Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaverse and Its Reflections on Educational Environments

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 224 - 234, 30.11.2024
https://doi.org/10.59320/alanyazin.1573637

Öz

The Metaverse is a 3D virtual world where daily activities and economic life are carried out through an avatar representing one's identity. This study, conducted using a literature review and document analysis method, aims to explain the concept of the Metaverse and its reflections on educational environments. The results show that Metaverse environments enable interactive and personalized educational experiences, offering students the potential to receive hands-on training in an online environment. However, educational environments utilizing the Metaverse must be designed by engineers with pedagogical expertise and educational technologists, taking into account the seven layers of the Metaverse consideration when planning. As a result, it has been revealed that Metaverse can make a great contribution to education, but careful planning is required.

Kaynakça

  • Almarzouqi, A., Aburayya, A., & Salloum, S. A. (2022). Prediction of user’s intention to use Metaverse system in medical education: a hybrid SEM-ML learning approach. IEEE Access 10, 43421–43434.
  • Altunal, I. (2022). Metaverse dünyasının eğitim modeli olarak kullanımı ve muhasebe eğitimine yansımaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25(25.Yıl Özel Sayısı), 433-443.
  • Avatar. (2023. Mart 10). Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/Avatar#:~:text=Avatar%2C%20Sanskrit%C3%A7ede%20ava%3B%20a%C5 %9Fa%C4%9F%C4%B1%20ve,ve%20ona%20dahil%20olmas%C4%B1%20anlam%C4%B1ndad%C4%B1r
  • Bailenson, J. N. (2021). Nonverbal overload: a theoretical argument for the causes of zoom fatigue. Technology, Mind, and Behavior, 1(3). doi.org/10.1037/tmb0000030
  • Ball, M. (2021). Framework for the Metaverse. https://www.matthewball.vc/all/forwardtotheMetaverseprimer
  • BAU (n.d.). BAU Metaverse’e giriş yaptı. Bahçeşehir Üniversitesi. https://bau.edu.tr/haber/17194-bau-Metaverse'e-giris-yapti!
  • Billinghurst, M. (2022). Delivering the entire metaverse. https://medium.com/blockchain-biz/delivering-the-entire-Metaverse-db4c2afcb6e5
  • Büyükkarabacak, N., & Balyer, A. (2023). Okul yöneticilerinin Covid-19 döneminde uzaktan eğitim sürecine dair deneyim ve görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies Educational Sciences, 18(1), 45-71. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.62087
  • Collins, C. (2008). Looking to the future: higher education in the Metaverse. Educause Review, 43(5), 51-63.
  • Çelik, R. (2022). Metaverse nedir? Kavramsal değerlendirme ve genel bakış. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 1-8.
  • Dahan, N. A., Razgan, M., Al-Laith, A., Alsoufi, M. A., Al-Asaly, M. S., & Alfakih, T. (2022). Metaverse framework: A case study on e-learning environment (ELEM). Electronics, 11(1616), 1-13. https://doi.org/10.3390/electronics11101616
  • Damar, M. (2021). Metaverse shape of your life for future: a bibliometric snapshot. Journal of Metaverse, 1(1), 1-8.
  • Damar, M. (2022). What the literature on medicine, nursing, public health, midwifery, and dentistry reveals: an overview of the rapidly approaching Metaverse. Journal of Metaverse, 2(2), 62-70.
  • Erbay, H. N., Şimşek, İ., & Kirişçi, M. (2019). Üç boyutlu sanal öğrenme ortamında 5. sınıf düzeyinde kesirlerin öğretimi: Second life örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 139-154.
  • Gupta, A., Khan, H. U., Nazir, S., Shafiq, M., & Shabaz, M. (2023). Metaverse security: Issues, challenges and a viable ZTA model. Electronics, 12(391), 1-13. https://doi.org/10.3390/electronics12020391
  • Hazneci, U. Ö. (2019, Ekim 26-28). Güncel artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitim alanında kullanımı üzerine bir inceleme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Uluslararası 100. Yıl Eğitim Sempozyumu, Samsun.
  • İçten, T., & Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Fen Bilimleri Dergisi, 5(2), 111-136.
  • Jagatheesaperumal, S. K., Ahmad, K., Al-Fuqara, A., & Qadir, J. (2022). Advancing education through extended reality and ınternet of everything enabled Metaverses: applications, challenges, and open ıssues. Arxiv, 2207(01512), 1-22.
  • Jeon, J, & Jung S. K. (2021). Exploring the educational applicability of Metaverse-based platforms. Korea Association of Information Education, (08a), 361-368.
