In
this study, a research on the concept of visual metaphor, which is frequently
used in advertising and other marketing communication studies, is used to bring
the message together with the target audience. The general purpose of the
research is to find out what the semi-meanings are stored in the visual metaphors
used in cosmetic advertisements, and to find out which codes are created and
transferred to the target audience. In order to reveal these meanings, Roland Barhes's
sense of meaning / semantics has been examined and visual metaphor literature
has been examined. In the study, Phillip sand and McQuarrie (2004) used the
typology of visual metaphors in print ads that were divided into 9 categories.
In this study, the relationships between the types of visual metaphors were
investigated unlike previous studies. In this study, semiotic method was used
to reveal the hidden, implicit meanings underlying the visual metaphor-containing
cosmetic advertisements.
Advertising metaphor visual metaphor signification semiotics
Bu çalışmada
reklam ve diğer pazarlama iletişimi çalışmalarında mesajı hedef kitleyle
buluşturmak için sıklıkla başvurulan görsel metafor kavramı üzerine bir
araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın genel amacı, kozmetik
reklamlarında kullanılan görsel metaforlarda saklanan yan anlamların neler
olduğunu, bu anlamlama sürecinin hangi kodlarla oluşturularak hedef kitleye
aktarıldığını ortaya çıkarmaktır. Bu anlamları ortaya çıkarmak için, Roland
Barhes’ın düz anlam/yan anlam ayrımından yola çıkılmış ve reklamda görsel
metafor literatürü incelenmiştir. Araştırmada model olarak kullanılan Phillips
ve McQuarrie (2004)’in 9 kategoriye ayırdığı basılı reklamlarda görsel
metaforlar tipolojisinden yararlanılmış, amaca yönelik örnekleme yöntemi ile
belirlenen dergi reklamları incelenmiştir. Bu çalışmada, reklamlarda metafor
kullanımına yönelik önceki çalışmalardan farklı olarak, görsel metafor türleri
arasındaki ilişkiler ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırmada, görsel
metafor içeren kozmetik reklamlarının altında yatan gizli, örtülü anlamları
açığa çıkarılmak amacıyla göstergebilimsel yöntemden yararlanılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Halkla İlişkiler - İletişim |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.