Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE ANADOLU GÜZEL SANATLAR LİSELERİ BİREYSEL ÇALGI EĞİTİMİ DERSİNDE (YAYLI ÇALGILAR) PİYANO EŞLİKLİ ÇALIŞMALARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2016, , 83 - 104, 17.01.2016
https://doi.org/10.5578/amrj.10806

Öz

Müzik
eğitiminin hem performans hem de eğitim boyutlarında çalgı eğitiminin önemi
bilinmektedir. Müzik eğitiminin vazgeçilmez bir unsuru olan çalgı eğitimi ile
öğrencilerin bir çalgı çalma ve eşlik yapma becerilerinin gelişmesinin yanı
sıra kulak eğitimi de desteklenmiş olur. Çalgı eğitiminde ses temizliği,
müzikalite ve tempo içerisinde kalarak icra yapabilme, bir öğrenciden beklenen
en önemli davranışlardandır. Sözü geçen davranışların daha doğru, sağlıklı ve
kontrollü yapılmasında eşlikli çalışmalar oldukça önem taşımaktadır. Ülkemizde
mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda temel eşlik çalgısı piyanodur. Piyano,
çok sesli bir çalgı oluşu ve geniş ses aralığına sahip olması nedeniyle ideal
ve kullanışlı bir çalgıdır. Bu araştırma; Türkiye’de Güzel sanatlar
liselerindeki öğretmenlerin görüşleri alınarak bireysel çalgı eğitimi dersinde
(yaylı çalgılar) 
piyano eşlikli çalışmaların ne ölçüde ve ne şartlarda yapıldığını
betimlemek, bu çalışmaların öğrenci üzerindeki olumlu etkilerinin önemini
vurgulamak, okullarımızdaki ve programdaki eksikleri ortaya çıkarmak amacıyla
yapılmıştır. Araştırma; temel alan araştırmasına dayalı betimsel bir çalışma
olup, nitel bulgular kaynak tarama, nicel bulgular ise anket yöntemiyle elde
edilmiştir. Nicel bulgular istatistiksel olarak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır.
Yapılan araştırma sonucunda Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri’nde görev yapan
keman eğitimcilerinin eşlikli çalışmalara yer verdiği ve bu çalışmalara 1.
sınıfın 2. döneminde başladıkları, ancak yeteri kadar eşlikçi bulamadıkları,
piyano eşliğinin müzikal becerilere olumlu yönde etki edeceği sonuçları ortaya
çıkmıştır. Eşlikli çalışmaların önemi, değerlendirmeye katılan bütün
öğretmenler tarafından önemle vurgulanmış ve bu konudaki eksiklere ilişkin
gerekli görülen çözüm önerilerinde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2013).“Türk Eğitim Tarihi”, Pegem Akademi. 22. Baskı. Ankara
  • Angı, Ç. E. (2005). “Keman Öğretiminde Karşılaşılan Entonasyon Problemleri ve Çözüm Önerileri”. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara
  • Bilgin, S. (2006). Müzik Eğitiminde Kullanılan Şarkıların Müzik Öğretmenleri Tarafından Piyano İle Eşliklenmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi 26-28 Ekim 2006, Denizli.
  • Büyükkayıkçı, E. (2004). Türkiye’deki Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri Müzik Eğitimi Anabilim Dalları Yaylı Çalgı Öğrencilerinin Günlük Bireysel Çalışma Yöntemleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara
  • Canbay, A. (2005). Güzel Sanatlar Liseleri ve Müzik Öğretmenliği Anabilim Dallarındaki Çalgı Eğitiminde Motivasyonun (Güdülenmenin) Önemi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi. Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü, 14-16 Nisan, Kayseri.
  • Çilden, Ş. ve Şendurur, Y. (2003). Keman İçin Piyano Eşlikli Albüm -1. Ankara-2003
  • Çöl, H. T. (2005). “Ankara Hacettepe Üniversitesi Devlet Konsevatuvarı ile Bakü Müzik Akademisi’ndeki Keman Eğitiminin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi” Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara
  • Dağdeviren, M. (2006). “Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Piyanoda Eşlik Öğretimi”. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 26-28 Nisan 2006.
  • Ertem, Ş. (1997). Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü’ndeki Piyano Eğitiminde Müzikalite Kavramının Önemi ve Oluşumunun İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara
  • Fenmen, M. (1991). Müzikçinin El Kitabı “Robert Schumann’ın Genç Müzikçilere Öğütleri”. Müzik ansiklopedisi yayınları 1991- Ankara.
  • Kaptanoğlu, E., Çanakçı, P. (2015). Türkiye’de Vokal Müzikte Piyano Eşlik Alanında Yapılmış Yüksek Lisans, Doktora Ve Sanatta Yeterlilik Tezleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:14 Sayı: 55 (198-206)
  • Kardeş, B. (2013). Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Programlarında Kazandırılan Eşlik Yapabilme Becerisinin Program Hedeflerine Ulaşma Durumu. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Bilim Dalı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale.
  • Koçak, B. (2001). Müzik Eğitimcisi Yetiştiren Kurumlardaki Piyano İle Eşlik Faaliyetleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara
  • Küçük, D. P. (2014). Müzik Öğretmeni Adaylarının Bakışı İle Eşlik Çalma Dersinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29- 2. 198-214. Shweitzer, A. (1993). A New Bow for Unaccompanied Violin Music. The Mısical Times, vol.74, No:1087
  • Topoğlu, O. (2010). Viyolonsel Çalışma Sürecinde Eşlikli Çalışmaların Viyolonsel Öğrencilerinin Entonasyon Doğruluğuna Olan Etkileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt.1 Sayı.1
  • Uçan, A. (1997). Müzik Eğitimi Temel Kavramlar – İlkeler – Yaklaşımlar. Ankara: Şark Matbaası.
  • Yıldız, N. (1996). AGSL’nin Kuruluş Amacı ve Gelişimi. 1. Ulusal Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümleri Sempozyumu. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü, 28-30 Kasım 1996. BURSA.
  • Yönetken, H. B. (1996), “Müzik Öğretimi” Okulda Çalgı Sorunu ve Çalgısal Müzik Etkinlikleri, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, s.69, Ankara.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sonat Coşkuner

Yayımlanma Tarihi 17 Ocak 2016
Kabul Tarihi 28 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Coşkuner, S. (2016). TÜRKİYE’DE ANADOLU GÜZEL SANATLAR LİSELERİ BİREYSEL ÇALGI EĞİTİMİ DERSİNDE (YAYLI ÇALGILAR) PİYANO EŞLİKLİ ÇALIŞMALARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 2(3), 83-104. https://doi.org/10.5578/amrj.10806
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.