BibTex RIS Kaynak Göster

The Changing Musical Representations of Folk: From The Ottomans to the Present Politic Imagination of Music, Politic Music of Imagination

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 12, 07.08.2015

Öz

This paper largely investigates the politic imagination of music and politic music of imagination in the founding years of the Ottomans to the present by looking at representation of music. From the Ottomans to the present, the changing musical representations of folk can be understood in the context of the changing social groups called as“folk”. In this connection, “folk” as the series of solidarity which has continuously changing boundaries is the key concept to understand politic imagination of music. The difference of music policy between the Ottoman and early Republican Turkey is the direction of the project. For Ottomans, western classical music is the a kind of ‘mask’ which only serves in the palace. On the contrary for early Republican Turkey western classical music is serve as social engineering project, which is applied on whole country. This process can be understood among the nation-states as a legitimate quest. Especially prominent in the 2000s fragmented social cases are striking; Also this historical process can be read as traditional, modern and post modern processes. The story of change that is started with

Kaynakça

  • Anderson, B. (2004), Hayali Cemaatler Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Aydın, S. (1999), Kimlik Sorunu, Ulusallık ve Türk Kimliği, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Burke, P. (2000), Tarih ve Toplumsal Kuram, (Çev. Mete Tunçay), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Erol, A. (1998), “Siyasal Bir Eylem Olarak Osmanlı Devleti’nde Batı Müziği”, Tarih ve Toplum, İstanbul: Sayı: 178 (Ekim).
  • Gökalp, Z. (1970), Türkçülüğün Esasları, İstanbul: Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi.
  • Harvey, D. (2012), Postmodernliğin Durumu, (Çev. Sungur Savran), İstanbul, Metis Yayınları.
  • Hasgül, N. (1996), “Cumhuriyet Dönemi Müzik Politikaları”, Dans Müzik Kültür Folklora Doğru Çeviri Araştırma Dergisi, İstanbul: Sayı 62 Boğaziçi Üniversitesi Folklor Kulübü.
  • Oransay, G. (1984), “Çoksesli Musiki”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, (Genel Yayın Yönetmeni: Murat Belge), 6. Cilt, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • _________ (1985), Atatürk ile Küğ Belgeler ve Veriler, İzmir: Küğ Yayınları.
  • Popescu-J. E. (1998), Türk Musıki Kültürünün Anlamları, (Çev. Bülent Aksoy), İstanbul: Pan Yayınları.
  • Saygun, A. A. (1940), Halkevlerinde Musikî, Ankara: Cumhuriyet Halk Partisi Yayını.
  • _________ (1987), Atatürk ve Musıki O’nunla Birlikte O’ndan Sonra, Ankara: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.
  • Stokes, M. (1996), “Kural, Sistem ve Teknik: Türk Halk Müziğinin Yeniden İnşası”,(Çev. Ali Kerem Saysel), Dans, Müzik Kültür Folklora Doğru, Sayı: 62, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Folklor Klübü.
  • Wallerstein, I. (1993), "Halklığın İnşası: Irkçılık Milliyetçilik ve Etniklik", Irk Ulus
  • Sınıf Belirsiz Kimlikler, (çev: Nazlı Ökten), İstanbul: Metis Yayınları

