Loading [a11y]/accessibility-menu.js
Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Alanya’daki Belediye Hizmetleri Performans Algısının Değerlendirilmesi Üzerine Örnek Bir Çalışma

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 71 - 105, 31.01.2018
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.350570

Öz

Yerel halkın ihtiyaç ve beklentilerinin karşılanmasında en etkin kurum
belediyelerdir. İhtiyaç ve beklentilerin karşılanması ve bu bağlamda duyulan
memnuniyetin ölçülmesi belediyelerin ileriye dönük planlamaları açısından büyük
önem arz etmektedir. Türkiye’de belediye seçimlerinin beş senede bir yapıldığı
düşünüldüğünde seçimlerde halk belediyeleri hizmetleri algıladıkları düzeyde
değerlendirmekte ve oyunu memnuniyet derecesine göre vermektedir. Yerel halkın
belediyelere yönelik memnuniyetlerinin belirlenmesi için öncelikle
belediyelerden ihtiyaç ve beklentilerinin yani belediyelere yönelik
algılamalarının belirlenmesi gerekmektedir. Bu çalışma, belediye hizmetlerinin
performans algısının değerlendirilmesine yönelik yeni bir algoritmanın
oluşturulması ve akabinde uygulanmasının gerçekleştirilerek test edilmesi amacı
ile gerçekleştirilmiştir. Algoritmanın uygulama adımları, Antalya ili Alanya
ilçesinde gerçekleştirilmiştir. Uygulama sonrasında yerel halkın belediye
algısını “fiziki beklenti”, “sosyal beklenti”, “iletişim” ve “hızlı ve etkin
hizmet” faktörlerinin oluşturduğu belirlenmiştir. Bulgular incelendiğinde yerel
halkın bu faktörlere verdiği önemin ve bu faktörlere yönelik memnuniyetin
yüksek olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • ACARTÜRK, E. (2001). “Yerel Yönetimlerin Hizmet Sunumunda Alternatif Yöntemler”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6: 46-60. ADAMAN, F. ve ÇARKOĞLU, A. (2000). Devlet Reformu: Türkiye’de Yerel ve Merkezi Yönetimlerde Hizmetlerden Tatmin, Patronaj İlişkileri ve Reform. TESEV Yayınları, İstanbul. AKYILDIZ, F. (2012). “Belediye Hizmetleri ve Vatandaş Memnuniyeti: Uşak Belediyesi Örneği”, Journal of Yaşar University. 26 (7): 4415-4436. ALPTÜRKER, H. (2010). Belediye Hizmetlerinde Vatandaş Memnuniyeti: Silifke Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya. ALTUNIŞIK, R., ÇOŞKUN, R., BAYRAKTAROĞLU, S. ve YILDIRIM, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Yayıncılık, Sakarya. ARDIÇ, K., YÜKSEL, F. ve ÇEVİK, O. (2004). “Belediyelerde Hizmet Kalitesinin (Vatandaş Tatmininin) Ölçülmesi (Tokat Belediyesi’nde Bir Uygulama)”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 13(3): 63-81. AY. N. (2009). Türkiye’de Belediyecilik, Karaman’da Belediyeciliğin Tarihsel Gelişimi ve Mevcut Etkinliklerinin Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya. AYRILMAZ, E. (2008). C# 3.0 İle Programlama Temelleri, Bilge Adam Yayınları, İstanbul. BOZKURT, Ö. ve ERGUN, T. (2008). Kamu Yönetimi Sözlüğü, TODAİE Yayınları, Ankara. BOZLAĞAN, R. (2004). “Kentsel Kamu Hizmetlerinden Tatmin Düzeyi: İstinye-İstanbul Örneği”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1): 121-145. BÖLÜKBAŞI, A. G. ve YILDIRTAN D. Ç. (2010). “Yerel Yönetimlerde Belediyenin Başarısını ve Yaşam Memnuniyetini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Alan Araştırması”, Öneri Dergisi, 9 (33): 227-235. CANKUŞ, B. (2008). Belediye Hizmetlerine İlişkin Algı ve Memnuniyetin İkili Lojistik Regresyon Analizi İle Ölçümü: (Eskişehir İli Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi, Eskişehir, CHARMAZ, K. (2015). Gömülü (Grounded) Teori Yapılandırılması, Seçkin Yayıncılık, Ankara. DEMİREL, E. T., YATKIN, A., DÜŞÜKCAN, M., DERİN, N., ÇAKINBERK, A. Be GÜVEN, M. (2013a). “Yerel Siyasette Seçmen