It is
very important that teacher candidates find themselves sufficient in a certain
extent and to have a positive view to their profession before starting
teachership.
The aim of this study is to determine the teacher
candidates' who have training on formation education to teach religion in
formal education both attitudes to profession of teaching and sufficiency
perceptions about their field information. For
this purpose, a questionnaire was applied to 200 Theology Faculty students
participating in the pedagogical formation certificate programme in Amasya
University. As a result, it has been seen that candidate teachers who take pedagogical
formation education separately from undergraduate education are thinking of
they may be live some problems about providing classroom management and
applying teaching methods and techniques rather than having full knowledge of
field. From the answers given to the open-ended questions, it can be said that
the majority of the teacher candidates want the pedagogical formation education
to be included in the undergraduate education and spread out to a longer
process.
Teaching profession teacher candidate pedagogical formation certificate programme special field education professional sufficiency perception
Öğretmen
adaylarının öğretmenlik mesleğine başlamadan önce, kendilerini belli bir oranda
yeterli görmeleri ve mesleğe yönelik olumlu bir bakış açısına sahip olmaları
oldukça önemlidir. İşte bu çalışma, örgün eğitim kurumlarında din öğretimi
yapmak üzere formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının, hem öğretmenlik
mesleğine yönelik bakış açılarını hem de alan bilgileriyle ilgili yeterlik
algılarını tespit etmek için gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla, Amasya
Üniversitesinde gerçekleştirilen pedagojik formasyon programına devam eden 200 İlahiyat
Fakültesi öğrencisine anket uygulanmıştır. Sonuçta, pedagojik formasyon
eğitimini lisans eğitiminden ayrı bir şekilde alan öğretmen adaylarının, alan
bilgisinden ziyade, sınıf yönetimini sağlama ve öğretim yöntem ve tekniklerini
uygulama konusunda sorun yaşayabileceklerini düşündükleri görülmüştür. Açık
uçlu sorulara verilen yanıtlardan hareketle de, öğretmen adaylarının çoğunun,
pedagojik formasyon eğitiminin lisans eğitimine dahil edilmesini ve daha uzun
bir sürece yayılmasını istedikleri söylenebilir.
Öğretmenlik mesleği öğretmen adayı pedagojik formasyon sertifika programı özel alan eğitimi mesleki yeterlik algısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 8 |
nnn