Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği

Yıl 2016, Sayı: 7, 33 - 66, 27.12.2016
https://doi.org/10.18498/amauifd.282862

Öz

Bu
çalışma, 2013-2014 yılından itibaren 10 ilde pilot uygulama ile başlayan ve
günümüze kadar sayıları giderek artan 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu eğitimi
hakkında velilerin ve öğreticilerin görüşlerini almak, bu doğrultuda birtakım
değerlendirmelerde bulunmak amacıyla hazırlanmıştır. Bu amaçla, pilot
uygulamanın gerçekleştirildiği illerden biri olan Samsun’da, 2014-2015
eğitim-öğretim yılı ikinci dönemi içerisinde bir anket uygulaması yapılmış,
kurs öğreticileriyle görüşmelerde bulunulmuş ve elde edilen veriler
yorumlanarak değerlendirilmiştir. Sonuçta, öğretmenlerin pedagojik formasyon
konusunda eksikliklerinin olduğu, öğretim programının öğrenci seviyesine uygun
bulunduğu, ancak öğrencilerin öğrenme güçlüğü çektiği alanların var olduğu
tespit edilmiştir. Öğrencilerin en çok öğrenme güçlüğü çektiği konu, harfleri
öğrenmedir. Kursların öğrenme ortamının ise fiziksel anlamda yetersiz kaldığı
ifade edilmiştir.

Kaynakça

  • Akşener, Türker, Diyanet İşleri Başkanlığına Bağlı Kur’an Kurslarında Yeni Düzenlemeler ve Din Eğitimi (Adana Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana, 2012, https://tez.yok.gov.tr (12.05.2016).
  • Akyürek, Süleyman, “İlk ve Orta Öğretimde Din Öğretimi: Kuramsal Çerçeve”, Din Eğitimi El Kitabı, ed. Recai Doğan, Remziye Ege, Grafiker Yayınları, 2. bs., Ankara, 2013.
  • Altaş, Nurullah, İsmail Arıcı, “Din Eğitiminin Bilimselleşme Süreci”, Din Eğitimi, ed. Mustafa Köylü, Nurullah Altaş, Ensar Neşriyat, 3. bs, İstanbul, 2014.
  • Atay, Mesude, Erken Çocukluk Döneminde Gelişim-2, Kök Yayıncılık, Ankara, 2011.
  • Avcı Erdemli, Kadriye, “Kur’an Kurslarında Fiziki Özelliğin Eğitim Öğretime Etkisi”, Yaygın Din Eğitimi Sempozyumu I, DİB Yayınları, Ankara, 2013.
  • Başal, Handan Asude, Okul Öncesi Eğitiminin İlk ve Yöntemleri, MORPA Kültür Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2005.
  • Cihandide, Zeynep Nezahat, Okul Öncesi Din ve Ahlak Eğitimi, Dem Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2014.
  • Dam, Hasan, “Çocukluk Dönemi Din Eğitimi”, Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi, ed. Mustafa Köylü, Nobel Yayınları, Ankara, 2013.
  • Deniz, M. Engin ve diğerleri, “Öğrenme Güçlüğü Görülen Çocukların Sürekli Kaygı ve Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma”, İlköğretim Online, 8(3), 2009, ss. 694-708, http://ilkogretim-online.org.tr (08.10.2016).
  • Diyanet İşleri Başkanlığı Faaliyet Raporu 2013, Nisan 2014, http://www2.diyanet.gov.tr/StratejiGelistirme/Faaliyet/2013%20Y%C4%B1ll%C4%B1k%20Faaliyet%20Raporu.pdf ( 21.01.2015).
  • Doğan, Recai, “Yaygın Din Eğitiminin Neliği”, Din Eğitimi El Kitabı, ed. Recai Doğan, Remziye Ege, Grafiker Yayınları, 2. bs., Ankara, 2013.
  • http://dibajans.com/4-6-yas-kuran-kurslarinda-gorev-almak-isteyen-ogreticilerin-dikkatine/ 1428/ ( 27.04.2016).
  • http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1&kno=202 (07.10.2016).
  • http://www2.diyanet.gov.tr/EgitimHizmetleriGenelMudurlugu/Sayfalar/HaberDetay.aspx?rid=37&lst=HaberlerListesi (14.10.2014).
  • http://www2.diyanet.gov.tr/EgitimHizmetleriGenelMudurlugu/Sayfalar/Materyaller.aspx (26.10.2016).
  • Karacelil, Süleyman, “Kur’ân Kursu Öğreticilerine Göre Kur’ân Kurslarının Eğitim Problemleri: Şırnak İli Örneği”, Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 2, sayı: 3, 2013, ss. 274-295.
  • Kazıcı, Ziya, Anahatlarıyla İslam Eğitim Tarihi, İFAV Yayınları, 3. bs., İstanbul, 2012.
  • Kazıcı, Osmanlı’da Eğitim Öğretim, Kayıhan Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Koç, Ahmet, “Kur’an Kurslarında Din Eğitimi”, Din Eğitimi, ed. Mustafa Köylü, Nurullah Altaş, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2014.
  • Korkmaz, Mehmet, Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Açısından Kendilerini Değerlendirmeleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri, 2009, https://tez.yok.gov.tr (12.05.2016).
  • Oruç, Cemil, Okul Öncesi Dönemde Çocuğun Din Eğitimi, Dem Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Tosun, Cemal, Fatma Çapcıoğlu, “4-6 Yaş Kur’an Kursları Öğretim Programının Dini Gelişim Kuramları Çerçevesinde İncelenmesi”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5 (5), 2015, ss. 705-720, (http://www.pegegog.net/index.php/pegegog/article/view/pegegog.2015.038/pegegog.2015.038 (28.04.2016).
  • Yorulmaz, Bilal, “Kuran Kursu Öğreticileri İle Cami Görevlilerinin Okul Öncesi ve İlköğretim 1. Kademe Öğrencilerine Ders Verme Durumlarına İlişkin Öz Algıları (İstanbul Örneği)”, Öneri Dergisi, c. 10, sayı: 39, 2013, ss. 149-162, http://e-dergi.marmara.edu.tr/maruoneri/article/view/1012000315/1012000241 (07.05.2016).
  • 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı Kur’an Kursları Uygulama Esasları http://webdosyasp.diyanet.gov.tr/UserFiles/nigde/UserFiles/Files/20162017%20E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M%C3%96%C4%9ERE%C4%B0M%20YILI%20KUR%E2%80%99AN%20KURSLARI_953a90a0-de68-4087-8f5f-2ca84a0549d8.pdf (26.10.2016).

