Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sürdürülebilirliği Reklam Filmlerinde Okumak: Göstergebilimsel Bir Çözümleme

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 2, 709 - 725, 28.06.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1218895

Öz

Mevcut kaynakların bilinçli kullanılarak gelecek kuşaklara aktarımını ifade eden sürdürülebilirlik kavramı, günümüzde popüler bir araştırma alanıdır. Bu çalışma ile sunulan bir hizmet kapsamında ilgili kitlelere bilgi vermek amacıyla tasarlanan ve hazırlanan kurumsal reklam filmlerinde sürdürülebilirlik kavramının hangi yönleriyle ve ne şekilde ele alındığı ve hangi göstergeler aracılığıyla izleyicilere sunulduğu irdelenerek detaylı bir şekilde analiz etmek amaçlanmaktadır. Reklam çalışmalarında kullanılan görsellerde ve iletilerde, kullanıcıyı etkilemek için birçok yöntem bulunmaktadır. Göstergebilimsel çözümleme, bu anlatım yöntemlerinde kullanılan imgeleri anlamlandırma konusunda bize yardımcı olmaktadır. Çalışma kapsamında birçok kurumsal reklam filmi izlenmiştir. Sürdürülebilirlik kapsamında çarpıcı çalışmaları bulunan banka reklamları ile sınırlı tutulan çalışmada Garanti Bankası’na ait seçilen “Doğanın sesi” ve “Denizlerimize iyi bakacağız, memleket sevdasıyla” isimli reklam filmleri göstergebilimsel analiz yöntemi aracılığıyla çözümlenmiştir. Çözümleme yapılırken; görsel, dilsel ve işitsel ögelere odaklanılarak elde edilen bulgular reklam sahneleri ve tablolar eşliğinde yorumlanmıştır. Ulaşılan veriler çerçevesinde reklam filmlerinde, çevre kirliliğine ilişkin göstergelerin sıkça kullanıldığı, ışık, atmosfer ve müzikle bu göstergelerin desteklendiği, yarın, gelecek, umut, doğaya saygı gibi temalara sık sık yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Doğal dengenin bozulmasına vurgu yapan reklam filmleri, bu konuya olan hassas yaklaşımını göstererek benzer kuruluşların ve insanların çevresel sorunlar konusunda bilinçli davranmaları gerektiğini vurgulamaktadır

