Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Veritabanı Organizasyonu Dersinde Elektronik Portfolyo Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 4, 1045 - 1058, 30.12.2019
https://doi.org/10.32709/akusosbil.427180

Öz

Araştırmanın amacı, Meslek Lisesi Bilişim Teknolojileri Alanı 11. sınıf
“veritabanı organizasyonu” dersinde e-portfolyo kullanımın öğrencilerin
akademik başarılarına etkisini tespit etmek ve e-portfolyo uygulamalarına
ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemektir. Ön test - son test kontrol gruplu
deneysel desen ile yürütülmüş olan araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017
öğretim yılında Karaman ilinde bir meslek lisesinin Bilişim Teknolojileri Alanı
11. sınıfında öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmuştur. Seçkisiz yöntemle
belirlenmiş olan deney ve kontrol grupları 14’ er kişiden oluşmaktadır. Deney
grubunda 10 hafta süre ile e-portfolyo uygulamaları yapılırken, kontrol
grubunda “Bilişim Teknolojileri Alanı Çerçeve Öğretim Programı” kapsamında
mevcut uygulamalara devam edilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilmiş
başarı testi, öntest ve sontest olarak öğrencilere uygulanmıştır. Deneysel
süreç bitiminde, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla uygulamalara
ilişkin öğrenci görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın nicel
verilerini değerlendirmek amacıyla betimsel istatistik teknikler ve ilişkisiz
ölçümler için Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Görüşme formu aracılığıyla
elde edilen nitel veriler ise, betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırmanın nicel bulguları incelendiğinde, deney grubunun sontest
ve erişi puan ortalamalarının, kontrol grubunun sontest ve erişi puan
ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırmaya
katılan öğrenciler, e-portfolyo uygulamalarına ilişkin genel olarak olumlu
görüş belirtmişlerdir. Araştırmadan elde edilen bulgular, ilgili alanyazın
doğrultusunda yorumlanarak, uygulamaya ve gelecekte yapılabilecek çalışmalara
ilişkin çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aktay, S. ve Gültekin, M. (2014). İlköğretimde Webfolyo Uygulaması: Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri, İlköğretim Online, 13(3): 806-819.
  • Alan, S. (2014). İlköğretim 4. ve 5. Sınıflarda e-Portfolyo Kullanımının Değerlendirilmesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Konya.
  • Arap, B. (2008). Dil Öğretmeni Eğitiminde Öğretmen Adayları İçin Elektronik Portfolyo Kullanımı, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Atılgan, H., Doğan, N. ve Kan, A. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Ed: H. Atılgan), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Barış. M. F. (2011). Bir Sosyal Ağ Sitesine e-Portfolyonun (Elektronik Gelişim Dosyası) Entegre Edilerek Uygulanması ve Sonuçlarının İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Edirne.
  • Barış, M. F. ve Tosun, N. (2013). Influence of e-Portfolio Supported Education Process to Academic Success of the Students, Social and Behavioral Sciences, 103: 492-499.
  • Çayırcı, N. Y. (2009). Elektronik Gelişim Dosyası İlköğretim 7. Sınıf Bilişim Teknolojileri Dersi Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Chang, C. (2001). A Study on the Evaluation and Effectiveness Analysis Of Webbased Learning Portfolio (WBLP), British Journal of Educational Technology, 32(4): 435-458.
  • Çukurbaşı, B. ve Kıyıcı, M. (2018). Öğretmen Adaylarının Elektronik Portfolyoya Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi: Weebly Örneği, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1): 01-14.
  • De Fine, A. A. (1992). Portfolio Assessment: Getting Started, New York: Scholastic Inc.
  • Demir, B. P. (2016). Elektronik Portfolyo Uygulamalarının Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Araştırma Becerilerine Etkisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Demir, B. P. ve Kutlu, Ö. (2016). The Effect of Electronic Portfolio Applications on 6th Graders’ Research Skills, Education and Science, 41(188): 227-253.
  • Demirel, Ö. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri, Öğretme Sanatı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demirli, C. (2007). Elektronik Portfolyo Öğretim Sürecinin Öğrenen Tutumlarına ve Öğrenme Algılarına Etkisi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Elazığ.
