Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMINDA TÜRK MÜZİĞİNİN VİYOLONSEL İLE SESLENDİRMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: IX Sayı: 17, 256 - 274, 23.02.2023

Öz

Bu çalışmada, Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında Batı müziği metotları ile eğitim alan viyolonsel öğrencilerinin, Türk müziği seslendirmesine yönelik durumlarını varsa karşılaştıkları zorlukları tespit etmek ve bunlara çözüm önerileri sunmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Bursa Uludağ Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim görmüş sekiz kişi ile görüşülmüştür. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örneklem kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Verileri elde etmek amacıyla 9 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde nitel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, katılımcılar Türk müziğindeki göçürme sistemini bildiklerini fakat daha önce hiç uygulamadıklarını ya da uygulamakta zorlandıklarından dolayı kullanmadıklarını belirtmişlerdir. Türk müziğinin kulaktan icrasının daha kolay olduğunu söylemişlerdir. Türk müziği metot kullanımı ile ilgili metot eksikliğinin olduğunu ve metot kullanımının önemli olduğunu belirten bir kesim olduğu gibi, metot kullanımının gerekli olmadığını Batı eğitiminde çalgıda belli bir düzeye gelmenin Türk müziği için de yeterli olduğunu söyleyenler olmuştur.

Kaynakça

  • Akbel, B. A. (2017). Stakeholder Opinions on Suitability of Cello Etudes Created From Taksims of Tanburi Cemil Bey in Education. Journal of Education and Practice. (8)18, 102-117.
  • Akbel, B. A. (2018). Öğretim elemanlarının viyolonsel eğitiminde Türk müziğinin kullanılma durumuna ve öğretim yöntemlerine ilişkin görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(2), 84-107.
  • Akbel, B. A. (2019). Türk müziğinde viyolonselin kullanımına ilişkin icracıların ve öğretim elemanlarının görüş ve yaklaşımları, 57-76.
  • Akdağoğlu, T. (2018). Türk ve Batı müziğinde viyolonsel icrası. (Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Ana Bilim Dalı, Elazığ.
  • Andaç, H. M. (2019). Türk müziği makamlarının viyolonsel tuşesi üzerinde konumlandırılmasına ilişkin şematik bir yaklaşım. (Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Ana Sanat Dalı, Kayseri.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28
  • Değirmencioğlu, L. (2011). Makamsal viyolonsel öğretim yöntemine sistematik bir yaklaşım. (Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, Malatya
  • Erol, T. (2014). Doğudan batıya yaylı çalgılar ve tarihçeleri. S. Demirel Akkaya (Ed.), I. Uluslararası Güzel Sanatlar Bilimsel Araştırma Günleri bildiriler kitabı içinde (ss.284-298). Sivas.
  • Güdek, B. ve Kılıç, A. (2016). Muzıka-ı Hümayun’dan günümüze klasik Batı müziğinin Türkiye’deki tarihsel gelişimi. International Journal of Social Science, 47, 89-102.
  • Halman. T. (2011). “Türk Musiki Üzerine Bir Değerlendirme”, Türkiye'de müzik kültürü: kongresi bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
  • Kahyaoğlu, Y. (2019). Türk müziğinde transpoze (şed/göçürme). İnönü Üniversitesi, Kültür ve Sanat Dergisi, 5(2), 92-98. Karagül, S. (2019). Osmanlı imparatorluğu’nda modern müziğin doğuşu: musika-ı hümayun. (Yüksek Lisans Tezi). Hacet Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Kılıç, A. (2015). Türk müziği viyolonsel icracıları ve icra tekniklerine yönelik bir inceleme (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi. Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Müzik Bilimleri Ana Bilim Dalı, Erzurum.
  • Kılıç, A. ve Sümbüllü, H. T. (2018). Türk müziği viyolonsel eğitimine yönelik bir değerlendirme. Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 41, 11-34.
  • Koca, C. (2017). Spor Bilimlerinde Nitel Araştırma Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi, Spor Bilimleri Dergisi, 28 (1), 30–48.
  • Kurtaslan, Z. (2002). Türk Keman Okulunun Oluşum Süreci ve Temsilcileri. 9. İstanbul Türk Müziği Günleri, Müziksel Gelişimimizi Değerlendirme Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (ss.409-429) İstanbul.
  • Özgüler, Ö. (2007). Türk Müziği’nde Viyolonsel. (Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Musikisi Ana Sanat Dalı, İstanbul.
  • Öztürk, Y. Ö. ve Beşiroğlu, Ş. Ş. (2019). Viyolonselin Türk makam müziğine girişi ve tanburi cemil bey. İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Doktora programı, 6(1), 31-40.
  • Say, A. (1995). Müzik Tarihi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sevinç, M. (2017). Klasik Türk mûsikîsinin temel sazlarından neyde basit göçürme (şed) teknikleri. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6(6), 613-627.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2020). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Uçarsu H. (2011). “Tarihsel- Toplumsal Perspektifte Modern Türk Müziği Besteciliği”, Türkiye'de müzik kültürü: kongresi bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
  • Venturını, A. (2009). The Dresden School Of Violoncello In The Nineteenth Century. Dissertations, University of Central Florida, Florida.
  • Yağar, F. ve Dökme, S. (2018). Niteliksel Araştırmaların Planlanması: Araştırma Soruları, Örneklem Seçimi, Geçerlik ve Güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3): 1-9.
  • Yazıcı İ. (2011). “Türkiye’de Orkestralar ve Senfonik Müziğin Gelişimi”, Türkiye'de müzik kültürü: kongresi bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
  • Yüksel, S. (2007). Viyolonselin, viola da gambadan günümüze kadar geçirdiği yapısal değişiklikler ve eserler üzerindeki etkilerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı Yaylı Çalgılar Sanat Dalı Viyolonsel Programı, İstanbul.
  • Yıldırım, F. (2011). Geçmişten günümüze türk müziğinde toplu icra anlayışı üzerine bir inceleme. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 129-143
  • “A Brief History of the Cello”, https://www.connollymusic.com/stringovation/a-brief-history-of-the-cello (Erişim Tarihi: 15.04.2022). İngilizce
  • “Cello History: The Origin and Evolution of the Instrument”, https://primesound.org/cello-history/ (Erişim Tarihi: 15.04.2022). İngilizce
  • “Uludağ Üniversitesi Bilgi Paketi”, http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Programlar/Detay/349?AyID=29 (Erişim Tarihi: 08.05.2022)
  • “Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi”, https://meobs.marmara.edu.tr/ProgramTanitim/ataturk-egitim-fakultesi/muzik-ogretmenligi-13-15-0 (Erişim Tarihi:08.05.2022)
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilan Azad 0000-0001-5968-9453

Sezin Alıcı 0000-0002-4288-2836

Yayımlanma Tarihi 23 Şubat 2023
Kabul Tarihi 6 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: IX Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Azad, D., & Alıcı, S. (2023). MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMINDA TÜRK MÜZİĞİNİN VİYOLONSEL İLE SESLENDİRMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, IX(17), 256-274.
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.