Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 2017 Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri Bağlamında İngilizce Öğretmenlerinin Yeterlik Algılarının ve Yeterlik Algılarını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 3, 945 - 965, 27.09.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1187302

Öz

Bu çalışma İngilizce öğretmenlerinin mesleki genel yeterlik algılarını ve mesleki yeterliklerini etkileyen faktörleri incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada karma araştırma desenlerinden zenginleştirilmiş desen kullanılmıştır. Araştırmada ölçme aracı olarak “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlik Algısı Anketi”, Görüşme formu ve Kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri 115, İngilizce öğretmeni katılmıştır. Anket yolu ile toplanan nicel verileri zenginleştirmek amacıyla gönüllü nitel verileri ise 31 İngilizce öğretmeninden toplanmıştır. Ankete verilen yanıtlar doğrultusunda frekans, yüzde ve ortalamalardan yararlanarak öğretmenlerin yeterlik algıları yorumlanmıştır. Karşılaştırmalarda istatistiksel teknik olarak t-testi ve tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Nitel veriler içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre ingilizce öğretmenleri mesleki bilgi, mesleki beceri, tutum ve değerler konusunda genel olarak kendilerini yeterli algılamaktadırlar. Ancak, araştırmaya katılan öğretmenler; öğretmenlik mesleği mevzuat bilgisi, aileler ile iş birliği ve kültürel ve sanatsal aktivitelere katılma konusunda kendilerini daha az yeterli görmektedirler. Öğretmenlerin kendilerini en yeterli gördükleri alan, tutum ve değerlerdir. Öğretmenlerin yeterlik algıları; cinsiyet, mesleki kıdem ve okul türü değişkenleri açısından farklılık göstermemektedir. İngilizce öğretmenleri eğitim öğretimi planlama becerisi konusunda meslektaşlarını yeterli görmemektedirler. Öğretmenler mesleki yeterlik olarak kendilerini istenen düzeyde algılasa da, mesleki bilgi, beceri ve tutum olarak eksik oldukları boyutlar vardır. Öğretmenlerin özlük haklarına yönelik bilgileri yeterli düzeyde değildir. Öğretmenlere mevzuat bilgisi konusunda hizmet içi eğitimler verilmelidir. Ayrıca, öğretmenlerin mesleki bilgi ve becerilerinin yanında bireysel olarak gelişimlerine de katkı sağlayacak etkinlikler yapılmasında yarar vardır.

Kaynakça

  • Arış, B. (2019) Türkiye’de Yabancı Dil Öğretmenlerinin Özyeterlik Algılarındaki Farklılıklar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] İstanbul Üniversitesi
  • Alnoor, A. M. & Yu, M. H. (2011). Primary school teacher competency. The Social Sciences, 6 (5),391-397.
  • Bulut, İ. (2014). The perception of proficiency of teachers during the learning and teaching process. İlköğretim Online (elektronik), 13(2), 577-593.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Can, S. (2019) University Preparatory School Instructors’ Self-Efficacy Beliefs [Yayımlanmamış doktora tezi] Orta Doğu Teknik Üniversitesi
  • Canbolat, N. (2013). Investigating ELF instructors’ perceived competencies: challanges and suggestions [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Orta Doğu Teknik Üniversitesi
  • Cantekin, Ö. F. (2009) Genel Liselerde Görev Yapan İngilizce Öğretmenlerinin Mesleki ve İletişimsel Yeterlikleri [Yayımlanmamış doktora tezi] Gazi Üniversitesi
  • Çankaya, P. (2018). The exploration of the self-efficacy beliefs of English language teachers and student teachers. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(3), 12-23.
  • Chacón, C. T. (2005). Teachers' perceived efficacy among English as a foreign language teachers in middle schools in Venezuela. Teaching and Teacher Education, 21, 257-272.
  • Choi, E., & Lee, J. (2016). Investigating the relationship of target language proficiency and self-efficacy among nonnative EFL teachers. System, 58, 49-63
  • Duran, E., Sezgin, F., ve Çoban, O. (2011). Aday sınıf öğretmenlerinin uyum ve sosyalleşme sürecinin incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 465-478.
  • Erişen, Y., ve Çeliköz, N. (2003). Öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 25-36.
  • Esen, G. (2012). English Language Teachers’ General and Professional Sense of Self-Efficacy: Mersin Profile [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Mersin Üniversitesi
  • Ghasemboland, F. & Hashim, F.B. (2013). The Effect of Background Characteristics on Self-Efficacy Beliefs of English As Foreign Language Teachers in One Selected Middle-East Country, International Journal of Asian Social Science, 3 (9): 1982-1991.
  • Güven, S., & Çakır, Ö. (2012). İlköğretim İngilizce öğretmenlerinin özyeterlik inançları üzerine bir çalışma. Eğitim ve Bilim, 37(163).
  • MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara. http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genelyeterlikleri/icerik/39 adresinden edinilmiştir.
  • Merç, A. (2015). Foreign language teaching anxiety and self-efficacy beliefs of Turkish pre-service EFL teachers. The International Journal of Research in Teacher Education, 6(3), 40-58.
  • Nayman, K. (2020). 2017 Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri Kapsamında Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Yıldız Teknik Üniversitesi
  • Pratt, C., Zaier, A., & Wang, Y. (2021). Foreign language teachers’ self-efficacy beliefs and perspectives about maintaining their students’ interest. Journal of Language Teaching and Research, 12(1), 12–22. https://doi.org/10.17507/jltr.1201.02
  • Rakıcıoğlu, A.Ş. (2005). The relationship between epistemological beliefs and teacher efficacy beliefs of English language trainees (Unpublished master’s thesis). Abant İzzet Baysal University, Bolu.
  • Saracaloğlu A.S., Karasakaloğlu N., Gencel I.E. (2010). Türkçe öğretmenlerinin özyeterlik düzeyle¬rinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9,33, 265-283.
  • Schoonenboom, J. Johnson, R.B. How to Construct a Mixed Methods Research Design. Köln Z Soziol 69, 107-131 (2017). https://doi.org/10.1007/s11577-017-0445-1
  • Şahin, E. (2019) Mesleğe Yeni Başlayan Öğretmenlerin Öz Yeterlik Algılarına İlişkin Görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Doğu Akdeniz Üniversitesi
  • Taner, G. (2017) Investigating Perceived Competences of English Language Teachers in Turkey with Regard to Educational Background and Experience [Yayımlanmamış doktora tezi] Orta Doğu Teknik Üniversitesi
  • Taşçı, Ç. (2019). A multivariable examınatıon of the relationshıps between efl ınstructors’ self-effıcacy beliefs and motıvatıon ın higher education [Yayımlanmamış doktora tezi] Orta Doğu Teknik Üniversitesi
  • Thamrin, E. (2020). A study of students’ perceptions of English teacher pedagogical competence. EnJourMe (English Journal of Merdeka) : Culture, Language, and Teaching of English, 5(1), 84–91. doi:https://doi.org/10.26905/enjourme.v5i1.4104
  • Tschannen- Moran, M.& Woolfolk Hoy, A. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and Teacher Education, 23(6), 9449
  • Yavuz, Ş. (2005) İngilizce öğretmenlerinin yeterlik algılarındaki değişimleri öngören sosyo-demografik ve kurumsal etkenler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Marmara Üniversitesi
  • Yazıcı, E. A. (2019). The role of teacher efficacy over English language teaching. International Journal of Educational Spectrum, 1(1), 36-47.
  • Yenen, E. T., & Dursun, F. (2019). İngilizce öğretmenlerinin öğretim süreci öz yeterlikleri ve sınıf ortamına yansımaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 607-627.
  • Yenen, E. T., & Kılınç, H. H. (2018). Öğretmenlerin öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2767-2787.
  • Yıldırım, M. (2019) İngilizce Öğretmenlerinin Mesleki Özyeterlik Algıları ve Sınıf Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Yıldız Teknik Üniversitesi
  • Zengin, D. Ö. T. & Radmard, S. (2019). İlköğretim kurumlarında görev yapan İngilizce öğretmenlerinin mesleki ve iletişim yeterliliklerine yönelik algılarının analizi [An analysis of the perceptions of the English language teachers’ in public primary education intended their professional and communication competencies]. Academy Journal of Educational Sciences, 3(1), 42-63
  • Wertheim, C., & Leyser, Y. (2002). Efficacy beliefs, background variables, and differentiated instruction of Israeli prospective teachers. The Journal of Educational Research, 96(1), 54–63. https://doi.org/10.1080/00220670209598791

