Service failure
recovery and perceived quality of service are highly relevant issues. According to the literature, the responses to
compensate the service failure which provided to customer by hotels, in others
words attitudes of hotels towards the customer to solve the complaint, service
failure recovery strategies which applied by hotels etc. can affect the
perception about service quality of customers. This can affect the behavioral intentions of the customers to the
business. In this study, it is
aimed to determine the effect of service recovery strategies used by hotels
towards the service failure which encountered in 5 star hotels in tourism
sector. For this purpose,
collected data have been analyzed and it has been determined that the
'Explanation' and 'Compensation' strategies used by hotels have positively
affected the perceived service quality.
Service failure recovery strategies hotel businesses tourism service quality
Hizmet hatasının telafisi ve
algılanan hizmet kalitesi oldukça ilişkili iki konudur. Literatüre göre,
müşteriye sunulan hatalı hizmet sonrası otellerin hizmet hatasını telafi
etmelerine yönelik tepkileri, müşteriye karşı yaklaşımları, sorunun çözümüne
yönelik uyguladıkları hizmet hatası telafi stratejileri gibi unsurlar
müşterinin işletmenin sunduğu hizmet kalitesi algısını etkileyebilmektedir. Bu
da müşterinin işletmeye yönelik davranışsal niyetlerini etkileyebilmektedir. Bu çalışmada, Antalya’da faaliyet gösteren beş
yıldızlı otel işletmelerinde ortaya çıkan hizmet hatalarına yönelik otel
işletmelerinin kullandığı hizmet telafi stratejilerinin algılanan hizmet
kalitesine olan etkisini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaçla toplanan
veriler analiz edilmiş olup otel işletmelerinin uyguladığı telafi
stratejilerinden ‘Açıklama’ ve ‘Tazminat’ stratejilerinin algılanan hizmet
kalitesini olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir.
Hizmet hatası telafi stratejileri otel işletmeleri turizm hizmet kalitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Halkla İlişkiler - İletişim |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.