Çalıcıların
ortak teknik ve müzikal anlayışlarla ortaya çıkardıkları eser ve performansların
bütününe ekol denmektedir. Flüt tekniğinde de ekoller ses rengi, artikülasyon, vibrato,
müzikal anlayış gibi pek çok öğeyi yakından etkilemiştir. Savaşlar, ekonomik
kaygılar gibi sebeplerle yer değiştiren ekollerin öncü sanatçıları, flüt
teknikleri ve stillerini farklı ülke ve kıtalarda solistlik, orkestracılık,
eğitmenlik yoluyla yaymışlardır. Bu süreçte farklı kültürlere sahip sanatçılar
arası etkileşimlerin en etkin olduğu yer ustalık sınıfları olmuştur. Çalışmada flüt
tekniğinin tarihsel gelişiminde ekollerin teknik ve müzikal etkisinin
araştırılması, ekollerin evrenselleşme sürecinde ustalık sınıflarının etkisinin
incelenmesi amaç edinilmiştir. Literatür araştırması, kişisel sanat eğitimim
boyunca katıldığım ustalık sınıfları, çalıcılıkları referans sayılabilecek pek
çok sanatçının ustalık sınıflarına, ders ve konser kayıtlarına erişim bu
çalışmaya ışık tutmuştur. Ulusallaşma evresinde pek çok ülkenin sanatçılarının
kimliklerini icralarına yansıttığı göz önünde bulundurularak flüt tekniğine ve
literatürüne en çok etki eden ekoller kısıtlığında çalışılmıştır. Çalışmanın
ilk bölümünde müzikte ulusal kimlikleşme, ekollerin doğuşu ve temel ekoller
incelenirken ikinci bölümde ustalık sınıflarının evrenselleşme sürecine
katkısına yer verilmiştir. Dünya tarihi ve müzik tarihinin iç içe gelişimi
ulusallaşma döneminde sanatçıların performanslarına ulusal kimlikler
kazandırırken; bilhassa ustalık sınıfları ve teknolojik gelişimler yardımıyla
sanatçılar arası artan etkileşimler sanatçıların çalıcılıklarını teknik anlamda
birbirine yaklaştırmış, ortak estetik anlayışlar, sentez ekoller yaratılmasına
yardımcı olmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 15 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 11 |