2021 Yılında Yayınlanan MEB’e Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliğinin 2023 Eğitim Vizyonu Bağlamında İncelenmesi
Yıl 2021,
Cilt: 2 Sayı: 1, 26 - 32, 30.05.2021
İzzet Karaca
,
Mustafa Özcan
,
Nahide Karaca
Öz
2021 yılında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği yayımlamıştır. Bu araştırmada, söz konusu yönetmelik, 2023 Eğitim Vizyonu’nda yöneticilere yönelik dört başlık altında toplanmış 11 hedef çerçevesinde incelenmiştir. Yönetmelikte bu hedeflerden beşi ile ilgili düzenlemelerin olduğu görülürken, beş hedef ile ilgili düzenleme bulunmamaktadır. Bir hedef ise kanun düzeyinde olduğu için değerlendirmeye alınmamıştır.
Kaynakça
- Aksel, N. & Elma, C. (2019). 1980 sonrası uygulanan yönetici atama ölçütlerine yönelik yönetici ve öğretmen görüşleri. Black Sea Journal of Public and Social Science, 2(1), 46-54.
- Akyıldız, S., Filiz, T.& Kayser, V. (2019). Okul müdürlerinin 2023 eğitim vizyon belgesinde yer alan yöneticilerin mesleki gelişimlerine ilişkin düzenlemelere yönelik görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Millî Eğitim Dergisi Temel Eğitim Özel Sayısı, 793-826.
- Altın, F. & Vatanartıran, V. (2014). Türkiye’de okul yöneticisi yetiştirme, atama ve sürekli geliştirme önerisi. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 5(2), 17-35.
- Aydın Baş, E. & Şentürk, İ. (2017). Okul yöneticilerinin 10 haziran 2014 tarih ve 29026 sayılı yönetici görevlendirme-atama yönetmeliğine ilişkin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 36(2), 119-143.
- Başaran, İ. E. (1998). Yönetim. Ankara: Gül Yayınevi.
- Bozkurt, Ö., Ergun, T., & Sezen, S. (2008). Kamu yönetimi sözlüğü: Fransızca ve İngilizce karşılıklarıyla. Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
- Bush, T., & Jackson, D. (2002). A preparation for school leadership: International perspectives. Educational Management & Administration, 30(4), 417-429.
- Çelik, O., Konan, N. & Çetin, R. (2018). Türkiye’de okul yöneticisi görevlendirme sorunu: bir meta sentez çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 92-113.
- Doğan, S., Demir, S. & Pınar, M. (2014). Yönetici görüşlerine göre MEB 2013 yılı yönetici atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Journal of Theoretical Educational Science , 7(2), 224-245.
- Ergün, H. (2019). 1998 ile 2018 yılları arasında yürürlükte olan yönetici atama yönetmeliklerindeki okul müdürü değerlendirme ölçütlerinin karşılaştırılması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 141-152. DOI:10.18506/anemon.469153
- Forster, N. (1994). The analysis of company documentation. C. Cassell ve G. Symon (Eds.), Qualitative methods in organizational research: A practical guide. London: Sage.
- Gezer, Y . (2021). Okul müdürlerinin yöneticilikte profesyonelleşmeye ilişkin görüşleri . Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 60-73.
- Gülşen, C. & Dayıoğlu, Ş. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullara yönetici atama kriterleri konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research , 1(4), 1228-1238. DOI:10.24289/ijsser.279132
- Karaca, İ. & Karaca, N. (2021). 2023 Vizyon Belgesi’nin dijitalleşme açısından incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi (UEAD), 5(1), 1-8. DOI:10.32960/uead.855514
- Karip, E. (2004). Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi İle İlgili Politikalar Ve Uygulamalar, Özel Okullar ve Eğitim Yönetimi Sempozyumu, (25-27 Ocak) Antalya.
- Kıral, B. & Çilek, A. (2020). 2023 Vizyon belgesi’nin karakter eğitimi bakımından değerlendirilmesi . Milli Eğitim Dergisi, 49(225), 5-22 .