Kaynakça

  • Akgül, U. (2010). Sürdürülebilir kalkınma: Uygulamalı antropolojinin eylem alanı. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Antropoloji Dergisi, 24, 133- 164.
  • Aziz, A. (2011). Sosyal Bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bansal, P. (2005). Evolving sustainabily: A longitudinal study of corporate sustainable development. Strategic Management Journal, 26, 197-218.
  • Berkeley, J. (2012). Insights in linguistics and semiotics: Semiotics of discourse. New York: Peter Lang Publishing Inc.
  • Bilgili, M. Y. (2017). Ekonomik, ekolojik ve sosyal boyutlarıyla sürdürülebilir kalkınma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(49), 559-569.
  • Camilleri, M. A. (2017). Corporate sustainability and responsibility: Creating value for business, Society and the environment. Asian Journal of Sustainability and Social Responsibility, 2(1), 59-74.
  • Chabowski, B. R., Mena, J. A., ve Gonzalez-Padron, T. L. (2011). The structure of sustainability research in marketing, 1958–2008: A basis for future research opportunities. Journal of the Academy of Marketing Science, 39, 55-70.
  • Çankaya, Y. S. ve Sezen, B. (2015). Ekolojik yenilik ile sürdürülebilirlik performansı arasındaki ilişkide çevresel belirsizliğin moderatör etkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(24), 111-134.
  • Doğan, B. (2021). Türk bankacılık sektöründe kurumsal sürdürülebilirlik performansının entropi ve gri ilişkisel analiz yöntemleriyle değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Dyllick, T. ve Hockerts,K. (2002). Beyond the case for corporate sustainability. Business Strategy and the Environment. 11(2), 130-141. Dyllick, T. ve Hockerts, K. (2002). Beyond the business case for corporate sustainability. Business strategy and the environment, 11, 130-141.
  • Elkington, J. (1998). Accounting for the triple bottom line. Measuring Business Excellence, 2(3), 18-22.
  • Ergin, T.Ç. ve Akova, S. (2016). The ımpact of usıng the warmth emotıonal appeal ın corporate advertısıngs on the corporate ımage: the campaıgn “thank you mom” by P&G. PressAcademia Procedia, 1(1), 94-100.
  • Ergün, T. ve Çobanoğlu, N. (2012). Sürdürülebilir kalkınma ve çevre etiği. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 97-123.
  • Fiske, J. (2014). İletişim çalışmalarına giriş. (Çev. Prof. Dr. Süleyman İrvan). Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Hall, T. J. (2013). The Triple Bottom Line: What Is It and How Does It Work? Indiana Business Research Center, Indiana University Kelley School of Business.
  • International Institute for Sustainable Development. (2001). Business strategy for sustainable development. International Institute for Sustainable Development (IISD), 1-19.
  • Karayel, E. (1994). Halkla ilişkilerde kurumsal reklamcılık. Marmara İletişim Dergisi, 6, 39-45.
  • Küçükerdoğan, R. (2009). Reklam nasıl çözümlenir? Reklam iletişiminde göstergeler ve stratejiler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Logan, T. K., Walker, R., ve Hunt, G. (2009). Understanding human trafficking in the United States. Trauma, Violence, & Abuse, 10(1), 3-30.
  • Marrewijk, M. (2003). Concepts and definitions of CSR and corporate sustainability: Between agency and communion. Journal of Business Ethics, 44, 95-105. doi:https://doi.org/10.1023/A:1023331212247
  • Mazur, B., Walczyna, A. (2020). Bridging sustainable human resource management and corporate sustainability. Sustainability, 12(21), 8987-9007.
  • Mckenzie, S. (2004). Social sustainability: Towards some definitions. Australia:Hawke Research Institute Paper Series, 27, 255-266.
  • Mileti, D.S. (1999). Disasters by design: A reassessment of natural hazards in the united states, Joseph Henry Press, Washington, D.C.
  • Morelli, J. (2011). Environmental Sustainability: A definition for environmental professionals. Journal of Environmental Sustainability, 1(1), 1-10.
  • Nezbitt, K., (1996). Theorizing a new agenda for architecture: an anthropology of architectural theory 1965–1995. New York: Princeton Architectural Press.
  • Okay, A. ve Okay, A. (2001). Halkla ilişkiler kavramı strateji ve uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Özcan, E. (2007). Göstergebilimsel açıdan reklam dilinin tüketim toplumuna etkileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Parsa, S. (2002). Göstergebilim çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Peltekoğlu, F.B. (2010). Kavram ve kuramlarıyla reklam. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Pierce, F. J. and Larson, W. E. (1993). Developing Criteria To Evaluate Sustainable Land Management. Kimble, J. M.(Ed.), Proceedings Of The Eighth International Soil Management Workshop: Utilization Of Soil Survey İnformation For Sustainable Land Use, Oregon, California and Nevada: USDA, 7-14.
  • Rifat, M. (2000). XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları 2. İstanbul: Om Yayınları.
  • Sayın, Önal. (2014). Göstergebilim ve sosyoloji. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Signitzer, B. ve Prexl, A. (2008). Corporate sustainability communications: Aspects of theory and professionalization. Journal of Public Relations Research, 1(19), 179-198.
  • Taticchi, P. ve Demartini, M. (2021). Corporate sustainability in practice: A guide for strategy. development and ımplementation. Switzerland: Springer.
  • TDK. (2022). https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: 01.11.2022).
  • Tıraş, H. H. (2012). Sürdürülebilir kalkınma ve çevre: teorik bir inceleme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 57-73.
  • World Commission on Environment and Development (1987), Our common future, Oxford: Oxford University Press.
  • Yalçın, E. (2021). Sürdürülebilirlik ve işletmelerin sürdürülebilirlik raporlarında iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(4), 30-45.
  • Youtube. (2022a). https://www.youtube.com/watch?v=ZY4eKqRIVEM (Erişim tarihi: 10.11.2022)
  • Youtube. (2022b). https://www.youtube.com/watch?v=u1lqrX_ZKzI (Erişim tarihi: 10.11.2022).

