Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ekonomik Büyümede Girişimciliğin Rolünün Mekânsal Analizi: Türkiye Örneği

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 376 - 392, 31.05.2024
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1251012

Öz

Girişimcilik ülke ekonomileri için her geçen gün önem arz eden ve güçlü ekonominin yansıması haline gelen bir organizasyondur. Bu yapılanmanın ülke ekonomisinde yerinin tespit edilebilmesi amacıyla girişimciliğin ekonomik büyüme üzerindeki etkisi mekânsal ekonometrik modeller yardımıyla araştırılmıştır. Modelde kişi başı gelir bağımlı değişken olarak yer alırken bağımsız değişken olarak istihdam oranı, 15 yaş üstü nüfus ve ihracat oranı değişkenleri ele alınmıştır. Uygulamada mekânsal modeller, Mekânsal Durbin, mekânsal gecikmeli ve mekânsal hata olmak üzere üç alt başlık altında farklı komşuluk matrisleri ile analiz edilmiştir. Maksimum olabilirlik (ML) yöntemi ile model tahminleri yapılmıştır. Mekânsal dinamik Durbin modelleme ile kısa ve uzun dönem ilişkileri incelenmiştir. Tahmin sonucunda elde edilen bulgulara göre; kullanılan matrislerle, değişkenlerin anlamlılıkları arasında farklılıklar olduğu gözlenmiştir. Girişim sayısının, gelir üzerinde anlamlı bir etkisinin tespit edilmesinin yanı sıra bu etkinin komşuluk sayısının artması ile daha yaygın bir güce sahip olabileceği de görülmektedir.

Destekleyen Kurum

Herhangi bir kurum desteği alınmamaktadır.

