Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İkinci Viyana Okulu Bestecilerinin Piyano Eserlerindeki Tekniklerin Romantik Dönem Piyano Eserlerinden Farkı

Yıl 2022, Cilt: VIII Sayı: 15, 145 - 158, 28.01.2022

Öz

Romantik Dönem’de piyano için bestelenen eserlerin teknikleri, Klasik Dönem’e göre yapı, form ve eşliklendirme yönünden oldukça zengindir. Bu zenginliği ise virtüöz bestecilerin çok daha fazla ön planda olması sağlamıştır. Piyano virtüözü olan Franz Liszt, Frederick Chopin ve Sergei Rachmaninoff gibi farklı ulusların bestecileri, piyano tekniğini hem besteleme hem de çalma yönünde geliştirerek Klasik Dönem’in sadeliğinden uzak tutmuşlardır. Frederick Chopin piyano eserlerindeki appagiatura yazımı klavyede akıcılığı, Franz Liszt’in parçalarında ve Macar Rapsodileri’ndeki akorarın zenginliği çalgıdan çıkan gücü ve Sergei Rachmaninoff’un Piyano Konçertoları’ndaki eşlik dokularının ve oktavlı yapıların açıklığı piyanodaki hızı oldukça arttırmış ve Romantik Dönem’de piyanonun yerini besteciler için vazgeçilmez bir hale getirmiştir.

Sanat Akımlarının matematiksel olarak belki de en dikkat çekicisi olan ve müzik sanatında “tonal müzik” anlayışını değiştiren İkinci Viyana Okulu bestecilerinin piyano için besteledikleri eserler ise Romantik Dönem’deki büyük virtüözlerin eserlerinden hem teknik hem de melodik açıdan farklılıklar içermektedir. Bu farklılıkların başında besteci tarafından belirlenmiş olan 12 notanın dizilişi sonrasında oluşturulan ezgi ve eşlik motifi bulunmaktadır. Romantik Dönem’deki halk müziğinin etkilerini barındıran melodilerin aksine bestecinin oluşturduğu sistemde melodinin “belirli sınırlılıkları” bulunmaktaydı. Aynı notasal sistem sayesinde eşlik kimi zaman serbest, kimi zaman da yine notaların diziliş sistemi yönünde hareket etmekteydi. Buradaki önemli nokta ise eserlerdeki ritmik dokuların mümkün olduğunca zengin olarak kullanılmasıydı çünkü sınırlılıklar sayesinde bestecinin hareket imkanı yine sayısal değerlere bağlıydı.

Çalışmanın esas konusu olan İkinci Viyana Okulu bestecilerinin piyano eserlerinde olan farklılıkların Romantik Dönem’den farkları elde edilen veriler ve analizler ile ortaya çıkarılmak istenmiş, Romantik akımın ve Ekspresyonizm akımının piyanoya olan etkileri kaynaklar doğrultusunda değerlendirilmek istenmiştir.

Destekleyen Kurum

İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı

Kaynakça

  • Berry M. (2020), The Second Viennese School: Alban Berg, Arnold Schönberg and Anton Webern, Discovering Music: Early 20th Century, Classified Documents of Second Viennese School Archive of General Secretary, London, U.K. Evans, B.G. (1938), A Technical and Historical Analysis Alban Berg’s Piano Sonata Op.1, North Texas State University, Author: Otman, Robert Major University Press, Texas, U.S.A.
  • Przybylek, S. (2012), Composers of the Second Viennese School, Working Scholars Press, College to the Community, U.S.A.
  • Rosado S.Y. (2005), From Brahms to the Second Viennese School, Graduate School of the University of Maryland, Maryland, U.S.A.
  • Fonsny E. (2021) 10 More Underrated Romantic Composers, Anonymous Press, Sidney, Australia.
  • Hollis-Hill H.J. (2018), Frederich Chopin and the Development of Early Romantic Piano Music, London, U.K
  • Schonberg H.C. (1986), Do Today’s Pianists Have a Romantic Touch?, The New York Times, New York, U.S.A.
  • Wason, R.W. (1972), Webern’s Varitations for Piano, Op.27: Musical Structure and The Performance Score, Eastman School of Music of New York, Rochester, New York, U.S.A.
  • Werner, P. (1927), Dr. Paul A. Pisk “Can the Workers Learn to Relate Contemporary Music?”, Published by Paul A. Pisk Second Viennese School Secretary for Compositon Department and Piano Department, Vienna, Austria.
  • Wilkening A. (2016), Music in the Making: Back to (Second Viennese) School: Houston Radio Publishing, Houston, U.S.A. Yu M. (2017), Piano Teching Research in Colleges and Universities from the Perspective of Aestetich Education, The Voices of Yellow River, North China Territory, China Zhu Y. (2018), Study on the Evolution of Piano Playing Techniques: Hainan University, Hainan, Atlantis Press, China
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Beril Özyazıcı 0000-0001-5003-7440

Yayımlanma Tarihi 28 Ocak 2022
Kabul Tarihi 25 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: VIII Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Özyazıcı, B. (2022). İkinci Viyana Okulu Bestecilerinin Piyano Eserlerindeki Tekniklerin Romantik Dönem Piyano Eserlerinden Farkı. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, VIII(15), 145-158.
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.