Bu çalışmada okul öncesine dâhil olan çocuklarının ebeveyn tutumlarının saldırganlık ve kaygı düzeyleri ile ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma betimsel ve ilişkisel tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Kuzey Kıbrıs’ta Lefkoşa ve Girne’de bulunan okul öncesine dâhil olan 710 çocuk, 710 ebeveyn ve 70 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Bu araştırmada 36-72 aylık çocukların kaygı ve saldırganlık davranışlarıyla ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla, “Kişisel Bilgi Formu”, “Ebeveyn Tutum Ölçeği” (ETÖ), “36-72 Aylık Çocuklara Yönelik Saldırganlık Yönelimi Ölçeği” ve “Okul Öncesi Çocuklarda Kaygı (Öğretmen Formu)” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin istatistiksel analizi için SPSS 26.0 yazılımı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, demokratik ebeveyn tutumu ve çocukların saldırganlık yönelim ölçeği genel ve alt boyutlarından alınan puanlar arasında negatif yönlü anlamlı, aşırı koruyucu, otoriter ve izin verici ebeveyn tutumları ile saldırganlık arasında ise negatif yönlü anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Demokratik ebeveyn tutumu ile çocukların anksiyete puanları arasında negatif yönlü anlamlı, otoriter ebeveyn tutumu ile anksiyete puanları arasında ise olumlu yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Beklenen yönde alan yazınla paralel olarak demokratik tutum çocukların saldırganlık ve kaygı davranışları üzerinde olumlu etki ederken, otoriter tutum saldırganlığı ve kaygıyı tetiklemektedir. Bu durum ebeveynlerin sergilemiş oldukları ebeveyn tutumlarının önemini göstermektedir. Bu bağlamda ebeveynlerin çocuk gelişimi ve çocuk yetiştirme konusundaki eğitimler ile gelişiminin önemli olduğu düşünülmektedir.
The objective of this study is to determine the relationship between parental attitudes and children’s anxiety and aggression levels in pre-school period. This study is conducted as descriptive research and correlational survey model. The sample of the study is composed of 710 preschool children studying in pre-schools located in Lefkoşa and Girne as well as 710 parents and 70 pre-school teachers. A “Personal Information Form”, “Parental Attitude Scale”, “Aggression Tendency Scale Towards 36-72 Months-old Children” and “Anxiety in Pre-School Children (Teacher Form)” are applied to evaluate the relationship between anxious and aggressive behaviours of 36-72-months-old children and parental attitudes. The results of this study indicate a negative significant relation between the general score of democratic parental attitude and aggression tendency of children and their sub-dimensional scores whereas they indicate a negative relation between the scores of authoritative, overprotective and permissive parental attitudes and aggression. There is a negative significant relation between the scores obtained by democratic parental attitudes and children’s anxiety scale scores whereas there is a significant and positive relation between the scores obtained by authoritative parental attitudes and children’s anxiety scale scores. Democratic attitudes have positive impacts on children’s behaviours while authoritative attitudes trigger the aggression and anxiety. Thus, this stresses the parental attitudes’ crucial importance.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer) |
Bölüm | Eğitim |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.