One of the main aims of preschool education is to prepare children for primary school. In order to achieve this goal, studies examining the literacy process, which starts to develop from birth, have been conducted in a way to address the preschool period, focusing on early literacy. Over time, many new literacy types such as disaster literacy, physical literacy, ecological literacy, sustainability literacy, cultural literacy, mathematical literacy, museum literacy, which are much more than reading and writing, have emerged. Based on this, this study aims to determine how the increasing and conceptualised literacy types are handled in preschool education and what they focus on. For this purpose, the postgraduate theses published on the concept of literacy in preschool period were analysed by descriptive content analysis approach, one of the content analysis methods. As a result of the research, it was found that the number of postgraduate theses published on literacy in preschool period increased, they were mostly carried out with quantitative methods and they were mostly published as master's theses. It was found that the study group of the analysed studies mostly consisted of a single group as only children, only parents and only teachers; fathers and grandparents were rarely included. Almost half of the postgraduate theses on literacy in preschool period were published within the scope of early literacy. In the analysed studies, the types of literacy with few studies include home literacy, digital literacy, media literacy, scientific literacy, emotional literacy, environmental literacy, health literacy, climate literacy, music literacy, It was found that there are nutritional literacy, technological literacy, financial literacy, visual literacy, data literacy, map literacy, information literacy, water literacy, advertising literacy, critical literacy and evaluation literacy. It is thought that there is a need for literacy research in Türkiye and that literacy research to be conducted especially in preschool education will contribute to meeting this need. The findings were evaluated in line with the literature and preschool education programme and recommendations were given.
This study does not require ethics committee approval.
Okul öncesi eğitimin temel amaçlarından biri çocukları ilkokula hazırlamaktır. Bu amaca ulaşmak için doğumdan itibaren gelişmeye başlayan okuryazarlık sürecini inceleyen araştırmalar okul öncesi dönemi ele alacak şekilde yapılmış, erken okuryazarlığa odaklanılmıştır. Zaman içerisinde okuma ve yazmanın çok daha fazlası olan afet okuryazarlığı, fiziksel okuryazarlık, ekolojik okuryazarlık, sürdürülebilirlik okuryazarlığı, kültürel okuryazarlık, matematik okuryazarlığı, müze okuryazarlığı gibi birçok yeni okuryazarlık türü karşımıza çıkmaktadır. Bundan yola çıkarak bu çalışmada gün geçtikçe artan ve kavramsallaşan okuryazarlık türlerinin okul öncesi dönemde nasıl ele alındığı, nelere odaklanıldığını belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda okul öncesi dönemde okuryazarlık kavramı ile ilgili yayımlanan lisansüstü tezler, içerik analizi yöntemlerinden betimsel içerik analizi yaklaşımıyla incelenmiştir. Araştırma sonucunda, okul öncesi dönemde okuryazarlıkla ilgili yayımlanan lisansüstü tezlerin sayısının arttığına, çoğunlukla nicel yöntemlerle gerçekleştirildiğine ve en fazla yüksek lisans tezi olarak yayımlandığına ulaşılmıştır. İncelenen araştırmaların çalışma grubunun çoğunlukla sadece çocuk, ebeveyn ve öğretmen olacak şekilde tek bir gruptan oluştuğu; babalara çok az yer verildiği, büyük ebeveynlere neredeyse yer verilmediği saptanmıştır. Okul öncesi dönemde okuryazarlıkla ilgili lisansüstü tezlerin neredeyse yarısı erken okuryazarlık kapsamında yayımlanmıştır. İncelenen çalışmalarda, düşük oranda araştırma yapılan okuryazarlık türleri arasında ev okuryazarlığı, dijital okuryazarlık, medya okuryazarlığı, bilimsel okuryazarlık, duygusal okuryazarlık, çevre okuryazarlığı, sağlık okuryazarlığı, iklim okuryazarlığı, müzik okuryazarlığı, beslenme okuryazarlığı, teknolojik okuryazarlık, finansal okuryazarlık, görsel okuryazarlık, veri okuryazarlığı, harita okuryazarlığı, bilgi okuryazarlığı, su okuryazarlığı, reklam okuryazarlığı, eleştirel okuryazarlık ve değerlendirme okuryazarlığı bulunmaktadır. Türkiye’de okuryazarlık araştırmaları yapılmasına ihtiyaç olduğu ve bu ihtiyacın karşılanmasında özellikle okul öncesi dönemle ilgili yapılacak okuryazarlık araştırmalarının katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bulgular alanyazın ve okul öncesi eğitim programı doğrultusunda değerlendirilerek önerilere yer verilmiştir.
Erken çocukluk okul öncesi okuryazar okuryazarlık Türkiye okul öncesi dönem
Bu çalışma etik kurul onayı gerektirmemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim, Çocuk Gelişimi Eğitimi |
Bölüm | Sistematik Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |