Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Seyahat Tanıtım Aracı Olarak Sanal Gerçeklik: Antalya İlinde Bir Uygulama

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 3, 1106 - 1128, 27.09.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1165711

Öz

Bu çalışmada, son yıllarda kullanım yaygınlığı giderek artış gösteren ve hem duyusal hem de duygusal deneyim yaratımıyla satış bağlamlarında tamamlayıcı bir etken olarak görülen sanal gerçeklik teknolojisinin seyahat tanıtımlarındaki varlığı ve etkileri araştırılmıştır. Çalışma kapsamında bireylerin bu gerçeklik teknolojisini kabul düzeylerine ve teknoloji hakkındaki temel görüş tutumlarına, seyahat tanıtımlarında kullanılma olasılığına ve genel davranışsal niyetlerine bakılmıştır. Türkiye’nin cazibe merkezi Antalya ilinde 260 örneklemli bir anket çalışması yapılmış ve çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden olan yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Araştırma çalışmasının geçerlilik analizi yapıldıktan sonra temel tanımlayıcı istatistik analizleri ve klasik istatiksel analizleri yapılmıştır. Anket çalışmasında yer alan boyutların incelenmesi için yapısal eşitlik modellemesi kurulmuş ve araştırmanın güvenirliliğinin sağlanması için de açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Geçerlilik ve güvenilirlik ölçümleri SPSS 28.0 istatistik paket programı ile yapılmış, yapısal eşitlik modellemesinin kurulumunda da LISREL 8.80 istatistik programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda bireylerin sanal gerçeklik teknolojisine ilişkin kullanışlılık ve kullanım kolaylığı deneyimleri arttıkça genel davranışsal niyetlerinin de arttığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Acir, E., (2019). Video Games, Virtual Reality and Augmented Reality Applications in Tourism, Promotion and Marketing, Conference Proceedings, 176.
  • Brooks, F. P., “What’s Real About Virtual Reality?”, Special Report, November/December, 1999.
  • Cheong, R., (1995). The Virtual Threat to Travel and Tourism, Tourism Management (16), 420.
  • Çınar İ., Saraçlı S., (2015). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık ve Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Çay İlçesi Örneği. International Online Journal of Education Sciences. 7(4), 266-281.
  • Disztinger, P., Schlögl, S., Groth, A., (2017). Technology Acceptance of Virtual Reality For Travel Planning, Springer International Publishing, 255-268.
  • Gibson, A. ve O'Rawe, M., (2017). Virtual Reality as a Travel Promotional Tool: Insights from a Consumer Travel Fair, Augmented Reality and Virtual Reality - Empowering Human, Place and Business, Ed. Jung T., tom Dieck, M. C., London, Springer, 96.
  • Griffin, T., Giberson, J., Lee, S.H.M., Guttentag, D., Kandaurova, M., Sergueeva, K.ve Dimanche, F., (2017). Virtual Reality and Implications for Destination Marketing, International Conference of the Travel and Tourism Research Association, 1.
  • Guttentag, D. A., (2010). Virtual Reality: Applications and Implications for Tourism, Tourism Management (31) July: 638.
  • Güzel, Ö.F. ve Papatya, N. (2014). “Deneyim Pazarlaması ve Satın Alma Sonrası Eğilimlere Etkisi: Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma” Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, Eylül / Ekim / Kasım / Aralık, Sayı: 03 Cilt: 01 Sonbahar Kış.
  • Güzel, F.Ö., Papatya, N., (2012). Duygusal Arayışların Pazarlamayla Dansı: Deneyim Pazarlaması Kavramsal Analiz, İşletme Araştırmaları Dergisi, 4 (4), 111.
  • Henson, R.K., Roberts, J.K, (2006). Use Of Exploratory Factor Analysis In Published Research: Common Errors And Some Comment On Improved Practice, SAGE, 66 (3), 395.