  • Kahraman, M. E. (2022). Blok zincir, deepfake, avatar, kripto para, değiştirilemez belirteç (nft) ve sanal evren (Metaverse) ile yaygınlaşan sanal yaşam. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 8(1), 149-162.
  • Kayıran, D., & Avcı, A. (2022). Eğitim ve Metaverse. Eğitim Bilimleri Alanında Uluslararası Araştırmalar III, 125-133.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: ‘dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia, 8(15), 245-266.
  • Kye, B., Han, N., Kim, E., Park, Y., & Jo, S. (2021). Educational applications of Metaverse: possibilities and limitations. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 18(32).
  • Lee, J. Y. (2021). A study on Metaverse hype for sustainable growth. International Journal ofAdvanced Smart Convergence, 10(3), 72-80.
  • Milgram, P., & Kishino, F. (1994). A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE Transactions on Information and Systems, E77-D(12), 1321-1329.
  • Mughal, M. Y., Andleeb, N., Khurram, A. F. A., Ali, M. Y., Aslam, M. S., & Saleem, M. N. (2022). Perceptions of teaching-learning force about Metaverse for education: a qualitative study. J. Positive School Psychol, (6), 1738– 1745.
  • Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2, 486–497. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031
  • Narin, N. G. (2021). A content analysis of the Metaverse articles. Journal of Metaverse, 1(1), 17-24.
  • NTV (2022, Şubat 2). Metaverse arsa satışları 500 milyon doları aştı: 2022’de iki katına çıkacak. NTV. https://www.ntv.com.tr/galeri/ntvpara/kripto-para/Metaverse-arsa-satislari-500-milyon-dolari-asti-2022de- iki-katina-cikacak,A6rgzaYF4kCAdHR3lgCIOQ/dNy75biNJk2mbgSkMNpxqA
  • ODTÜ (2021). Türk araştırmacılardan okulları Metaverse ortamına taşıyan teknoloji. Basında ODTÜ. https://basinda.metu.edu.tr/2021-12-15/2769799
  • Özarslan, Y. (2011, Eylül 22-24). Öğrenen içerik etkileşiminin genişletilmiş gerçeklik ile zenginleştirilmesi. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Park, S., Min, K., & Kim, S. (2021). Differences in learning motivation among bartle’s player types and measures for the delivery of sustainable gameful experiences. Sustainability, 13(9121).
  • Posta (2022, Mart 25). MEB’de yeni dönem! Eğitimde ‘Metaverse’ devrimi! Milli Eğitim Bakanı duyurdu. Posta. https://www.posta.com.tr/gundem/mebde-yeni-donem-milli-egitim-bakani-duyurdu-egitimde-Metaverse- devrimi-2503989/1
  • Radoff, J. (2021). The metaverse value-chain. https://medium.com/building-the-Metaverse/the-Metaverse-value- chain-afcf9e09e3a7
  • Sabah (2022, Mart 25). Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer duyurdu: Eğitimde Metaverse dönemi geliyor. Sabah. https://www.sabah.com.tr/gundem/2022/03/25/milli-egitim-bakani-mahmut-ozer-duyurdu-egitimde- Metaverse-donemi-geliyor
  • Salloum, S., Al Marzouqi, A., Alderbashi, K. Y., Shwedeh, F., Aburayya, A., Al Saidat, M.R., Al-Maroof, R. S. (2023). Sustainability model for the continuous intention to use Metaverse technology in higher education: a case study from Oman. Sustainability, 15(5257), 1-19. https://doi.org/10.3390/su15065257
  • Sayar, T. E., & Özmen, S. (2022). Dijital oyunlarda avatar-kimlik ilişkisi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 320-341.
  • Shen, J., Zhou, X., Wu,W., Wang, L., & Chen, Z. (2023). Worldwide Overview and Country Differences in Metaverse Research: A Bibliometric Analysiss. Sustainability, 15(3541), 1-25.
  • Smart, J., Cascio, J., & Paffendorf, J. (2007). Metaverse roadmap. pathways to the 3d web: A cross-ındustry public foresight project. https://www.Metaverseroadmap.org/MetaverseRoadmapOverview.pdf
  • Statista (2022). Leading business sectors worldwide that have already invested in the Metaverse as of March 2022. https://www.statista.com/statistics/1302091/global-business-sectors-investing-in-the-Metaverse/
  • Takvim (2022, Mart 25). Son dakika: Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer’den flaş açıklama! Eğitimde Metaverse dönemi... Matematik öğretmede devrim. Takvim. https://www.takvim.com.tr/egitim/son-dakika-milli-egitim-bakani- mahmut-ozerden-flas-aciklama-egitimde-Metaverse-donemi-matematik-ogretmede-devrim-5152189
  • TRT (2022, Şubat 3). Metaverse arsa satışları 500 milyon doları aştı. TRT. https://www.trthaber.com/haber/bilim- teknoloji/Metaverse-arsa-satislari-500-milyon-dolari-asti-651457.html