Analyzing the Perceptions of English Language Teachers About Teacher Professional Competencies and The Factors Which Affect These Competencies

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 3, 945 - 965, 27.09.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1187302

Öz

The study was conducted with the purpose of investigating the factors that influence professional competency and the perception of professional competency of English teachers. The Convergent design which is one of the mixed method research designs was administered. The “Teaching Profession General Competence Perception Scale, Interview Form, and Personal Information Form” were applied to specify the competence perceptions of the participants. Quantitative data were gathered from 115 English teachers who participated in the study. Qualitative data were collected from 31 English teachers with an interview form in order to enrich the quantitative data collected through the questionnaire. The perceptions of competence of the teachers were interpreted using frequency, percentage, and averages according to the answers given to the questionnaire. T-test and One-way ANOVA were used as statistical techniques for making comparisons among the quantitative data. Content analysis was used to analyse qualitative data. English teachers generally perceive themselves to be competent in terms of professional knowledge, professional skills, attitudes, and values; however, they find themselves less competent in teaching professional legislation knowledge, cooperation with families, and participating in cultural and artistic activities. Moreover, the area in which they consider themselves the most adequate is attitudes and values. Perceptions of the teachers about competence do not differ in terms of gender, professional seniority, and school-type variables. English teachers do not consider their colleagues adequate in terms of planning educational teaching. Even though teachers perceive themselves at the desired level of professional competence, there are dimensions in which they lack professional knowledge, skills, and attitudes. The knowledge of teachers about the professional regulation is not at an adequate level. In-service training should be given to teachers on knowledge of legislation. In addition, it is useful to conduct events that will contribute to the individual development of teachers, as well as their professional knowledge and skills.

