Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocukların Sosyal Davranışlarının Ninniler Açısından İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 1, 87 - 99, 27.03.2022
https://doi.org/10.32709/akusosbil.946658

Öz

Bu araştırma, çocukların sosyal davranışlarının teknolojik cihaz ile dinletilen ve ebeveyn sesiyle okunan ninniler açısından farklılaşma durumunun ebeveyn ve öğretmenler aracılığıyla tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında nicel araştırma yaklaşımlarından betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma örneklemini Siirt ilinde okul öncesi kurumlarında eğitim gören 96 çocuk ile bu çocukların ebeveyn ve öğretmenleri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, 25 maddelik ‘‘Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği Öğretmen Formu’’ ve 76 maddelik ‘‘Anaokulu ve Okul Öncesi Davranış Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde Spss 22 paket programından faydalanılmıştır. Öğretmenlerin cevaplarına göre anne karnındayken ebeveyn sesiyle veya teknolojik cihazla dinletilen ninnilerin çocukların sosyal davranışları üzerinde etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenler, çocuk doğduktan sonra ebeveyn sesiyle okunan ninnilerin çocukların sosyal davranışlarında herhangi bir farklılaşmaya yol açmadığını ancak teknolojik araç aracılığıyla dinletilen ninnilerin ilişkisel saldırganlık boyutunda olumsuz bir durum oluşturduğunu ifade etmişlerdir. Ebeveynlere göre anne karnındayken ebeveyn sesiyle okunan ninnilerin sosyal etkileşim boyutunda anlamlı düzeyde olumlu bir yönde değişime neden olduğu belirtilmiştir. Bunun yanında anne karnındayken çocuklara teknolojik cihazlarla dinletilen ninnilerin sosyal iletişim boyutunda anlamlı bir artış gösterdiğine dair sonuçlar da ortaya çıkmıştır. Ayrıca ebeveynlere göre, çocuk doğduktan sonra ebeveyn sesiyle okunan ninnilerin çocuklarda sosyal işbirliği, sosyal etkileşim ve sosyal bağımsızlık boyutlarında anlamlı düzeyde olumlu etki olduğu belirlenmiştir. Doğduktan sonra teknolojik araçla dinletilen ninnilerin ise çocukların sosyal davranışlarında herhangi bir farklılaşma meydan getirmediği sonucuna ulaşılmıştır. 

Destekleyen Kurum

TUBİTAK

Proje Numarası

1919B012000119

Teşekkür

Bu çalışma TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı tarafından desteklenmiştir, proje no: 1919B012000119

