Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mufassir Celal Yıldırım’s Scientific Studies, Understanding of The Holy Qur’an and Views on Religious Education

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 2, 514 - 532, 30.06.2021
https://doi.org/10.32709/akusosbil.847941

Öz

This study is about the life and scientific studies of Celal Yıldırım, one of the scholars and interpreters of the Republic period, and some of his views on the imagination of the Qur'an and religious education. Celal Yıldırım, is a mufassir in terms of writing a tafsir, a religious educator in terms of being a mufti for years, a thinker and writer in terms of writing works in various fields of religious sciences, represents several characteristics in person. In this respect, it is extremely important to discuss the tendencies of his mental world and his intellectual codes. Addressing some aspects of intellectual adventures that turn his catch up to the climate conditions of the Republic of Turkey will help to evaluate a little bit about religious and scientific terms. Celal Yıldırım, as someone who witnessed the Republic period and its revolutions closely, analyzed the issues of the society that had undergone a great cultural change. By adopting the necessary and legitimate changes that took place in this process, he has provided important services to widespread religious education with his works and guiding activities in order for the religion of Islam to take the necessary place in Turkish society. A three-stage path was followed in the study. In this framework, after briefly mentioning the life of Yıldırım, his scientific studies were evaluated, then his views on the imagination of the Qur’an as a mufassir and religious education as an educator were examined. While doing this, his commentary named İlmin Işığında Asrın Kur’ân Tefsiri, which is the essence of his scientific and religious accumulation, was taken into the center.

