Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance of Soft Skills in Employability: A Two-Way Perspective

Yıl 2024, , 941 - 955, 30.09.2024
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1508405

Öz

Soft beceriler, insanların doğuştan sahip olduğu ve deneyim ve uygulama ile pekişerek arttığı bilinen etkili iletişim, duygusal zekâ, liderlik, yaratıcılık, takım çalışması, eleştirel düşünme gibi becerilerdir. İstihdam edilebilirlikte teknoloji ile rekabet etme konusundaki gücüne ithafen 21. yy. becerileri olarak da adlandırılmaktadır. İş dünyası, teknolojinin gelişmesiyle birlikte artan rekabet ortamında teknik becerilerini tamamlayacak soft becerileri gelişmiş çalışanlara ihtiyaç duymaktadır.
Araştırmada işverenlerin ve yöneticilerin istihdam edebilecekleri kişilerde aradığı beceriler yarı yapılandırılmış derinlemesine mülakat ile araştırılmış bunların %26 teknik, %74 ise soft beceriler olduğu görülmüştür. Öğrenciler ile yapılan anket çalışmasına toplam 470 üniversite son sınıf öğrencisi katılmış ve beceri algısı faktörleri Etkili iletişim, Mesleki yeterlilik, Öz yeterlilik ve Duygusal zekâ olarak belirlenmiştir. Beceri algıları cinsiyete göre farklılık göstermektedir. Mesleki yeterlilik algıları annelerinin eğitim düzeyine bağlı olarak artmaktadır.

Kaynakça

  • Akça, F. (2010). Kurumsal yönetim için empatik bir bakış. Yönetilecek olan nedir? Duygular mı? Çalışan mı? Işler mi? In Y. D. Ertürk, Halkla İlişkilerin İletişim Öznesi Empati, Derin Yayınları.
  • Akım, F. (2010). Etkili iletişim becerilerinin kurumsal iletişimde çalışan başarısı üzerindeki rolü: motivasyon ve empati. In Y. D. Ertürk, Halkla İlişkilerin İletişim Öznesi Empati, Derin Yayınları.
  • Anderson. V., & Tomlinson M. (2020). Signaling standout graduate employability: The employer perspective. Hum Resour Manag J;1–19. https://doi.org/10.1111/1748-8583.12334
  • Andrews, J., & Higson, H. (2008) Graduate Employability, ‘Soft Skills’ Versus ‘Hard’ Business Knowledge: A European Study, Higher Education in Europe, 33(4), 411-422, https://doi.org/10.1080/03797720802522627
  • Atabay, İ. (2020). Meslek mensuplarının muhasebe mezunlarından beklentileri, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 88, 315. https://doi.org/10.25095/mufad.801551
  • Calp, Ş., & Edis, A. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yaşam becerileriyle ilgili bilgi ve deneyimleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 549-565. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.748564
  • Davies, A., Fidler, D., & Gorbis. D. (2011). Future work skills 2020. Palo Alto, CA: Institute for the Future for University of Phoenix Research Institute.
  • Dost, Z. D., & Bilgin, K. U. (2020). Gençlerin işgücü piyasasına geçişinde deneyim ve staj etkisi, Çalışma İlişkileri Dergisi,1, 119 – 153. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cider/issue/56709/655398
  • Ergün, O., Medium, https://medium.com/@oktayergun/g%C3%B6r%C3%BC%C5%9Fme-teknikleri-881f03b1cb66, (date of access: 18.11.2021).
  • European Association for Adult Education, A new European definition of life skills, https://eaea.org/2018/03/07/a-new-european-definition-of-life-skills/, (date of access: 20.12.2020).
  • Evers, F. T., & Rush, J. C. (1996). The bases of competence: Skill development during the transition from university to work. Management Learning, 27(3), 275–299. https://doi.org/10.1177/1350507696273001.