Kaynakça

  • Akyol, P. K. (2014). Kültürel değişme ve teknolojinin etkisiyle şekillenen günümüz ninnileri ve ninni dinletme geleneği. Bilig, 18(69), 127-142.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Ankara: Asil Yayın.
  • Başgöz, İ. (2008). Türkü, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Çaparlar, C. Ö, & Dönmez, A. (2016). Bilimsel araştırma nedir, nasıl yapılır? Turk J Anaesthesiol Reanim, 44(4), 212-8.
  • Çığ, M. İ. (2002). Ortadoğu Uygarlık Mirası. İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Deleş, B., & Kaytez, N.(2020). Çocuk gelişiminde müziğin yeri ve önemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(10), 133-142.
  • Ergüney, M. (2017). İnternetin okul öncesi dönemdeki çocuklar üzerindeki etkileri hakkında bir araştırma. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 1917-1938.
  • Ertürk, S. (1979). Eğitimde Program Geliştirme. Yelkentepe Yayınları, Ankara.
  • Gelişli, Y., & Yazıcı, E. (2016). Ninniler ve çocuk eğitimindeki önemi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1).
  • Gooding, L., & Standley, J. M. (2011). Musical development and learning characteristics of students: A compilation of key points from the research literature organized by age. Update: Applications of Research in Music Education, 30(1), 32-45.
  • Gömleksız, M. N., & Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde duyuşsal boyut ve duyuşsal öğrenme. Electronic Turkish Studies, 7(1).
  • Güneş, F. (2010). Ninnilerin çocukların dil ve zihinsel gelişimine etkisi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 2(3), 27-38.
  • Holman JP, Hansen CE, Cochian ME, Lindsey CR. Liar, (2005) Internet faking but not freguency of use affect social skills, self-esteem, social anxiety, and aggression, Cyber Psychol Behav;8(1), 1-6.
  • Kabadayı, A. (2009). Ninnilerin çocuğun gelişim alanlarına katkılarının içerik açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 276-289.
  • Karakuş, A. ( 2008 ).Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği Öğretmen Formu'nun Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım, 81-83.
  • Korkusuz, G. & Solmaz, E. (2019). Alaşehir yöresi ninnileri üzerine bir değerlendirme. Folklor Akademi Dergisi, 2 (2) , 294-310.
  • Kumtepe, G. (2015), Ninninin Çocuk Gelişimindeki Yeri ve Müzikal Öğeleri Açısından İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi)., Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Mehmetali, S. (2014). Batı Trakya Örnekleminde Okul Öncesi ve Anaokulu Davranış Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması, (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi).,Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, M.E.B. (2013). Çocuk gelişimi ve eğitimi psikomotor gelişim. Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi, Ankara, 3-18.
  • Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z., & Özdinçler, A. R. (2018). Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 1-21.
  • Sarıtaş, S. (2019). Halkbiliminde maddi kültüre teorik ve metodolojik yaklaşımlar. Milli Folklor, 16(122), 29-40.
  • Soysal, F.(2012) Erken çocukluk dönemi müzik eğitimi. International Journal of Social Science 5(3), 205-221.
  • Sökezoğlu Atılgan, D . (2020). Müzik eğitiminin çeşitli boyutlarda çocuk gelişimine olan etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi 10 (1) , 120-136 . DOI: 10.20488/sanattasarim.830732
  • Temmerman, N. (2005). Children's participation in music: Connecting the cultural contexts – an Australian perspective. British Journal of Music Education, 22(2), 113-123.
  • Uğurlu, E. (2012).Türk dünyasında ninni. (Yayınlanmamış doktora tezi) Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yengil, E., Güner, P. D., & Topakkaya, Ö. K. (2019). Okul öncesi çocuklarda ve ebeveynlerinde teknolojik cihaz kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Dergisi, 10(36), 14-19.
  • Yıldız, G., & Nacakcı, Z. (2016). Okul öncesi dönem çocuklarının müziksel gelişim özellikleri: bir literatür derlemesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 38-45.
  • Yorgun, S. (2010). Sömürü, koruma ve pozitif ayrımcılıktan çalışma hayatının egemen gücü olmaya doğru kadınlar: 21. yüzyıl ve pembeleşen çalışma hayatı. Sosyoekonomi, 11(11).
  • Zeybekoğlu Akbaş, Ö. & Dursun, C. (2020). Teknolojinin aileye etkisi: değişen ailenin dijital ebeveyn ve çocukları. Turkish Studies - Social, 15(4), 2245-2265. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.43395

An Investigation of the Social Behaviors of Children in Terms of Lullabies

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 1, 87 - 99, 27.03.2022
https://doi.org/10.32709/akusosbil.946658

Öz

This research aims to determine the differentiation of children's social behavior in terms of lullabies played with a technological device and read with a parent's voice through the parents and teachers. Descriptive survey model, one of the quantitative research approaches was used within the scope of the research. The research sample consists of 96 children studying in pre-school institutions in Siirt province and their parents and teachers. "Preschool Social Behavior Scale Teacher Form" with 25 items and "Kindergarten and Preschool Behavior Scale" with 76 items were used as data collection tools. Spss 22 package program was used to analyze the data. According to the answers of the teachers, it was determined that the lullabies played with the parents' voice or technological device while in the mother's womb had no effect on the social behavior of the children. In addition, teachers stated that lullabies played with the voice of the parents after birth did not cause any differentiation in the social behavior of children, but that the lullabies played through technological devices created a negative situation in the relational aggression dimension. According to the parents, it was stated that lullabies that are read with the voice of the parents while in the womb cause a significant positive change in the social interaction dimension. In addition, there were results showing that lullabies played to children with technological devices while in the womb showed a significant increase in the social communication dimension. In addition, the parents stated that the lullabies that are read with the voice of the parents after birth had a significant positive effect on the dimensions of social cooperation, social interaction and social independence. It was concluded that the lullabies that were played through technological devices after birth did not cause any differentiation in the social behaviors of the children.