Kaynakça

  • Askalânî, İbn Hacer. (1965). Münebbihat: hakikatten katreler: dönüş gününe hazırlanmak üzere tenbihler (C.Yıldırım, Çev.). İzmir: Ticaret Matbaacılık T.A.Ş.
  • Birgivî, Muhammed b. Pir Ali. (1969). et-Tarikatü'l-Muhammediyye (C.Yıldırım, Çev.). İstanbul: Demir Kitabevi.
  • Cerrahoğlu, A. (1984). Dünkü ve bugünkü melamiler. İstanbul: Bayrak Yayıncılık.
  • Debbağ, Abdülazîz b. Mes’ûd. (1979). el-İbriz: Şeriat-tarikat-marifet-hakikat (C.Yıldırım, Çev.). İstanbul: Demir Kitabevi.
  • Ensari, A. (2018). Celal Yıldırım ve Kur’ân ahkâmı tefsiri. The Journal of Academic Social Science Studies (JASSS), 72, III, 311-328. doi:10.9761/JASSS7868
  • Gazzâlî, Ebû Hamid Muhammed b. Muhammed. (1964). Kelime-i tevhid kal’ası (C. Yıldırım, Çev.). İzmir: Ticaret Matbaacılık.
  • Gazzâlî, Ebû Hamid Muhammed b. Muhammed. (1965). Riyadan ihlasa gururdan tevazua (C. Yıldırım, Çev.). İzmir: Ticaret Matbaacılık.
  • Geylânî, Muhyiddin Abdülkadir b. Musa b. Abdullah. (1971). Gönül incileri (C. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Bahar Yayınları.
  • Geylânî, Muhyiddin Abdülkadir b. Musa b. Abdullah. (1982). Füyuzat-ı rabbaniye: ilahi feyizler (C.Yıldırım, Çev.). İstanbul: Bedir Yayınevi.
  • Geylânî, Muhyiddin Abdülkadir b. Musa b. Abdullah. (1995). Füyuzat-ı rabbaniye: ilahi feyizler (C.Yıldırım, Çev.). İstanbul: Beyda Yayınevi.
  • Geylânî, Seyyid Muhammed Seyfüddin. (1970). Büyük Velî Abdülkadir Geylânî’den vaazlar (C.Yıldırım, Çev.). İzmir: Sobe Gazete ve Matbaası.
  • Hakkı, Seyyid Nazillili Muhammed. (1990). Sırlar hazinesi: hazinetü’l-esrar tercemesi (C.Yıldırım, Çev.). İstanbul: Demir Kitabevi.
  • İbn Teymiyye, Takıyyüddin Ahmed b. Abdülhalim. (1969). İslam hidayeti (C.Yıldırım, Çev.). İstanbul: Dede Korkut Yayınları.
  • Kırca, Celal. (2019). Hayatın içinde hayatla birlikte Kur’ân’ı anlama (Sorunlar-Yöntemler). Ankara: Anadolu Ay Yayınları.
  • Mevdudi, Seyyid Ebü’l-A’la. (t.y.). Biz ve bugünkü batı medeniyeti (C. Yıldırım-H.A. Çelik, Çev.). Ankara: Hilal Yayınları.
  • Tabbara, Afif Abdülfettah. (t.y.). Kur’ân ve modern ilim (C. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Garanti Matbaası.
  • Ulvan, Abdullah Nasıh. İslam’da aile eğitimi (C.Yıldırım, Çev.). Konya: Uysal Kitabevi.
  • Yıldırım, C. (1959). İbadetler kılavuzu. Aydın: Yeni Aydın Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1959). İslamiyette Nübüvvet Belirtileri ve Fitneler. Aydın: Yeni Aydın Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1961). Oruç ve hükümleri. Aydın: Kanaat Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1963). İslam akaidinden seçilmiş meseleler. İzmir: İzmir İmam-Hatip ve İlahiyata Öğrenci Yetiştirme Derneği, Tarakça Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1963). Kadir Gecesi. İzmir: İzmir İmam-Hatip ve İlahiyata Öğrenci Yetiştirme Derneği, Meşher Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1964). Hikmet parıltıları. İzmir: Ticaret Matbaacılık.
  • Yıldırım, C. (1964). Meşâhîr-i Evliyâdan dört kutup. İzmir: Ticaret Matbacılık.
  • Yıldırım, C. (1964). Mezhep sahibi dört imamın menkıbeleri. İzmir: Ticaret Matbaacılık.
  • Yıldırım, C. (1966). Dört mezhebin kuruluş ve yayılışı. Afyon: Bozkurt Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1966). Hutbe: Müslümanlara öğütler. Ankara: Güney Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1966). İnsanlığın önderi Muhammed Mustafa (a.s.). Afyon: y.y.
  • Yıldırım, C. (1967). Âhiret âlemi ve safhaları. Afyon: Zafer Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1967). Amellerin faziletleri: hadis-i şeriflere göre. İstanbul: Sönmez Neşriyat.
  • Yıldırım, C. (1968). İslam bahçesinin gül demetleri. İzmir: Endüstri Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1970). İslam Türk tarihinin altın sahifeleri. İzmir: Sobe Gazete ve Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1971). Kur’ân ahkâmı ve mezhep imamlarının görüş farkları. İstanbul: Bahar Yayınları.
  • Yıldırım, C. (1976). Hanefi ve Şafii mezhebine göre büyük ilmihal. İstanbul: Üçdal Neşriyat.
  • Yıldırım, C. (1978). Büyük Veli Bayezid-i Bestâmî Hazretleri ve İslam tasavvufunun özü. İstanbul: Demir Kitabevi.
  • Yıldırım, C. (1978). Tarihte devlet adamlarına ışık tutan islam büyükleri. İstanbul: Hikmet Yayınları.
  • Yıldırım, C. (1980). Kaynaklarıyla İslam Fıkhı: İbâdât-Muamelat-Feraiz. Konya: Uysal Kitabevi.
  • Yıldırım, C. (1982). Kur’ân-ı Kerîm meâl ve tefsiri. İstanbul: Tercüman Gazetesi.
  • Yıldırım, C. (1985). İlahi yasaklar büyük günahlar: dinî ve ilmî açıklaması. Konya: Uysal Kitabevi.
  • Yıldırım, C. (1986). İslam’ın ilk şehitleri. İstanbul: Sabah Gazetesi.
  • Yıldırım, C. (1986). Kaynaklarıyla ahkâm hadisleri: mezheplere göre fıkhi hükümler ve şerhleri. Konya: Uysal Kitabevi.
  • Yıldırım, C. (1991). İlmin ışığında asrın Kur’ân tefsiri. İzmir: Anadolu Yayınları.
  • Yıldırım, C. (1993). Kur’ân ve sünnet ışığında islam ilmihali. İzmir: Anadolu Yayınları.
  • Yıldırım, C. (1995). İrşad ve irşadda metod. ı. din şûrası tebliğ ve müzakereleri: 1-5 Kasım 1993. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Yıldırım, C. (1995). Tefsirli Kur’ân-ı Kerîm meâli. İzmir: Anadolu Yayınları.
  • Yıldırım, C. (2003). İslam ahlâkından parlak sayfalar. İstanbul: Bedir Yayınevi.
  • Yıldırım, C. (2004). Hz. İsa ve kıyamet belirtileri. İzmir: Tibyan Yayıncılık.
  • Zihni Efendi, M. (t.y.). Nimet-i İslam (Celal Yıldırım, Haz.). İstanbul: Sönmez Neşriyat.

