Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, , 6 - 22, 22.01.2017
https://doi.org/10.5578/amrj.32184

Öz

Araştırmada mesleki müzik eğimi alan lisans
öğrencilerinin sosyal problem çözme becerilerini incelemek amaçlanmıştır.
Tarama modeli kullanılan araştırmanın çalışma grubunu 162 Müzik Öğretmenliği
Programı öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu" ile
D’Zurilla ve ark. tarafından geliştirilen Sosyal Problem Çözme Envanteri-Kısa
Formu (Social Problem Solving Inventor-Short Form) kullanılmıştır
. Araştırma
sonucunda;
öğrencilerin probleme
olumlu yönelimlerinin olumsuz yönelimlerine göre daha yüksek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Ayrıca Rasyonel Problem Çözme düzeylerinin Dikkatsiz ve Kaçınan
Tarz'a göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf düzeyi değişkenine
göre Kaçıngan Tarz alt ölçeğinde üçüncü sınıfta öğrenim gören öğrencilerin puan
ortalamalarının ikinci sınıfta öğrenim gören öğrencilerin puan ortalamalarından
daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Mezun olunan lise türüne göre ise
Genel Lise mezunu öğrencilerin probleme karşı olumsuz yönelimlerinin, Güzel
Sanatlar ve Spor Lisesi mezunu öğrencilerin probleme karşı olumsuz
yönelimlerinden daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.



Anahtar Kelimeler: Müzik Eğitimi, Mesleki müzik eğitimi, Problem Çözme
Becerisi, Sosyal Problem Çözme Becerisi.



 



Abstract



The objective of
the present study is to investigate social problem solving skills of
undergraduate students in vocational music training. Scanning model was used in
the study and 162 music education program students were included in the study
group. Data collection tools utilized in the study were the “Personal
Information Form” developed by the author and Social Problem Solving Inventory
– Short Form developed by D’Zurilla et al. Study findings demonstrated that
positive orientation of the students were higher than their negative
orientationon the problem. Furthermore, it was found that their “rational
problem solving” levels were higher than “inattentive and avoidant type.” It
was also found that scores of the junior students were lower than sophomores in
“avoidant type” subscale based on the grade level variable. And based on the
type of high school graduated, it was determined that negative orientation of
general high school graduate students were lower than that of the students who
graduated from fine arts and sports high schools.