Bağlılığını Belediye Hizmet Kalitesi Aracılığıyla Oluşturmak: TRB-I Bölgesi Örneği”, International Journal Of SocialScience, 6 (4): 305-336. DEMİREL, E. T., YATKIN, A., DÜŞÜKCAN, M., DERİN, N., ÇAKINBERK, A. Be GÜVEN, M. (2013b). “Seçmen Görüşlerine Göre Belediye Hizmet Kalitesi: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 22 (3): 31-52. DUMAN, T. ve YÜKSEL, F. (2008). “Belediyelerde Vatandaş Memnuniyetinin Ölçümü: Mersin Büyükşehir Belediyesi Örneği”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 17 (1): 43-57. DURMUŞ, B., YURTKORU, E. S. ve ÇİNKO, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. Beta Basım A. Ş., İstanbul. EKİZ, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara. ERSOY, A. ve GÜLMEZ, M. (2013). “Doğrudan Pazarlama Araçlarının Konaklama İşletmelerinde Kullanımı: Antalya İli Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24 (1): 23-40. FİLİZ, Z., YILMAZ, V. ve YAĞIZER, C. (2010). “Belediyelerde Hizmet Kalitesinin Servqual Analizi İle Ölçümü: Eskişehir Belediyelerinde Bir Uygulama”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (3): 59-76. GENÇ, K., ATAY, L. ve ERYAMAN, Y. (2014). “Sürdürülebilir Destinasyon Yaratma Sürecinde Örgütlenmenin Önemi: Çanakkale Turizmi Üzerine Bir Araştırma”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25 (1): 49-61. GİRGİNER, N. ve CANKUŞ, B. (2010). “Eskişehir’de Belediye Hizmetlerine İlişkin Algı ve Memnuniyetin İkili Lojistik Regresyon Analizi İle Ölçümü”, Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1): 294-322. GÖKÜŞ, M. ve ALPTÜRKER, H. (2011). “Belediyelerin Sunduğu Hizmetlerde Vatandaş Memnuniyeti: Silifke Örneği”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25: 121-133. GÜLER, A., HALICIOĞLU, M. B. ve TAŞĞIN, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara. GÜMÜŞOĞLU, Ş., ERDEM, S., KAVRUKKOCA, G. ve ÖZDAĞOĞLU, A. (2003). “Belediyelerde Beklenen Algılanan Hizmet Kalitesinin “Servqual” Modeli İle Ölçülmesi ve Muğla İlinde Bir Uygulama”. 3. Ulusal Üretim Araştırmalar Sempozyumu, Nisan, İstanbul Kültür Üniversitesi, İstanbul. HENDEN, H. B. ve HENDEN, R. (2005). “Yerel Yönetimlerin Hizmet Sunumlarındaki Değişim ve e-Belediyecilik”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14): 48-66. İNCE, M. ve ŞAHİN, K. (2011). “Belediye Hizmetlerinde Vatandaş Memnuniyeti Ölçümü: Selçuklu Belediyesi Örneği”, Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21: 1-22. KALAYCI, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara. KARA, M. ve GÜRCÜ, M. (2010). “Belediye Hizmetlerinde Halkın Memnuniyetinin Ölçülmesine Yönelik Bir Çalışma: Yozgat Belediyesi Örneği”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2): 79-86. KOÇAK, G. N. (2010). “Gönül Ne Kahve İster Ne Kahvehane, Gönül Hoşluk İster, Kahve Bahane: Olgun Turistlerin Algı Yapılandırışları Üzerine Keşifsel Bir Çalışma”, 11. Ulusal Turizm Kongresi, Aralık, Kuşadası. KÖSEOĞLU, Ö. (2008). “Türk Belediyeciliğinde Performansa Dayalı Yönetim Anlayışına Geçiş: Arka Plan ve Sorunlar”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 17(1): 19-42. KURGUN, A., ÖZDEMİR, A., KURGUN, H. ve BAKICI, Z. (2008). “Belediyelerde Hizmet Yeterliliğinin ve Hizmet Kalitesinin Artırılmasını Etkileyen Faktörlerin Analizi: İzmir Karşıyaka Belediyesinde Uygulama”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2): 29-54. MARTIALLA, J. A. and JAMES, J. S. (1977). “Importance-Performance Analiysis”, Journal Of Marketing, January, 77-79. MENTEŞE, S. (2013). “Halkın Belediye Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyinin Tunceli Belediyesi Yönünden Değerlendirilmesi”, International Journal Of SocialScience. 