Müfessir Celal Yıldırım’ın İlmî Çalışmaları, Kur’ân Tasavvuru ve Din Eğitimi Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 2, 514 - 532, 30.06.2021
https://doi.org/10.32709/akusosbil.847941

Öz

Bu çalışma Cumhuriyet dönemi âlim ve müfessirlerinden Celal Yıldırım’ın hayatı ve ilmî çalışmaları ile Kur’ân tasavvuru ve din eğitimi hakkındaki bazı görüşlerini konu edinmektedir. Celal Yıldırım bir tefsir sahibi olması açısından müfessir, yıllarca müftülük yapması bakımından din eğitimcisi, dinî ilimlerin çeşitli alanlarında eserler kaleme alması yönüyle düşünür ve yazar olması açısından birkaç hususiyeti şahsında temsil etmektedir. Bu bakımdan onun zihnî dünyasının yönelimleri ve düşünce birikiminin tartışılması son derece önem taşımaktadır. Zira Yıldırım’ın, yetişme koşullarından içinde bulunduğu iklimlere kadar entelektüel serüveninin bazı yönlerden ele alınması Cumhuriyet Türkiye’sini dinî ve ilmî açılardan değerlendirebilme konusunda bir nebze yardımcı olacaktır. Yıldırım, Cumhuriyet dönemini ve devrimlerini yakından idrak etmiş birisi olarak büyük bir kültür değişimine uğrayan toplumun meselelerini iyi analiz etmiştir. Bu süreçte meydana gelen zarurî ve meşru değişimleri benimseyerek İslam dininin Türk toplumunda gereken yeri alabilmesi için yazdığı eserleriyle, irşad faaliyetleriyle yaygın din eğitimine önemli hizmetlerde bulunmuştur. Çalışmada üç aşamalı bir yol izlenmiştir. Bu çerçevede Yıldırım’ın hayatına kısaca değinildikten sonra ilmî çalışmaları değerlendirilmiş, ardından bir müfessir olarak Kur’ân tasavvuru ve bir eğitimci olarak din eğitimi hakkındaki görüşleri onun ilmî ve dinî birikiminin özü konumundaki İlmin Işığında Asrın Kur’ân Tefsiri isimli tefsiri merkeze alınarak irdelenmiştir.

