Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Piyano İle İlgili Yapılan Lisansüstü Araştırmaların İçerik Analizi: (1995-2017)

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 3, 1159 - 1191, 27.09.2021
https://doi.org/10.32709/akusosbil.869110

Öz

Bilimsel araştırmalar sistematik şekilde belirli bir yöntemle bilgilerin toplanması, çözümlenmesi ve yorumlanarak raporlaştırılması sürecine dayanmaktadır. Bu süreçte araştırma sonuçları tez, makale gibi farklı yayın türleriyle paylaşılabilmektedir. Alana yönelik yapılan her araştırma sonucunda ortaya çıkan yaklaşım ve uygulamalar o disipline olumlu katkı sağlamaktadır. Piyano ile ilgili yapılan lisansüstü araştırmaların sistematik olarak incelenmesi amacıyla yapılan bu çalışma, piyanoya yönelik yapılan çalışmaların genel bir çerçevede raporlaştırılması, sistematik olarak düzenlenmesi ve yapılacak yeni çalışmalar için araştırmacılara yardımcı olması açısından önemli görülmektedir. Araştırmada 1987-2017 arasında, YÖK tez merkezi veritabanında tam metin PDF olarak ulaşılan ve konu içeriği doğrudan piyano ile ilgili tezler incelenerek içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında belirlenen tarama ve seçim ölçütleriyle kullanılacak lisansüstü araştırmalar belirlenmiş ve konu içeriği piyano ile ilgili olanlar örnekleme dahil edilmiştir. Araştırma örnekleminde yer alan lisansüstü araştırmalar incelenmiş, excel programı kullanılarak kodlanmış ve araştırma türünden başlayarak, 17 maddeden oluşan temalar incelenmiştir. 

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum yoktur.

Kaynakça

  • Alyörük, G. (2016). Türkiye’de gitar alanında yapılan lisansüstü tezler: bir bibliyografya çalışması. Balikesir University Journal Of Social Sciences Institute, 19 (35).
  • Arı, G. Armutlu, C. Tosunoğlu, N. ve Toy, B. (2009). Nicel araştırmalarda metodoloji sorunları:yüksek lisans tezleri üzerine bir araştırma. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 64 (04), 16-37. DOİ:10.1501/Sbfder_0000002143
  • Ataman, Ö. G. (2009). Ülkemizde flüt ve flüt eğitimi alanlarında yapılan lisansüstü tezler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1) 341-352.
  • Berki, T. (1997). Mozart'ın piyano konçertolarına ilişkin bir çerçeve kadans modeli. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bıkmaz, F. H. Aksoy, E. Tatar, Ö. ve Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38(168).
  • Bucak, S. (1995). Haydn piyano sonatları. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. Kılıç Çakmak, E. Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çeşit, C. (2015). Türkiye’de viyola üzerine yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 445-462. Doi:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3035
  • Çevik, D. B. (2002). Claude Debussy ve piyano eğitimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çiltaş, A. Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Demirbatır, R. E. (2001). Müzik alanı yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tez bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 123-141.
  • Erdal, G. G. (2005). Koordinatif-kondisyonel motorik özelliklerin geliştirilmesine yönelik antrenmanların piyano çalma performansına olan etkilerinin incelenmesi ve piyano tekniğinin hareket analizi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Gedikli, A. S. (2006). Debussy prelüd’lerin 20. yüzyıl piyano müziği’ndeki yeri ve önemi. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Kalyoncu, N. (1996). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümlerinde piyano öğretim programlarının hedeflerine ulaşma durumu. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Karakaya, İ. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Tanrıöğen, A. (Ed.) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2000) Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karataş, K. O. ve Şengül, C. (2018). Türkiye'de mesleki müzik eğitimi veren kurumlardaki piyano ders içeriklerinin incelenmesi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 22(1).
  • Karkın, A. M. (2011). Müzik bilimleri alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2).
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.) Thousand Oaks, CA: Sage
  • Orhan, Ş. Y. (2012). Türkiye’de viyolonsel alanında yapılmış yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlilik tezleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 701-716.
  • Önal, E. (2005). Henry Cowell’ın piyanodan farklı tını elde etme teknikleri. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Enstitüsü, Ankara.
  • Öztutgan, Z. (2016). Türkiye’de gitar alanında yapılan lisansüstü tezlerin analizi ve değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 684-708.
  • Öztürk, F. G. ve Dinç, H. (2016) Lisansüstü eğitim alan müzik öğretmenlerinin eğitimleri sürecinde karşılaştıkları sorunlar. İdil Dergisi, 5(21). DOI: 10.7816/idil-05-21-15
  • Saban, A. (2009). Çoklu zekâ kuramı ile ilgili türkçe çalışmaların içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 833-876.
  • Sonsel, Ö. B. (2018). Türkiye’de viyola alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 340-359.
  • Soycan, M. ve Babacan, E. (2019). Müziksel işitme, okuma ve yazma ile ilgili geliştirilmiş ölçme araçlarının incelenmesi: içerik analizi çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (69), 343-353. DOI:10.17755/esosder.409006
  • Tebiş, C. ve Okay, H. H. (2013). Türkiye’de müzik sanatı ve eğitiminde keman ve viyola konulu lisansüstü tezlerin konu ve yöntem olarak incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE) 2(2)
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Ünal, Z. O. (2008). Probleme dayalı öğrenme modelinin piyano ve öğretimi alanındaki yeterlilik algısına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • YÖK. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme ders programları. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını.
  • Yönetken, H. B. (1996). Okulda çalgı sorunu ve çalgısal müzik etkinlikleri. A. Say (Ed.). Müzik Öğretimi (69-70). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Zeybek, A. (2013). Keman ve piyano çalan müzisyenlerde gövde stabilite ve enduransının ağrı ve yorgunluk üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Content Analysis Related to the Graduate Research on the Piano in Turkey: (1995-2017)