The Teaching of the Quranic Course for the 4-6 Age Group in the Views of the Parents’ and the Teachers’: The Case of Samsun

Yıl 2016, Sayı: 7, 33 - 66, 27.12.2016
https://doi.org/10.18498/amauifd.282862

Öz

The main purpose of this study is to take teachers’
and parents’ opinions about the teaching of the Quranic Course for the 4-6 Age
Group which was started with a pilot basis in 10 cities in 2013-2014 years and
has increased continuously until today and to make some evaluations in this
regard. For this purpose, a questionnaire was administered to the teachers of
the Qur’anic Courses in Samsun that was one of the pilot cities, in 2014-2015
academic year’ second period and the data obtained through interviews with some
course tutorials were  evaluated. As a
result, it was found that the tutorials had some deficiencies in pedagogic formation
and while the curriculum was appropriate for the level of the students, there
were some subjects that students had some learning difficulties. The most
difficult subject students came across at training was learning letters. In
addition, they noticed that the learning environment of the Quranic courses had
some physical inadequates.

Kaynakça

  • Akşener, Türker, Diyanet İşleri Başkanlığına Bağlı Kur’an Kurslarında Yeni Düzenlemeler ve Din Eğitimi (Adana Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana, 2012, https://tez.yok.gov.tr (12.05.2016).
  • Akyürek, Süleyman, “İlk ve Orta Öğretimde Din Öğretimi: Kuramsal Çerçeve”, Din Eğitimi El Kitabı, ed. Recai Doğan, Remziye Ege, Grafiker Yayınları, 2. bs., Ankara, 2013.
  • Altaş, Nurullah, İsmail Arıcı, “Din Eğitiminin Bilimselleşme Süreci”, Din Eğitimi, ed. Mustafa Köylü, Nurullah Altaş, Ensar Neşriyat, 3. bs, İstanbul, 2014.
  • Atay, Mesude, Erken Çocukluk Döneminde Gelişim-2, Kök Yayıncılık, Ankara, 2011.
  • Avcı Erdemli, Kadriye, “Kur’an Kurslarında Fiziki Özelliğin Eğitim Öğretime Etkisi”, Yaygın Din Eğitimi Sempozyumu I, DİB Yayınları, Ankara, 2013.
  • Başal, Handan Asude, Okul Öncesi Eğitiminin İlk ve Yöntemleri, MORPA Kültür Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2005.
  • Cihandide, Zeynep Nezahat, Okul Öncesi Din ve Ahlak Eğitimi, Dem Yayınları, 2. bs., İstanbul, 2014.
  • Dam, Hasan, “Çocukluk Dönemi Din Eğitimi”, Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi, ed. Mustafa Köylü, Nobel Yayınları, Ankara, 2013.
  • Deniz, M. Engin ve diğerleri, “Öğrenme Güçlüğü Görülen Çocukların Sürekli Kaygı ve Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma”, İlköğretim Online, 8(3), 2009, ss. 694-708, http://ilkogretim-online.org.tr (08.10.2016).
  • Diyanet İşleri Başkanlığı Faaliyet Raporu 2013, Nisan 2014, http://www2.diyanet.gov.tr/StratejiGelistirme/Faaliyet/2013%20Y%C4%B1ll%C4%B1k%20Faaliyet%20Raporu.pdf ( 21.01.2015).
  • Doğan, Recai, “Yaygın Din Eğitiminin Neliği”, Din Eğitimi El Kitabı, ed. Recai Doğan, Remziye Ege, Grafiker Yayınları, 2. bs., Ankara, 2013.
  • http://dibajans.com/4-6-yas-kuran-kurslarinda-gorev-almak-isteyen-ogreticilerin-dikkatine/ 1428/ ( 27.04.2016).
  • http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1&kno=202 (07.10.2016).
  • http://www2.diyanet.gov.tr/EgitimHizmetleriGenelMudurlugu/Sayfalar/HaberDetay.aspx?rid=37&lst=HaberlerListesi (14.10.2014).
