Yirminci yüzyılın ortasından itibaren dünyada islami finansal ürünler hızlı bir şekilde yaygınlık göstermeye başlamış; geleneksel finansal ürünlere alternatif olarak ve İslam hukukçularının tasvip ettiği bu ürünler özellikle müslüman coğrafyada cazip bir hâl almıştır. Katılım bankacılığının hızla yayılmasının ardından, alternatif bir islami sigortacılık sisteminin oluşması elzem olarak görülmüş ve geleneksel sigortacılık sistemine alternatif olarak katılım sigortacılığı sistemi kurulmuştur. İlk olarak Sudan’da (1979) kurulmasının ardından, sistem hızla yaygınlaşmış ve özellikle İslam coğrafyasında bir “katılım sigortacılığı pazarı” oluşmuştur. Hâlihazırda küresel çapta 47 ülkede 300’ün üzerinde katılım sigorta şirketi bulunmaktadır ve 2021 yılı itibariyle bu şirketlerin pazar payı 73 milyar dolar seviyesindedir. Türkiye’de ise 2009 yılında faaliyete başlayan sistem, 2021 yılı sonu itibariyle 5,5 milyar TL ile sigortacılık sektörünün toplam pazar payının % 5,2’sine ulaşmıştır. Önümüzdeki dönemlerde bu payın artması öngörülmektedir.
Bu çalışma, bireylerin katılım sigortacılığını tercih nedenlerinin belirlenebilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda, rastgele seçilmiş olan mevcut ve potansiyel katılım sigortacılığı müşterileri çalışmaya dâhil edilmiş ve bireylerin katılım sigortacılığını tercih nedenleri araştırılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler AHP tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda elde edilen verilerin ışığında mevcut ve potansiyel katılım sigortacılığı müşterilerinin büyük çoğunluğunun (% 63,2) islami hassasiyetler sebebiyle katılım sigortacılığını tercih ettikleri sonucuna varılmıştır. Poliçenin fiyatı, satış kanalına olan yakınlık ve şirketin güvenilirliği hususlarının ise birbirine yakın sonuçlar göstererek katılım sigortacılığı müşterileri üzerinde, poliçe satın alma sebepleri arasında ikincil planda kaldığı görülmüştür.
Katılım Sigortacılığı Sigortacılık Tekafül İslami Sigorta AHP.
Since the middle of the twentieth century, Islamic financial products have become rapidly widespread in the world; As an alternative to traditional financial products and approved by Islamic jurists, these products have become attractive especially in the Muslim geography. Following the rapid spread of participation banking, the formation of an alternative Islamic insurance system was deemed essential and the participation insurance system was established as an alternative to the traditional insurance system. After it was first established in Sudan (1979), the system quickly spread and a "participation insurance market" was formed, especially in the Islamic geography. There are currently more than 300 participation insurance companies in 47 countries globally, and as of 2021, the market share of these companies is 73 billion dollars. In Turkey, the system, which started operating in 2009, has reached 5.2% of the total market share of the insurance industry with 5.5 billion TL by the end of 2021. This share is expected to increase in the coming periods.
This study was conducted to determine the reasons why individuals prefer participation insurance. In this context, randomly selected existing and potential participation insurance customers were included in the study and the reasons why individuals preferred participation insurance were investigated. The data obtained from the research were analyzed with the AHP technique. In the light of the data obtained as a result of the research, it was concluded that the majority of current and potential participation insurance customers (63.2%) prefer participation insurance due to Islamic sensitivities. It has been observed that the price of the policy, proximity to the sales channel and the reliability of the company show similar results and remain secondary among the reasons for policy purchases by participation insurance customers.
Participation Insurance Insurance Tekaful Islamic Insurance AHP.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finansal Piyasalar ve Kurumlar, İslam Finansı, Finans, Din Sosyolojisi |
Bölüm | İktisadi ve İdari Bilimler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 22 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.