  • Horan, P., Donail “Virtual Reality Applications in the Hospitality/Tourism Industry”, Hospitality Information Technology Association— Electronic Journal (1), 1996.
  • Jan, A.U., Contreras, J., (2011). Technology Acceptance Model for The Use of Information Technology in Universities Elsevier: Computers in Human Behavior, 27(2), 847.
  • Jobst, L.S. Bader, M., & Moshogen, M., (2021). A Tutorial on Assesing Statistical Power and Determining Sample Size for Structural Equation Models, Psychological Methods, APA.
  • Lu, J., Xiao, X., Xu, Z., Wang, C., Zhang, M., Zhou, Y. (2021). The Potantial of Virtual Tourism in The Recovery of Tourism Industry During The Covid-19 Pandemic. Current Issues in Tourism, 1-7. DOI: 10.1080/13683500.2021.1959526.
  • Malhotra, N.K, Mukhopadhyay, S., (2012). An Integrated Framework For Identifying The Items In Measuremant Scales, International Of Market Research, 54 (6), 840.
  • Marangunic, N., Granic, A., (2015). Technology Acceptance Model: A Literature Review from 1986 to 2013, Universal Access in The Information Society, Vol: 14, 82.
  • Milgram, P., F. Kishino, (1994). A Taxonımy of Mixed Reality Visual Displays, IEICE Transactions on Information Systems, (12), December, 6.
  • Özalkan, S., Özkurt, D.Ş., Ayyıldız, A.Y., (2022). Turist Rehberleri Bakış Açısıyla Dijitalleşme ve Robot Rehberler, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10 (2), 1415-1435.
  • Özdemir, Ş., (2014). Marka İletişiminde Görsel İmajlar ve Kültürel Dönüştürüm Aracı Olarak Sinema: Sinematografik İmajların Analizi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Doktora Tezi, 33-34.
  • Papatya, N., Papatya, G. ve Özdemir, Ş. (2014). “Deneyimsel Pazarlama Açısından Isparta ili Ekolojik Köy Turizm Potansiyelinin Etkinleştirilmesine Yönelik Bir Değerlendirme” [Bildiri]. 4. Uluslararası Eğirdir Turizm Sempozyumu Bildirileri. 1‐4 Aralık 2011, 460.
  • Papatya, N., Papatya, İ. K. (2020), “Ekosistem Pazarlama: Güçlü Yaşam Enerjisi ile Başarılı Yenilik Dinamikleri Yaratmak”, Harvard Business Review (HBR) (Aralık): 94-99.
  • Pestek, A., Sarvan, M., (2021). Virtual Reality and Modern Tourism, Journal of Tourism Futures, 7(2), 246.
  • Rainoldi, B., Mcfee, A., Mayrhofer, T., Baratova, A., Neuhofer, M. ve Egger, R., (2018). The Effects of Virtual Reality on Destination Image Formation, Information and Communication Technologies in Tourism, Ed. Pesonen J., Neidhardt J., Cham, Springer, 110.
  • Şahin, İ., “Hatırlanabilir Turizm Deneyimlerini Etkileyen Destinasyon Özelliklerinin Belirlenmesi: Antalya ve İstanbul Destinasyonları Üzerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma” (Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, 2016).
  • Turok, N., İçimizdeki Evren;: Kuantumdan Kozmosa, Çev.: Onur Uygun, Kolektif Kitap, İstanbul, 2018.
  • Türker, Cansu, (2019). Tüketicilerin Yeni Teknolojileri Benimsemelerinin Teknoloji Kabul Modeli Boyutları İtibariyle İncelenmesi: Mobil Ödeme Sistemleri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Walls, A., “An Examınatıon of Consumer Experıence And Relatıve Effects On Consumer Values”, Doctor of Philosophy Thesis, University of Central Florida Orlando, Florida, 2009, iii.
  • Wei, W., (2019). Research progress on virtual reality (VR) and augmented reality (AR) in tourism and hospitality, Journal of Hospitality and Tourism Technology, 10(4), 283.
  • Williams, P. ve G. N. Soutar, (2000). Dimensions of Customer Value and the Tourism Experience: An Exploratory Study ANZMAC Visionary Marketing For The 21st Century: Facing the Challenge, 1416.
  • Yuan, K., Bentler, P.M., (2006). Stractural Equation Modeling, Handbook Of Statistics, Vol: 26, 297.