- Köksal, H. (2019). 2023 Eğitim vizyon belgesi, tekillik ve transhümanizm . Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 145-157.
- MEB, (2021). Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme Ve Görevlendirme Yönetmeliği. 10.03.2021 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=38297&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden indirilmiştir.
- MEB, (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. 10.03.2021 tarihinde http://2023Vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VİZYONU.pdf adresinden indirilmiştir.
- Miller, W. (2013). Better principal training is key to school reform. Phi Delta Kappan, 94(8), 80-80.
Öz, H. (2019). Veri temelli okul yöneticisi seçme, yetiştirme ve görevlendirme modeli. Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 2(2), 311-334.
- Öztaş, N. (2017). Yönetim: örgüt ve yönetim kuramları (5.Baskı). Antalya: Otorite Yayıncılık.
- Peçe, İ. & Taşdemir, F. (2021). İdarecilerin yönetim kadrolarını tercih etme sebepleri ve yönetici seçimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 123-135. DOI: 10.33206/mjss.778559
- Sayan, İ. & Yıldırım, N. (2019). Okul yöneticisi atama türlerinin, öğretmenler, okul yöneticileri ve eğitim öğretim süreçleri üzerine etkilerinin nitel bir analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 13-34. DOI: 10.33400/kuje.526351
- Tarhan, M. (2019). Meb 2023 eğitim vizyonu çerçevesince Türkiye’de girişimcilik eğitiminin geleceğine yönelik bir değerlendirme. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 19(2), 667-682 . DOI: 10.17240/aibuefd.2019.19.46660-528071
- Taş, A. & Önder, E. (2010). 2004 yılı ve sonrasında yayınlanan eğitim kurumları yöneticilerinin atama ve yer değiştirmelerine ilişkin yönetmeliklerin karşılaştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12), 171-185.
- Topal, M . (2021). 2023 Eğitim vizyonu belgesiyle 11. kalkınma planı'nda eğitimle ilgili hedeflerin karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 156-195.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Examination of the Regulation on Selection and Assignment of Managers to Educational Institutions Affiliated to the Ministry of National Education, published in 2021, in the context of the 2023 Education Vision
Yıl 2021,
Cilt: 2 Sayı: 1, 26 - 32, 30.05.2021
İzzet Karaca
,
Mustafa Özcan
,
Nahide Karaca
Öz
In 2021, the Ministry of National Education published a Regulation on the Selection and Appointment of Managers to Educational Institutions. In this research, the aforementioned regulation has been examined within the framework of 11 goals that are grouped under four headings for managers in the 2023 Education Vision. While it is observed that there are regulations regarding five of these targets in the regulation, there is no regulation regarding five targets. A target, on the other hand, was not taken into consideration as it is at the law level.
Kaynakça
- Aksel, N. & Elma, C. (2019). 1980 sonrası uygulanan yönetici atama ölçütlerine yönelik yönetici ve öğretmen görüşleri. Black Sea Journal of Public and Social Science, 2(1), 46-54.
- Akyıldız, S., Filiz, T.& Kayser, V. (2019). Okul müdürlerinin 2023 eğitim vizyon belgesinde yer alan yöneticilerin mesleki gelişimlerine ilişkin düzenlemelere yönelik görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Millî Eğitim Dergisi Temel Eğitim Özel Sayısı, 793-826.
- Altın, F. & Vatanartıran, V. (2014). Türkiye’de okul yöneticisi yetiştirme, atama ve sürekli geliştirme önerisi. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 5(2), 17-35.
- Aydın Baş, E. & Şentürk, İ. (2017). Okul yöneticilerinin 10 haziran 2014 tarih ve 29026 sayılı yönetici görevlendirme-atama yönetmeliğine ilişkin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 36(2), 119-143.
- Başaran, İ. E. (1998). Yönetim. Ankara: Gül Yayınevi.