HALKIN DEĞİŞEN MÜZİKSEL TEMSİLLERİ: OSMANLI’DAN GÜNÜMÜZE MÜZİĞİN SİYASAL TAHAYYÜLÜ, TAHAYYÜLÜN SİYASAL MÜZİĞİ

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 12, 07.08.2015

Öz

Bu makalede sınırları sürekli değişen bir dayanışmalar dizisi olarak ele alınacak halk ve onun üzerine inşa edilen siyasal tahayyüller ele alınacaktır. Devletin bu tahayyülleriyle paralel bir seyir izleyen müzik politikaları vasıtasıyla bu tahayyülleri anlamak, bu makalenin temel amacını oluşturmaktadır. Osmanlı’dan Cumhuriyet’e halkın değişen müziksel temsilleri, bizzat “halk” olarak ele alınan toplumsal grupların değişimi bağlamında anlam kazanmaktadır. Bu açıdan halkın sınırları sürekli değişen bir dayanışmalar dizisi olarak ele alınması, müziğin değişen siyasal tahayyülünü anlamak açısından anahtar görevi taşımaktadır. Osmanlı’da sadece saray ve çevresiyle bağlantılı bir siyasal tercih olarak öne çıkan müzik, bir siyasal proje olarak ulus devlet bağlamında, toplumun geneline yayılan bir politikaya dönüştürülmüştür. İmparatorluklardan, ulus devletlerarası bir siyasal konjonktüre doğru değişen dünyada, bir meşruiyet arayışı olarak okunabilecek bu sürecin özellikle 2000’li yıllarda öne çıkan çok parçalı görünümü dikkat çekicidir. Geleneksel, modern ve post modern bir seyir olarak da okunması mümkün bu sürecin, mehterle başlayıp, klasik batı müziği ile devam eden öyküsü, günümüzün gevşek bağlarla bağlı toplumsal gerçekliği içerisinde, siyasal seçim kampanyalarında kullanılan müziklerde ete kemiğe bürünmektedir

Kaynakça

  • Anderson, B. (2004), Hayali Cemaatler Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Aydın, S. (1999), Kimlik Sorunu, Ulusallık ve Türk Kimliği, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Burke, P. (2000), Tarih ve Toplumsal Kuram, (Çev. Mete Tunçay), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Erol, A. (1998), “Siyasal Bir Eylem Olarak Osmanlı Devleti’nde Batı Müziği”, Tarih ve Toplum, İstanbul: Sayı: 178 (Ekim).
  • Gökalp, Z. (1970), Türkçülüğün Esasları, İstanbul: Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi.
  • Harvey, D. (2012), Postmodernliğin Durumu, (Çev. Sungur Savran), İstanbul, Metis Yayınları.
  • Hasgül, N. (1996), “Cumhuriyet Dönemi Müzik Politikaları”, Dans Müzik Kültür Folklora Doğru Çeviri Araştırma Dergisi, İstanbul: Sayı 62 Boğaziçi Üniversitesi Folklor Kulübü.
  • Oransay, G. (1984), “Çoksesli Musiki”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, (Genel Yayın Yönetmeni: Murat Belge), 6. Cilt, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • _________ (1985), Atatürk ile Küğ Belgeler ve Veriler, İzmir: Küğ Yayınları.
  • Popescu-J. E. (1998), Türk Musıki Kültürünün Anlamları, (Çev. Bülent Aksoy), İstanbul: Pan Yayınları.
  • Saygun, A. A. (1940), Halkevlerinde Musikî, Ankara: Cumhuriyet Halk Partisi Yayını.
  • _________ (1987), Atatürk ve Musıki O’nunla Birlikte O’ndan Sonra, Ankara: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.
  • Stokes, M. (1996), “Kural, Sistem ve Teknik: Türk Halk Müziğinin Yeniden İnşası”,(Çev. Ali Kerem Saysel), Dans, Müzik Kültür Folklora Doğru, Sayı: 62, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Folklor Klübü.
  • Wallerstein, I. (1993), "Halklığın İnşası: Irkçılık Milliyetçilik ve Etniklik", Irk Ulus
  • Sınıf Belirsiz Kimlikler, (çev: Nazlı Ökten), İstanbul: Metis Yayınları
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kubilay Mutlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 7 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mutlu, K. (2015). HALKIN DEĞİŞEN MÜZİKSEL TEMSİLLERİ: OSMANLI’DAN GÜNÜMÜZE MÜZİĞİN SİYASAL TAHAYYÜLÜ, TAHAYYÜLÜN SİYASAL MÜZİĞİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-12.
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.