Kaynakça

  • Askalânî, İbn Hacer. (1965). Münebbihat: hakikatten katreler: dönüş gününe hazırlanmak üzere tenbihler (C.Yıldırım, Çev.). İzmir: Ticaret Matbaacılık T.A.Ş.
  • Birgivî, Muhammed b. Pir Ali. (1969). et-Tarikatü'l-Muhammediyye (C.Yıldırım, Çev.). İstanbul: Demir Kitabevi.
  • Cerrahoğlu, A. (1984). Dünkü ve bugünkü melamiler. İstanbul: Bayrak Yayıncılık.
  • Debbağ, Abdülazîz b. Mes’ûd. (1979). el-İbriz: Şeriat-tarikat-marifet-hakikat (C.Yıldırım, Çev.). İstanbul: Demir Kitabevi.
  • Ensari, A. (2018). Celal Yıldırım ve Kur’ân ahkâmı tefsiri. The Journal of Academic Social Science Studies (JASSS), 72, III, 311-328. doi:10.9761/JASSS7868
  • Gazzâlî, Ebû Hamid Muhammed b. Muhammed. (1964). Kelime-i tevhid kal’ası (C. Yıldırım, Çev.). İzmir: Ticaret Matbaacılık.
  • Gazzâlî, Ebû Hamid Muhammed b. Muhammed. (1965). Riyadan ihlasa gururdan tevazua (C. Yıldırım, Çev.). İzmir: Ticaret Matbaacılık.
  • Geylânî, Muhyiddin Abdülkadir b. Musa b. Abdullah. (1971). Gönül incileri (C. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Bahar Yayınları.
  • Geylânî, Muhyiddin Abdülkadir b. Musa b. Abdullah. (1982). Füyuzat-ı rabbaniye: ilahi feyizler (C.Yıldırım, Çev.). İstanbul: Bedir Yayınevi.
  • Geylânî, Muhyiddin Abdülkadir b. Musa b. Abdullah. (1995). Füyuzat-ı rabbaniye: ilahi feyizler (C.Yıldırım, Çev.). İstanbul: Beyda Yayınevi.
  • Geylânî, Seyyid Muhammed Seyfüddin. (1970). Büyük Velî Abdülkadir Geylânî’den vaazlar (C.Yıldırım, Çev.). İzmir: Sobe Gazete ve Matbaası.
  • Hakkı, Seyyid Nazillili Muhammed. (1990). Sırlar hazinesi: hazinetü’l-esrar tercemesi (C.Yıldırım, Çev.). İstanbul: Demir Kitabevi.
  • İbn Teymiyye, Takıyyüddin Ahmed b. Abdülhalim. (1969). İslam hidayeti (C.Yıldırım, Çev.). İstanbul: Dede Korkut Yayınları.
  • Kırca, Celal. (2019). Hayatın içinde hayatla birlikte Kur’ân’ı anlama (Sorunlar-Yöntemler). Ankara: Anadolu Ay Yayınları.
  • Mevdudi, Seyyid Ebü’l-A’la. (t.y.). Biz ve bugünkü batı medeniyeti (C. Yıldırım-H.A. Çelik, Çev.). Ankara: Hilal Yayınları.
  • Tabbara, Afif Abdülfettah. (t.y.). Kur’ân ve modern ilim (C. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Garanti Matbaası.
  • Ulvan, Abdullah Nasıh. İslam’da aile eğitimi (C.Yıldırım, Çev.). Konya: Uysal Kitabevi.
  • Yıldırım, C. (1959). İbadetler kılavuzu. Aydın: Yeni Aydın Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1959). İslamiyette Nübüvvet Belirtileri ve Fitneler. Aydın: Yeni Aydın Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1961). Oruç ve hükümleri. Aydın: Kanaat Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1963). İslam akaidinden seçilmiş meseleler. İzmir: İzmir İmam-Hatip ve İlahiyata Öğrenci Yetiştirme Derneği, Tarakça Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1963). Kadir Gecesi. İzmir: İzmir İmam-Hatip ve İlahiyata Öğrenci Yetiştirme Derneği, Meşher Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1964). Hikmet parıltıları. İzmir: Ticaret Matbaacılık.