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 3, 1159 - 1191, 27.09.2021
https://doi.org/10.32709/akusosbil.869110

Öz

Scientific researches are based on the process of systematically collecting, analyzing, and reporting by interpreting information with a specific method. In this process, research results can be shared with different types of publications such as thesis and article. The approaches and practices that emerge as a result of every research conducted in the field contribute positively to that discipline. This study, which was carried out to systematically examine the graduate studies on piano, is considered important in terms of reporting the studies on piano, in a general framework, organizing them systematically, and helping researchers for new studies to be made. In the research, between 1987 and 2017, the theses that were accessed as full text PDF in the YÖK thesis center database and the content of the subject were analyzed by content analysis by examining the piano directly. With the screening and selection criteria determined within the scope of the research, the graduate studies to be used were determined and the subjects related to piano were included in the sample. Postgraduate studies included in the research sample were examined, coded using the excel program, and themes consisting of 17 items starting from the research type were examined.

Kaynakça

  • Alyörük, G. (2016). Türkiye’de gitar alanında yapılan lisansüstü tezler: bir bibliyografya çalışması. Balikesir University Journal Of Social Sciences Institute, 19 (35).
  • Arı, G. Armutlu, C. Tosunoğlu, N. ve Toy, B. (2009). Nicel araştırmalarda metodoloji sorunları:yüksek lisans tezleri üzerine bir araştırma. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 64 (04), 16-37. DOİ:10.1501/Sbfder_0000002143
  • Ataman, Ö. G. (2009). Ülkemizde flüt ve flüt eğitimi alanlarında yapılan lisansüstü tezler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1) 341-352.
  • Berki, T. (1997). Mozart'ın piyano konçertolarına ilişkin bir çerçeve kadans modeli. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bıkmaz, F. H. Aksoy, E. Tatar, Ö. ve Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38(168).
  • Bucak, S. (1995). Haydn piyano sonatları. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. Kılıç Çakmak, E. Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çeşit, C. (2015). Türkiye’de viyola üzerine yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 445-462. Doi:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3035
  • Çevik, D. B. (2002). Claude Debussy ve piyano eğitimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çiltaş, A. Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Demirbatır, R. E. (2001). Müzik alanı yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tez bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 123-141.
  • Erdal, G. G. (2005). Koordinatif-kondisyonel motorik özelliklerin geliştirilmesine yönelik antrenmanların piyano çalma performansına olan etkilerinin incelenmesi ve piyano tekniğinin hareket analizi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Gedikli, A. S. (2006). Debussy prelüd’lerin 20. yüzyıl piyano müziği’ndeki yeri ve önemi. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Kalyoncu, N. (1996). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümlerinde piyano öğretim programlarının hedeflerine ulaşma durumu. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Karakaya, İ. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Tanrıöğen, A. (Ed.) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2000) Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karataş, K. O. ve Şengül, C. (2018). Türkiye'de mesleki müzik eğitimi veren kurumlardaki piyano ders içeriklerinin incelenmesi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 22(1).
  • Karkın, A. M. (2011). Müzik bilimleri alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2).
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.) Thousand Oaks, CA: Sage
  • Orhan, Ş. Y. (2012). Türkiye’de viyolonsel alanında yapılmış yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlilik tezleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 701-716.
  • Önal, E. (2005). Henry Cowell’ın piyanodan farklı tını elde etme teknikleri. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Enstitüsü, Ankara.
  • Öztutgan, Z. (2016). Türkiye’de gitar alanında yapılan lisansüstü tezlerin analizi ve değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 684-708.
  • Öztürk, F. G. ve Dinç, H. (2016) Lisansüstü eğitim alan müzik öğretmenlerinin eğitimleri sürecinde karşılaştıkları sorunlar. İdil Dergisi, 5(21). DOI: 10.7816/idil-05-21-15
  • Saban, A. (2009). Çoklu zekâ kuramı ile ilgili türkçe çalışmaların içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 833-876.
  • Sonsel, Ö. B. (2018). Türkiye’de viyola alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 340-359.
  • Soycan, M. ve Babacan, E. (2019). Müziksel işitme, okuma ve yazma ile ilgili geliştirilmiş ölçme araçlarının incelenmesi: içerik analizi çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (69), 343-353. DOI:10.17755/esosder.409006
  • Tebiş, C. ve Okay, H. H. (2013). Türkiye’de müzik sanatı ve eğitiminde keman ve viyola konulu lisansüstü tezlerin konu ve yöntem olarak incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE) 2(2)
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Ünal, Z. O. (2008). Probleme dayalı öğrenme modelinin piyano ve öğretimi alanındaki yeterlilik algısına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • YÖK. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme ders programları. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını.
  • Yönetken, H. B. (1996). Okulda çalgı sorunu ve çalgısal müzik etkinlikleri. A. Say (Ed.). Müzik Öğretimi (69-70). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Zeybek, A. (2013). Keman ve piyano çalan müzisyenlerde gövde stabilite ve enduransının ağrı ve yorgunluk üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sanat – Tasarım
Yazarlar

Ezgi Babacan 0000-0002-3175-6017

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 27 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Babacan, E. (2021). Türkiye’de Piyano İle İlgili Yapılan Lisansüstü Araştırmaların İçerik Analizi: (1995-2017). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 1159-1191. https://doi.org/10.32709/akusosbil.869110