Teşekkür

Herhangi bir teşekkür metni bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Acs, Z.J., & Varga, A. (2005). Entrepreneurship, agglomeration and technological change. Small Business Economics, 24(323–334).
  • Acs, Z.J. (2006). How is the entrepreneurship, good for economic growth. Innovations, 1(1), 97-107.
  • Acs, Z.J., & Amoros, J.E. (2008). Entrepreneurship and competitiveness dynamics in Latin America. Small Business Economics, 31 (3), 305–322.
  • Ağazade, S. (2020). İhracatın çeşitlendirilmesivle ekonomik büyüme: geçiş ekonomileri örneğinde bir inceleme. Avrasya Etüdleri, 33-54.
  • Ağır, H., & Kara, M.A. (2017). Girişimcilik ve ekonomik büyüme ilişkisi: Türkiye örneği. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Cilt.5, Sayı.2, 13-227.
  • Albayrak, A. S. (2005). Çoklu doğrusal bağlantı halinde en küçük kareler tekniğinin alternatifi yanlı tahmin teknikleri ve bir uygulama. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 105-126.
  • Anselin, L. (1988a). Spatial econometrics: methods and models. Kluwer Academic Publishers.
  • Anselin, L. (1988b). Lagrange multiplier test diagnostics for spatial dependence and spatial heterogeneity. Geographical Analysis, 20(1), 1-17.
  • Anselin, L., & Bera, A.K. (1998). Spatial dependence in linear regression models with an introduction to spatial econometrics. Handbook of Applied Economic Statistics, New York, 237-289.
  • Anselin, L. & Rey, S. (1991). Properties of tests for spatial dependence in linear regression models. Geographical Analysis, 23(2), 112-131.
  • Astuti, A. M., Setiawan, I.Z., & Purnomo, J.D. (2020). A review of panel data on spatial econometrics models. Journal of Physics: Conference Series, 1490 (012032), 1-13.
  • Aydın, H.İ. (2017). Girişimciliğin ekonomik büyüme ve kalkınmadaki rolü: seçilmiş AB ülkeleri üzerine panel veri analizi 2001-2015. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 373-392. https://dergipark.org.tr/tr/pub/igdirsosbilder/issue/66818/1045012.
  • Bashir, S., Gebremedhin, T., & Fletcher, J.J. (2011). An analysis of the role of self-employment in the economic development of the rural northeastern united states. Regional Research Instıtute Workıng Papers, West Virginia University.
  • Belotti, F., Hughes, G., & Mortari, A. P. (2017). Spatial panel-data models using stata, The Stata Journal, 17(1), 139-180.
  • Bouncken, R.B., Kraus, S., & N. Roıg-Tierno. (2019). Knowledge-and ınnovation-based business models for future growth: digitalized business models and portfolio considerations. Review of Managerial Science, 1–14. doi:10.1007/ s11846-019-00366-z.
  • Elhorst, J.P. (2014). Spatial econometrics: from cross-sectional data to spatial panels. Heidelberg, Springer.
  • Elhorst, J.P. (2014). Linear spatial dependence models for cross-section data. Spatial econometrics from cross-sectional data to spatial panels. Heidelberg: Springer, 37-53.
  • Fischer, M.M., & Wang, J. (2011). Spatial data analysis: models, methods and t-techniques. Springer Science & Business Media.
  • Gumprecht, D. (2005). Spatial methods in econometrics: an application to r&d spillovers. Research Report Serie, Department of Statistics and Mathematics. 26. Department of Statistics and Mathematics, Vienna: WU Vienna University of Economics and Business.
  • Halleck V.S., & Elhorst, J.P. (2015). The SLX model. Journal of Regional Science, 55(3):339-363
  • Jin, B., Wu, Y., Rao, C.R., & Hou L. (2020). Estimation and model selection in general spatial dynamic panel data models. Proc Natl Acad Sci USA. 10;117(10): 5235-5241. Doi: 10.1073/pnas.1917411117. Epub 2020 Feb 24. PMID: 32094164; PMCID: PMC7071865.
  • Kritikos, A.S. (2014). Entrepreneurs and their impact on jobs and economic growth. IZA World of Labor, 2014: 8 doi: 10.15185/izawol.8.
  • Karadeniz, E.E. (2019). Türkiye’de girişimcilik ve girişimcilik ekosistemi. GEM raporu (2018), Yeditepe Üniversitesi Yayınevi.
  • Karagöz, K. (2016). Girişimcilik ekonomik büyüme ilişkisi: Türkiye için ekonometrik bir analiz. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 11:2, 264-292.
  • Kurt, S., & Savrul, M. (2016). The effect of entrepreneurial activity on economic growth: Nascent evidence. Journal of Entrepreneurship and Development, 11 (341-355).
  • Kostov, P. (2010). Model boosting for spatial weighting matrix selection in spatial lag models. Environment and Planning B: Planning and Design, 37(533–549).
  • Lesage, J.P. (2008). An introduction to spatial econometrics. Revue D'économie Industrielle, 123, Varia.
  • Lesage, J., & Pace, R.K. (2009). Introduction to spatial econometrics, Taylor & Francis, Chapman and Hall/CRC Press, New York.
  • Lesage, J., & Pace, R.K. (2010). Spatial econometrics models, in: M.M. Fischer & A. Getis (eds.), Handbook of Applied Spatial Analysis: Software Tools, Methods and Applications, Heidelberg: Springer-Verlag.
  • Ord, J.K. (1975). Estimation methods for models of spatial interaction. Journal of the American Statistical Association, 70:120-126.
  • Özkul, G., & Örün, E. (2016). Girişimcilik ve inovasyonun ekonomik büyüme üzerindeki etkisi: ampirik bir araştırma. Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, Cilt: 5, Sayı:2. 17-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jeim/issue/52611/692605 Salgado-Banda, H. (2007). Entrepreneurshıp and economıc growth: an empırıcal analysıs. Journal of Developmental Entrepreneurship, 12(01):3-9.
  • Schumpeter, J.A. (1961). The theory of economic development. New York: Oxford University Press (Orjinal basım tarihi 1911’dir).
  • Schumpeter, J.A. (2000). Entrepreneurship as innovation, R. Swedberg (Ed.) Entrepreneurship: The Social Science View, Oxford: Oxford University Press, 51-75.
  • Valliere, D., & Peterson, R. (2009). Entrepreneurship and economic growth: evidence from emerging and developed countries. Entrepreneurship & Regional Development, 21(5- 6): 459-480.
  • Westhead, P., & Wright, M. (2000). Advances in entrepreneurship, Edward Elgar: Cheltenham, UK.
  • Pehlivanoğlu, F., & Narman, Z. (2019). Girişimcilik ve ekonomik büyüme arasındaki nedensellik ilişkisi: Türkiye örneği. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15 (1), 149-160. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esad/issue/49560/495688. Stam, E., & Stel, A. (2009). Types of entrepreneurship and economic growth. World Institute for Development Economics Research, 47 (1-16).
  • Kosgeb (Küçük ve orta ölçekli işletmeleri geliştirme ve destekleme idaresi başkanlığı). www.kosgeb.gov.tr
  • 4A, 4B ve 4C Sigortalı Nedir? Farkları Nelerdir? www.sigortam.net
  • TÜİK, Türkiye istatistik kurumu küçük ve orta büyüklükteki girişim istatistikleri, 2020, Haber Bülteni. Yayım Tarihi: 28 Ekim 2021 (data.tuik.gov.tr) https://www.tuik.gov.tr

Spatial Analysis of The Role of Entrepreneurship in Economic Growth: The Case of Türkiye

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 376 - 392, 31.05.2024
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1251012

Öz

Entrepreneurship is an organization that becomes increasingly important for national economies and becomes a reflection of a strong economy. In order to determine the place of this structuring in the country's economy, the effect of entrepreneurship on economic growth was investigated with the help of spatial econometric models. While per capita income is included as the dependent variable in the model, employment rate, population over the age of 15 and export rate are considered as independent variables. In practice, spatial models were analyzed with different neighborhood matrices under three subheadings: Spatial Durbin, spatial delay and spatial error. Model predictions were made using the maximum likelihood (ML) method. Short term and longterm relationships were examined with spatial dynamic Durbin modelling. According to the findings obtained as a result of the estimation; It was observed that there were differences between the matrices used and the significance of the variables. In addition to detecting a significant effect of the number of entrepreneurs on income, it is also seen that this effect may have a more widespread power as the number of neighborhoods increases.

Kaynakça

  • Acs, Z.J., & Varga, A. (2005). Entrepreneurship, agglomeration and technological change. Small Business Economics, 24(323–334).
  • Acs, Z.J. (2006). How is the entrepreneurship, good for economic growth. Innovations, 1(1), 97-107.
  • Acs, Z.J., & Amoros, J.E. (2008). Entrepreneurship and competitiveness dynamics in Latin America. Small Business Economics, 31 (3), 305–322.
  • Ağazade, S. (2020). İhracatın çeşitlendirilmesivle ekonomik büyüme: geçiş ekonomileri örneğinde bir inceleme. Avrasya Etüdleri, 33-54.
  • Ağır, H., & Kara, M.A. (2017). Girişimcilik ve ekonomik büyüme ilişkisi: Türkiye örneği. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Cilt.5, Sayı.2, 13-227.
  • Albayrak, A. S. (2005). Çoklu doğrusal bağlantı halinde en küçük kareler tekniğinin alternatifi yanlı tahmin teknikleri ve bir uygulama. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 105-126.
  • Anselin, L. (1988a). Spatial econometrics: methods and models. Kluwer Academic Publishers.
  • Anselin, L. (1988b). Lagrange multiplier test diagnostics for spatial dependence and spatial heterogeneity. Geographical Analysis, 20(1), 1-17.
  • Anselin, L., & Bera, A.K. (1998). Spatial dependence in linear regression models with an introduction to spatial econometrics. Handbook of Applied Economic Statistics, New York, 237-289.
  • Anselin, L. & Rey, S. (1991). Properties of tests for spatial dependence in linear regression models. Geographical Analysis, 23(2), 112-131.
  • Astuti, A. M., Setiawan, I.Z., & Purnomo, J.D. (2020). A review of panel data on spatial econometrics models. Journal of Physics: Conference Series, 1490 (012032), 1-13.
  • Aydın, H.İ. (2017). Girişimciliğin ekonomik büyüme ve kalkınmadaki rolü: seçilmiş AB ülkeleri üzerine panel veri analizi 2001-2015. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 373-392. https://dergipark.org.tr/tr/pub/igdirsosbilder/issue/66818/1045012.
  • Bashir, S., Gebremedhin, T., & Fletcher, J.J. (2011). An analysis of the role of self-employment in the economic development of the rural northeastern united states. Regional Research Instıtute Workıng Papers, West Virginia University.
  • Belotti, F., Hughes, G., & Mortari, A. P. (2017). Spatial panel-data models using stata, The Stata Journal, 17(1), 139-180.
  • Bouncken, R.B., Kraus, S., & N. Roıg-Tierno. (2019). Knowledge-and ınnovation-based business models for future growth: digitalized business models and portfolio considerations. Review of Managerial Science, 1–14. doi:10.1007/ s11846-019-00366-z.
  • Elhorst, J.P. (2014). Spatial econometrics: from cross-sectional data to spatial panels. Heidelberg, Springer.
  • Elhorst, J.P. (2014). Linear spatial dependence models for cross-section data. Spatial econometrics from cross-sectional data to spatial panels. Heidelberg: Springer, 37-53.
