Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Bilgi ve Tutumlarının Farklı Okul Türleri Açısından İncelenmesi

Yıl 2017, , 53 - 59, 07.07.2017
https://doi.org/10.30913/alinterisosbil.316899

Öz

Çevre sorunları her geçen gün belirgin bir şekilde gün yüzüne çıkarken
sorunların temelinde birçok farklı bakış açısı eğitim ve özelinde çevre
eğitimini ön plana çıkarmaktadır. Bu nedenle sorunun temeline ilişkin
araştırmaların belirli periyotlarla yenilenmesi icap etmektedir. Bu bağlamda bu
araştırmada farklı okul türlerinde okuyan 8. Sınıf öğrencilerinin Çevre bilgi
ve çevre tutumlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Kastamonu il sınırları
içerisinde bulunan biri özel okul,  biri
imam hatip ortaokulu olmak üzere toplam on bir ortaokulda isteğe bağlı olarak
toplam 604 8. Sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada ilköğretim
öğrencileri için hazırlanmış Çevre Bilgi Testi (ÇBT) ve Çevre Tutum Ölçeği
(ÇTÖ) kullanılmıştır(Atasoy ve Ertürk, 2005). Çalışma sonucunda Çevresel bilgi
düzeyi açısından özel okul, imam hatip okulu ve klasik ortaokul öğrencileri
arasında önemli düzeyde farklılık izlenmiştir. Çevresel tutum açısından ise
özel okul ile imam Hatip öğrencileri arasında fark bulunurken klasik ortaokul
öğrencileri arasında fark izlenmemiştir. 

Kaynakça

  • Akınoğlu, O., & Sarı, A. (2009). İlköğretim programlarında çevre eğitimi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. Sayı: 30, Sayfa: 5-29.
  • Aktepe, S., & Girgin, S. (2009). Comparison of eco-schools and other primary schools in terms of environmental education. Elementary Education Online, 8(2), 401-414.
  • Atasoy, E. (2005). Çevre için eğitim: ilköretim örencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir çalıma. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barrett, M. J. (2007). Homework and fieldwork: investigations into the rhetoric–reality gap in environmental education research and pedagogy. Environmental Education Research, 13(2), 209-223.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6,7 ve 8. sınıflar) fenbilimleri öğretim programı. Ankara.
  • Taycı Ünal, F.(2009). İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum, bilgi, duyarlılık ve aktif katılım düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma-Çorlu Örneği. Yüksek Lisasn Tezi. Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Palmer, J. A. (1998). Environmental education in the 21st century: theory, practice, progress and promise. New York: Routledge.
  • Sinha, S., Jangira, N. K. & Das, S. (1985). Environmental education: module for pre-service training of social science teachers and supervisors for secondary schools. Paris UNESCO.
  • Sönmez, E., & Yerlikaya, Z. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Çevresel Bilgi Düzeyleri ve Çevreye Yönelik Tutumları Üzerine Bir Alan Araştırması: Kastamonu İli Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1239.
  • UNEP. (2010). Declaration of the United Nations Conference on the Human Environment, http://www.unep.org/Documents. Multilingual/default.asp?DocumentID=97&ArticleID=1503 &l=en, 10.05.2010.
  • Uzun, N. ve Sağlam, N., (2006). Orta öğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240–250.
Yıl 2017, , 53 - 59, 07.07.2017
https://doi.org/10.30913/alinterisosbil.316899

Öz

Kaynakça

  • Akınoğlu, O., & Sarı, A. (2009). İlköğretim programlarında çevre eğitimi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. Sayı: 30, Sayfa: 5-29.
  • Aktepe, S., & Girgin, S. (2009). Comparison of eco-schools and other primary schools in terms of environmental education. Elementary Education Online, 8(2), 401-414.
  • Atasoy, E. (2005). Çevre için eğitim: ilköretim örencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir çalıma. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barrett, M. J. (2007). Homework and fieldwork: investigations into the rhetoric–reality gap in environmental education research and pedagogy. Environmental Education Research, 13(2), 209-223.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6,7 ve 8. sınıflar) fenbilimleri öğretim programı. Ankara.
  • Taycı Ünal, F.(2009). İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum, bilgi, duyarlılık ve aktif katılım düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma-Çorlu Örneği. Yüksek Lisasn Tezi. Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Palmer, J. A. (1998). Environmental education in the 21st century: theory, practice, progress and promise. New York: Routledge.
  • Sinha, S., Jangira, N. K. & Das, S. (1985). Environmental education: module for pre-service training of social science teachers and supervisors for secondary schools. Paris UNESCO.
  • Sönmez, E., & Yerlikaya, Z. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Çevresel Bilgi Düzeyleri ve Çevreye Yönelik Tutumları Üzerine Bir Alan Araştırması: Kastamonu İli Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1239.
  • UNEP. (2010). Declaration of the United Nations Conference on the Human Environment, http://www.unep.org/Documents. Multilingual/default.asp?DocumentID=97&ArticleID=1503 &l=en, 10.05.2010.
  • Uzun, N. ve Sağlam, N., (2006). Orta öğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240–250.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Sönmez

Zekeriya Yerlikaya

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Sönmez, E., & Yerlikaya, Z. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Bilgi ve Tutumlarının Farklı Okul Türleri Açısından İncelenmesi. Alınteri Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 53-59. https://doi.org/10.30913/alinterisosbil.316899