6(6):831-862. NADAROĞLU, H. (2001). Mahalli İdareler. Beta Basım, Yayım, Dağıtım A.Ş., İstanbul. NEGİZ, N. (2011). “Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Faaliyetleri Açısından Isparta Belediyesi: Farkındalık, Yararlanma ve Değerlendirme Açısından Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2): 323-341. NEGİZ, N. (2012). “İki Farklı Dönem İki Farklı Yönetim: Kentsel Hizmetler Düzleminde Kullanıcı Memnuniyeti: 2004 ve 2009 Yılları Isparta Belediyesi Örneği”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27: 171-183. OH, H. (2011). “Revisiting Importance-Performance Analysis”, Tourism Management, 22: 617-627. ÖKMEN, M. (2009). Sürekli Değişme ve Gelişme Sürecinde Kamu Yönetimi ve Yerel Yönetimler. Beta Basım, Yayım Dağıtım A. Ş., İstanbul. ÖZDEMİR, M. (2010). “Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1): 323-343. ÖZEL, M., EREN, V. ve İNAL, M. E. (2009). “Yerel Siyaset ve Yerel Halkın Belediye Hizmetlerine Bakışı: Yerel Hizmetlerden Memnuniyet Düzeyi Üzerine Bir Araştırma”, Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 1 (1): 33-50. PEKER, Ö. (1996). “Belediye Yönetimlerinde Kalite Üretimi”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 5 (2): 15-23. ŞEN, L. M. ve EKEN, M. (2007). Belediyelerde İnsan Kaynakları Yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. ŞEN, Ü. S. (2005). “Sanat Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemlerinin Kullanılması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1): 343-360. ŞEN, Y. Ç. ve TAŞKIN, Ç. Ş. (2010). “Yeni İlköğretim Programının Getirdiği Değişiklikler: Sınıf Öğretmenlerinin Düşünceleri”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergis,. 7(2): 26-51. TEKİN, H. (1996). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Yargı Yayınları, Ankara. TOKER, B. (2006). Konaklama İşletmelerinde İşgören Motivasyonu ve Motivasyonun İş Doyumuna Etkileri – İzmir’deki Beş ve Dört Yıldızlı Otellere Yönelik Bir Uygulama. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. TORTOP, N., AYKAÇ, B., YAMAN, H. ve ÖZER, M. A. (2008). Mahalli İdareler. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. TÜRK DİL KURUMU. (2016). http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=BELED%C4%B0YE [Son Erişim: 20.05.2016). TÜRK, M. S. ve AKÇAY, H. (2010). “Yerel Yönetimlerde Halkla İlişkiler Faaliyetlerinin Kurum İmajına Etkisi Üzerine Bir Çalışma: Trabzon Belediyesi”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 31: 141-180. USTA, R. ve MEMİŞ, L. (2010). “Belediye Hizmetlerinde Kalite: Giresun Belediyesi Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2): 333-355. WANOUS, J. P. and HUDY, M. J. (2001). “Single – ItemReliability: A Replication AndExtension”, Organizational Research Methods, 4 (4): 361-375. YILDIRIM, Ş. ve ŞİMŞEK, F. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara. YÜCEL, N., YÜCEL, A., GÜLTER, E. ve AK, M. (2012). “Belediyelerde Hizmet Pazarlaması: Elazığ Belediyesi Örneği”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 5 (2): 150-164. ZEREN, H. E. ve ÖZMEN, A. (2010). “Halkın Belediye Faaliyetlerine Katılma Duyarlılığı ve Hizmet Memnuniyeti: Karaman Belediyesi Örneği”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (9): 165-173.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Er

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2018
Kabul Tarihi 25 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Er, A. (2018). Alanya’daki Belediye Hizmetleri Performans Algısının Değerlendirilmesi Üzerine Örnek Bir Çalışma. Alanya Akademik Bakış, 2(1), 71-105. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.350570