Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Broşürlerin Kültür Aktarımında Kullanımı

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 62 - 73, 27.12.2019

Öz

Dil, insanlar
arasında iletişimi sağlayan dizge ve sembollerden oluşan bir sistem olarak
adlandırılmaktadır. Dil sayesinde kişi düşünce ve görüşlerini farklı insanlarla
paylaşarak etkileşim kurmaktadır. Yabancı dil öğrenimi ise çağımızda
gerçekleşen teknolojik ve sosyal gelişmelerle önemi günden güne artan bir alan
özelliğine sahiptir. Gerek uluslararası düzeyde farklı sebeplerle bir dil
edinimi için gerekse son yıllarda Orta Doğu’ da yaşanan olaylar nedeniyle Türkiye’
ye yapılan göçler Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi konusunu esasen daha
çok gündeme getirmiştir.

           Dil öğrenimi, günlük hayatı eğitim
ortamına taşıyan materyallerle daha etkili bir hale getirilebilmektedir. Kişi
hedef dile ait kültürel ögeleri (yaşayış biçimi, giyim, yemek, gelenekler,
müzik, söz unsurları vs.) tanıdıkça ana dili ile karşılaştırmalar yaparak,
öğrenmek istediği dile karşı sempati besleyerek o dil ile özdeşim kurmaktadır.
Yabancı dil öğreniminde motivasyon açısından ise bu oldukça önemlidir.

           Materyal, eğitim programlarını
destekleyici biçimde hazırlanan yazılı, sözlü ve görsel araçlar olarak
tanımlanabilir. Materyallerin nitelikli ve işlevsel olarak tasarlanması
üzerinde durulması gereken bir konudur. Otantik materyaller ise ders dışı
materyal olarak kullanıma uygun olan afiş, el ilanı, fotoğraf ve broşür gibi
dokümanlardır.







          Bu çalışmada broşürlerin yabancı dil
olarak Türkçe öğretiminde kullanılabilirliği incelenmiştir. Nitel araştırma
yöntemleri içerisinde yer alan doküman analizi deseni kullanılarak yapılan çalışmada
broşürlerin kültür unsurlarını barındırmada oldukça zengin olduğu görülmüştür.
Kavram zenginliklerinden dolayı ise ileri seviye olarak adlandırılan C düzeyinde
ders dışı materyal olarak kültür aktarımını sağlayabileceği öngörülmüştür.
Çalışma sonunda elde edilen veriler doğrultusunda önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Akalın, A. (1996). Yabancı Dil Öğretiminde Araç, Gereç ve Otantik Dokümanların Kullanılması. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 0 (4).Aksan, D. (2003). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Görsel ve İşitsel Araçların Etkin Kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63-86.Belet Boyacı, D. ve Güner, M. (2015). Türkçe Dersinde Dinlediğini Anlama Becerisinin Geliştirilmesinde Otantik Görev Temelli Otantik Materyallerin Etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, (10)11, 757-772.Çelik, M . (2018). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Otantiklik ve Otantik Materyallerden Yararlanma. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 7 (21) , 791-806.Duman, G . (2013). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Materyal Geliştirme ve Materyallerin Etkin Kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1 (2) , 1-8. DOI: 10.16916/aded.16003.Gökalp, Z. (1975). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: Sebil Matbaacılık.Korkmaz, Z. (2003). Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri. Ankara: Yargı Yayınevi. Lüleci, M. (2011). Gerçek’ leşsek De Mi, Öğretsek? Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Otantik Malzeme. Orhon Yazıtlarının Bulunuşundan 120 Yıl Sonra Türklük Bilimi ve 21. Yüzyıl konulu 3. Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Sempozyumu, 541-553.Özdemir, H. (2013). Ortak Eylem Amaçlı Metotla Yabancı Dil Öğretiminde Otantik Doküman Kullanımı. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(10), 555-560.Peacock, M. (1997). “The Effect Of Authentic Materials On The Motivation Of EFL Learners”, ELT Journal. LI (2): 144-156.Temizyürek, F. ve Gülengül, B. (2016). Yabancı Dil Öğretiminde Otantik Materyal Kullanımı. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 54-62.TDK Güncel Türkçe SözlükYıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.http://www.zeytinburnukultursanat.com/Sayfa/21/BrosurArsivi.aspx?Page=2#.XdKWIdUza00 (Erişim Tarihi: 18.10.2019).https://erzurum.ktb.gov.tr/TR-206993/tanitici-materyaller.html (Erişim Tarihi: 18.10.2019).https://eskisehir.ktb.gov.tr/TR-111929/brosurler.html (Erişim Tarihi: 18.10.2019).https://hatay.ktb.gov.tr/TR-60906/tanitici-brosur-ve-yayinlar.html (Erişim Tarihi: 18.10.2019)www.kultur.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 25.05.2019)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Lokman Tanrıkulu

Sibel Çelik

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tanrıkulu, L., & Çelik, S. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Broşürlerin Kültür Aktarımında Kullanımı. Alman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, 1(2), 62-73.
AMA Tanrıkulu L, Çelik S. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Broşürlerin Kültür Aktarımında Kullanımı. ALKAD. Aralık 2019;1(2):62-73.
Chicago Tanrıkulu, Lokman, ve Sibel Çelik. “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Broşürlerin Kültür Aktarımında Kullanımı”. Alman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Dergisi 1, sy. 2 (Aralık 2019): 62-73.
EndNote Tanrıkulu L, Çelik S (01 Aralık 2019) Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Broşürlerin Kültür Aktarımında Kullanımı. Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi 1 2 62–73.
IEEE L. Tanrıkulu ve S. Çelik, “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Broşürlerin Kültür Aktarımında Kullanımı”, ALKAD, c. 1, sy. 2, ss. 62–73, 2019.
ISNAD Tanrıkulu, Lokman - Çelik, Sibel. “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Broşürlerin Kültür Aktarımında Kullanımı”. Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi 1/2 (Aralık 2019), 62-73.
JAMA Tanrıkulu L, Çelik S. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Broşürlerin Kültür Aktarımında Kullanımı. ALKAD. 2019;1:62–73.
MLA Tanrıkulu, Lokman ve Sibel Çelik. “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Broşürlerin Kültür Aktarımında Kullanımı”. Alman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 2, 2019, ss. 62-73.
Vancouver Tanrıkulu L, Çelik S. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Broşürlerin Kültür Aktarımında Kullanımı. ALKAD. 2019;1(2):62-73.