Virtual Reality as a Travel Promotional Tool: An Application in Antalya

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 3, 1106 - 1128, 27.09.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1165711

Öz

In this study, the existence and effects of virtual reality technology, which has been increasing in prevalence in recent years and seen as a complementary factor in both sensory and emotional experience creation and sales contexts, in travel promotions are investigated. Within the scope of the study, individuals' acceptance levels of this reality technology and their basic opinion attitudes about the technology, the possibility of use in travel promotions and general behavioral intentions were examined. A survey study with a sample of 260 was conducted in Antalya, the center of attraction of Turkey, and structural equation modeling, which is one of the quantitative research methods, was used in the study. After the validity analysis of the research study, basic descriptive statistical analyzes and classical statistical analyzes were performed. Structural equation modeling was established to examine the dimensions included in the survey study and explanatory and confirmatory factor analyzes were performed to ensure the reliability of the research. Validity and reliability measurements were made with SPSS 28.0 statistical package program and LISREL 8.80 statistical program was used in the installation of structural equation modeling. In line with the findings obtained as a result of the research, it was observed that as individuals' experiences of usefulness and ease of use of virtual reality technology increased, their general behavioral intentions also increased.

Kaynakça

  • Acir, E., (2019). Video Games, Virtual Reality and Augmented Reality Applications in Tourism, Promotion and Marketing, Conference Proceedings, 176.
  • Brooks, F. P., “What’s Real About Virtual Reality?”, Special Report, November/December, 1999.
  • Cheong, R., (1995). The Virtual Threat to Travel and Tourism, Tourism Management (16), 420.
  • Çınar İ., Saraçlı S., (2015). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık ve Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Çay İlçesi Örneği. International Online Journal of Education Sciences. 7(4), 266-281.
  • Disztinger, P., Schlögl, S., Groth, A., (2017). Technology Acceptance of Virtual Reality For Travel Planning, Springer International Publishing, 255-268.
  • Gibson, A. ve O'Rawe, M., (2017). Virtual Reality as a Travel Promotional Tool: Insights from a Consumer Travel Fair, Augmented Reality and Virtual Reality - Empowering Human, Place and Business, Ed. Jung T., tom Dieck, M. C., London, Springer, 96.
  • Griffin, T., Giberson, J., Lee, S.H.M., Guttentag, D., Kandaurova, M., Sergueeva, K.ve Dimanche, F., (2017). Virtual Reality and Implications for Destination Marketing, International Conference of the Travel and Tourism Research Association, 1.
  • Guttentag, D. A., (2010). Virtual Reality: Applications and Implications for Tourism, Tourism Management (31) July: 638.
  • Güzel, Ö.F. ve Papatya, N. (2014). “Deneyim Pazarlaması ve Satın Alma Sonrası Eğilimlere Etkisi: Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma” Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, Eylül / Ekim / Kasım / Aralık, Sayı: 03 Cilt: 01 Sonbahar Kış.
  • Güzel, F.Ö., Papatya, N., (2012). Duygusal Arayışların Pazarlamayla Dansı: Deneyim Pazarlaması Kavramsal Analiz, İşletme Araştırmaları Dergisi, 4 (4), 111.
  • Henson, R.K., Roberts, J.K, (2006). Use Of Exploratory Factor Analysis In Published Research: Common Errors And Some Comment On Improved Practice, SAGE, 66 (3), 395.
  • Horan, P., Donail “Virtual Reality Applications in the Hospitality/Tourism Industry”, Hospitality Information Technology Association— Electronic Journal (1), 1996.
  • Jan, A.U., Contreras, J., (2011). Technology Acceptance Model for The Use of Information Technology in Universities Elsevier: Computers in Human Behavior, 27(2), 847.
  • Jobst, L.S. Bader, M., & Moshogen, M., (2021). A Tutorial on Assesing Statistical Power and Determining Sample Size for Structural Equation Models, Psychological Methods, APA.
  • Lu, J., Xiao, X., Xu, Z., Wang, C., Zhang, M., Zhou, Y. (2021). The Potantial of Virtual Tourism in The Recovery of Tourism Industry During The Covid-19 Pandemic. Current Issues in Tourism, 1-7. DOI: 10.1080/13683500.2021.1959526.
  • Malhotra, N.K, Mukhopadhyay, S., (2012). An Integrated Framework For Identifying The Items In Measuremant Scales, International Of Market Research, 54 (6), 840.
  • Marangunic, N., Granic, A., (2015). Technology Acceptance Model: A Literature Review from 1986 to 2013, Universal Access in The Information Society, Vol: 14, 82.
  • Milgram, P., F. Kishino, (1994). A Taxonımy of Mixed Reality Visual Displays, IEICE Transactions on Information Systems, (12), December, 6.
  • Özalkan, S., Özkurt, D.Ş., Ayyıldız, A.Y., (2022). Turist Rehberleri Bakış Açısıyla Dijitalleşme ve Robot Rehberler, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10 (2), 1415-1435.
  • Özdemir, Ş., (2014). Marka İletişiminde Görsel İmajlar ve Kültürel Dönüştürüm Aracı Olarak Sinema: Sinematografik İmajların Analizi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Doktora Tezi, 33-34.
  • Papatya, N., Papatya, G. ve Özdemir, Ş. (2014). “Deneyimsel Pazarlama Açısından Isparta ili Ekolojik Köy Turizm Potansiyelinin Etkinleştirilmesine Yönelik Bir Değerlendirme” [Bildiri]. 4. Uluslararası Eğirdir Turizm Sempozyumu Bildirileri. 1‐4 Aralık 2011, 460.
  • Papatya, N., Papatya, İ. K. (2020), “Ekosistem Pazarlama: Güçlü Yaşam Enerjisi ile Başarılı Yenilik Dinamikleri Yaratmak”, Harvard Business Review (HBR) (Aralık): 94-99.
  • Pestek, A., Sarvan, M., (2021). Virtual Reality and Modern Tourism, Journal of Tourism Futures, 7(2), 246.
  • Rainoldi, B., Mcfee, A., Mayrhofer, T., Baratova, A., Neuhofer, M. ve Egger, R., (2018). The Effects of Virtual Reality on Destination Image Formation, Information and Communication Technologies in Tourism, Ed. Pesonen J., Neidhardt J., Cham, Springer, 110.
  • Şahin, İ., “Hatırlanabilir Turizm Deneyimlerini Etkileyen Destinasyon Özelliklerinin Belirlenmesi: Antalya ve İstanbul Destinasyonları Üzerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma” (Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, 2016).
  • Turok, N., İçimizdeki Evren;: Kuantumdan Kozmosa, Çev.: Onur Uygun, Kolektif Kitap, İstanbul, 2018.
  • Türker, Cansu, (2019). Tüketicilerin Yeni Teknolojileri Benimsemelerinin Teknoloji Kabul Modeli Boyutları İtibariyle İncelenmesi: Mobil Ödeme Sistemleri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Walls, A., “An Examınatıon of Consumer Experıence And Relatıve Effects On Consumer Values”, Doctor of Philosophy Thesis, University of Central Florida Orlando, Florida, 2009, iii.
  • Wei, W., (2019). Research progress on virtual reality (VR) and augmented reality (AR) in tourism and hospitality, Journal of Hospitality and Tourism Technology, 10(4), 283.
  • Williams, P. ve G. N. Soutar, (2000). Dimensions of Customer Value and the Tourism Experience: An Exploratory Study ANZMAC Visionary Marketing For The 21st Century: Facing the Challenge, 1416.
  • Yuan, K., Bentler, P.M., (2006). Stractural Equation Modeling, Handbook Of Statistics, Vol: 26, 297.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İktisadi ve İdari Bilimler
Yazarlar

Esra Vurdumduymaz 0000-0001-5074-0574

Nurhan Papatya 0000-0001-8942-8094

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 23 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Vurdumduymaz, E., & Papatya, N. (2024). Seyahat Tanıtım Aracı Olarak Sanal Gerçeklik: Antalya İlinde Bir Uygulama. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(3), 1106-1128. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1165711