ölçeği” ve pozitif ses çıkartma düzeylerini belirlemek
amacıyla, Maynes ve Podsakoff ’un geliştirdiği ve Çankır tarafından Türkçe
uyarlaması yapılan “Pozitif Ses Çıkartma Ölçeği” kullanılmıştır. Uygulanan
anketler sonucunda elde edilen veriler SPSS ile analiz edilmiştir. Pozitif ses
çıkartma davranışının öncülü olarak nitelendirdiğimiz iletişim doyumu ile yapılan
regresyon analizi sonucunda iletişim doyumunun, katılımcıların pozitif ses
çıkartma davranışındaki
  %79’luk değişimi
açıkladığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak, yoğun ve karmaşık bir örgüt
yapısına sahip hastanelerde, örgütün çalışanlardan yüksek düzeyde fayda
sağlamasının bir yolu olarak düşünülen pozitif ses çıkartma davranışının, bir
örgüt kültürü haline getirilmesinin öncülü olarak; olumlu iletişim ikliminin
yaratılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akkirman, A.D. ve Harris, D.L. (2005). “Organizational Communication Satisfaction in The Virtual Workplace”, Journal of Management Development, 24(5): 397-409.
  • Bal, C.G. (2013). “Sağlık Kurumlarında İletişim Doyumu Üzerine Bir Alan Araştırması”, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(25): 107-125.
  • Bitmiş, M.G., Güney, S. ve Demirel, H. (2014). “İletişim Doyumu Verimlilik İlişkisinde Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmininin Rolü: Çoklu Aracılı Bir Model Testi”, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(2): 57-74.
  • Botero, I.C. ve Van Dyne, L. (2009). “Employee Voice Behaviour: Interactive Effects of LMX and Power Distance in the United States and Colombia”, Management Communication Quarterly, 23(1): 84-104.
  • Chan, S.H.J. ve Lai, H.Y.I. (2017). “Understanding The Link Between Communication Satisfaction, Perceived Justice and Organizational Citizenship Behavior”, Journal of Business Research, 70: 214-223.
  • Cheng, J., Lu, K., Chang, Y. ve Johnstone, S. (2013). “Voice Behavior and Work Engagement: The Moderating Role of Supervisor-Attributed Motives”, Asia Pacific Journal of Human Resources, 51: 81-102.
  • Çalışkan, S. C. (2014). “Pozitif Örgütsel Davranış Değişkenleri ile Yeni Araştırma Modelleri Geliştirme Arayışları: Pozitif Örgütsel Davranış Değişkenlerinin İşe Adanmışlık, Tükenmişlik ve Sinizm Üzerine Etkileri ve Bu Etkileşimde Örgütsel Adalet Algısının Aracılık Rolü Üzerine Bir Araştırma”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3): 363-382.
  • Çankır, B. (2016). “Çalışanlarda Pozitif Ses Çıkartma Davranışı Nasıl Oluşur? Örgütsel Güven, Psikolojik Sözleşme İhlali, Lider-Üye Etkileşimi ile Pozitif Ses Çıkartma Davranışı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2): 1-12.
  • Demirkıran, M., Dikmetaş Yardan, E. ve Yorulmaz, M. (2013). “İl Sağlık Müdürlüğü Çalışanlarının Örgütsel Adalet Algılamalarının İletişim Doyumlarına Olan Etkisi”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(2): 322-334.
  • Derin, N. (2017). “İşyerinde Kişiler Arası Güven ile İşgören Sesliliği Arasındaki İlişkide Psikolojik Rahatlığın Aracılık Rolü”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 15(30): 51-68.
  • Derin, N. ve Tuna, H. (2017). “Akademik Bir Örgütte İletişim Doyumunun Örgütsel Özdeşleşmeye Etkisi”, Selçuk İletişim, 9(4): 119-128.
  • Downs, C.W. ve Hazen, M.D. (1977). “A Factor Analytic Study of Communication Satisfaction”, The Journal Of Business Communication, 14(3): 63-73.
  • Engin, E. ve Eker Akgöz, B. (2013). “The Effect of Communication Satisfaction on Organizational Commitment, British Journal of Arts and Social Sciences”, 14(II): 109-124.
  • Eroğlu, E. ve Özkan, G. (2009). “‘Örgüt Kültürü’ ve ‘İletişim Doyumu’ ile Bireysel Özellikler Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Bir Uygulama Örneği”, Selçuk İletişim, 5(4):50-61.