Reading Sustainability in Commercials: A Semiotic Analysis

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 2, 709 - 725, 28.06.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1218895

Öz

The concept of sustainability, which expresses the transfer of existing resources to future generations by conscious use, is a popular research area today. In this study, it is aimed to analyze in detail by examining which aspects and how the concept of sustainability is handled and by which indicators it is presented to the audience in corporate advertisements designed and prepared to inform the relevant masses within the scope of a service offered. There are many methods to influence the user in the images and messages used in advertising. Semiotic analysis helps us to make sense of the images used in these narrative methods. Many corporate commercials were watched within the scope of the study. In the study, which was limited to bank advertisements with striking works within the scope of sustainability, the commercials of Garanti Bank named "Doğanın sesi" and " Denizlerimize iyi bakacağız, memleket sevdasıyla " were analyzed by semiotic analysis method. While analyzing; The findings obtained by focusing on visual, linguistic and auditory elements were interpreted with advertisement scenes and tables. Within the framework of the data obtained, it has been concluded that indicators related to environmental pollution are frequently used in commercials, these indicators are supported with light, atmosphere and music, and themes such as tomorrow, future, hope and respect for nature are frequently included. Advertising films that emphasize the deterioration of the natural balance show their sensitive approach to this issue, emphasizing that similar organizations and people should act consciously about environmental problems.

