Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

WEB 2.0 ARAÇLARININ İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA DERSİNDE KULLANILMASINA YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2022, , 52 - 88, 21.06.2022
https://doi.org/10.55143/alkad.1033123

Öz

Sürekli gelişen ve insanların çoğunun günlük hayatlarının vazgeçilmez unsurlarından olan bilişim ve iletişim cihazlarının yabancı dil Almanca derslerine entegre edilmesinin olumlu sonuçlar doğurabileceği varsayımından yola çıkılan araştırmanın odak noktasını Web 2.0 olarak adlandırılan araçlar oluşturmuştur. Bu kapsamda, ilgili araçların ikinci yabancı dil Almanca dersinde kullanılmasının öğrencilerde ne gibi etkiler oluşturacağı, Almancaya ve Almanca derslerine olan ilgilerini ve motivasyonlarını geliştirip geliştirmeyeceği gibi soruların cevapları çeşitli sınıf içi uygulamalarından sonra öğrencilerin görüşlerine bizzat başvurularak aranmıştır.
Kuramsal ve teorik olarak iki ana bölümden oluşan araştırmanın kuramsal bölümünde öncelikle “yabancı dil” konusu ele alınmıştır. Bu çerçevede yabancı dil kavramı tanıtılmış ve öneminden bahsedilmiştir. Yabancı dil eğitiminin ana unsuru olan dört temel dil becerisi ayrı ayrı ele alındıktan sonra Almancanın Türkiye’de ikinci yabancı dil olarak öğretimine değinilmiştir.
Çalışmanın başlıca unsurlarından olan Web 2.0 teknolojisi ise ayrı bir başlık altında ele alınmış, bu bağlamda tanımlarına yer verilmiş, eğitime ve yabancı dil eğitimine katkıları yansıtılmış, öğrenci başarılarına ve motivasyonlarına ne türden katkılar sunabileceği bilimsel literatürün ışığında tartışılmıştır. Araştırmada Almanca öğretimi için kullanılacak olan “Kahoot!”, “LearningApps”, “Voki” ve “Padlet” adlı Web 2.0 araçları da bu başlık altında ayrıntılı olarak ele alınmış ve ilgili araçların temel dil becerilerinde nasıl kullanılabileceği belirlenmeye çalışılmıştır.
Belirlenen araçlar Ankara’nın Keçiören İlçesinde bulunan Katip Çelebi Anadolu Lisesi’nin 9. sınıflarında ikinci yabancı dil Almanca derslerinde kullanılan “Wie bitte?” adlı ders kitabının birinci ünitesinin sonunda yer alan ve dört temel dil becerisini ölçen değerlendirme sorularına entegre edilmiştir. Bu kapsamda okuma becerisi “Kahoot!”, yazma becerisi “Padlet”, konuşma becerisi “Voki” ve dinleme becerisi ise “LearningApps” adlı uygulamalara bütünleştirilmiştir. Ünite sonu değerlendirme soruları adı geçen lisede ikinci yabancı dil Almanca derslerine devam eden 9. sınıf öğrencilerine önce geleneksel yöntemle, sonrasında ise yukarıda bahsedilen Web 2.0 araçlarıyla uygulanmıştır.
Bu yeni uygulamayla ilgili olarak öğrencilerin görüşlerini almak için on iki sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve cevaplar içerik analizi ile çözümlenmiştir. Olgu bilim (fenomenoloji) deseninin kullanıldığı araştırma kapsamında verilen cevaplar bir nitel veri analizi yazılımı olan NVivo programı ile analiz edilmiştir.
Çalışma kapsamında elde edilen verilerin analizi sonucunda öğrencilerin Web 2.0 araçları ile işledikleri Almanca dersleri ile ilgili olumlu dönütler verdikleri tespit edilmiştir. Bu kapsamda söz konusu araçların kullanımın dersi daha eğlenceli hale getirdiği, derslere daha aktif katılımı sağladığı gibi bulgular öne çıkmış ve bu ve buna benzer durumların öğrenmeyi olumlu yönde desteklediği sonucu elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Aytan, Talat, & Başal, Ahmet (2015). Türkçe öğretmen adaylarının web 2. 0 araçlarına yönelik algılarının incelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 10(7), 149-166. https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpVME56Z3hNUT09/turkce-ogretmen-adaylarinin-web-2-0-araclarina-yonelik-algilarinin-incelenmesi sayfasından erişilmiştir.
  • Baş, Bayram, & Yıldırım, Tuğba (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839. https://www.researchgate.net/publication/326662309_Yabancilara_Turkce_Ogretiminde_Teknoloji_Entegrasyonu sayfasından erişilmiştir.
  • Baş, Türker & Akturan, Ulun (2017). Nitel araştırma yöntemleri: Sosyal bilimlerde bilgisayar destekli. Ankara: Seçkin.
  • Bozkurt, Aras, Hamutoğlu, Nazire Burçin, Liman Kaban, Ayşegül, Taşçı, Gülşah, & Aykul, Mona (2021). Dijital bilgi çağı: Dijital toplum, dijital dönüşüm, dijital eğitim ve dijital yeterlilikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 35-63. http://dx.doi.org/10.51948/Auad.911584
  • Büyüköztürk, Şener, Kılıç Çakmak, Ebru, Akgün, Özcan Erkan, Karadeniz, Şirin, & Demirel, Funda (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cesur, Kürşat (2021). Salgın sürecinde yabancı dil eğitimi. A. Çoruk (Ed.), Covid-19 salgınının Türk eğitim sistemine yansımaları içinde (s. 171-180). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dellal Akpınar, Nevide & Yücel Seyhan, Mukadder (2015). Yabancı dil öğretmenlerinin derslerinde materyal kullanımına ilişkin tutum ve görüşleri. Turkish Studies (Elektronik), 10(2), 1051-1066. https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpVME9EZ3hNUT09 sayfasından erişilmiştir.
  • Erben, Şeyma Esin & Balaban, Jale (2015). Blogalanda blog yazarlarının etkileşim biçimleri ve görsel ögelerin kullanımı. Global Media Journal: Turkish Edition, 5(10), 176-207. https://www.researchgate.net/publication/313404528_Blogalanda_Blog_Yazarlarinin_Etkilesim_Bicimleri_ve_Gorsel_Ogelerin_Kullanimi sayfasından erişilmiştir.
  • Genç, Zülfü (2010). Web 2.0 yeniliklerinin eğitimde kullanımı: Bir Facebook eğitim uygulama örneği. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı’nda sunulmuş bildiri, Muğla Üniversitesi, Muğla. https://ab.org.tr/ab10/kitap/genc_AB10.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Grosseck, Gabriela (2009). To use or not to use web 2.0 in higher education? Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 478-482. https://www.researchgate.net/publication/234144800_To_use_or_not_to_use_web_20_in_higher_education sayfasından erişilmiştir.
  • İnal, Ezgi & Arslanbaş, Fatih (2021). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretiminde iletişim odaklı web 2.0 araçları ve uygulama örnekleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, (Özel Sayısı), 228-249. http://dx.doi.org/ 10.35675/Befdergi.850781
  • Kaplan, Andreas & Haenlein, Michael (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68. https://www.researchgate.net/publication/222403703_Users_of_the_World_Unite_The_Challenges_and_Opportunities_of_Social_Media sayfasından erişilmiştir.
  • Łyp-Bielecka, Aleksandra (2013). Wortschatzlehren und -lernen mit Hilfe von Web 2.0-Werkzeugen. Lingwistyka Stosowana/Applied Linguistics/Angewandte Linguistik, 8, 67-79. https://www.bazhum.muzhp.pl/media/files/Lingwistyka_Stosowana_Applied_Linguistics_Angewandte_Linguistik/Lingwistyka_Stosowana_Applied_Linguistics_Angewandte_Linguistik-r2013-t-n8/Lingwistyka_Stosowana_Applied_Linguistics_Angewandte_Linguistik-r2013-t-n8-s67-79/Lingwistyka_Stosowana_Applied_Linguistics_Angewandte_Linguistik-r2013-t-n8-s67-79.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2018). 2023 eğitim vizyonu. https://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Miles, Matthew, B. & Huberman, A. Michael (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Second edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özdemir, Osman (2017). Türkçe öğretiminde dijital teknolojilerin kullanımı ve bir web uygulaması örneği. Turkish Studies (Elektronik), 12(4), 427-444. https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpjNE1URTNOdz09 sayfasından erişilmiştir.
  • Öztürk, Döndü, İncebel, Fadime, Balkan, Fatma, Yıldırım, Tülay & Canoğlu, Yasemin (2017). Wie bitte Lehrbuch A1.1. Ankara: MEB Yayınları.
  • Tılıç, Görkem (2020). Eğitimde dijitalleşme kapsamında oyunlaştırma kavramı. Sanat ve Tasarım Dergisi, 671-695. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/58750/848515 sayfasından erişilmiştir.
  • Yalçın, Ceyda (2020). Yabancı dil olarak Almanca öğreniminde web 2.0 araçlarının kullanımı. International Journal Of Language Academy, 33(33), 344-357. https://dx.doi.org/ 10.29228/ijla.43170
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Çıldır