  • Döşlü, A. (2009). Ortaöğretim 10. Sınıf Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dersinde Web Tabanlı Portfolyo Kullanımı -Adana İlinde Bir Çalışma-, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Erten, P. (2015). Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme Ortamında e-Portfolyo Uygulamasının Akademik Başarıya, Tutumlara, Motivasyona ve Kalıcılığa Etkisi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Elazığ.
  • Gömleksiz, M. N. ve Koç, A. (2010). Bilgisayar Okuryazarlığı Becerisi Ediniminde e-Portfolyo Sürecinin Öğrenen Performansına ve Tutumlarına Etkisi, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2): 75-96.
  • Gülbahar, Y. ve Köse, F. (2006). Öğretmen Adaylarının Değerlendirme İçin Elektronik Portfolyo Kullanımına İlişkin Görüşleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2): 75-93.
  • Hetterscheidt, J., Pott, L., Russell, K. ve Tchang, J. (1992). Using the Computer as a Reading Portfolio. Educational Leadership 49(8): 73-82.
  • Kazan, Z. (2006). Elektronik Gelişim Dosyasının Eğitim Amaçlı Tasarlanması ve Öğretmenlik Uygulaması Dersinde Kullanımının Değerlendirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Koç, A. (2010). Bilgisayar Okuryazarlığı Becerisi Ediniminde E-Portfolyo Sürecinin Öğrenen Performansına ve Tutumlarına Etkisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Koçoğlu, Z. B. (2006). Portfolyoların İngilizce Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğretmen Adaylarının Mesleki Gelişimlerindeki Rolü: Bir Durum Çalışması, Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Korkmaz, H. ve Kaptan, F. (2005). Fen Eğitiminde Öğrencilerin Gelişimini Değerlendirmek İçin Elektronik Portfolyo Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 4(1): 101-106.
  • Kovalchick, A., Milman, N. B., ve Elizabeth, M. (1998). Instructional Strategies for Integrating Technology: Electronic Journals and Technology Portfolios as Facilitators for Self- Efficacy and Reflection in Preservice Teachers, Proceedings of the Society for Information Technology and Teacher Education 9th International Conference, Washington, DC. (ERIC Reproduction Service: ED421115).
  • Kutlu, M. O., Polat, Y. ve Döşlü, A. (2014). Ortaöğretim 10. Sınıf Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Dersinde Web Tabanlı Portfolyo Kullanımı -Adana İlinde Bir Çalışma, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1): 336-351.
  • Kutlu, Ö., Doğan, D. C. ve Karakaya, İ. (2008). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi: Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Değerlendirme, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Lopez-Fernandez, O. ve Rodriguez-Illera, J. L. (2009). Investigating University Students’ Adaptation to a Digital Learner Course Portfolio, Computers & Education, 52: 608-616.
  • Mason, R., Pegler, C. ve Weller, M. (2004). Ee-Portfolios: An Assessment Tool for Online Course, British Journal of Educational Technology, 35(6): 717-727.
  • Öğmen, K. (2011). E-Portfolyo Yoluyla Kelime Öğrenimi ve Anadolu Lisesi 9. Sınıf Öğrencilerinin Strateji ve Öğrenir Özerkliği Gelişimine Olan Etkisi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Özgür, H. (2016). Facebook Sosyal Ağına Entegre e-Portfolyo Yazılımının Akademik Başarı ve Öğretim Sürecinde Kullanımına Yönelik Tutuma Etkisi, Sakarya University Journal of Education, 6(1): 38-56.
  • Özyenginer, E. (2006). Bilgisayar Dersinde Elektronik Portfolyo Yöntemi Kullanımı Üzerine Bir Çalışma, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Paulson, F. L., Paulson, P. R ve Meyer, C. A. (1991). What Makes a Portfolio?, Educational Leadership, 48(5): 60-63.
  • Pullman, G. (2002). Electronic Portfolios Revisited: The Efolios Project, Computers and Composition, 19: 151-169.
  • Salinas, J., Marin, V. ve Escandell, C. (2011). A Case of Institutional PLE: Integration of VLE and e-Portfolio for Students, Proceedings of the PLE Conference 2011, 1-16. 10th - 12th July 2011, Southampton, UK.
  • Sanalan, V. A. ve Altun, A. (2002). Bir Veri Tabanı Uygulaması Olarak Elektronik Portfolyo, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1): 11-21.
  • Tur, G. ve Marin, I. V. (2014). Student Teachers’ Attitudes Toward Collaboration in e-Portfolios Built with Web 2.0 Tools, UAE Journal of Educational Technology and eLearning, 5: 58-65.
  • Yeşilova, E. P. A. (2011). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Elektronik Portfolyo Hazırlama Süreçlerine İlişkin Görüşleri, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Eskişehir.

The Effect of Electronic Portfolio Applications on Academic Success in Database Organization Course

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 4, 1045 - 1058, 30.12.2019
https://doi.org/10.32709/akusosbil.427180

Öz

The
aim of the research is to identify the effect of e-portfolio on the academic
achievement of students in the "database organization" course and to
determine student opinions on the applications. The research was carried out
with experimental design with pre-test and post-test control groups. The study
group was established in the 11th grade of Information Technologies Department
of a vocational high school in Karaman province in the 2016-2017 academic year.
While the e-portfolio applications were made for 10 weeks in the experimental
group, the existing applications were continued in the control group. The
achievement test developed by the researcher was applied to the students as
pretest and posttest. At the end of the experimental period, students' opinions
regarding the applications were determined through the semi-structured
interview form. Descriptive statistics and Mann Whitney-U test for independent
samples were used to evaluate the quantitative data of the study. Qualitative
data were analyzed using descriptive analysis technique. When the findings of
the study were examined, it was seen that the average of posttest and
achievement points of the experimental group was significantly higher than the
control group's.  Additionally, the
students who participated the study had positive opinion on e-portfolio
applications. Findings of the research were interpreted and various suggestions
were made.

Kaynakça

  • Aktay, S. ve Gültekin, M. (2014). İlköğretimde Webfolyo Uygulaması: Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri, İlköğretim Online, 13(3): 806-819.
  • Alan, S. (2014). İlköğretim 4. ve 5. Sınıflarda e-Portfolyo Kullanımının Değerlendirilmesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Konya.
  • Arap, B. (2008). Dil Öğretmeni Eğitiminde Öğretmen Adayları İçin Elektronik Portfolyo Kullanımı, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Atılgan, H., Doğan, N. ve Kan, A. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Ed: H. Atılgan), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Barış. M. F. (2011). Bir Sosyal Ağ Sitesine e-Portfolyonun (Elektronik Gelişim Dosyası) Entegre Edilerek Uygulanması ve Sonuçlarının İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Edirne.
  • Barış, M. F. ve Tosun, N. (2013). Influence of e-Portfolio Supported Education Process to Academic Success of the Students, Social and Behavioral Sciences, 103: 492-499.
  • Çayırcı, N. Y. (2009). Elektronik Gelişim Dosyası İlköğretim 7. Sınıf Bilişim Teknolojileri Dersi Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Chang, C. (2001). A Study on the Evaluation and Effectiveness Analysis Of Webbased Learning Portfolio (WBLP), British Journal of Educational Technology, 32(4): 435-458.
  • Çukurbaşı, B. ve Kıyıcı, M. (2018). Öğretmen Adaylarının Elektronik Portfolyoya Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi: Weebly Örneği, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1): 01-14.
  • De Fine, A. A. (1992). Portfolio Assessment: Getting Started, New York: Scholastic Inc.
  • Demir, B. P. (2016). Elektronik Portfolyo Uygulamalarının Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Araştırma Becerilerine Etkisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Demir, B. P. ve Kutlu, Ö. (2016). The Effect of Electronic Portfolio Applications on 6th Graders’ Research Skills, Education and Science, 41(188): 227-253.
  • Demirel, Ö. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri, Öğretme Sanatı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demirli, C. (2007). Elektronik Portfolyo Öğretim Sürecinin Öğrenen Tutumlarına ve Öğrenme Algılarına Etkisi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Elazığ.
  • Döşlü, A. (2009). Ortaöğretim 10. Sınıf Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dersinde Web Tabanlı Portfolyo Kullanımı -Adana İlinde Bir Çalışma-, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Erten, P. (2015). Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme Ortamında e-Portfolyo Uygulamasının Akademik Başarıya, Tutumlara, Motivasyona ve Kalıcılığa Etkisi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Elazığ.