Kaynakça

  • Akgül, U. (2010). Sürdürülebilir kalkınma: Uygulamalı antropolojinin eylem alanı. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Antropoloji Dergisi, 24, 133- 164.
  • Aziz, A. (2011). Sosyal Bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bansal, P. (2005). Evolving sustainabily: A longitudinal study of corporate sustainable development. Strategic Management Journal, 26, 197-218.
  • Berkeley, J. (2012). Insights in linguistics and semiotics: Semiotics of discourse. New York: Peter Lang Publishing Inc.
  • Bilgili, M. Y. (2017). Ekonomik, ekolojik ve sosyal boyutlarıyla sürdürülebilir kalkınma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(49), 559-569.
  • Camilleri, M. A. (2017). Corporate sustainability and responsibility: Creating value for business, Society and the environment. Asian Journal of Sustainability and Social Responsibility, 2(1), 59-74.
  • Chabowski, B. R., Mena, J. A., ve Gonzalez-Padron, T. L. (2011). The structure of sustainability research in marketing, 1958–2008: A basis for future research opportunities. Journal of the Academy of Marketing Science, 39, 55-70.
  • Çankaya, Y. S. ve Sezen, B. (2015). Ekolojik yenilik ile sürdürülebilirlik performansı arasındaki ilişkide çevresel belirsizliğin moderatör etkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(24), 111-134.
  • Doğan, B. (2021). Türk bankacılık sektöründe kurumsal sürdürülebilirlik performansının entropi ve gri ilişkisel analiz yöntemleriyle değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Dyllick, T. ve Hockerts,K. (2002). Beyond the case for corporate sustainability. Business Strategy and the Environment. 11(2), 130-141. Dyllick, T. ve Hockerts, K. (2002). Beyond the business case for corporate sustainability. Business strategy and the environment, 11, 130-141.
  • Elkington, J. (1998). Accounting for the triple bottom line. Measuring Business Excellence, 2(3), 18-22.
  • Ergin, T.Ç. ve Akova, S. (2016). The ımpact of usıng the warmth emotıonal appeal ın corporate advertısıngs on the corporate ımage: the campaıgn “thank you mom” by P&G. PressAcademia Procedia, 1(1), 94-100.
  • Ergün, T. ve Çobanoğlu, N. (2012). Sürdürülebilir kalkınma ve çevre etiği. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 97-123.
  • Fiske, J. (2014). İletişim çalışmalarına giriş. (Çev. Prof. Dr. Süleyman İrvan). Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Hall, T. J. (2013). The Triple Bottom Line: What Is It and How Does It Work? Indiana Business Research Center, Indiana University Kelley School of Business.
  • International Institute for Sustainable Development. (2001). Business strategy for sustainable development. International Institute for Sustainable Development (IISD), 1-19.
  • Karayel, E. (1994). Halkla ilişkilerde kurumsal reklamcılık. Marmara İletişim Dergisi, 6, 39-45.
  • Küçükerdoğan, R. (2009). Reklam nasıl çözümlenir? Reklam iletişiminde göstergeler ve stratejiler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Logan, T. K., Walker, R., ve Hunt, G. (2009). Understanding human trafficking in the United States. Trauma, Violence, & Abuse, 10(1), 3-30.
  • Marrewijk, M. (2003). Concepts and definitions of CSR and corporate sustainability: Between agency and communion. Journal of Business Ethics, 44, 95-105. doi:https://doi.org/10.1023/A:1023331212247
  • Mazur, B., Walczyna, A. (2020). Bridging sustainable human resource management and corporate sustainability. Sustainability, 12(21), 8987-9007.
  • Mckenzie, S. (2004). Social sustainability: Towards some definitions. Australia:Hawke Research Institute Paper Series, 27, 255-266.
  • Mileti, D.S. (1999). Disasters by design: A reassessment of natural hazards in the united states, Joseph Henry Press, Washington, D.C.
  • Morelli, J. (2011). Environmental Sustainability: A definition for environmental professionals. Journal of Environmental Sustainability, 1(1), 1-10.
  • Nezbitt, K., (1996). Theorizing a new agenda for architecture: an anthropology of architectural theory 1965–1995. New York: Princeton Architectural Press.
  • Okay, A. ve Okay, A. (2001). Halkla ilişkiler kavramı strateji ve uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Özcan, E. (2007). Göstergebilimsel açıdan reklam dilinin tüketim toplumuna etkileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Parsa, S. (2002). Göstergebilim çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Peltekoğlu, F.B. (2010). Kavram ve kuramlarıyla reklam. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Pierce, F. J. and Larson, W. E. (1993). Developing Criteria To Evaluate Sustainable Land Management. Kimble, J. M.(Ed.), Proceedings Of The Eighth International Soil Management Workshop: Utilization Of Soil Survey İnformation For Sustainable Land Use, Oregon, California and Nevada: USDA, 7-14.
  • Rifat, M. (2000). XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları 2. İstanbul: Om Yayınları.
  • Sayın, Önal. (2014). Göstergebilim ve sosyoloji. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Signitzer, B. ve Prexl, A. (2008). Corporate sustainability communications: Aspects of theory and professionalization. Journal of Public Relations Research, 1(19), 179-198.
  • Taticchi, P. ve Demartini, M. (2021). Corporate sustainability in practice: A guide for strategy. development and ımplementation. Switzerland: Springer.
  • TDK. (2022). https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: 01.11.2022).
  • Tıraş, H. H. (2012). Sürdürülebilir kalkınma ve çevre: teorik bir inceleme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 57-73.
  • World Commission on Environment and Development (1987), Our common future, Oxford: Oxford University Press.
  • Yalçın, E. (2021). Sürdürülebilirlik ve işletmelerin sürdürülebilirlik raporlarında iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(4), 30-45.
  • Youtube. (2022a). https://www.youtube.com/watch?v=ZY4eKqRIVEM (Erişim tarihi: 10.11.2022)
  • Youtube. (2022b). https://www.youtube.com/watch?v=u1lqrX_ZKzI (Erişim tarihi: 10.11.2022).
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sanat – Tasarım
Yazarlar

Büşra Bulut 0000-0001-5364-8976

Ruşen Yamaçlı 0000-0001-9659-9246

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 14 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bulut, B., & Yamaçlı, R. (2024). Sürdürülebilirliği Reklam Filmlerinde Okumak: Göstergebilimsel Bir Çözümleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 709-725. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1218895