Willi Reich,
Paul Hindemith üzerine yazdığı bu makaleye, onun bir müzik insanı olarak aldığı
pozisyonu, dönemin toplumsal yapısı ve sanat akımları bağlamında irdeleyerek
başlıyor ve besteciyi, Yeni Realizm akımının lideri olarak tanımlıyor. Ardından
Hindemith’in kariyerindeki başlıca dönüm noktalarını belirtip, o güne kadar
yazmış olduğu önemli yapıtları ana hatlarıyla ele alıyor. Hindemith’in
düşüncelerini bizzat yazdığı manifestolardan alıntılarla ortaya koyan Reich,
son olarak bestecinin çeşitli yapıtlarından alınmış nota örneklerine yer
verdiği daha teknik nitelikte belirlemelerde bulunuyor ve Bruno Stürmer’in
Hindemith’e yazdığı açık mektubunu alıntılayıp, özet niteliğindeki kendi
değerlendirmesiyle makalesini sonlandırıyor.
Reich,
Türkçeye çevirisini yaptığımız bu makalesini 1931 yılında yazmıştır. Demek
oluyor ki makalenin yazıldığı tarihte Hindemith sadece otuz altı yaşındadır.
Gerçi en önemli yapıtlarının bir kısmını vererek müzik tekniği ile üslubunu
ortaya koymuş, ayrıca toplum ile ilişkisi bağlamında müzik sanatına dair
felsefi yaklaşımını açık biçimde sergilemiştir. Ancak daha ölümüne otuz iki yıl
gibi bestecilik açısından oldukça uzun bir sürenin bulunduğu düşünülecek
olursa, Reich’ın, makalesini bugünküne göre oldukça sınırlı verilerle yazmış olduğu
anlaşılacaktır. Buna rağmen Reich, 1931 yılı itibarı ile meselenin özünü tespit
ederek Hindemith üzerine doğru yargılarda bulunmakta son derece başarılı
olmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 21 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 9 |