  • http://www2.diyanet.gov.tr/EgitimHizmetleriGenelMudurlugu/Sayfalar/Materyaller.aspx (26.10.2016).
  • Karacelil, Süleyman, “Kur’ân Kursu Öğreticilerine Göre Kur’ân Kurslarının Eğitim Problemleri: Şırnak İli Örneği”, Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 2, sayı: 3, 2013, ss. 274-295.
  • Kazıcı, Ziya, Anahatlarıyla İslam Eğitim Tarihi, İFAV Yayınları, 3. bs., İstanbul, 2012.
  • Kazıcı, Osmanlı’da Eğitim Öğretim, Kayıhan Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Koç, Ahmet, “Kur’an Kurslarında Din Eğitimi”, Din Eğitimi, ed. Mustafa Köylü, Nurullah Altaş, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2014.
  • Korkmaz, Mehmet, Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Açısından Kendilerini Değerlendirmeleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri, 2009, https://tez.yok.gov.tr (12.05.2016).
  • Oruç, Cemil, Okul Öncesi Dönemde Çocuğun Din Eğitimi, Dem Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Tosun, Cemal, Fatma Çapcıoğlu, “4-6 Yaş Kur’an Kursları Öğretim Programının Dini Gelişim Kuramları Çerçevesinde İncelenmesi”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5 (5), 2015, ss. 705-720, (http://www.pegegog.net/index.php/pegegog/article/view/pegegog.2015.038/pegegog.2015.038 (28.04.2016).
  • Yorulmaz, Bilal, “Kuran Kursu Öğreticileri İle Cami Görevlilerinin Okul Öncesi ve İlköğretim 1. Kademe Öğrencilerine Ders Verme Durumlarına İlişkin Öz Algıları (İstanbul Örneği)”, Öneri Dergisi, c. 10, sayı: 39, 2013, ss. 149-162, http://e-dergi.marmara.edu.tr/maruoneri/article/view/1012000315/1012000241 (07.05.2016).
  • 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı Kur’an Kursları Uygulama Esasları http://webdosyasp.diyanet.gov.tr/UserFiles/nigde/UserFiles/Files/20162017%20E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M%C3%96%C4%9ERE%C4%B0M%20YILI%20KUR%E2%80%99AN%20KURSLARI_953a90a0-de68-4087-8f5f-2ca84a0549d8.pdf (26.10.2016).
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşegül Gün

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Gün, A. (2016). Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(7), 33-66. https://doi.org/10.18498/amauifd.282862
AMA Gün A. Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Aralık 2016;(7):33-66. doi:10.18498/amauifd.282862
Chicago Gün, Ayşegül. “Veli Ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 7 (Aralık 2016): 33-66. https://doi.org/10.18498/amauifd.282862.
EndNote Gün A (01 Aralık 2016) Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7 33–66.
IEEE A. Gün, “Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği”, Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 7, ss. 33–66, Aralık 2016, doi: 10.18498/amauifd.282862.
ISNAD Gün, Ayşegül. “Veli Ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7 (Aralık 2016), 33-66. https://doi.org/10.18498/amauifd.282862.
JAMA Gün A. Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2016;:33–66.
MLA Gün, Ayşegül. “Veli Ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 7, 2016, ss. 33-66, doi:10.18498/amauifd.282862.
Vancouver Gün A. Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2016(7):33-66.

Cited By



















Din Görevlilerinde Meslekî Tükenmişlik: Amasya Örneği
Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Halil Apaydın
https://doi.org/10.18498/amauifd.397344