  • Fischer, M.M., & Wang, J. (2011). Spatial data analysis: models, methods and t-techniques. Springer Science & Business Media.
  • Gumprecht, D. (2005). Spatial methods in econometrics: an application to r&d spillovers. Research Report Serie, Department of Statistics and Mathematics. 26. Department of Statistics and Mathematics, Vienna: WU Vienna University of Economics and Business.
  • Halleck V.S., & Elhorst, J.P. (2015). The SLX model. Journal of Regional Science, 55(3):339-363
  • Jin, B., Wu, Y., Rao, C.R., & Hou L. (2020). Estimation and model selection in general spatial dynamic panel data models. Proc Natl Acad Sci USA. 10;117(10): 5235-5241. Doi: 10.1073/pnas.1917411117. Epub 2020 Feb 24. PMID: 32094164; PMCID: PMC7071865.
  • Kritikos, A.S. (2014). Entrepreneurs and their impact on jobs and economic growth. IZA World of Labor, 2014: 8 doi: 10.15185/izawol.8.
  • Karadeniz, E.E. (2019). Türkiye’de girişimcilik ve girişimcilik ekosistemi. GEM raporu (2018), Yeditepe Üniversitesi Yayınevi.
  • Karagöz, K. (2016). Girişimcilik ekonomik büyüme ilişkisi: Türkiye için ekonometrik bir analiz. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 11:2, 264-292.
  • Kurt, S., & Savrul, M. (2016). The effect of entrepreneurial activity on economic growth: Nascent evidence. Journal of Entrepreneurship and Development, 11 (341-355).
  • Kostov, P. (2010). Model boosting for spatial weighting matrix selection in spatial lag models. Environment and Planning B: Planning and Design, 37(533–549).
  • Lesage, J.P. (2008). An introduction to spatial econometrics. Revue D'économie Industrielle, 123, Varia.
  • Lesage, J., & Pace, R.K. (2009). Introduction to spatial econometrics, Taylor & Francis, Chapman and Hall/CRC Press, New York.
  • Lesage, J., & Pace, R.K. (2010). Spatial econometrics models, in: M.M. Fischer & A. Getis (eds.), Handbook of Applied Spatial Analysis: Software Tools, Methods and Applications, Heidelberg: Springer-Verlag.
  • Ord, J.K. (1975). Estimation methods for models of spatial interaction. Journal of the American Statistical Association, 70:120-126.
  • Özkul, G., & Örün, E. (2016). Girişimcilik ve inovasyonun ekonomik büyüme üzerindeki etkisi: ampirik bir araştırma. Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, Cilt: 5, Sayı:2. 17-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jeim/issue/52611/692605 Salgado-Banda, H. (2007). Entrepreneurshıp and economıc growth: an empırıcal analysıs. Journal of Developmental Entrepreneurship, 12(01):3-9.
  • Schumpeter, J.A. (1961). The theory of economic development. New York: Oxford University Press (Orjinal basım tarihi 1911’dir).
  • Schumpeter, J.A. (2000). Entrepreneurship as innovation, R. Swedberg (Ed.) Entrepreneurship: The Social Science View, Oxford: Oxford University Press, 51-75.
  • Valliere, D., & Peterson, R. (2009). Entrepreneurship and economic growth: evidence from emerging and developed countries. Entrepreneurship & Regional Development, 21(5- 6): 459-480.
  • Westhead, P., & Wright, M. (2000). Advances in entrepreneurship, Edward Elgar: Cheltenham, UK.
  • Pehlivanoğlu, F., & Narman, Z. (2019). Girişimcilik ve ekonomik büyüme arasındaki nedensellik ilişkisi: Türkiye örneği. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15 (1), 149-160. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esad/issue/49560/495688. Stam, E., & Stel, A. (2009). Types of entrepreneurship and economic growth. World Institute for Development Economics Research, 47 (1-16).
  • Kosgeb (Küçük ve orta ölçekli işletmeleri geliştirme ve destekleme idaresi başkanlığı). www.kosgeb.gov.tr
  • 4A, 4B ve 4C Sigortalı Nedir? Farkları Nelerdir? www.sigortam.net
  • TÜİK, Türkiye istatistik kurumu küçük ve orta büyüklükteki girişim istatistikleri, 2020, Haber Bülteni. Yayım Tarihi: 28 Ekim 2021 (data.tuik.gov.tr) https://www.tuik.gov.tr
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kübra Elmalı 0000-0002-6638-396X

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 4 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Elmalı, K. (2024). Ekonomik Büyümede Girişimciliğin Rolünün Mekânsal Analizi: Türkiye Örneği. Alanya Akademik Bakış, 8(2), 376-392. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1251012