Abstract
There are different conservatories’ names and the different departments, divisions and branch structures of Arts. These differences are reflected in the education and teaching activities programs and made them detached from each other. New programs and activities have been opened without completing old one sand this situation led to new problems. The existing situation is – which title will be taken by conservatory graduates under debate too. Can a four-year bachelor's degree graduate be defined as "artist"? This study’s idea was prepared due to sufficiency or insufficiency in the infrastructures, graduates’ employability problems and much more subjects, the problems of the conservatory’ structuring etc. Prepared on the basis of the sociological view; the current situation in our country was analyzed, structured questionnaire was prepared and conservatory’s educators
were interviewed about the current situation. According to the qualitative data analysis techniques have been analyzed and interpreted. This study thought to be important in terms of structures to attract attention to the problems in the conservatory of our country.
Özet
Ülkemizde farklı konservatuvar adları ve bu konservatuvarlarda farklı bölüm, anabilim dalı ve Ana sanat dalı yapılanmaları vardır. Bu farklılıklar programlara da yansımış eğitim öğretim faaliyetleri birbirinden kopuk bir hal almıştır. Bir program tam olarak gelişimini tamamlamadan yeni program ve programlar açılmış ve yeni sorunların çıkmasına yol açmıştır. Şu anki mevcut durum da konservatuvar mezunlarının hangi unvanı alacağı bile tartışma konusudur. Dört yıl lisans eğitimi alan bir mezun “sanatçı ” unvanı ile tanımlanabilecek midir? Bu çalışma; akademik alt yapıların yeterliliği veya yetersizliği, mezunların istihdam sorunları vb daha birçok konu ve problemin kaynağının konservatuvar yapılanmalarından kaynaklandığı düşüncesinden yola çıkılarak hazırlanmıştır. Sosyolojik bir bakış açısıyla ele alınan çalışmada; ülkemizde ki mevcut durum incelenmiş, yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve mevcut durum hakkında konservatuvar eğitimcilerinden görüş alınmıştır. Veriler nitel çözümleme tekniklerine göre analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışmanın ülkemizdeki konservatuvar yapılanmalarındaki sorunlara dikkat çekmesi bakımından önemli olduğu düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 15 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.