Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği

Yıl 2019, , 151 - 164, 31.05.2019
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.538245

Öz

Rekabete dayanan piyasa şartlarında işletmelerin sahip oldukları marka değerinin önemi her geçen gün daha da önem kazanmaktadır. Bu anlamda marka değeri üzerine pek çok çalışma gerçekleştirilmiştir. Özellikle marka değerinin ölçülmesine odaklanan pek çok çalışma literatürde yerini almıştır. Ancak buna rağmen marka değeri nasıl ölçülür sorusunun cevabı tam olarak verilememiştir. Bu çalışmada tüketici temelli marka değeri, Aaker marka değer modeli temel alınarak marka farkındalığı, markadan algılanan kalite, marka çağrışımları ve marka sadakati boyutlarından oluşan dört boyutlu bir yapı kavramsallaştırılmakta ve inceleme konusu yapılmaktadır. Balıkesir ili Bandırma ilçesinde yapılan bir araştırma kapsamında tüketici temelli marka değerini oluşturan boyutlar arasında korelasyon test edilerek doğrusal regresyon analizi Starbucks kahve markası için analiz edilmiştir. Analiz sonuçları dört boyuttan oluşan tüketici temelli marka değeri yapısının geçerli olduğunu doğrulamaktadır.

Kaynakça

  • AAKER, A. D. (1991) “ManagingBrandEquity, theFreePress, Macmillan”, Inc., New York, USA.AVCILAR, M. Y.(2008)“Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü V Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi”, 17(1): 11-30.
  • BORÇA, G. (2004) “Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar mı? Marka Olmanın ABC’si”, İstanbul,MediaCat.
  • FARQUHAR, P. H. (1989) “ManagingBrandEquity”, Journal of Advertising,
  • HEDING, T., C.F. Knutdzer ve M. Bıjerre. (2009) “Brand Management: Research, theory and practice”,Routledge.
  • KELLER, K. L. (1993) “Conceptualizing, Measuring, and ManagingCustomer- BasedBrandEquity”, Journal of Marketing, 57(1): 1–22.
  • LASSAR, W.,BANWARİ M. ve ARUN S. (1995) “MeasuringCustomer-BasedBrandEquity”, Journal of Consumer Marketing, 12(4): 11–19.
  • PAPPU, R.,Pascale G. ve CookseyW. (2006) “Consumer- BasedBrandEquity and Country of OriginRelationshipsSomeEmpiricalEvidence”, European Journal of Marketing 40(5-6): 696-717.
  • PAPPU, R. ve. QUESTER P. G (2006) “A Consumer-BasedMethodforRetailerEquityMeasurement: Results of An EmpiricalStudy”, Journal of Retailing and Consumer Services, 4(1): 1–13.
  • PAPPU, R.,QUESTER P. G ve COOKSEYR. W. (2005) “Consumer- BasedBrandEquity:ImprovingtheMeasurement-EmpiricalEvidence”, Journal of Product &Brand Management, 14(3): 143–154.
  • TAŞKIN, Ç. ve AKAT, Ö. (2010)“Tüketici Temelli Marka Değerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi ile Ölçümü ve Dayanıklı Tüketim Malları Sektöründe Bir Araştırma”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 1 (2): 1-16.
  • YOO, Boonghee, NAVEEN Donthu ve SUNGHO Lee (2000) “An Examination of Selected Marketing MixElements and BrandEquity”, Journal of Academy of Marketing Science, 28(2): 195–211.

The Measurement of Consumer Based Brand Equity: Starbucks Case

Yıl 2019, , 151 - 164, 31.05.2019
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.538245

Öz

The importance of the brand equity of the enterprises in the competitive market conditions is getting more and more understood. In this sense, many studies have been carried out on brand equity. Many studies focusing on measurement and monitoring of brand value have taken place in the literature. However, the answer to the question of how the brand equity is measured is not given exactly. In thi sstudy, consumer-based brand equity is conceptualized as a four-dimensional structure consisting of brand awareness, brand perceived quality, brand connotations and brand loyalty, based on the Aaker brand equity model. Within the scope of a research carried out in Bandırma district of Balıkesir province, the correlation between the dimensions that constitute consumer based brand value was tested and linear regression analysis was analyzed for Starbucks coffeebrand. The results of the analysis confirm that the consumer based brand equity structure consisting of four dimensions is valid.

Kaynakça

  • AAKER, A. D. (1991) “ManagingBrandEquity, theFreePress, Macmillan”, Inc., New York, USA.AVCILAR, M. Y.(2008)“Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü V Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi”, 17(1): 11-30.
  • BORÇA, G. (2004) “Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar mı? Marka Olmanın ABC’si”, İstanbul,MediaCat.
  • FARQUHAR, P. H. (1989) “ManagingBrandEquity”, Journal of Advertising,
  • HEDING, T., C.F. Knutdzer ve M. Bıjerre. (2009) “Brand Management: Research, theory and practice”,Routledge.
  • KELLER, K. L. (1993) “Conceptualizing, Measuring, and ManagingCustomer- BasedBrandEquity”, Journal of Marketing, 57(1): 1–22.
  • LASSAR, W.,BANWARİ M. ve ARUN S. (1995) “MeasuringCustomer-BasedBrandEquity”, Journal of Consumer Marketing, 12(4): 11–19.
  • PAPPU, R.,Pascale G. ve CookseyW. (2006) “Consumer- BasedBrandEquity and Country of OriginRelationshipsSomeEmpiricalEvidence”, European Journal of Marketing 40(5-6): 696-717.
  • PAPPU, R. ve. QUESTER P. G (2006) “A Consumer-BasedMethodforRetailerEquityMeasurement: Results of An EmpiricalStudy”, Journal of Retailing and Consumer Services, 4(1): 1–13.
  • PAPPU, R.,QUESTER P. G ve COOKSEYR. W. (2005) “Consumer- BasedBrandEquity:ImprovingtheMeasurement-EmpiricalEvidence”, Journal of Product &Brand Management, 14(3): 143–154.
  • TAŞKIN, Ç. ve AKAT, Ö. (2010)“Tüketici Temelli Marka Değerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi ile Ölçümü ve Dayanıklı Tüketim Malları Sektöründe Bir Araştırma”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 1 (2): 1-16.
  • YOO, Boonghee, NAVEEN Donthu ve SUNGHO Lee (2000) “An Examination of Selected Marketing MixElements and BrandEquity”, Journal of Academy of Marketing Science, 28(2): 195–211.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilüfer Altundal Biyan 0000-0002-5594-2615

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 10 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Altundal Biyan, N. (2019). Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği. Alanya Akademik Bakış, 3(2), 151-164. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.538245