Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

K-POP COVER GRUPLARI; SOSYAL MEDYADA ROLEPLAY SCENE

Yıl 2022, Cilt: VIII Sayı: ÖZEL SAYI, 401 - 411, 20.11.2022

Öz

K-pop, yeni çıkan her müzik türü gibi üzerindeki tartışmalar hiç bitmeyecekmiş gibi görünen ve toplumun bir kesimi tarafından çeşitli suçlamalara maruz bırakılan bir türdür. Bu suçlamalardan çoğu zaman dinleyiciler de nasibini alır. K-pop şarkılarını tüketenler genellikle ortaokul-lise çağındaki bireylerdir. Bu kadar çok saldırıya maruz kalıyor olması bu müzik türünü sevenlerin türe bağlılığını pekiştirir. Fandom pratikleri K-pop’ta çok yaygın olarak küresel ölçekte görülür. Bunun en sıra dışı örneklerinden biri ise scene içinde oluşan roleplay ve cover pratikleridir. Bu sanal scene’de bireyler kendi çevrimdışı dünyalarındaki kimliklerinden bağımsız olarak yeni takma adlar ve görseller kullanır.
Bu çalışma, Instagram adlı sosyal medya platformunun mekân olarak seçildiği bu pratikleri anlamaya çalışır. Çalışmada, bu özgürleşmeyi sağlayan en büyük unsurun sosyal medyanın sağladığı anonim olma yani kimliksizleşme durumu olduğu gözleminde bulunur. Buna göre bireyler çevrimdışı kimliklerinden uzaklaşıp özgürleştiği gibi istedikleri bir anda scene’i terk etmekte de özgürdürler. Böylece çevrimdışı hayatta gerçekleştiremedikleri şarkı söylemek gibi pratikleri burada gerçekleştirebilir ve kendilerini keşfedebilirler.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2011). Kültür Endüstiris - Kültür Yönetimi (6. b.). (N. Ülner, M. Tüzel, & E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ardiani, N. M. (2013). The Cultural Economy of Virtual Korean Celebrity Industry In Twitter: A Fandom Study of Korean Celebrity Roleplayer in Indonesia. Allusion, 2(2), s. 44-50.
  • Gerard, Y. (2021). What's in a (pseudo)name? Ethical conundrums for the principles of anonymisation in social media research. Qualitative Research, 21(5), s. 686-702.
  • Kara, U. Y. (2014). Kimlik Oyunu. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Marx, G. T. (1999). What's in a Name? Some Reflections on the Sociology of Anonymity. The Information Society: An International Journal, 15(2), s. 99-112.
  • Morley, D., & Robins, K. (1997). Kimlik Mekanları. (E. Zeybekoğlu, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • EPIXTA. (2022, Temmuz 30). 𝐄𝐏𝐈̇𝐗𝐓𝐀 - ❝SNEAKERS❞ Cover From Turkey / K-pop ITZY song cover by your girl group. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ar1OuOe0gvU adresinden alındı
  • Sağıroğlu, A. (2021). Cinsiyete Dayalı İşbölümü Bağlamında ‘Bayan Orkestra’ Pratiği: DJ Cannur Örneğ. folklor / edebiyat, 27(106), s. 249-266. doi:10.22559/folklor.1759
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ata Sağıroğlu 0000-0003-4707-4771

Yayımlanma Tarihi 20 Kasım 2022
Kabul Tarihi 23 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: VIII Sayı: ÖZEL SAYI

Kaynak Göster

APA Sağıroğlu, A. (2022). K-POP COVER GRUPLARI; SOSYAL MEDYADA ROLEPLAY SCENE. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, VIII(ÖZEL SAYI), 401-411.
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.