Benzersiz rengi ve tınısıyla mey, usta sanatkârların maharetleri sayesinde, Türk halk müziği nefesli sazlarımız içerisinde eşsiz yerini almıştır. Bu sanatkârlardan halk müziği yorumculuğuna damga vuran Kemal Kırmızı, halk ezgilerini yöre tavrı içerisinde, üslubunda ve geleneksel yapı çerçevesinde icrâ etmiştir. Ayrıca Kemal Kırmızı, icrâlarındaki yorum farklılığı ve üslubu ile dönemin musiki sanatı içerisindeki yerini de almıştır. Kemal Kırmızı, başta TRT İzmir Radyosu olmak üzere konservatuvara önemli katkılar sağlamış, kendi yöresine ait pek çok ezginin de kültürel hafızaya kodlanmasında önemli roller üstlenmiştir. Araştırmamız halk müziği sanatçısı Kırmızı’nın yaşam öyküsü, sanatçı kimliği (mey sanatçılığının teknik yönden incelenmesi) ve derlemecilik faaliyetlerine olan katkıları hakkında bilgi verilmesi yönüyle önem arz etmektedir. Araştırma Kemal Kırmızı’nın hayatının detaylı bir biçimde incelendiği ilk akademik çalışma olması ve bazı mey kayıtlarının ilk kez notaya alınması bakımından da ayrı önem arz etmektedir. Kırmızı’nın mey icrâ tekniği yönüyle yöresel mey tavrı bakımından bilinen önemli temsillerden olduğu söylenebilir. Araştırmada sanatçının hayatına ve sanatçı kimliğine yönelik bulgular elde edilmiştir. Bu çalışmada mey icrâ sanatının yöresel tavır ile yaygınlaştırılarak yaşatılması, gelecek kuşaklara aktarılması amaçlanmıştır. Araştırma esnasında veri toplamada doküman inceleme ve görüşme (mülakat) teknikleri kullanılmıştır. Sonuç olarak Kemal Kırmızı’nın yaşam öyküsü ve derlemeciliği yönüyle ilgili bulgulara, mey icrâsının teknik özellikleri bakımından sonuçlara ulaşılmıştır.
Teşekkür Eder Kolaylıklar Dilerim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halk Müziğinde Yorumculuk |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 1 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: IX Sayı: 18 |