Kaynakça

  • Ağır, M. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel Çarpıtma Düzeyleri ile Problem Çözme Becerileri ve Umutsuzluk Düzeyleri Arasındaki İlişki. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Altunçekiç, A., Yaman, S. ve Koray, Ö. (2005). "Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlik İnanç Düzeyleri ve Problem Çözme Becerileri Üzerine Bir Araştırma (Kastamonu İli Örneği)" Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), ss. 93-102.
  • Aral, N. (1999). "Sanat Eğitimi-Yaratıcılık Etkileşimi" Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss. 11-17.
  • Arslan, C. (2010). "Öfke ve Öfkeyi İfade Etme Biçimlerinin, Stresle Başa Çıkma ve Kişiler Arası Problem Çözme Açısından İncelenmesi" Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10 (1) Kış, ss. 7-43.
  • Arslan, Y. (2009). Lise Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek ile Sosyal Problem Çözme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Aslan, A. (2007). "Bilişsel Psikolojinin bir Konusu Olarak Müzik Algısı" Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8 (2), ss. 117-127.
  • Basmacı, S. K. (1998). Üniversite Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Algılamalarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Binbaşıoğlu, C. (1983). Genel Öğretim Bilgisi, (3.basım). Ankara: Binbaşıoğlu Yayınoğlu.
  • Çeşit, C., Ece, A. S. ve Kafadar, H. (2012). "Sanat Eğitimi Alan ve Almayan Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ve Benlik Saygı Düzeylerinin İncelenmesi (Bolu İli Örneği)" International Online Journal of Educational Sciences, 4 (3). 706-726.
  • Çekici, F. (2009). Problem Çözme Terapisine Dayalı Beceri Geliştirme Grubunun Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Problem Çözme Becerileri, Öfkeyle İlişkili Davranış ve Düşünceler ile Sürekli Kaygı Düzeylerine Etkisi. (Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çevik, D.B. (2011). "Müzik Öğretmeni Adaylarının Çeşitli Değişkenlere Göre Problem Çözme Becerileri" Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 1003-1012.
  • Çevik, D.B. ve Perkmen, S. (2010). "Holland’ın Kariyer Teorisine Göre Müzik Öğretmeni Adaylarının Kişiliği" İCONTE, Antalya, ss. 24-28.
  • Çuhadar, H. (2006). "Müziksel Zeka" Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Denizl: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, ss. 486-497.
  • Hendricks, K.S. (2009). Relationships Between The Sources of Self-Efficacy and Changes in Competence Perceptions of Music Students During An All-State Orchestra Event. (The Degree of Doctor of Philosophy in Music Education). The University of Illinois at Urbana-Champaign.
  • Hetland, L. (2000). The Relationship Between Music and Spatial Processes: A Meta-Analysis. (The Degree of Doctor of Education). Harvard University. Kamiyama, K., Katahira, K., Abla, D., Hori, K. ve Okanoya, K. (2010). "Music Playing and Memory Trace: Evidence from Event-Related Potentials" Neuroscience Research 67, 334–340.
  • Kantek, F. Öztürk, N. ve Gezer, N. (2010). "Bir Sağlık Yüksekokulunda Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi" İCONTE, Antalya, ss. 186-190.
  • Karakelle, S. (2012). "Üst Bilişsel Farkındalık, Zekâ, Problem Çözme Algısı ve Düşünme İhtiyacı Arasındaki Bağlantılar" Eğitim ve Bilim, 37 (164), ss. 237-250.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın.
  • Knecht, M.G. (2003). "Music Expertise and Memory: The Relationship Between Music Expertise and Memory of Music Patterns, within Various Degrees of Contextual Constraint" Music Education Research, 5(3).
  • Köksoy, A. (2009). Müzik Psikolojisi Üzerine Bir Araştırma (Müziğin Duygulanımlar Üzerindeki Etkileri). (Yüksek Lisan Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Küçük, D.P. (2012). "Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı Öğrencilerinin İletişim ve Problem Çözme Becerileri" GEFAD / GUJGEF, 32 (1): 33-54.
  • Küçük, D.P. ve Uzun, Y.B. (2013). "Müzik Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimleri" Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 14(1), ss. 327-345.
  • Laohawattanakun, J., Chearskul, S., Dumrongphol, H., Jutapakdeegul, N. ve Nipaporn, J.Y. (2011). "Influence of Music Training on Academic Examination-İnduced Stress in Thai Adolescents" Neuroscience Letters 487, 310–312.
  • Otacıoğlu, Gürşen, S. (2008). "Müzik Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Problem Çözme, Özgüven Düzeyleri ile Çalgı Başarılarının Karşılaştırılması" Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, ss. 143 -154.
  • Özmenteş, G. (2014). "Mesleki Müzik Eğitimi Alan Öğrencilerin Müzik Özyeterlikleri, Benlik Saygıları ve Bireysel Özellikleri Arasındaki İlişkiler" Eğitim ve Bilim, 39 (171), ss.138-152.
  • Plotnik, R. (2009). Psikolojiye Giriş. (çev. Tamer Geniş). Kaknüs Yayıncılık.
  • Rose, D., Heaton, P. ve Jones-Bartoli, A. (2015). "Changes in The Well-being of Children Starting to Play Musical İnstruments" Assessment & Development Matters, 7 ( 1).
  • Sargın, Y.A. (2008). Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Saldırgan Davranışları İle Öfke ve Sosyal Problem Çözme. (Yüksek Lisans Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Tetik, S. ve Açıkgöz, A. (2013). "Duygusal Zeka Düzeyinin Problem Çözme Becerisi Üzerindeki Etkisi: Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama" Electronic Journal of Vocational Colleges Aralık UMYOS Özel Sayı, ss. 87-97.
  • Trainor, L. J., Shahin, A.J. ve Roberts, L.E. (2009). "Understanding the Benefits of Musical Training-Effects on Oscillatory Brain Activity" Annals of the New York Academy of Sciences 1169: 133–142.
  • Topoğlu, O. ve E.Ü. Öney (2013). "Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi" International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/8 p. 1301-1312.
  • Uçan, A. (1997). Müzik Eğitimi: temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Venesile, J.A. (1992). The Relationship Among Personality Characteristics, Self-Esteem, And Music Teaching Behaviors in Prospective Elementary Classroom Teachers. (The Degree of Doctor of Philosophy). Western Reserve University.
  • Wink, R.L. (1967). Relationship of Self-Concept and Selected Personality Variables to Achievement in Music Student Teaching. (PhD). The Ohio State University.
  • Yıldız Y. ve Kurtuldu, M. (2014). "Müzik Öğretmeni Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği" The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 28, s. 525-535.
  • Zeytun, S. (2010). Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrencilerinin Yaratıcılık ve Problem Çözme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Zımmerman, J.R. (2005). The Effects of Periodic Self-Recording, Self-Listening And Self Evaluation on The Motivation And Music Self-Concept of High School Instrumentalists. (The Degree of Doctor of Philosophy). The Universıty of Mınnesota.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Çeşit Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Ocak 2017
Kabul Tarihi 13 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Çeşit, C. (2017). MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 3(5), 6-22. https://doi.org/10.5578/amrj.32184
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.