  • Yıldırım, C. (1964). Meşâhîr-i Evliyâdan dört kutup. İzmir: Ticaret Matbacılık.
  • Yıldırım, C. (1964). Mezhep sahibi dört imamın menkıbeleri. İzmir: Ticaret Matbaacılık.
  • Yıldırım, C. (1966). Dört mezhebin kuruluş ve yayılışı. Afyon: Bozkurt Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1966). Hutbe: Müslümanlara öğütler. Ankara: Güney Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1966). İnsanlığın önderi Muhammed Mustafa (a.s.). Afyon: y.y.
  • Yıldırım, C. (1967). Âhiret âlemi ve safhaları. Afyon: Zafer Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1967). Amellerin faziletleri: hadis-i şeriflere göre. İstanbul: Sönmez Neşriyat.
  • Yıldırım, C. (1968). İslam bahçesinin gül demetleri. İzmir: Endüstri Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1970). İslam Türk tarihinin altın sahifeleri. İzmir: Sobe Gazete ve Matbaası.
  • Yıldırım, C. (1971). Kur’ân ahkâmı ve mezhep imamlarının görüş farkları. İstanbul: Bahar Yayınları.
  • Yıldırım, C. (1976). Hanefi ve Şafii mezhebine göre büyük ilmihal. İstanbul: Üçdal Neşriyat.
  • Yıldırım, C. (1978). Büyük Veli Bayezid-i Bestâmî Hazretleri ve İslam tasavvufunun özü. İstanbul: Demir Kitabevi.
  • Yıldırım, C. (1978). Tarihte devlet adamlarına ışık tutan islam büyükleri. İstanbul: Hikmet Yayınları.
  • Yıldırım, C. (1980). Kaynaklarıyla İslam Fıkhı: İbâdât-Muamelat-Feraiz. Konya: Uysal Kitabevi.
  • Yıldırım, C. (1982). Kur’ân-ı Kerîm meâl ve tefsiri. İstanbul: Tercüman Gazetesi.
  • Yıldırım, C. (1985). İlahi yasaklar büyük günahlar: dinî ve ilmî açıklaması. Konya: Uysal Kitabevi.
  • Yıldırım, C. (1986). İslam’ın ilk şehitleri. İstanbul: Sabah Gazetesi.
  • Yıldırım, C. (1986). Kaynaklarıyla ahkâm hadisleri: mezheplere göre fıkhi hükümler ve şerhleri. Konya: Uysal Kitabevi.
  • Yıldırım, C. (1991). İlmin ışığında asrın Kur’ân tefsiri. İzmir: Anadolu Yayınları.
  • Yıldırım, C. (1993). Kur’ân ve sünnet ışığında islam ilmihali. İzmir: Anadolu Yayınları.
  • Yıldırım, C. (1995). İrşad ve irşadda metod. ı. din şûrası tebliğ ve müzakereleri: 1-5 Kasım 1993. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Yıldırım, C. (1995). Tefsirli Kur’ân-ı Kerîm meâli. İzmir: Anadolu Yayınları.
  • Yıldırım, C. (2003). İslam ahlâkından parlak sayfalar. İstanbul: Bedir Yayınevi.
  • Yıldırım, C. (2004). Hz. İsa ve kıyamet belirtileri. İzmir: Tibyan Yayıncılık.
  • Zihni Efendi, M. (t.y.). Nimet-i İslam (Celal Yıldırım, Haz.). İstanbul: Sönmez Neşriyat.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Dil ve Edebiyat
Yazarlar

Ercan Şen 0000-0003-2583-1540

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şen, E. (2021). Müfessir Celal Yıldırım’ın İlmî Çalışmaları, Kur’ân Tasavvuru ve Din Eğitimi Hakkındaki Görüşleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 514-532. https://doi.org/10.32709/akusosbil.847941