Metaverse ve Metaverse’ün Eğitim Ortamlarına Yansımaları

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 224 - 234, 30.11.2024
https://doi.org/10.59320/alanyazin.1573637

Öz

Metaverse kişinin benliğini temsil eden bir avatar aracılığıyla günlük aktivitelerin ve ekonomik yaşamın sürdürüldüğü 3D sanal bir dünyadır. Bu çalışma metaverse kavramını ve metaverse ortamlarının eğitim ortamlarına yansımalarını açıklamak amacıyla literatür tarama doküman analizi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar, Metaverse ortamlarının etkileşimli ve bireyselleştirilmiş eğitim deneyimlerine olanak sağladığını ve çevrim içi ortamda öğrencinin uygulamalı eğitim alabilme potansiyeline sahip olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, metaverse ile eğitim ortamlarının pedagojik formasyona sahip mühendisler ve eğitim teknologları tarafından tasarlanması ve planlanırken Metaverse’ün yedi katmanının dikkate alınması gerekmektedir. Sonuç olarak, Metaverse'ün eğitime büyük katkısının olabileceği ancak dikkatli bir planlamanın olması gerektiği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Almarzouqi, A., Aburayya, A., & Salloum, S. A. (2022). Prediction of user’s intention to use Metaverse system in medical education: a hybrid SEM-ML learning approach. IEEE Access 10, 43421–43434.
  • Altunal, I. (2022). Metaverse dünyasının eğitim modeli olarak kullanımı ve muhasebe eğitimine yansımaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25(25.Yıl Özel Sayısı), 433-443.
  • Avatar. (2023. Mart 10). Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/Avatar#:~:text=Avatar%2C%20Sanskrit%C3%A7ede%20ava%3B%20a%C5 %9Fa%C4%9F%C4%B1%20ve,ve%20ona%20dahil%20olmas%C4%B1%20anlam%C4%B1ndad%C4%B1r
  • Bailenson, J. N. (2021). Nonverbal overload: a theoretical argument for the causes of zoom fatigue. Technology, Mind, and Behavior, 1(3). doi.org/10.1037/tmb0000030
  • Ball, M. (2021). Framework for the Metaverse. https://www.matthewball.vc/all/forwardtotheMetaverseprimer
  • BAU (n.d.). BAU Metaverse’e giriş yaptı. Bahçeşehir Üniversitesi. https://bau.edu.tr/haber/17194-bau-Metaverse'e-giris-yapti!
  • Billinghurst, M. (2022). Delivering the entire metaverse. https://medium.com/blockchain-biz/delivering-the-entire-Metaverse-db4c2afcb6e5
  • Büyükkarabacak, N., & Balyer, A. (2023). Okul yöneticilerinin Covid-19 döneminde uzaktan eğitim sürecine dair deneyim ve görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies Educational Sciences, 18(1), 45-71. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.62087
  • Collins, C. (2008). Looking to the future: higher education in the Metaverse. Educause Review, 43(5), 51-63.
  • Çelik, R. (2022). Metaverse nedir? Kavramsal değerlendirme ve genel bakış. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 1-8.
  • Dahan, N. A., Razgan, M., Al-Laith, A., Alsoufi, M. A., Al-Asaly, M. S., & Alfakih, T. (2022). Metaverse framework: A case study on e-learning environment (ELEM). Electronics, 11(1616), 1-13. https://doi.org/10.3390/electronics11101616
  • Damar, M. (2021). Metaverse shape of your life for future: a bibliometric snapshot. Journal of Metaverse, 1(1), 1-8.
