Yabancı dil
öğretiminde, geçmişten günümüze en çok kullanılan materyallerin başında yazılı
metinler gelmektedir. Bugün de dil öğretiminde ağırlıklı olarak yazılı
metinler, bu yazılı metinlerden seçilmiş örnekleri bir araya getiren ve çeşitli
görsellerle desteklenmiş ders kitapları kullanılmaktadır. Yabancı dil olarak
Türkçe öğretimi için de çeşitli ders kitapları hazırlanmıştır. Bu kitaplar
aracılığıyla Türkçe öğrenenler okudukları metinler ve görseller aracılığıyla
sadece dil öğrenmekle kalmazlar, aynı zamanda Türk toplumuna ait kültürel
kodları da çözerler. Çünkü yazılı metinler ve görseller içinde üretildikleri
toplumun yaşayışına ve kültürüne ait izler taşır.
Bir toplumun
kültürünü tanımada kadın önemli yere sahiptir. Toplumun işleyişinin ve
yaşayışının tam olarak ortaya konulabilmesi için kadının da bilinmesi gerekir. Kadının
günlük hayattaki konumu, sosyal yaşantısı, giyimi, toplumun ona yüklediği
roller, aile içerisindeki ilişkileri vb. yazılı metinlere ve görsellere yansır.
Bu yansıma ile Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin zihinlerinde kadın
imgesi oluşur, oluşturulmaya çalışılır. Bu çalışmada, Gazi Üniversitesi TÖMER
Yabancılar İçin Türkçe Öğretim Seti’nde yer alan metin ve görsellerde kadın
imgesi toplumsal cinsiyet rolleri üzerinden incelenmiştir. Araştırma nitel
paradigmaya dayalı olarak yürütülmüş ve veri toplama tekniği olarak doküman
incelemesi kullanılmıştır. Ders kitaplarında yer alan görseller belirlenen
kategoriler çerçevesinde çözümlenmiş, bulgular yüzde ve frekans verilerek
gösterilmiştir.
Elde edilen verilere
göre kitaplarda erkek görsellerin sayısı kadın görsellerin sayısından fazladır.
Görsellerin icra ettikleri meslekler toplumsal cinsiyet kalıp yargılarına uygun
olduğu noktalar vardır. Ev işleri çok büyük oranda kadın görsellerin ile
verilmektedir ve kadınlar ev içinde daha fazla gösterilmektedir. Sonuç olarak
toplumsal cinsiyete ilişkin bir takım kalıp yargıların, örneğin ev işleri ile
daha çok kadınların ilgilenmesi gerektiği, kadınların belli mesleklerde daha
başarısız oldukları gibi, görseller aracılığıyla da sunulduğu ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)