Kaynakça

  • Arış, B. (2019) Türkiye’de Yabancı Dil Öğretmenlerinin Özyeterlik Algılarındaki Farklılıklar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] İstanbul Üniversitesi
  • Alnoor, A. M. & Yu, M. H. (2011). Primary school teacher competency. The Social Sciences, 6 (5),391-397.
  • Bulut, İ. (2014). The perception of proficiency of teachers during the learning and teaching process. İlköğretim Online (elektronik), 13(2), 577-593.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Can, S. (2019) University Preparatory School Instructors’ Self-Efficacy Beliefs [Yayımlanmamış doktora tezi] Orta Doğu Teknik Üniversitesi
  • Canbolat, N. (2013). Investigating ELF instructors’ perceived competencies: challanges and suggestions [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Orta Doğu Teknik Üniversitesi
  • Cantekin, Ö. F. (2009) Genel Liselerde Görev Yapan İngilizce Öğretmenlerinin Mesleki ve İletişimsel Yeterlikleri [Yayımlanmamış doktora tezi] Gazi Üniversitesi
  • Çankaya, P. (2018). The exploration of the self-efficacy beliefs of English language teachers and student teachers. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(3), 12-23.
  • Chacón, C. T. (2005). Teachers' perceived efficacy among English as a foreign language teachers in middle schools in Venezuela. Teaching and Teacher Education, 21, 257-272.
  • Choi, E., & Lee, J. (2016). Investigating the relationship of target language proficiency and self-efficacy among nonnative EFL teachers. System, 58, 49-63
  • Duran, E., Sezgin, F., ve Çoban, O. (2011). Aday sınıf öğretmenlerinin uyum ve sosyalleşme sürecinin incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 465-478.
  • Erişen, Y., ve Çeliköz, N. (2003). Öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 25-36.
  • Esen, G. (2012). English Language Teachers’ General and Professional Sense of Self-Efficacy: Mersin Profile [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Mersin Üniversitesi
  • Ghasemboland, F. & Hashim, F.B. (2013). The Effect of Background Characteristics on Self-Efficacy Beliefs of English As Foreign Language Teachers in One Selected Middle-East Country, International Journal of Asian Social Science, 3 (9): 1982-1991.
  • Güven, S., & Çakır, Ö. (2012). İlköğretim İngilizce öğretmenlerinin özyeterlik inançları üzerine bir çalışma. Eğitim ve Bilim, 37(163).
  • MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara. http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genelyeterlikleri/icerik/39 adresinden edinilmiştir.
  • Merç, A. (2015). Foreign language teaching anxiety and self-efficacy beliefs of Turkish pre-service EFL teachers. The International Journal of Research in Teacher Education, 6(3), 40-58.
  • Nayman, K. (2020). 2017 Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri Kapsamında Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Yıldız Teknik Üniversitesi
  • Pratt, C., Zaier, A., & Wang, Y. (2021). Foreign language teachers’ self-efficacy beliefs and perspectives about maintaining their students’ interest. Journal of Language Teaching and Research, 12(1), 12–22. https://doi.org/10.17507/jltr.1201.02
  • Rakıcıoğlu, A.Ş. (2005). The relationship between epistemological beliefs and teacher efficacy beliefs of English language trainees (Unpublished master’s thesis). Abant İzzet Baysal University, Bolu.
  • Saracaloğlu A.S., Karasakaloğlu N., Gencel I.E. (2010). Türkçe öğretmenlerinin özyeterlik düzeyle¬rinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9,33, 265-283.
  • Schoonenboom, J. Johnson, R.B. How to Construct a Mixed Methods Research Design. Köln Z Soziol 69, 107-131 (2017). https://doi.org/10.1007/s11577-017-0445-1
  • Şahin, E. (2019) Mesleğe Yeni Başlayan Öğretmenlerin Öz Yeterlik Algılarına İlişkin Görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Doğu Akdeniz Üniversitesi
  • Taner, G. (2017) Investigating Perceived Competences of English Language Teachers in Turkey with Regard to Educational Background and Experience [Yayımlanmamış doktora tezi] Orta Doğu Teknik Üniversitesi
  • Taşçı, Ç. (2019). A multivariable examınatıon of the relationshıps between efl ınstructors’ self-effıcacy beliefs and motıvatıon ın higher education [Yayımlanmamış doktora tezi] Orta Doğu Teknik Üniversitesi
  • Thamrin, E. (2020). A study of students’ perceptions of English teacher pedagogical competence. EnJourMe (English Journal of Merdeka) : Culture, Language, and Teaching of English, 5(1), 84–91. doi:https://doi.org/10.26905/enjourme.v5i1.4104
  • Tschannen- Moran, M.& Woolfolk Hoy, A. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and Teacher Education, 23(6), 9449
  • Yavuz, Ş. (2005) İngilizce öğretmenlerinin yeterlik algılarındaki değişimleri öngören sosyo-demografik ve kurumsal etkenler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Marmara Üniversitesi
  • Yazıcı, E. A. (2019). The role of teacher efficacy over English language teaching. International Journal of Educational Spectrum, 1(1), 36-47.
  • Yenen, E. T., & Dursun, F. (2019). İngilizce öğretmenlerinin öğretim süreci öz yeterlikleri ve sınıf ortamına yansımaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 607-627.
  • Yenen, E. T., & Kılınç, H. H. (2018). Öğretmenlerin öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2767-2787.
  • Yıldırım, M. (2019) İngilizce Öğretmenlerinin Mesleki Özyeterlik Algıları ve Sınıf Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Yıldız Teknik Üniversitesi
  • Zengin, D. Ö. T. & Radmard, S. (2019). İlköğretim kurumlarında görev yapan İngilizce öğretmenlerinin mesleki ve iletişim yeterliliklerine yönelik algılarının analizi [An analysis of the perceptions of the English language teachers’ in public primary education intended their professional and communication competencies]. Academy Journal of Educational Sciences, 3(1), 42-63
  • Wertheim, C., & Leyser, Y. (2002). Efficacy beliefs, background variables, and differentiated instruction of Israeli prospective teachers. The Journal of Educational Research, 96(1), 54–63. https://doi.org/10.1080/00220670209598791
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim
Yazarlar

Memet Karakus 0000-0002-6099-5420

Gizem Ak Kocaman 0000-0001-6927-0736

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karakus, M., & Ak Kocaman, G. (2024). Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 2017 Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri Bağlamında İngilizce Öğretmenlerinin Yeterlik Algılarının ve Yeterlik Algılarını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(3), 945-965. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1187302