  • Gür, E. Y., Öztürk Altınayak, S., & Ejder Apay, S. (2019). Duygusal zekanın cinsiyet değişkeni açısından incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 35-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gumussagbil/issue/46106/442048
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46. https://doi.org/10.5455/jmood.20130325011730
  • Koçak, A., & Aydın, İ. (2021). Güven, saygınlık ve karizma: toplumsal itibarın kadim dayanakları. Selçuk İletişim Dergisi, 14(4), 1641-1672. https://doi.org/10.18094/josc.941999
  • Koran, N. (2018). Yaşam becerilerinin tanımı. In A. Ummanel, Yaşam Becerileri.
  • Korkmaz, G. (2021). Öğretim becerileri, kişilik özellikleri, alan bilgisi ve mesleki gelişim bağlamında etkili öğretmen özellikleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 525-541. https://doi.org/10.37217/tebd.898343
  • LinkedIn, (2021). Workplace learning blog, https://learning.linkedin.com/resources/workplace-learning-report, (date of access: 20.12.2021).
  • LinkedIn Learning Blog. LinkedIn: https://www.linkedin.com/business/learning/blog/top-skills-and-courses/the-skills-companies-need-most-in-2019-and-how-to-learn-them, (date of access: 20.12.2021).
  • Robles, M. (2012). Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace. Business Communication Quarterly, 75, 453-465. https://doi.org/10.1177/1080569912460400 .
  • Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at work: models for superior performance. John Wiley & Sons. https://www.proquest.com/scholarly-journals/competence-at-work-models-superior-performance/docview/220137345/se-2
  • Succi, C. (2015). Soft Skills for the Next Generation: Toward a comparison between employers and graduate students’ perceptions. Sociologia del Lavoro, 137. https://doi.org/10.3280/SL2015-137015
  • Türnüklü, A. (2004). Okullarda sosyal ve duygusal öğrenme. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 37(37), 136- 152. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10360/126835 Uluyol, Ç., & Eryılmaz, S. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi. GEFAD, 210.
  • UNESCO, Out-of-School-Youths: Basic literacy and life skills development, Marshall Islands, https://uil.unesco.org/case-study/effective-practices-database-litbase-0/out-school-youths-basic-literacy-and-life-skills, (date of access: 20.12.2020).
  • UNICEF, 4 gençten 3'ü istihdam için gerekli becerilerden yoksun, https://www.unicefturk.org/yazi/4-gencten-3ue-istihdam-icin-gerekli-becerilerden-yoksun, (date of access: 20.12.2020).
  • Urhan T., B. (2019). Soft beceriler. Gazi Kitabevi, Ankara. World Health Organization, Saving lives by sharing knowledge online, https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/saving-lives-by-sharing-knowledge-online, (date of access: 20.12.2020).
  • Yetişkin Eğitimi İçin Avrupa Derneği, A new European definition of life skills, https://eaea.org/2018/03/07/a-new-european-definition-of-life-skills/, (date of access: 20.12.2022).
  • Zaharima, A., Ahmad, İ., Yusoff, Y. M., Omar, M. Z., & Basri, H. (2011). Evaluating the soft skills performed by applicants of malaysian engineers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 60, 522–528. 10.1016/j.sbspro.2012.09.417