- Bozkurt, Ö., Ergun, T., & Sezen, S. (2008). Kamu yönetimi sözlüğü: Fransızca ve İngilizce karşılıklarıyla. Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
- Bush, T., & Jackson, D. (2002). A preparation for school leadership: International perspectives. Educational Management & Administration, 30(4), 417-429.
- Çelik, O., Konan, N. & Çetin, R. (2018). Türkiye’de okul yöneticisi görevlendirme sorunu: bir meta sentez çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 92-113.
- Doğan, S., Demir, S. & Pınar, M. (2014). Yönetici görüşlerine göre MEB 2013 yılı yönetici atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Journal of Theoretical Educational Science , 7(2), 224-245.
- Ergün, H. (2019). 1998 ile 2018 yılları arasında yürürlükte olan yönetici atama yönetmeliklerindeki okul müdürü değerlendirme ölçütlerinin karşılaştırılması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 141-152. DOI:10.18506/anemon.469153
- Forster, N. (1994). The analysis of company documentation. C. Cassell ve G. Symon (Eds.), Qualitative methods in organizational research: A practical guide. London: Sage.
- Gezer, Y . (2021). Okul müdürlerinin yöneticilikte profesyonelleşmeye ilişkin görüşleri . Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 60-73.
- Gülşen, C. & Dayıoğlu, Ş. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullara yönetici atama kriterleri konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research , 1(4), 1228-1238. DOI:10.24289/ijsser.279132
- Karaca, İ. & Karaca, N. (2021). 2023 Vizyon Belgesi’nin dijitalleşme açısından incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi (UEAD), 5(1), 1-8. DOI:10.32960/uead.855514
- Karip, E. (2004). Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi İle İlgili Politikalar Ve Uygulamalar, Özel Okullar ve Eğitim Yönetimi Sempozyumu, (25-27 Ocak) Antalya.
- Kıral, B. & Çilek, A. (2020). 2023 Vizyon belgesi’nin karakter eğitimi bakımından değerlendirilmesi . Milli Eğitim Dergisi, 49(225), 5-22 .
- Köksal, H. (2019). 2023 Eğitim vizyon belgesi, tekillik ve transhümanizm . Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 145-157.
- MEB, (2021). Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme Ve Görevlendirme Yönetmeliği. 10.03.2021 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=38297&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden indirilmiştir.
- MEB, (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. 10.03.2021 tarihinde http://2023Vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VİZYONU.pdf adresinden indirilmiştir.
- Miller, W. (2013). Better principal training is key to school reform. Phi Delta Kappan, 94(8), 80-80.
Öz, H. (2019). Veri temelli okul yöneticisi seçme, yetiştirme ve görevlendirme modeli. Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 2(2), 311-334.
- Öztaş, N. (2017). Yönetim: örgüt ve yönetim kuramları (5.Baskı). Antalya: Otorite Yayıncılık.
- Peçe, İ. & Taşdemir, F. (2021). İdarecilerin yönetim kadrolarını tercih etme sebepleri ve yönetici seçimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 123-135. DOI: 10.33206/mjss.778559
- Sayan, İ. & Yıldırım, N. (2019). Okul yöneticisi atama türlerinin, öğretmenler, okul yöneticileri ve eğitim öğretim süreçleri üzerine etkilerinin nitel bir analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 13-34. DOI: 10.33400/kuje.526351
- Tarhan, M. (2019). Meb 2023 eğitim vizyonu çerçevesince Türkiye’de girişimcilik eğitiminin geleceğine yönelik bir değerlendirme. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 19(2), 667-682 . DOI: 10.17240/aibuefd.2019.19.46660-528071
- Taş, A. & Önder, E. (2010). 2004 yılı ve sonrasında yayınlanan eğitim kurumları yöneticilerinin atama ve yer değiştirmelerine ilişkin yönetmeliklerin karşılaştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12), 171-185.
- Topal, M . (2021). 2023 Eğitim vizyonu belgesiyle 11. kalkınma planı'nda eğitimle ilgili hedeflerin karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 156-195.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.