  • Damar, M. (2022). What the literature on medicine, nursing, public health, midwifery, and dentistry reveals: an overview of the rapidly approaching Metaverse. Journal of Metaverse, 2(2), 62-70.
  • Erbay, H. N., Şimşek, İ., & Kirişçi, M. (2019). Üç boyutlu sanal öğrenme ortamında 5. sınıf düzeyinde kesirlerin öğretimi: Second life örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 139-154.
  • Gupta, A., Khan, H. U., Nazir, S., Shafiq, M., & Shabaz, M. (2023). Metaverse security: Issues, challenges and a viable ZTA model. Electronics, 12(391), 1-13. https://doi.org/10.3390/electronics12020391
  • Hazneci, U. Ö. (2019, Ekim 26-28). Güncel artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitim alanında kullanımı üzerine bir inceleme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Uluslararası 100. Yıl Eğitim Sempozyumu, Samsun.
  • İçten, T., & Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Fen Bilimleri Dergisi, 5(2), 111-136.
  • Jagatheesaperumal, S. K., Ahmad, K., Al-Fuqara, A., & Qadir, J. (2022). Advancing education through extended reality and ınternet of everything enabled Metaverses: applications, challenges, and open ıssues. Arxiv, 2207(01512), 1-22.
  • Jeon, J, & Jung S. K. (2021). Exploring the educational applicability of Metaverse-based platforms. Korea Association of Information Education, (08a), 361-368.
  • Kahraman, M. E. (2022). Blok zincir, deepfake, avatar, kripto para, değiştirilemez belirteç (nft) ve sanal evren (Metaverse) ile yaygınlaşan sanal yaşam. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 8(1), 149-162.
  • Kayıran, D., & Avcı, A. (2022). Eğitim ve Metaverse. Eğitim Bilimleri Alanında Uluslararası Araştırmalar III, 125-133.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: ‘dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia, 8(15), 245-266.
  • Kye, B., Han, N., Kim, E., Park, Y., & Jo, S. (2021). Educational applications of Metaverse: possibilities and limitations. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 18(32).
  • Lee, J. Y. (2021). A study on Metaverse hype for sustainable growth. International Journal ofAdvanced Smart Convergence, 10(3), 72-80.
  • Milgram, P., & Kishino, F. (1994). A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE Transactions on Information and Systems, E77-D(12), 1321-1329.
  • Mughal, M. Y., Andleeb, N., Khurram, A. F. A., Ali, M. Y., Aslam, M. S., & Saleem, M. N. (2022). Perceptions of teaching-learning force about Metaverse for education: a qualitative study. J. Positive School Psychol, (6), 1738– 1745.
  • Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2, 486–497. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031
  • Narin, N. G. (2021). A content analysis of the Metaverse articles. Journal of Metaverse, 1(1), 17-24.
  • NTV (2022, Şubat 2). Metaverse arsa satışları 500 milyon doları aştı: 2022’de iki katına çıkacak. NTV. https://www.ntv.com.tr/galeri/ntvpara/kripto-para/Metaverse-arsa-satislari-500-milyon-dolari-asti-2022de- iki-katina-cikacak,A6rgzaYF4kCAdHR3lgCIOQ/dNy75biNJk2mbgSkMNpxqA