The Importance of Soft Skills in Employability: A Two-Way Perspective

Yıl 2024, , 941 - 955, 30.09.2024
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1508405

Öz

Soft skills are skills that people are born with and are known to be strengthened and increased with experience and practice, such as effective communication, emotional intelligence, leadership, creativity, teamwork, and critical thinking. They are also called 21st century skills due to their power to compete with technology in employability. The business world needs employees with developed soft skills to complement their technical skills in an increasingly competitive environment with the development of technology.
In the research, the skills that employers and managers look for in the people they can employ were investigated through semi-structured in-depth interviews and it was seen that 26% of these were technical skills and 74% were soft skills. A total of 470 university senior students participated in the survey study conducted with students and the factors of skill perception were determined as Effective communication, Professional competence, Self-efficacy and Emotional intelligence. Skill perceptions differ according to gender. Perceptions of professional competence increase depending on the educational level of their mothers.

Kaynakça

  • Akça, F. (2010). Kurumsal yönetim için empatik bir bakış. Yönetilecek olan nedir? Duygular mı? Çalışan mı? Işler mi? In Y. D. Ertürk, Halkla İlişkilerin İletişim Öznesi Empati, Derin Yayınları.
  • Akım, F. (2010). Etkili iletişim becerilerinin kurumsal iletişimde çalışan başarısı üzerindeki rolü: motivasyon ve empati. In Y. D. Ertürk, Halkla İlişkilerin İletişim Öznesi Empati, Derin Yayınları.
  • Anderson. V., & Tomlinson M. (2020). Signaling standout graduate employability: The employer perspective. Hum Resour Manag J;1–19. https://doi.org/10.1111/1748-8583.12334
  • Andrews, J., & Higson, H. (2008) Graduate Employability, ‘Soft Skills’ Versus ‘Hard’ Business Knowledge: A European Study, Higher Education in Europe, 33(4), 411-422, https://doi.org/10.1080/03797720802522627
  • Atabay, İ. (2020). Meslek mensuplarının muhasebe mezunlarından beklentileri, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 88, 315. https://doi.org/10.25095/mufad.801551
  • Calp, Ş., & Edis, A. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yaşam becerileriyle ilgili bilgi ve deneyimleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 549-565. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.748564
  • Davies, A., Fidler, D., & Gorbis. D. (2011). Future work skills 2020. Palo Alto, CA: Institute for the Future for University of Phoenix Research Institute.
  • Dost, Z. D., & Bilgin, K. U. (2020). Gençlerin işgücü piyasasına geçişinde deneyim ve staj etkisi, Çalışma İlişkileri Dergisi,1, 119 – 153. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cider/issue/56709/655398
  • Ergün, O., Medium, https://medium.com/@oktayergun/g%C3%B6r%C3%BC%C5%9Fme-teknikleri-881f03b1cb66, (date of access: 18.11.2021).
  • European Association for Adult Education, A new European definition of life skills, https://eaea.org/2018/03/07/a-new-european-definition-of-life-skills/, (date of access: 20.12.2020).
  • Evers, F. T., & Rush, J. C. (1996). The bases of competence: Skill development during the transition from university to work. Management Learning, 27(3), 275–299. https://doi.org/10.1177/1350507696273001.
  • Gür, E. Y., Öztürk Altınayak, S., & Ejder Apay, S. (2019). Duygusal zekanın cinsiyet değişkeni açısından incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 35-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gumussagbil/issue/46106/442048
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46. https://doi.org/10.5455/jmood.20130325011730
  • Koçak, A., & Aydın, İ. (2021). Güven, saygınlık ve karizma: toplumsal itibarın kadim dayanakları. Selçuk İletişim Dergisi, 14(4), 1641-1672. https://doi.org/10.18094/josc.941999
  • Koran, N. (2018). Yaşam becerilerinin tanımı. In A. Ummanel, Yaşam Becerileri.
  • Korkmaz, G. (2021). Öğretim becerileri, kişilik özellikleri, alan bilgisi ve mesleki gelişim bağlamında etkili öğretmen özellikleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 525-541. https://doi.org/10.37217/tebd.898343
  • LinkedIn, (2021). Workplace learning blog, https://learning.linkedin.com/resources/workplace-learning-report, (date of access: 20.12.2021).
  • LinkedIn Learning Blog. LinkedIn: https://www.linkedin.com/business/learning/blog/top-skills-and-courses/the-skills-companies-need-most-in-2019-and-how-to-learn-them, (date of access: 20.12.2021).
  • Robles, M. (2012). Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace. Business Communication Quarterly, 75, 453-465. https://doi.org/10.1177/1080569912460400 .
  • Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at work: models for superior performance. John Wiley & Sons. https://www.proquest.com/scholarly-journals/competence-at-work-models-superior-performance/docview/220137345/se-2
  • Succi, C. (2015). Soft Skills for the Next Generation: Toward a comparison between employers and graduate students’ perceptions. Sociologia del Lavoro, 137. https://doi.org/10.3280/SL2015-137015
  • Türnüklü, A. (2004). Okullarda sosyal ve duygusal öğrenme. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 37(37), 136- 152. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10360/126835 Uluyol, Ç., & Eryılmaz, S. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi. GEFAD, 210.
  • UNESCO, Out-of-School-Youths: Basic literacy and life skills development, Marshall Islands, https://uil.unesco.org/case-study/effective-practices-database-litbase-0/out-school-youths-basic-literacy-and-life-skills, (date of access: 20.12.2020).
  • UNICEF, 4 gençten 3'ü istihdam için gerekli becerilerden yoksun, https://www.unicefturk.org/yazi/4-gencten-3ue-istihdam-icin-gerekli-becerilerden-yoksun, (date of access: 20.12.2020).
  • Urhan T., B. (2019). Soft beceriler. Gazi Kitabevi, Ankara. World Health Organization, Saving lives by sharing knowledge online, https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/saving-lives-by-sharing-knowledge-online, (date of access: 20.12.2020).
  • Yetişkin Eğitimi İçin Avrupa Derneği, A new European definition of life skills, https://eaea.org/2018/03/07/a-new-european-definition-of-life-skills/, (date of access: 20.12.2022).
  • Zaharima, A., Ahmad, İ., Yusoff, Y. M., Omar, M. Z., & Basri, H. (2011). Evaluating the soft skills performed by applicants of malaysian engineers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 60, 522–528. 10.1016/j.sbspro.2012.09.417
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İstihdam Eşitliği ve Çeşitliliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Büşra Yılmaz 0009-0002-1327-9859

Bahar Urhan 0000-0001-5559-9311

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 29 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Yılmaz, B., & Urhan, B. (2024). The Importance of Soft Skills in Employability: A Two-Way Perspective. Alanya Akademik Bakış, 8(3), 941-955. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1508405