Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okullarımızda Yazım Eğitimi ve Sorunlarımız Üzerine

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 3, 121 - 135, 27.12.2018
https://doi.org/10.32709/akusosbil.484300

Öz

Özet



Yazım,
bir dilin belli kurallarla yazıya geçirilmesi, imla anlamına gelmektedir. Yazım
terimi Türkçe Sözlük’te hem
kelimelerin yazılışını hem de noktalama işaretlerinin kullanımını ifade
etmektedir. İletişimin sağlıklı bir şekilde gerçekleşebilmesi, duygu ve
düşüncelerin eksiksiz ve doğru aktarılması ve yazıda birliğin sağlanabilmesi
için her yazı dilinde bu tür kurallar bulunmaktadır.



Yazım
eğitimi; eğitim kurumlarında, sözcüklerin doğru yazılışlarını öğretmek, doğru
yazım yoluyla sözcükleri doğru söylemeye alıştırmak, karşılaştığı yeni sözcüğü
ses ve harfleriyle tanımaya alıştırmak, doğru yazma sorumluluğu ve bilinci
kazandırmak amacıyla verilmektedir. Kendini amaca yönelik olarak ifade etme
şekli olan yazılı anlatım, pek çok alanda sıklıkla karşımıza çıkmaktadır. Yazım
bilgisine sahip olmayan bireylerin yazılarının başarılı ve anlaşılır olmasını
beklemek mümkün değildir. Yazım eğitimi alanı öğrencilerin düşünme becerilerini
geliştiren, akademik başarılarına etki eden bir alandır. Bununla birlikte yazım
eğitimi, öğrencinin ana diline hâkim olmasını sağlar ve Türkçeyi yazım
kurallarına uygun olarak bilinçli, doğru ve özenli olarak kullanmasına teşvik
eder.



Ancak
yazım eğitimi alanının öğretimi konusunda çeşitli sorunlar bulunmaktadır. Bu
sorunların başında, yazım eğitimi konusunun öğretim programlarında başlı başına
bir ders olarak ele alınmaması; yazma, dilbilgisi kısmen de olsa okuma
becerilerinin altında kendisine yer bulması gelmektedir. Ayrıca Türkçe öğretim
programları incelendiği zaman bu alanla ilgili ciddi bir çalışmanın
yapılmadığı, yazım bilgisi konusuna yönelik amaç ve kazanımların hangi
sınıflarda ne şekilde uygulanacağı detaylı bir şekilde anlatılmamıştır. Bununla
birlikte belirli kademelerde öğretilmesinin gerekli olduğu kazanımların öğretim
programlarında yer almadığı, uygulamaların öğretim programı değiştikçe
değişiklik gösterdiği görülür. Yazım eğitimi alanındaki başarı iyi analiz
edilmiş yöntem ve uygulamalardan geçmektedir.



Bu
çalışmamızda temel eğitimden orta öğretimin sonuna kadar yaşadığımız sorunlar
ele alınmış ve bu sorunlara çözüm önerileri getirilmiştir.