Muhammet Koçak

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çıldır, M., & Koçak, M. (2022). WEB 2.0 ARAÇLARININ İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA DERSİNDE KULLANILMASINA YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. Alman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, 4(7), 52-88. https://doi.org/10.55143/alkad.1033123
AMA Çıldır M, Koçak M. WEB 2.0 ARAÇLARININ İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA DERSİNDE KULLANILMASINA YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. ALKAD. Haziran 2022;4(7):52-88. doi:10.55143/alkad.1033123
Chicago Çıldır, Merve, ve Muhammet Koçak. “WEB 2.0 ARAÇLARININ İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA DERSİNDE KULLANILMASINA YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ”. Alman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Dergisi 4, sy. 7 (Haziran 2022): 52-88. https://doi.org/10.55143/alkad.1033123.
EndNote Çıldır M, Koçak M (01 Haziran 2022) WEB 2.0 ARAÇLARININ İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA DERSİNDE KULLANILMASINA YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi 4 7 52–88.
IEEE M. Çıldır ve M. Koçak, “WEB 2.0 ARAÇLARININ İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA DERSİNDE KULLANILMASINA YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ”, ALKAD, c. 4, sy. 7, ss. 52–88, 2022, doi: 10.55143/alkad.1033123.
ISNAD Çıldır, Merve - Koçak, Muhammet. “WEB 2.0 ARAÇLARININ İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA DERSİNDE KULLANILMASINA YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ”. Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi 4/7 (Haziran 2022), 52-88. https://doi.org/10.55143/alkad.1033123.
JAMA Çıldır M, Koçak M. WEB 2.0 ARAÇLARININ İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA DERSİNDE KULLANILMASINA YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. ALKAD. 2022;4:52–88.
MLA Çıldır, Merve ve Muhammet Koçak. “WEB 2.0 ARAÇLARININ İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA DERSİNDE KULLANILMASINA YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ”. Alman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, c. 4, sy. 7, 2022, ss. 52-88, doi:10.55143/alkad.1033123.
Vancouver Çıldır M, Koçak M. WEB 2.0 ARAÇLARININ İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA DERSİNDE KULLANILMASINA YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. ALKAD. 2022;4(7):52-88.

Cited By