BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2015, Cilt: 17 Sayı: 2, 163 - 193, 08.02.2016

Öz

Kaynakça

  • AĞAOĞULLARI, Mehmet Ali; AKAL, Cemal Bâli ve KÖKER, Levent (1994), Kral Devlet ya da Ölümlü Tanrı, İmge Yayınları, Ankara.
  • AKKAŞ, Hasan Hüseyin (2004), Muhafazakâr Düşünce ve Edmund Burke, Kadim Yayınları, Ankara.
  • ARGIN, Şükrü (2003), “Siyasetin Taşra’sında Taşranın Siyasetini Tahayyül Etmek”, Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce -Muhafazakârlık-“ (ed. Ahmet Çiğdem), Cilt: 5, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ARSLANTÜRK, Zeki& AMMAN, Tayfun(2001), Sosyoloji, Çamlıca Yayınları, İstanbul.
  • ASAGEM (T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Politikalar Genel Müdürlüğü).(2010), Türkiye’de Ergen Profili
  • ASAGEM(T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Politikalar Genel Müdürlüğü).(2010), Türkiye’de Aile Değerleri Araştırması
  • AYDIN, Mustafa (2011), Güncel Kültürde Temel Kavramlar, Açılım Kitap, İstanbul.
  • BAŞGİL, Ali Fuad (1998), Din ve Laiklik, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul.
  • BORA, Tanıl (1997), “Muhafazakarlığın Değişimi ve Türk Muhafazakarlığının Bazı Yol İzleri” Toplum ve Bilim, 74, Güz.
  • NISBET, Robert, (1990), “Muhafazakârlık”, (Çev. Erol Mutlu), Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, (Der. Tom Bottomore, Robert Nisbet, (Yay. Haz. Mete Tunçay, Aydın Uğur), Verso Yayınları, İstanbul.
  • BOTTOMORE, Tom ve NİSBET, Robert (1990), Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Çev. Mete Tuncay ve Aydın Uğur, Verso Yayınları, İstanbul.
  • ÇAHA, Ömer (2004), “Muhafazakâr Düşüncede Toplum”, Uluslararası Muhafazakârlık ve Demokrasi Sempozyumu içinde, AKP Yayınları, İstanbul.
  • ÇINAR, Metin (2003), “Dergâh Dergisi”, “Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce - Muhafazakârlık” (ed. Ahmet Çiğdem), Cilt: 5, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • DUBİEL, Helmut (1998), Yeni Muhafazakârlık Nedir?, Çev. Erol Özbek, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ERKAL, Mustafa (2011 ), Sosyoloji, Der Yayınları, İstanbul.
  • GİDDENS, Anthonny (1996), Beyond Left and Right-The Future of Radical Politics, (Cambridge and Oxford: Polity Press and Blackwell Publishers.
  • KARPAT, Kemal (1997), “Modern Turkey”, der. P.M. Holt, Ann K.S. Lambton ve Bernard Lewis, The Cambridge History of Islam, Cilt 1B.
  • KİRMAN, M. Ali (2004), Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, Rağbet Yayınları, İstanbul.
  • KÖKER, Levent (1989), “Liberalizm-Muhafazakârlık İlişkisi Üzerine”, Türkiye Günlüğü, Sayı: 9, Ankara.
  • MARDİN, Şerif (1995), Türkiye’de Din ve Siyaset, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ÖGÜN, Süleyman Seyfi (1997), “Türk Muhafazakârlığının Kültür Kökenleri ve Peyami Safa’nın Muhafazakâr Yanılgısı” Toplum ve Bilim, 74, Güz.
  • ÖZİPEK, Bekir Berat (2004), Muhafazakârlık-Akıl, Toplum, Siyaset-, Liberte Yayınları, Ankara.
  • SAFİ, İsmail (2005), Türkiye’de Muhafazakâr Siyaset ve Yeni Arayışlar, Lotus Yayınevi, Ankara
  • SULLİVAN, Tony (2004), “İslâm, Muhafazakârlık ve Demokrasi”, Uluslararası Muhafazakârlık ve Demokrasi Sempozyumu içinde, AKP Yayınları, İstanbul.
  • WILSON, Francis Graham (1980), “The Case for Conservatism”, Penguin Books, New York.
  • YILDIRMAZ, Sinan (2003), “Muhafazakârlık, Türk Muhafazakârlığı ve Peyami Safa Üzerine”, Journal of Historical Studies, 9-18.

Muhafazakârlık, Aile ve Kadın (Çankırı Örneği)

Yıl 2015, Cilt: 17 Sayı: 2, 163 - 193, 08.02.2016

Öz

Çankırı ilinde 221 kadın ve 221 erkek olmak üzere toplam 442 kişiye rastgele örnekleme yöntemi ile anket uygulaması yapılmıştır. Araştırmada önce cinsiyet temelli bir karşılaştırma yapılmıştır. Yapılan frekans analizi sonucu erkeklerin muhafazakârlık skorlarının kadınlara oranla daha yüksek olduğu görülmüştür. İkinci olarak kadınlar kendi aralarında çalışan kadınlar ve ev hanımı kadınlar olarak karşılaştırılmıştır. Yapılan frekans analizi sonucunda ev hanımı kadınların genel olarak çalışan kadınlardan muhafazakârlık skorlarının daha yüksek olduğu sonucu çıkmıştır.