  • Gömleksiz, M. N. ve Koç, A. (2010). Bilgisayar Okuryazarlığı Becerisi Ediniminde e-Portfolyo Sürecinin Öğrenen Performansına ve Tutumlarına Etkisi, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2): 75-96.
  • Gülbahar, Y. ve Köse, F. (2006). Öğretmen Adaylarının Değerlendirme İçin Elektronik Portfolyo Kullanımına İlişkin Görüşleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2): 75-93.
  • Hetterscheidt, J., Pott, L., Russell, K. ve Tchang, J. (1992). Using the Computer as a Reading Portfolio. Educational Leadership 49(8): 73-82.
  • Kazan, Z. (2006). Elektronik Gelişim Dosyasının Eğitim Amaçlı Tasarlanması ve Öğretmenlik Uygulaması Dersinde Kullanımının Değerlendirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Koç, A. (2010). Bilgisayar Okuryazarlığı Becerisi Ediniminde E-Portfolyo Sürecinin Öğrenen Performansına ve Tutumlarına Etkisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Koçoğlu, Z. B. (2006). Portfolyoların İngilizce Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğretmen Adaylarının Mesleki Gelişimlerindeki Rolü: Bir Durum Çalışması, Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Korkmaz, H. ve Kaptan, F. (2005). Fen Eğitiminde Öğrencilerin Gelişimini Değerlendirmek İçin Elektronik Portfolyo Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 4(1): 101-106.
  • Kovalchick, A., Milman, N. B., ve Elizabeth, M. (1998). Instructional Strategies for Integrating Technology: Electronic Journals and Technology Portfolios as Facilitators for Self- Efficacy and Reflection in Preservice Teachers, Proceedings of the Society for Information Technology and Teacher Education 9th International Conference, Washington, DC. (ERIC Reproduction Service: ED421115).
  • Kutlu, M. O., Polat, Y. ve Döşlü, A. (2014). Ortaöğretim 10. Sınıf Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Dersinde Web Tabanlı Portfolyo Kullanımı -Adana İlinde Bir Çalışma, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1): 336-351.
  • Kutlu, Ö., Doğan, D. C. ve Karakaya, İ. (2008). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi: Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Değerlendirme, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Lopez-Fernandez, O. ve Rodriguez-Illera, J. L. (2009). Investigating University Students’ Adaptation to a Digital Learner Course Portfolio, Computers & Education, 52: 608-616.
  • Mason, R., Pegler, C. ve Weller, M. (2004). Ee-Portfolios: An Assessment Tool for Online Course, British Journal of Educational Technology, 35(6): 717-727.
  • Öğmen, K. (2011). E-Portfolyo Yoluyla Kelime Öğrenimi ve Anadolu Lisesi 9. Sınıf Öğrencilerinin Strateji ve Öğrenir Özerkliği Gelişimine Olan Etkisi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Özgür, H. (2016). Facebook Sosyal Ağına Entegre e-Portfolyo Yazılımının Akademik Başarı ve Öğretim Sürecinde Kullanımına Yönelik Tutuma Etkisi, Sakarya University Journal of Education, 6(1): 38-56.
  • Özyenginer, E. (2006). Bilgisayar Dersinde Elektronik Portfolyo Yöntemi Kullanımı Üzerine Bir Çalışma, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Paulson, F. L., Paulson, P. R ve Meyer, C. A. (1991). What Makes a Portfolio?, Educational Leadership, 48(5): 60-63.
  • Pullman, G. (2002). Electronic Portfolios Revisited: The Efolios Project, Computers and Composition, 19: 151-169.
  • Salinas, J., Marin, V. ve Escandell, C. (2011). A Case of Institutional PLE: Integration of VLE and e-Portfolio for Students, Proceedings of the PLE Conference 2011, 1-16. 10th - 12th July 2011, Southampton, UK.
  • Sanalan, V. A. ve Altun, A. (2002). Bir Veri Tabanı Uygulaması Olarak Elektronik Portfolyo, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1): 11-21.
  • Tur, G. ve Marin, I. V. (2014). Student Teachers’ Attitudes Toward Collaboration in e-Portfolios Built with Web 2.0 Tools, UAE Journal of Educational Technology and eLearning, 5: 58-65.
  • Yeşilova, E. P. A. (2011). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stillerine Göre Elektronik Portfolyo Hazırlama Süreçlerine İlişkin Görüşleri, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Eskişehir.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Dil ve Edebiyat
Yazarlar

Gülçin Zeybek 0000-0002-5509-5129

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Zeybek, G. (2019). Veritabanı Organizasyonu Dersinde Elektronik Portfolyo Uygulamalarının Akademik Başarıya Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(4), 1045-1058. https://doi.org/10.32709/akusosbil.427180