Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİĞİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNE VE AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ: ÇOMÜ EĞİTİM FAKÜLTESI ÖRNEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: SAYI 21, 17 - 38, 11.01.2025

Öz

Ruhun gıdası olarak da ifade edilen müzik çok eski dönemlerden beri iyileştirici ve sakinleştirici özelliklerinden dolayı tedavi amaçlı kullanılmaktadır. Müziğin bu yönünün keşfedilmesi ile terapi amaçlı olarak sıkça kullanılmasını sağlamıştır. Sanayileşme toplumu ve bilgi çağının ortaya çıkardığı teknolojik gelişmeler, insanların iş yükünü arttırarak kısıtlı zamanlarda daha fazla iş tamamlama beklentisini ortaya çıkarmıştır. Bu da çalışanlar üzerinde stres yüklerini arttırmaktadır. Kırsal nüfusun azalması ile artan şehirleşme nüfusu da yaşam alanlarında stres kaynağı olabilmektedir. Artan nüfus ile ulaşım yollarında yoğunluklara ve toplu ulaşım araçlarında kalabalıklara yol açmıştır. Bu nedenle hızla büyüyen şehirlerde stres kaçınılmaz bir gerçek haline gelmiştir. İnsanlar artan bu iş yükü, kalabalıklardan rahatlama için farklı yöntemler tercih edebilmektedir. Müzik, internet ile kolay erişim olanağı ile tercih edilen yöntemlerden birisidir. Mevcut alanyazın araştırmaları incelendiğinde müziğin psikolojik rahatlatıcı etkisine yönelik çalışmaların çalışma hayatında, gebelik süreçleri ve hastalıklarla baş etme amacına yönelik ağırlıklı olduğu görülmektedir. Üniversite öğrencilerinin stres durumlarına yönelik çalışmalar ise son derece sınırlıdır. Oysaki akademik öğrenim hayatı, farklı şehirde yaşama, ekonomik yaşam şartları, geleceğe yönelik umutlar/umutsuzluklar ile farklı stres kaynakları ile baş etmek zorunda kalmaktadırlar. Bu da onların akademik ve sosyal yaşamlarını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu kapsamda gerçekleştirilen çalışmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin müzik tercihleri, enstrüman çalma durumu gibi değişkenlere göre üniversite öğrencilerinin stres durumları ve akademik başarı durumlarının farklılaşma durumunu belirlemektir. Elde edilen veriler ışığında üniversite öğrencilerinin stres durumlarında ve akademik başarılarında müziğin etkisine yönelik çalışmalara farklı bir bakış açısının kazandırılması beklenilmektedir.

Destekleyen Kurum

TUBİTAK 2209 A

Teşekkür

İlgili çalışma TUBİTAK 2209 A Projesi kapsamında desteklenmiş olup, desteklerinden dolayı TUBİTAK' a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Abbey, A. (2002). Alcohol-related sexual assault: a common problem among college students. Journal of Studies on Alcohol, supplement, (14), 118-128.
  • Aalbers, S., Spreen, M., Bosveld-van Haandel, L., & Bogaerts, S. (2017). Evaluation of client progress in music therapy: An illustration of an N-of-1 design in individual short-term improvisational music therapy with clients with depression. Nordic Journal of Music Therapy, 26(3), 256-271.
  • Akpınar, N. B., Ceran, M. A., & Özkalp, B. (2020). The effect of classical Turkish and Western music on university students' exam stress level, blood pressure and pulse rate: a randomized controlled trial. Journal of Health Sciences and Medicine, 3(3), 216-220.
  • Alkaya Yener, Y. (2011). Müziğin çocuklar ve yaşlılar üzerindeki etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 119-124.
  • Baste, V. S., & Gadkari, J. V. (2014). Short Communication Study of stress, self-esteem and depression in medical students and effect of music on perceived stress. Indian J Physiol Pharmacol, 58(3), 296-299.
  • Bilgiç, Ş., & Acaroğlu, R. (2017). Effects of listening to music on the comfort of chemotherapy patients. Western journal of nursing research, 39(6), 745-762.
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik [Personality]. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu (Trans.). İstanbul: Kaknüs.
  • Dağlı Şahin, L. & Babayiğit, O. (2023). Enstrüman Çalan ve Çalmayan Ortaokul Öğrencilerinin Dinlediğini Anlamalarının Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 568-580.
  • Dai, W. S., Huang, S. T., Xu, N., Chen, Q., & Cao, H. (2020). The effect of music therapy on pain, anxiety and depression in patients after coronary artery bypass grafting. Journal of cardiothoracic surgery, 15(1), 1-5.
  • De Witte, M., Spruit, A., van Hooren, S., Moonen, X., & Stams, G. J. (2020). Effects of music interventions on stress-related outcomes: a systematic review and two meta-analyses. Health psychology review, 14(2), 294-324.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. PsychologicalBulletin, 95(3), 542-575.
  • Duru, E. (2008). Yalnızlığı yordamada sosyal destek ve sosyal bağlılığın rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 23(61), 15-24.
  • Esfandiari, N. ve Mansouri, S. (2014). The effect of listening to light and heavy music on reducing the symptoms of depression among female students. The Arts in Psychotherapy, 41(2), 211-213.
  • Faus, S., Matas, A., & Elósegui, E. (2019). Music and regaining calm when faced with academic stress. Cogent Arts & Humanities, 6(1), 1-13.
  • Fu, Z., Zhou, S., Burger, H., Bockting, C. L., & Williams, A. D. (2020). Psychological interventions for depression in Chinese university students: A systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 262, 440-450.
  • Gadzella, B. M., & Masten, W. G. (2005). An analysis of the categories in the student-life stress inventory. American journal of psychological research, 1(1), 1-10.
  • Gökalp K., Ekinci M., Pala G. (2023). Müzik Terapinin Hastanede Yatarak Tedavi Gören COVID-19 Hastalarının Anksiyete ve Depresyon Düzeylerine Etkisi: Randomize Kontrollü Bir Çalışma. Journal of Nursology, 26(3), 161-166.
  • Güneş, A. (2016). Okul tükenmişliğinin yordanmasında psikolojik dayanıklılık ve problem çözme becerileri (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı).
  • Kahraman, H. (2019). Şarkı ve müziğin yabancı dil öğretiminde yeri ve önemi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Maramara Üniversitesi, İstanbul.
  • Karadağ, E., Uğur, Ö., & Çetinayak, O. (2019). The effect of music listening intervention applied during radiation therapy on the anxiety and comfort level in women with early-stage breast cancer: A randomized controlled trial. European journal of integrative medicine, 27, 39-44.
  • Karadağ, E., & Uğur, Ö. (2021). Hemşire Akademisyenlerde Müziğin Anksiyete ve Kaygı Düzeyine Etkisi: Randomize Kontrollü Çalışma. Abant Medical Journal, 10(1), 152-160.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkelerteknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koca, Ş. (2010). Müzik eğitimi alan ve almayan lise öğrencilerinin sosyal uyum düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 49-63.
  • Koca, Ş. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının müzik etkinliklerine yönelik özyeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 375-386.
  • Lai, H. L., & Li, Y. M. (2011). The effect of music on biochemical markers and self‐perceived stress among first‐line nurses: a randomized controlled crossover trial. Journal of advanced nursing, 67(11), 2414-2424.
  • Linnemann A., Strahler J., Nater U. M. (2016). The stress-reducing effect of music listening varies depending on the social context. Psychoneuroendocrinology, 72, 97–105.
  • Marshall, O. W., & Tomcala, M. (1981). Effects of Different Genres of Music on Stress Levels. East Texas State University, English Document (Ed) 13, p. 13.
  • Özlü, Z. K., Demir, Z. Y., Ozlu, İ., Kılınç, T., & Yayla, A. (2022). Cerrahi hastalarında müzik terapinin semptom yönetimine etkisi. Karya Journal of Health Science, 3(3), 354-358.
  • Pamukçu, S. S., & Özer, M. C. (2015). Çocuklarda piyanoya başlangıç yaşı ve müzik eğitiminde kullanılan yöntemlerin değerlendirilmesi. EÜ Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, 7, 29-38.
  • Pritchard, M., & Wilson, G. (2005). Comparing sources of stress in college student athletes and non-athletes. Athletic Insight: The Online Journal of Sports Psychology, 5(1), 1-8.
  • Ramakrishnan, D., & Sharma, R. (2018). Music preference in life situations a comparative study of trending music. International Journal of Humanities, Arts and Social Sciences, 4(6), 262-277. Rossetti, A., Chadha, M., Torres, B. N., Lee, J. K., Hylton, D., Loewy, J.
  • V., & Harrison, L. B. (2017). The impact of music therapy on anxiety in cancer patients undergoing simulation for radiation therapy. International Journal of Radiation Oncology* Biology* Physics, 99(1), 103-110.
  • Sağer, T., Özkişi, Z. G., & Yüceer, E. M. (2020). Covid-19 pandemi sürecinin müzik dinleme ve icra pratiklerine etkileri: Yıldız Teknik Üniversitesi lisans öğrencileri örneği. Uluslarası Müzik ve Sahne Sanatları Dergisi, (4), 1-17.
  • Salanova, M., Schaufeli, W., Martínez, I., & Bresó, E. (2010). How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, stress & coping, 23(1), 53-70.
  • Son, H. K., So, W. Y., & Kim, M. (2019). Effects of aromatherapy combined with music therapy on anxiety, stress, and fundamental nursing skills in nursing students: a randomized controlled trial. International journal of environmental research and public health, 16(21), 1-10.
  • Şendurur, Y. ve Akgül Barış, D. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 165-174.
  • Tuna, H., Gürpınar, B., Tuz, K., Gürgen, E. T., & İlçin, N. Ö. (2021) Üniversite öğrencilerinde müzik dinleme tercihinin fiziksel aktivite, depresyon ve uyku kalitesine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (34), 29-41.
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve Müzik- İnsan ve Sanat Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • Wu, S. M. (2002). Effects of music therapy on anxiety, depression and selfesteem of undergraduates. Psychologia, 45(2), 104-114.
  • Wu, M. H., & Chang, T. C. (2021). Evaluation of Effect of Music on Human Nervous System by Heart Rate Variability Analysis Using ECG Sensor. Sensors & Materials, 33, 739-753.
  • Yang, H. J., & Farn, C. K. (2005). An investigation the factors affecting MIS student burnout in technical-vocational college. Computers in human behavior, 21(6), 917-932.
  • Yılmaz, H. ve Şen, Ü. S. (2016). Gitar’ın Popülerlik Durumunun İncelenmesi. İdil, 5(25), 1491-1521.
  • Yoon, S., & Rottenberg, J. (2021). Listening to the blues: An ecological momentary assessment of music choice in depression. Emotion, 21(6), 1177-1187.
  • Zhao, K., Bai, Z. G., Bo, A., & Chi, I. (2016). A systematic review and meta‐analysis of music therapy for the older adults with depression. International journal of geriatric psychiatry, 31(11), 1188-1198.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Algısı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümit Demir 0000-0003-4899-4895

Meriç Razlık 0009-0009-9338-9230

Yayımlanma Tarihi 11 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 9 Eylül 2024
Kabul Tarihi 9 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: SAYI 21

Kaynak Göster

APA Demir, Ü., & Razlık, M. (2025). MÜZİĞİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNE VE AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ: ÇOMÜ EĞİTİM FAKÜLTESI ÖRNEĞİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 11(SAYI 21), 17-38.
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.