Genel olarak bakıldığında katılımcıların büyük oranda muhafazakâr aile değerlerini benimsedikleri görülmektedir. Örneğin maddi ve manevi sorunlar olduğunda başvurulması gereken ilk yerin aile olduğu, ailenin dini ve manevi değerlere bağlı olması gerektiği, evin reisinin erkek olduğu, kadının asıl görevinin annelik olduğu, erkeğin evin geçiminden sorumlu olduğu, kadının evleninceye kadar bekâretini koruması gerektiği gibi konularda hem kadınların hem de erkeklerin katılım düzeylerinin çok yüksek olduğu ve bu görüşleri onayladıkları görülmektedir. Yine muhafazakârlığın eleştirdiği kürtaj ve nikâhsız beraber yaşamayı büyük çoğunlukla onaylamadıkları sonucu çıkmaktadır.

Kurumlar arasında en vazgeçilmez kurumun aile kurumu olduğu, tercih edilen ideal çocuk sayısının 3 çocuk olduğu, ev içi önemli kararların büyük çoğunlukla ailece ortak olarak alındığı ve benzer şekilde çocukların geleceği ile ilgili kararların da yine büyük oranda ailece ortak alındığı sonucu çıkmaktadır.

Kaynakça

  • AĞAOĞULLARI, Mehmet Ali; AKAL, Cemal Bâli ve KÖKER, Levent (1994), Kral Devlet ya da Ölümlü Tanrı, İmge Yayınları, Ankara.
  • AKKAŞ, Hasan Hüseyin (2004), Muhafazakâr Düşünce ve Edmund Burke, Kadim Yayınları, Ankara.
  • ARGIN, Şükrü (2003), “Siyasetin Taşra’sında Taşranın Siyasetini Tahayyül Etmek”, Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce -Muhafazakârlık-“ (ed. Ahmet Çiğdem), Cilt: 5, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ARSLANTÜRK, Zeki& AMMAN, Tayfun(2001), Sosyoloji, Çamlıca Yayınları, İstanbul.
  • ASAGEM (T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Politikalar Genel Müdürlüğü).(2010), Türkiye’de Ergen Profili
  • ASAGEM(T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Politikalar Genel Müdürlüğü).(2010), Türkiye’de Aile Değerleri Araştırması
  • AYDIN, Mustafa (2011), Güncel Kültürde Temel Kavramlar, Açılım Kitap, İstanbul.
  • BAŞGİL, Ali Fuad (1998), Din ve Laiklik, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul.
  • BORA, Tanıl (1997), “Muhafazakarlığın Değişimi ve Türk Muhafazakarlığının Bazı Yol İzleri” Toplum ve Bilim, 74, Güz.
  • NISBET, Robert, (1990), “Muhafazakârlık”, (Çev. Erol Mutlu), Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, (Der. Tom Bottomore, Robert Nisbet, (Yay. Haz. Mete Tunçay, Aydın Uğur), Verso Yayınları, İstanbul.
  • BOTTOMORE, Tom ve NİSBET, Robert (1990), Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Çev. Mete Tuncay ve Aydın Uğur, Verso Yayınları, İstanbul.
  • ÇAHA, Ömer (2004), “Muhafazakâr Düşüncede Toplum”, Uluslararası Muhafazakârlık ve Demokrasi Sempozyumu içinde, AKP Yayınları, İstanbul.
  • ÇINAR, Metin (2003), “Dergâh Dergisi”, “Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce - Muhafazakârlık” (ed. Ahmet Çiğdem), Cilt: 5, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • DUBİEL, Helmut (1998), Yeni Muhafazakârlık Nedir?, Çev. Erol Özbek, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ERKAL, Mustafa (2011 ), Sosyoloji, Der Yayınları, İstanbul.
  • GİDDENS, Anthonny (1996), Beyond Left and Right-The Future of Radical Politics, (Cambridge and Oxford: Polity Press and Blackwell Publishers.
  • KARPAT, Kemal (1997), “Modern Turkey”, der. P.M. Holt, Ann K.S. Lambton ve Bernard Lewis, The Cambridge History of Islam, Cilt 1B.
  • KİRMAN, M. Ali (2004), Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, Rağbet Yayınları, İstanbul.
  • KÖKER, Levent (1989), “Liberalizm-Muhafazakârlık İlişkisi Üzerine”, Türkiye Günlüğü, Sayı: 9, Ankara.
  • MARDİN, Şerif (1995), Türkiye’de Din ve Siyaset, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ÖGÜN, Süleyman Seyfi (1997), “Türk Muhafazakârlığının Kültür Kökenleri ve Peyami Safa’nın Muhafazakâr Yanılgısı” Toplum ve Bilim, 74, Güz.
  • ÖZİPEK, Bekir Berat (2004), Muhafazakârlık-Akıl, Toplum, Siyaset-, Liberte Yayınları, Ankara.
  • SAFİ, İsmail (2005), Türkiye’de Muhafazakâr Siyaset ve Yeni Arayışlar, Lotus Yayınevi, Ankara
  • SULLİVAN, Tony (2004), “İslâm, Muhafazakârlık ve Demokrasi”, Uluslararası Muhafazakârlık ve Demokrasi Sempozyumu içinde, AKP Yayınları, İstanbul.
  • WILSON, Francis Graham (1980), “The Case for Conservatism”, Penguin Books, New York.
  • YILDIRMAZ, Sinan (2003), “Muhafazakârlık, Türk Muhafazakârlığı ve Peyami Safa Üzerine”, Journal of Historical Studies, 9-18.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şahin Doğan

Yayımlanma Tarihi 8 Şubat 2016
Gönderilme Tarihi 8 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğan, Ş. (2016). Muhafazakârlık, Aile ve Kadın (Çankırı Örneği). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 163-193.