Kaynakça

  • KaynakçaAtasoy, F.O.(2016), Türkçede Noktalama, Sorunlar-Çözümler-Teklifler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Danışman: Prof. Dr. Mustafa S. Kaçalin, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bayrav, S. (1998), Filolojinin Oluşumu, Ankara: Multilingual Yayınları. Dumanlı Kadızade, E. (2015), “Türkçe Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin İmla Kurallarını Uygulama Becerileri Üzerine Değerlendirme”, Tarih Okulu Dergisi (TOD) Journal of History School (JOHS), Mart 2015 / March 2015 Yıl 8, Sayı XXI, ss. 527-537.Eker, S. (2002) Çağdaş Türk Dili, Ankara: Grafiker Yayınları.Eker, S. (2006) Çağdaş Türk Dili , Ankara: Grafiker Yayınları. Göçer, A. (2010) “Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 3, Sayı 12, s.s.178-195.Kavcar, C., Oğuzkan F. ve Aksoy (2000). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık. Korkmaz, Z. (2007). Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.Maarif Vekâleti (1340). Lise Birinci Devre Müfredat Programı, İstanbul: Matbaʿa-yı Âmire.Maarif Vekâleti (1927). 1340 Tarihli Ortamektep ve Lise Müfredat Programlarına Zeyl, İstanbul: Devlet Matbaʿası.Maarif Vekâleti (1929). Ortamektep ve Liselerin Türkçe Müfredat Programı, Ankara: Yeni Gün Matbaʿası.MEB (1931). Ortamektep Müfredat Programı (1931-1932 Ders senesi tadilatı). İstanbul: Devlet Matbaʿası.MEB (1949). Orta Okul Programı. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.MEB (1962). Orta Okul Programı. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.Öner, S. (1982). Örneklerle Kompozisyon Düzenli Yazma ve Konuşma Sanatı. İstanbul: Kuşak Matbaası.Parlakyıldız, H. (1994), İmla Kılavuzları Üzerine Bir İnceleme (1928-1993), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yöneten: Prof. Dr. Abdurrahman Güzel, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Türk Dil Kurumu, (2000), İmlâ Kılavuzu, Ankara: TDK Yayınları. Toparlı, R. (2000). Türk Dili ve Kompozisyon, Sivas: Dilek Ofset.Türk Dil Kurumu (2012), Yazım Kılavuzu (27. Baskı), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

On the Spelling Education in Our Schools and Our Problems

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 3, 121 - 135, 27.12.2018
https://doi.org/10.32709/akusosbil.484300

Öz

Kaynakça

  • KaynakçaAtasoy, F.O.(2016), Türkçede Noktalama, Sorunlar-Çözümler-Teklifler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Danışman: Prof. Dr. Mustafa S. Kaçalin, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bayrav, S. (1998), Filolojinin Oluşumu, Ankara: Multilingual Yayınları. Dumanlı Kadızade, E. (2015), “Türkçe Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin İmla Kurallarını Uygulama Becerileri Üzerine Değerlendirme”, Tarih Okulu Dergisi (TOD) Journal of History School (JOHS), Mart 2015 / March 2015 Yıl 8, Sayı XXI, ss. 527-537.Eker, S. (2002) Çağdaş Türk Dili, Ankara: Grafiker Yayınları.Eker, S. (2006) Çağdaş Türk Dili , Ankara: Grafiker Yayınları. Göçer, A. (2010) “Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 3, Sayı 12, s.s.178-195.Kavcar, C., Oğuzkan F. ve Aksoy (2000). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık. Korkmaz, Z. (2007). Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.Maarif Vekâleti (1340). Lise Birinci Devre Müfredat Programı, İstanbul: Matbaʿa-yı Âmire.Maarif Vekâleti (1927). 1340 Tarihli Ortamektep ve Lise Müfredat Programlarına Zeyl, İstanbul: Devlet Matbaʿası.Maarif Vekâleti (1929). Ortamektep ve Liselerin Türkçe Müfredat Programı, Ankara: Yeni Gün Matbaʿası.MEB (1931). Ortamektep Müfredat Programı (1931-1932 Ders senesi tadilatı). İstanbul: Devlet Matbaʿası.MEB (1949). Orta Okul Programı. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.MEB (1962). Orta Okul Programı. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.Öner, S. (1982). Örneklerle Kompozisyon Düzenli Yazma ve Konuşma Sanatı. İstanbul: Kuşak Matbaası.Parlakyıldız, H. (1994), İmla Kılavuzları Üzerine Bir İnceleme (1928-1993), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yöneten: Prof. Dr. Abdurrahman Güzel, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Türk Dil Kurumu, (2000), İmlâ Kılavuzu, Ankara: TDK Yayınları. Toparlı, R. (2000). Türk Dili ve Kompozisyon, Sivas: Dilek Ofset.Türk Dil Kurumu (2012), Yazım Kılavuzu (27. Baskı), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Celal Demir 0000-0003-0587-122X

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demir, C. (2018). Okullarımızda Yazım Eğitimi ve Sorunlarımız Üzerine. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 121-135. https://doi.org/10.32709/akusosbil.484300