Çalışmanın amacı; turistik deneyimlerin benlik-kavramı ile ilişkisi temelinde tasarlanan bir turist tipolojisinin ileri sürülmesi yoluyla turist deneyimi ve davranışı hakkındaki kavrayışın güçlendirilmesidir. Bu doğrultuda -konunun daha bütünsel ve somut bir şekilde ele alınabilmesi adına- turizmde kurumsallaşmanın X negatifte, turizmde kurumsallaşmamanın X pozitifte; aşinalık/konfor arayışı ve yapaylığa yönelimin Y negatifte, yenilik arayışı ve otantikliğe yönelimin Y pozitifte konumlandırıldığı bir koordinat sistemi araçsallaştırılmıştır. Durum çalışması ve maksimum çeşitlilik örneklemesi kapsamında, yarı yapılandırılmış 45 yüz-yüze mülakat aracılığıyla veri elde edilmiştir. Analiz süreci, nitel ve karma yöntemler için bilgisayar destekli bir veri analiz programı olan MAXQDA Analytics Pro v.18.2’den faydalanılarak yürütülmüştür. Bulgular doğrultusunda, koordinat sisteminde X ekseninin üstünde kalan kısım “benlik-kavramı zenginleştirici alan”, altında kalan kısım ise “öz-doğrulayıcı alan” olarak adlandırılmıştır. Sonuç olarak geliştirilen tipoloji kapsamında üç adet turist tipi ortaya konulmuştur. Benlik-kavramı zenginleştirici alanda yer alan ve koordinat sisteminin I. bölgesini temsil eden kategori “özümseyici turist”, II. bölgesini temsil eden kategori de “temkinli turist” olarak, öz-doğrulayıcı alanda yer alan ve koordinat sisteminin III. bölgesini temsil eden kategori ise “öz-yansıtıcı turist” olarak nitelendirilmiştir.
turist psikolojisi turist davranışı turizm deneyimi turist tipolojisi benlik-kavramı
The purpose of the study; enhancing the comprehension of tourist experience and behaviour by presenting a tourist typology designed based on the relationship between tourism experiences and self-concept. In this direction -to approach the subject in a more holistic and concrete way- a coordinate system is instrumentalized in which institutionalization in tourism positioned at X-negative, non-institutionalization in tourism at X-positive; seeking familiarity/comfort and tendency towards artificiality is positioned at Y-negative and seeking novelty and tendency towards authenticity Y-positive. Within the case study and maximum diversity sampling, the data is obtained from semi-structured 45 face-to-face interviews. The analysis process is conducted via MAXQDA-Analytics-Pro-v.18.2, a computer-aided data analysis program for qualitative and mixed methods. In accordance with the findings, the section above the X-axis in the coordinate system is labelled as the “self-concept enriching area”, and the section below as the “self-verificative area”. As a result, three tourist types are presented within the developed typology. The category represents the I. region of the coordinate system and located in the self-concept enriching area is described as the “immersive tourist”, the category represents the II. region as the “cautious tourist”, and the category represents the III. region of the coordinate system and located in the self-verificative area is described as the “self-reflective tourist”.
tourist psychology tourist behaviour tourism experience tourist typology self-concept
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turist Davranışı ve Ziyaretçi Deneyimi |
Bölüm | Turizm |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.