Franz Kafka modern edebiyatın hâlâ en tartışmalı yazarlarından biridir. Çoğu fragman kalmış kısa öykü, roman türündeki çalışmaları çok farklı yorumlara açık türde eserlerdir. Son yıllarda yapılan araştırmalar Kafka’nın o dönemde henüz gelişim aşamasında olan sinema sanatından büyük ölçüde etkilendiğini göstermektredir. Bu etkilenmenin onun biçemine de yansıdığı, onu sinematografik anlatıma yönelttiği ve Kafka’nın eserlerinin başarıyla sinemaya aktarılmasında ve onun izleklerini kullanan yönetmenlerin yapımlarının başarısında bu anlatımının payının büyük olduğu görülmektedir.
Bu çalışmada pek çok yönüyle Kafka’nın eserlerini anıştıran Tayfun Pirselimoğlu’nun 2017 yılı yapımı “Yol Kenarı” sinema filmi temel Kafka izleklerinden (bürokrasi, belirsizlikler, ikilemler anlamlandıramama, suçluluk duygusu, umutsuzluk, çaresizlik, yabancılaşma, nedensiz bir ceza çekme) yola çıkılarak ele alınmaya çalışılmıştır. Bu temel izleklere “Yol Kenarı” filminde örneklerle dikkat çekilmiş, bunların filmde karşılığı olduğu düşünülenler üzerinde yoğunlaşılmıştır. Kafka’nın bu biçemi ve izleklerinin Tayfun Pirselimoğlu’nun “Yol Kenarı” filminin pek çok sahnesinde de görülüyor olması, Kafka’nın yüz yıl önce ortaya koyduğu sorunsalların geçerliliğini koruduğunun, evrenselliğinin bir göstergesi olduğu sonucuna varılmıştır.
Franz Kafka Tayfun Pirselimoğlu ‘Yol Kenarı’ filmi Kafkaesk Sinematografik anlatım.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alman Dili, Edebiyatı ve Kültürü |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1 |