Bu çalışma, Amasya ilinde yer alan Osmanlı dönemi kültür varlıklarının din öğretiminde okul dışı öğrenme ortamı olarak ne ölçüde kullanılabileceğini araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Gelişen eğitim paradigmaları çerçevesinde öğrenmenin yalnızca sınıf içi etkinliklerle sınırlı kalamayacağı, bilhassa tarihî, kültürel ve mimarî mekânların pedagojik birer öğrenme ortamı olarak değerlendirilmesi gerektiği yönündeki çağdaş yaklaşımlar bu araştırmanın çıkış noktasını oluşturmuştur. Çalışma, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin benimsediği değer merkezli eğitim anlayışına ve yerinde öğrenme stratejilerine de paralel bir şekilde tasarlanmıştır. Araştırma nitel yöntemle yapılandırılmış; doküman analizi, literatür taraması ve yerinde gözlem teknikleri ile desteklenmiştir. Amasya şehir merkezinde yer alan Sultan II. Bayezid Camii, Şehzade Osman Çelebi Türbesi, Sultan II. Bayezid Medresesi, Bayezid Yazma Eserler Kütüphanesi, Mustafa Bey Hamamı ve Yalıboyu Evleri gibi yapılar, tarihî, mimarî ve işlevsel nitelikleri bakımından detaylı şekilde incelenmiştir. Her bir yapının taşıdığı dinî, ahlakî ve kültürel değerler, hem fiziksel özellikleri hem de tarihî arka planları çerçevesinde analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında “yerinde öğrenme yaklaşımı” esas alınarak, bu mekânların nasıl daha etkili kullanılabileceği pedagojik temellerle tartışılmış, ayrıca mekân-içerik bütünlüğü bağlamında dinî mimarinin öğrencilerde değer aktarımı ve bağlamsal öğrenme sağlamadaki potansiyeline dikkat çekilmiştir. Alan gezileri, gözlem temelli öğrenme ve etkileşimli anlatım gibi yöntemlerle bu yapıların birer öğretim materyaline dönüşebileceği savunulmuştur. Ayrıca, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ve mevcut Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi programları ile bu yaklaşımın uyumu vurgulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, incelenen kültürel miras unsurlarının öğrencilerin tarihsel bilinç geliştirmeleri, estetik algı kazanmaları ve dinî değerleri somut ortamda içselleştirmeleri açısından yüksek düzeyde potansiyel taşıdığı sonucuna varılmıştır. Ancak bu potansiyelin hayata geçirilebilmesi için öğretmenlerin yerinde öğrenme tekniklerine hâkim olması, programlarda bu tür etkinliklere yeterli zaman ve içerik ayrılması, ilgili kurumlarla (müze müdürlükleri, yerel yönetimler, vakıflar vs.) iş birliğine gidilmesi gerektiği önerilmiştir. Bu bağlamda, çalışma hem teorik düzeyde din öğretimi literatürüne katkı sağlamakta hem de uygulayıcılar için somut öneriler sunarak Amasya’nın kültürel mirasını bir eğitim kaynağına dönüştürme imkânını gözler önüne sermektedir.
Din Eğitimi Türk İslam Sanatları Okul Dışı Öğrenme Osmanlı Dönemi Amasya
This study investigates the extent to which Ottoman-era cultural heritage sites located in Amasya can be utilized as out-of-school learning environments in religious education. The study is grounded in contemporary educational paradigms that argue learning should not be confined solely to classroom-based activities and emphasize the pedagogical value of historical, cultural, and architectural spaces. These perspectives form the theoretical foundation of the research. Designed in alignment with the value-oriented educational philosophy and place-based learning strategies advocated by the Century of Türkiye Education Model, the study employs a qualitative research methodology, supported by document analysis, literature review, and on-site observations. Key historical structures in the city center of Amasya—such as the Sultan Bayezid II Mosque, the Şehzade Osman Çelebi Mausoleum, the Bayezid II Madrasa, the Bayezid Manuscript Library, the Mustafa Bey Bathhouse, and the Yalıboyu Houses—have been examined in detail in terms of their historical, architectural, and functional characteristics. The religious, moral, and cultural values embodied by each site have been analyzed both through their physical attributes and their historical contexts. Adopting a place-based learning approach, the study explores how these spaces can be more effectively integrated into pedagogical practice and highlights the potential of religious architecture in facilitating value transmission and contextual learning. It argues that methods such as field trips, observation-based learning, and interactive instruction can transform these heritage structures into dynamic teaching materials. Furthermore, the study underlines the compatibility of this approach with both the Century of Türkiye Education Model and the current Religious Culture and Moral Knowledge curriculum. The findings suggest that the cultural heritage elements examined possess a high potential for fostering students’ historical consciousness, aesthetic perception, and internalization of religious values within tangible environments. However, to fully realize this potential, teachers must be equipped with place-based instructional competencies, curricula should allocate sufficient time and content for such activities, and collaborative efforts with relevant institutions (e.g., museums, local governments, foundations) must be established. Accordingly, the study contributes to the academic literature on religious education while also offering practical recommendations, demonstrating the educational potential of Amasya’s cultural heritage.
Religious Education Turkish-Islamic Arts Out-of-School Learning Ottoman Period Amasya
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Din Eğitimi, İslam Araştırmaları (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 23 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 5 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 26 |
Amasya İlahiyat Dergisi-Amasya Theology Journal ile lisanslanmıştır.