  • ODTÜ (2021). Türk araştırmacılardan okulları Metaverse ortamına taşıyan teknoloji. Basında ODTÜ. https://basinda.metu.edu.tr/2021-12-15/2769799
  • Özarslan, Y. (2011, Eylül 22-24). Öğrenen içerik etkileşiminin genişletilmiş gerçeklik ile zenginleştirilmesi. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Park, S., Min, K., & Kim, S. (2021). Differences in learning motivation among bartle’s player types and measures for the delivery of sustainable gameful experiences. Sustainability, 13(9121).
  • Posta (2022, Mart 25). MEB’de yeni dönem! Eğitimde ‘Metaverse’ devrimi! Milli Eğitim Bakanı duyurdu. Posta. https://www.posta.com.tr/gundem/mebde-yeni-donem-milli-egitim-bakani-duyurdu-egitimde-Metaverse- devrimi-2503989/1
  • Radoff, J. (2021). The metaverse value-chain. https://medium.com/building-the-Metaverse/the-Metaverse-value- chain-afcf9e09e3a7
  • Sabah (2022, Mart 25). Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer duyurdu: Eğitimde Metaverse dönemi geliyor. Sabah. https://www.sabah.com.tr/gundem/2022/03/25/milli-egitim-bakani-mahmut-ozer-duyurdu-egitimde- Metaverse-donemi-geliyor
  • Salloum, S., Al Marzouqi, A., Alderbashi, K. Y., Shwedeh, F., Aburayya, A., Al Saidat, M.R., Al-Maroof, R. S. (2023). Sustainability model for the continuous intention to use Metaverse technology in higher education: a case study from Oman. Sustainability, 15(5257), 1-19. https://doi.org/10.3390/su15065257
  • Sayar, T. E., & Özmen, S. (2022). Dijital oyunlarda avatar-kimlik ilişkisi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 320-341.
  • Shen, J., Zhou, X., Wu,W., Wang, L., & Chen, Z. (2023). Worldwide Overview and Country Differences in Metaverse Research: A Bibliometric Analysiss. Sustainability, 15(3541), 1-25.
  • Smart, J., Cascio, J., & Paffendorf, J. (2007). Metaverse roadmap. pathways to the 3d web: A cross-ındustry public foresight project. https://www.Metaverseroadmap.org/MetaverseRoadmapOverview.pdf
  • Statista (2022). Leading business sectors worldwide that have already invested in the Metaverse as of March 2022. https://www.statista.com/statistics/1302091/global-business-sectors-investing-in-the-Metaverse/
  • Takvim (2022, Mart 25). Son dakika: Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer’den flaş açıklama! Eğitimde Metaverse dönemi... Matematik öğretmede devrim. Takvim. https://www.takvim.com.tr/egitim/son-dakika-milli-egitim-bakani- mahmut-ozerden-flas-aciklama-egitimde-Metaverse-donemi-matematik-ogretmede-devrim-5152189
  • TRT (2022, Şubat 3). Metaverse arsa satışları 500 milyon doları aştı. TRT. https://www.trthaber.com/haber/bilim- teknoloji/Metaverse-arsa-satislari-500-milyon-dolari-asti-651457.html
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem
Bölüm Sistematik Derleme
Yazarlar

Nurcihan Büyükkarabacak 0000-0003-0036-0930

Aydın Balyer 0000-0003-1784-2522

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2024
Kabul Tarihi 27 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Büyükkarabacak, N., & Balyer, A. (2024). Metaverse ve Metaverse’ün Eğitim Ortamlarına Yansımaları. Alanyazın, 5(2), 224-234. https://doi.org/10.59320/alanyazin.1573637