Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİM VE SANAT MERKEZLERİ MÜZİK ALANI ÖĞRENCİLERİN MÜZİK KAVRAMINA YÖNELİK ALGILARININ BELİRLENMESİ:BİR METAFOR ANALİZİ ÇALIŞMASI

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 10, 123 - 145, 30.06.2019

Öz

Bilim
ve Sanat Merkezleri (BİLSEM)özel yetenekleri geliştirme programı (ÖYG) müzik
alanı,üstün yetenekli olarak kabul edilen ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki
özel yetenekli öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve devinişsel özelliklerini
müzikal anlamda geliştiren ve onlara sanat eğitimi sağlayan bir kurumsal bir
yapılanmadır. Müzik alanından tanılama yoluyla özel yetenek sınavına da tâbi
tutulan ilkokul ve ortaokul öğrencilerinden başarılı olanlar bu eğitimden
yararlanabilmektedir. BİLSEM’lerde, müzik alanında öğrencilere teorik derslerin
yanı sıra ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda piyano,keman, gitar vb.
çalgılara yönelik çeşitli etkinlikler uygulanmaktadır.



Bu araştırmada, BİLSEM müzik alanı
öğrencilerinin müzik kavramına yönelik bilişsel yapılarını belirlemek amacıyla,
eğitim alanında sıkça başvurulan alternatif ölçme yöntemlerinden metafor
tekniği kullanılmıştır.Araştırmanın verileri, 2018-2019 eğitim öğretim yılında
Mersin Yenişehir Belediyesi Bilim ve Sanat Merkezi, Tarsus Hadiye Kuradacı
Bilim ve Sanat Merkezi, Silifke Bilim ve Sanat Merkezi, Konya Bilim ve Sanat
Merkezi, Adana Bilim ve Sanat Merkezi’nde öğrenim gören 100 ortaokul
öğrencisinden toplanmıştır. Çalışmada katılımcılara,müzik kavramına ilişkin
ürettikleri metaforları yazmaları için bir form verilmiştir.  Formda “Müzik .......gibidir. Çünkü .......”
ifadelerini tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi
yöntemi ile kategorilere ayrılarak çözümlenmiştir. Araştırma, durum tespitine yönelik
betimsel bir çalışma olup nitel bir araştırmadır.000

Kaynakça

  • Babacan, E. (2014). Agsl öğrencilerinin müzik kavramına ilişkin algıları: Metafor analizi,Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 124-132.
  • Bayram, L. (2010). Polis koleji öğrenci, öğretim elemanı ve idari çalışanlarının okullarına ilişkin metaforik algıları. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Kılıç, A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemAkademi yayıncılık.
  • Düzgören, H. ve Gerekten, S. E. (2017). Anadolu lisesi öğrencilerinin 'müzik dersi' kavramına ilişkin algıları. Online Journal of Music Sciences, 2(3), 86-117.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kurtaslan, Z., Aydın,B. ve Özer,B. (2018) Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla ortaokul ve lise öğrencilerinin “müzik öğretmeni” kavramına yönelik bilişsel yapılarının belirlenmesi. Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 22, Sayı: 74 (Bahar 2018).
  • Mustan Dönmez, B. ve Karaburun, D. (2013). Türk halk müziği sözlerinde metaforik anlatım geleneği. Turkish Studies - International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic8(4), 1081-1097.
  • Pektaş, S., Düzkantar, A., Yurga C. (2016). Özel Eğitim Alan Çocukların Eğitiminde Müziğin Kullanılmasına İlişkin Ebeveyn Görüşleri, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6 (14), 1-17.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Schippers, H. (2006). ‘As if a little bird is sitting on your finger...’: Metaphor as a key instrument in training professional musicians. International Journal of Music Education, 24(3), 209-217.
  • Tuna, Y.E. (2018). Tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığı ile belirlenmesi. Turkish History Education Journal, 7(1), 43-68.
  • Umuzdaş, S. ve Umuzdaş, M. S. (2013). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin müzik dersine ilişkin algılarının metafor yoluyla belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 10(1), 719-729.
  • Uygun, M. A. (2015). Öğretmen Adaylarının Geleneksel Müzik Türlerine İlişkin Algılarının Metaforlar Aracılığıyla İncelenmesi.Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-16.
  • Woody, R. H. (2002). Emotion, imagery and metaphor in the acquisition of musical performance skill. Music Education Research, 4(2), 213-224.
  • Woody, R. H. (2004). Advanced music students’ use of imagery and metaphor-based instruction in generating expressive performance. S. D. Lipscomb, R. Ashley, R. O. Gjerdingenand P.Webster (Ed.), In Proceedings of the 8th International Conference on Music Perception and Cognition (pp. 482-485). Adelaide, Australia: Causal Productions.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H., (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zangwill, N. (2007). Music, metaphor and emotion. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 65(4), 391-400.
  • Zbikowski, L. M. (2008). Metaphor and music.Raymond W.Gibbs, Jr. (Ed.), In TheCambridge Handbook of Metaphor and Thought(pp. 502–524).Cambridge: Cambridge University Press.
  • Zangwill, N. (2014). Music, metaphor and aesthetic concepts. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 72(1), 1-11.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oral Akça 0000-0001-8547-2135

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 27 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Akça, O. (2019). BİLİM VE SANAT MERKEZLERİ MÜZİK ALANI ÖĞRENCİLERİN MÜZİK KAVRAMINA YÖNELİK ALGILARININ BELİRLENMESİ:BİR METAFOR ANALİZİ ÇALIŞMASI. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 5(10), 123-145.
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.