Proje Numarası

1919B012000119

Kaynakça

  • Akyol, P. K. (2014). Kültürel değişme ve teknolojinin etkisiyle şekillenen günümüz ninnileri ve ninni dinletme geleneği. Bilig, 18(69), 127-142.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Ankara: Asil Yayın.
  • Başgöz, İ. (2008). Türkü, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Çaparlar, C. Ö, & Dönmez, A. (2016). Bilimsel araştırma nedir, nasıl yapılır? Turk J Anaesthesiol Reanim, 44(4), 212-8.
  • Çığ, M. İ. (2002). Ortadoğu Uygarlık Mirası. İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Deleş, B., & Kaytez, N.(2020). Çocuk gelişiminde müziğin yeri ve önemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(10), 133-142.
  • Ergüney, M. (2017). İnternetin okul öncesi dönemdeki çocuklar üzerindeki etkileri hakkında bir araştırma. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 1917-1938.
  • Ertürk, S. (1979). Eğitimde Program Geliştirme. Yelkentepe Yayınları, Ankara.
  • Gelişli, Y., & Yazıcı, E. (2016). Ninniler ve çocuk eğitimindeki önemi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1).
  • Gooding, L., & Standley, J. M. (2011). Musical development and learning characteristics of students: A compilation of key points from the research literature organized by age. Update: Applications of Research in Music Education, 30(1), 32-45.
  • Gömleksız, M. N., & Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde duyuşsal boyut ve duyuşsal öğrenme. Electronic Turkish Studies, 7(1).
  • Güneş, F. (2010). Ninnilerin çocukların dil ve zihinsel gelişimine etkisi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 2(3), 27-38.
  • Holman JP, Hansen CE, Cochian ME, Lindsey CR. Liar, (2005) Internet faking but not freguency of use affect social skills, self-esteem, social anxiety, and aggression, Cyber Psychol Behav;8(1), 1-6.
  • Kabadayı, A. (2009). Ninnilerin çocuğun gelişim alanlarına katkılarının içerik açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 276-289.
  • Karakuş, A. ( 2008 ).Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği Öğretmen Formu'nun Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım, 81-83.
  • Korkusuz, G. & Solmaz, E. (2019). Alaşehir yöresi ninnileri üzerine bir değerlendirme. Folklor Akademi Dergisi, 2 (2) , 294-310.
  • Kumtepe, G. (2015), Ninninin Çocuk Gelişimindeki Yeri ve Müzikal Öğeleri Açısından İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi)., Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Mehmetali, S. (2014). Batı Trakya Örnekleminde Okul Öncesi ve Anaokulu Davranış Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması, (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi).,Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, M.E.B. (2013). Çocuk gelişimi ve eğitimi psikomotor gelişim. Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi, Ankara, 3-18.
  • Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z., & Özdinçler, A. R. (2018). Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 1-21.
  • Sarıtaş, S. (2019). Halkbiliminde maddi kültüre teorik ve metodolojik yaklaşımlar. Milli Folklor, 16(122), 29-40.
  • Soysal, F.(2012) Erken çocukluk dönemi müzik eğitimi. International Journal of Social Science 5(3), 205-221.
  • Sökezoğlu Atılgan, D . (2020). Müzik eğitiminin çeşitli boyutlarda çocuk gelişimine olan etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi 10 (1) , 120-136 . DOI: 10.20488/sanattasarim.830732
  • Temmerman, N. (2005). Children's participation in music: Connecting the cultural contexts – an Australian perspective. British Journal of Music Education, 22(2), 113-123.
  • Uğurlu, E. (2012).Türk dünyasında ninni. (Yayınlanmamış doktora tezi) Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yengil, E., Güner, P. D., & Topakkaya, Ö. K. (2019). Okul öncesi çocuklarda ve ebeveynlerinde teknolojik cihaz kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Dergisi, 10(36), 14-19.
  • Yıldız, G., & Nacakcı, Z. (2016). Okul öncesi dönem çocuklarının müziksel gelişim özellikleri: bir literatür derlemesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 38-45.
  • Yorgun, S. (2010). Sömürü, koruma ve pozitif ayrımcılıktan çalışma hayatının egemen gücü olmaya doğru kadınlar: 21. yüzyıl ve pembeleşen çalışma hayatı. Sosyoekonomi, 11(11).
  • Zeybekoğlu Akbaş, Ö. & Dursun, C. (2020). Teknolojinin aileye etkisi: değişen ailenin dijital ebeveyn ve çocukları. Turkish Studies - Social, 15(4), 2245-2265. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.43395
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim
Yazarlar

Emrullah Demir 0000-0001-7872-0970

Azmi Türkan 0000-0003-2546-5122

Proje Numarası 1919B012000119
Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, E., & Türkan, A. (2022). Çocukların Sosyal Davranışlarının Ninniler Açısından İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 87-99. https://doi.org/10.32709/akusosbil.946658