Each state organises its own education programmes with the aim of shaping its future and preserving its social and cultural heritage. One of the sub-components of these programmes is language education programmes. In our country, numerous teaching programmes have been prepared and implemented from the pre-Republican era to the present day with the aim of ensuring that language education is carried out in a systematic manner. In Kyrgyzstan, under the influence of the Soviet Union, language and education policies were shaped under the pressures of the Repressiya period. This study aims to examine Kyrgyzstan's education policies during the Repressiya period and Turkey's education policies during the Republican period in a comparative manner. The study was designed with a qualitative pattern. The study first examines the educational policies of the Republican era and the teaching programmes prepared during this period. It then presents and interprets the educational policies and language education initiatives implemented during the Repressiya period through direct quotations. Thus, the educational policies and language education initiatives implemented in both countries during similar periods are examined comparatively. The study concluded that education was used as a tool for social change and transformation in both countries, but that these transformations exhibited distinct differences in line with the political regimes, national identity construction processes, and ideological approaches of the countries.
Repression Kyrgyzstan Education in the Republican era Language teaching.
Her bir devlet geleceklerini şekillendirmek, sosyal ve kültürel miraslarını sürdürmek amacıyla kendi eğitim programlarını düzenlemektedirler. Bu programların alt bileşenlerinden bir tanesi de dil eğitimi programlarıdır. Ülkemizde dil eğitiminin sistemli bir şekilde gerçekleşmesi amacıyla Cumhuriyet öncesinden günümüze kadar olan süreçte birçok öğretim programı hazırlanmış ve uygulanmıştır. Sovyetler Birliği etkisindeki Kırgızistan’da ise dil ve eğitim politikaları, Repressiya dönemi baskıları altında şekillenmiştir. Bu çalışmada Repressiya dönemi Kırgızistan eğitim politikaları ile Cumhuriyet dönemi Türkiye eğitim politikalarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, nitel bir desenle tasarlanmıştır. Çalışmada öncelikle Cumhuriyet dönemi eğitim politikaları ve bu dönemde hazırlanan öğretim programları incelenmiş, ardından Repressiya döneminde gerçekleştirilen eğitim politikaları ve dil eğitimi çalışmaları doğrudan alıntılarla aktarılmış ve yorumlanmıştır. Böylelikle benzer dönemlerde her iki ülkede gerçekleştirilen eğitim politikaları ve dil eğitimi çalışmaları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Çalışma sonucunda, her iki ülkede de eğitimin toplumsal değişim ve dönüşümün bir aracı olarak kullanıldığı ancak bu dönüşümlerin, ülkelerin içinde bulunduğu siyasal rejimler, ulusal kimlik inşa süreçleri ve ideolojik yaklaşımlar doğrultusunda belirgin farklılıklar taşıdığı tespit edilmiştir.
Repressiya Kırgızistan Cumhuriyet döneminde eğitim Dil eğitimi
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkçe Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |