Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ELEŞTİREL DİNLEMEDE "YENİ"

Yıl 2022, Cilt: VIII Sayı: ÖZEL SAYI, 412 - 421, 20.11.2022

Öz

Dinleme eyleminin algısal bir boyutu olan eleştirel dinleme (critical listening), farklı alanlarda karşımıza çıkan çeşitli işitsel becerileri barındırır. Kavram üzerinde uzlaşılmış bir tanımının bulunmamasıyla birlikte, literatürde dikkatin ses üzerine odaklandığı, sesleri birbirinden ayırt etme, değerlendirme ve anlamlandırma gibi süreçler içeren dinleme olarak ifade edilir. Müzik alanında çoğunlukla ses mühendisliği bağlamında ele alınan olgu aslında herkes tarafından değişken seviyelerde geliştirilip, deneyimlenebilir. Bu çalışma eleştirel dinlemeyi dinleme biçimleri, iletişim, eğitim ve gündelik yaşam bağlamlarında ele alarak günümüzdeki gelişmeleri sunmayı ve gelecekteki olası çalışmalara fikir vermeyi amaçlayarak, eleştirel dinlemede ‘yeni’ olanı sunmaya çalışır. Ayrıca Türkçe’de dil eğitimi ve edebiyat çalışmaları dışında karşımıza çıkmayan bu terim, müzik literatüründe daha yaygın kullanılır hale gelebilir.

Kaynakça

  • Azizoğlu, N. İ., Okur, A. (2021). “Eleştirel Dinleme Becerisinin Kapsamının İncelenmesi”, RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (22), 327-337.
  • Bates, E. (2010). “Mixing for Parlak and Bowing for a Büyük Ses: The Aesthetics of Arranged Traditional Music in Turkey”, Ethnomusicology, Vol. 54, No. 1, 81-105.
  • Chion, M. (1994). Audio-Vision: Sound on Screen. New York: Columbia University Press.
  • Corey, J. (2010). Audio Production and Critical Listening: Technical Ear Training. Focal Press.
  • Çarkıt, C. (2019). “Türkçe eğitiminde eleştirel dinlemenin/izlemenin önemi ve yeri”, RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (16), 180-193.
  • Elmosnino, S. (2019). “Mental Representations in Critical Listening Education: A Preliminary Study”, Audio Engineering Society Convention 147. Audio Engineering Society.
  • Elmosnino, S. (2022). “A Review of Literature in Critical Listening Education”, Journal of the Audio Engineering Society, sayı 70 (5), 328-339.
  • Harman (2020). “HARMAN's The Art of Listening - Documentary”, Youtube.com, 11 Ağustos, 2022, https://youtu.be/CA63hS9H9ns
  • Jansson, S. (2010). “Listen to These Speakers: Swedish Hi-Fi Enthusiasts, Gender, and Listening”, Journal of the International Association for the Study of Popular Music, Vol. 1, No. 2, 1-11.
  • Lefford, M. N. (2021). “Listening Sessions: Critical Listening in a Social Context”. (eds.Walzer, Lopez), Audio Education: Theory, Culture, and Practice içinde (115-129). New York: Routledge.
  • Letowski, T., Miśkiewicz, A. (2013). “Timbre Solfege: A Course in Perceptual Analysis of Sound”, Signal Processing in Sound Engineering, 83-96.
  • Listening Tips, (b.t.). HARMAN International, 10 Ağustos, 2022, https://artoflistening.harman.com/listening-tips
  • Moylan, W. (2007). Understanding and Crafting the Mix: The Art of Recording. Focal Press.
  • Moylan, W. (2015). “Teaching listening”, Audio Engineering Society Conference: UK 26th Conference: Audio Education. Audio Engineering Society.
  • Neal, A. S. (2021). Learning About Critical Listening Through Popular Music, (eds. Walzer ve M. Lopez), Audio Education: Theory, Culture, and Practice içinde (101-113). New York: Routledge.
  • O’Neill, B. (2004). “Listening Spaces: audiophiles, technology and domestic music listening”, Sounding Out 2 - An International Symposium on Sound in the Media, Technological University Dublin.
  • Porcello, T. (2004). “Speaking of Sound: Language and the Professionalization of Sound-Recording Engineers”, Social Studies of Science, Vol. 34, No. 5, 733-758.
  • Prey, R. (2019). “Background by Design: Listening in the Age of Streaming”, Naxos Musicology International, 1(1), 1-10.
  • Reymore, L. (2020). Empirical approaches to timbre semantics as a foundation for musical analysis, (doktora Tezi), Ohio State University.
  • Schaeffer, P. (2017). Treatise on Musical Objects: An Essay Across Disciplines, (çev. North, Dack), Kaliforniya: University of California Press.
  • SoundGym (b.t.). SoundGym, 05 Ağustos 2022, https://www.soundgym.co/
  • Stockfelt, O. (1997), Adequate Modes of Listening, (eds. Schwarz, Kassabian, Siegel), Keeping Score: Music, Disciplinarity, Culture içinde (129-146). University of Virginia Press.
  • Supper, A., Bijsterveld, K. (2015). “Sounds Convincing: Modes of Listening and Sonic Skills in Knowledge Making”, Interdisciplinary Science Reviews, Vol 40, No 2, 124-144.
  • TrainYourEars (b.t.). TrainYourEars, 05 Ağustos 2022, https://www.trainyourears.com/
  • Tuuri, K., Eerola, T. (2012). “Formulating a Revised Taxonomy for Modes of Listening”, Journal of New Music Research, Vol 41, No 2, 137-152.
  • Willshire, C. (2017). Modes of Listening and Their Implications to Audience Experience of Ochestral Concerts, With a Case Study of the Toronto Symphony Orchestra. (yüksek lisans tezi). York Üniversitesi, Toronto, Ontario.
  • Wolvin, A. D., Coakley, C. G. (1994). “Listening Competency”, International Listening Association Journal, 8(1), 148-160.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alper Mat 0000-0003-4843-5874

Fırat Kutluk 0000-0001-5412-8569

Yayımlanma Tarihi 20 Kasım 2022
Kabul Tarihi 23 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: VIII Sayı: ÖZEL SAYI

Kaynak Göster

APA Mat, A., & Kutluk, F. (2022). ELEŞTİREL DİNLEMEDE "YENİ". Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, VIII(ÖZEL SAYI), 412-421.
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.