  • Gao, L., Janssen, O. Ve Shi, K. (2011). “Leader Trust and Employee Voice: The Moderating Role of Empowering Leader Behaviors”, The Leadership Quarterly, 22: 787-798.
  • Gülnar, B. (2009). “İletişim Doyumu Boyutları ile Örgütlenme Yapısı İlişkisi: Selçuk Üniversitesi Akademisyenleri Örneği”, Selçuk İletişim, 5(4): 62-82.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe-Yöntem-Analiz, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hirschman, A.O. (1994). “Excerpt from Chapter Eight; Exit, Voice and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations and States”, The Social Contract Press, 4(4): 272-275.
  • Hsiung, H. (2012). “Authentic Leadership and Employee Voice Behavior: A Multi-Level Psychological Process”, Journal of Business Ethics, 107: 349-361.
  • Kant, E. ve Balcı Akpınar, R. (2017). “Hemşirelerin İletişim Doyumu ve Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki”, Atatürk İletişim Dergisi, 14: 203-215.
  • Liang, J., Farh, C.I.C. ve Farh, J. (2012). “Psychological Antecedents of Promotive and Prohibitive Voice: A Two-Wave Examination”, Academy of Management Journal, 55(1): 71-92.
  • Maynes, T.D. ve Podsakoff, P.M. (2014). “Speaking More Broadly: An Examination of the Nature, Antecedents, and Consequences of an Expanded Set of Employee Voice Behaviors”, Journal of Applied Psychology, 99(1): 87-112.
  • Morrison, E.W., Wheeler-Smith, S.L. ve Kamdar, D. (2011). “Speaking Up in Groups: A Cross-Level Study of Group Voice Climate and Voice”, Journal of Applied Psychology, 96(1): 183-191.
  • Nikolaou, I., Vakola, M. ve Bourantas, D. (2008). “Who speaks up at work? Dispositional Influences on Employees’ Voice Behavior”, Personnel Review, 37(6): 666-679.
  • Palalar Alkan, D. ve Çankır, B. (2016). “Lider Üye Etkileşiminin Pozitif Ses Çıkartma Davranışı Üzerindeki Etkisinde Dağıtım Adaletinin Aracılık Etkisi”, TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, 8(32): 472-481.
  • Steele, G.A. ve Plenty, D. (2015). “Supervisor–Subordinate Communication Competence and Job and Communication Satisfaction”, International Journal of Business Communication, 52(3): 294-318.
  • Tang, M. (2015). “How to Enhance Employee Voice Behavior Based on Game Theory”, Modern Economy, 6: 398-403.
  • Van Dyne, L. ve LePine, J.A. (1998). “Helping and Voice Extra-Role Behaviors: Evidence of Construct and Predictive Validity”, Academy of Management Journal, 41(1): 108-119.
  • Weiss, M., Kolbe, M., Grote, G., Spahn, D.R. ve Grande, B. (2017). “We Can Do It! Inclusive Leader Language Promotes Voice Behavior In Multiprofessional Teams”, The Leadership Quarterly, Article in press.
  • Yalım, F. (2015). “Mavi̇ Yakalı Çalışanlarda İleti̇şi̇m Doyumu ile İş Tatmi̇ni̇ Arasndaki̇ İli̇şki̇ni̇n İncelenmesi̇: Esakti̇f Tekstil Çalışanları Üzeri̇ne Bir Araştırma”, Erciyes İletişim Dergisi Akademia, 4(2): 124-140.
  • Yener, S. (2017). “Psikolojik Rahatlık Algısının İşgören Sesliliği ve Takım İşbirliği Arasındaki İlişkide Aracı Değişken Rolü”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2): 187-204.
  • Zwijze-Koning, K. ve Jong, M.D. (2007). “Evaluating the Communication Satisfaction Questionnaire as a Communication Audit Tool”, Management Communication Quarterly, 20(3): 261-282.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Şener 0000-0002-8903-1684

Fatih Ferhat Çetinkaya 0000-0003-2263-0479

Ayşe Nurefşan Yüksel 0000-0003-3107-9519

Yusuf Akkoca 0000-0002-8772-6896

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şener, E., Çetinkaya, F. F., Yüksel, A. N., Akkoca, Y. (2018). Pozitif Ses Çıkartma Davranışının Öncülü Olarak İletişim Doyumu. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 165-175. https://doi.org/10.32709/akusosbil.415920