Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Abdurrahîm Fedâî’s Treatise on Irâda Juz’iyya: Edition, Translation and Analysis

Yıl 2017, Sayı: 9, 133 - 163, 07.12.2017
https://doi.org/10.18498/amauifd.363444

Öz

The question
of human agency has been one of the fundamental problems that concerned
scholars throughout history. This is testified by the observation that a rich
intellectual literature has accumulated on the issue in the course of time. In
the tradition of Islamic thought especially the Kalâm scholars appear to have
brought depth and breadth to the question within the possibilities of the
theological schools to which they belonged. Against the approach of the
Jabriyya that absolutely negated human free will, the Mu’tazila assigned a
broad room to human agency. This led the Ahl al-Sunna scholars to adopt a
synthesis between the two extremes. While the Ash’ari school, which embodies
prominent figures of Kalâm, has proposed solutions based on certain principles,
scholars of the Maturidi school appear to have pursued a perpetuated quest,
from the first period to the end. The Ottoman ulama, who were the Maturidis of
the later period, tried, in their newly composed risâlas, to develop
with fresh verifications the interpretations of their Maturidi predecessors.
Although the Maturidiyya continued to be the dominant thought, it is noteworthy
that some scholars in the Ottoman realm nevertheless composed works in the
Ash’ari line. In his Risâlat al-Irâdat al-Juz’iyya, which constitutes
the subject of this study, Abdurrahîm Fedâ’î Efendi, both a member of the ulema
and a sufi figure, levels harsh criticism from an essentially Ash’ari
perspective against contemporary Maturidi ulama’s understanding of irâda
juz’iyya. The identification of his critiques will contribute to our
apprehension of the nature of the deepening Maturidi-Ash’ari strife in the
later (muta’akhkhirîn) period on the question of human agency (irâda).

Kaynakça

  • Aclûnî, İsmâil b. Muhammed. Keşfü’l-Hafâ. thk. Muhammed Abdülaziz el-Hâlidî. 2 cilt. Beyrut: Dârü’l-kütübi’l-ilmiyye, 1418/1997.
  • Ahmed Cevdet Paşa. Tercüme-i Mukaddime-i İbn Haldûn. haz. Yavuz Yıldırım, Sami Erdem, Halit Özkan ve M. Cüneyd Kaya. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı, 2015.
  • Arapgirli Hüseyin Avni. İlm-i Kelâm. İstanbul: İstanbul Daru’l-Fünûnu, 1327.
  • Arpaguş, Hatice. “Sofyalı Bâlî Efendi’nin Kazâ ve Kader Risâlesi ve A’yân-ı Sâbite Açısından İnsanın Sorumluluğu”. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi. 30/1 (2006): 51-88.
  • Bâcûrî, İbrahim b. Muhammed. Tuhfetü’l-mürîd Şerhu Cevhereti’t-tevhîd. nşr. Abdullah Muhammed el-Halîlî. Beyrut: Dârü’l-kütübi’l-ilmiyye, 2017.
  • Bektaş, İhsan. “Esîrîzâde Abdülbâki Efendi ve İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi”. Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006.
  • Bolat, Ali. Muhammed Nûru’l-Arabî Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. İstanbul: H Yayınları, 2015.
  • Bursalı Mehmet Tahir. Osmanlı Müellifleri. 3 cilt. Ankara: Bizim Büro Basımevi, 2000.
  • Cürcânî, Seyyid Şerîf Ali b. Muhammed. Risâle fi Mes’eleti’l-kader fi’l-efâli’l-ihtiyâriyye. Murad Buhârî, 327, vr. 248b-250a.
  • Desûkî, Muhammed. Hâşiyetü’d-Desûkî alâ Şerhi Ümmi’l-berâhîn. Kâhire: Dâru’l-besâir, 2009.
  • Devvânî, Celaleddin Muhammed b. Esad. el-Celâl alâ Akâidi’l-Adudiyye. İstanbul: 1316.
  • Devvânî, Celaleddin Muhammed b. Esad. “Risâle fî Mes’eleti Halkı’l-A’mâl”. thk. İlyas Üzüm. Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1985.
  • Edirneli Mehmed Fevzi. Cemâl ale’l-Celâl. İstanbul: Dâru’t-Tıbâati’l-Âmire, ty.
  • Fedâî, Abdürrahîm Efendi. “Hediyyetü’l-hac li’l-ihvân”. Seyyid Muhammed Nûru’l-Arabî’nin Risâleleri ve Nokta-tül Beyân Abdürrahîm Fedâi’nin Risâleleri ve Risâle-i Vehbi. şrh. M. Fazıl Güvenç. byy.: yy., ty., 137-146.
  • Fedâî, Abdürrahîm Efendi. İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi. Yazma Eserler Bölümü-Osman Ergin Yazmaları, 794, vr. 159b-161b, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı.
  • Güleç, İsmail. “Abdürrahim Fedâî’nin Hâfız Dîvânı’nın İlk Beytine Yaptığı Şerhin Önceki Şerhlerden Farkı”. Tasavvuf. 94 (2015): 93-103.
  • Hâdimî, Ebû Saîd Muhammed. Risâletü’l-Besmele. İstanbul: Matbaa-i Âmire, 1303.
  • Hâdimî, Ebu Saîd Muhammed. Risâle fî efâli’l-ıbâd. İstanbul: Matbaa-i Âmire, 1302.
  • Hâkim, Ebû Abdullah İbnü’l-Beyyi’ Muhammed en-Nisâbûrî. el-Müstedrek. thk. Mustafa Abdülkadir Ata. Beyrut: Dârü’l-kütübi’l-ilmiyye, 1411/1990.
  • Harputlu Hoca İshak Efendi. Zübdetü’l-ilmi’l-kelâm. İstanbul: Cemiyet-i ilmiye-i Osmaniye Matbaası, 1283.
  • İbn Hacer, Ebü’l-Fazl Şehâbeddin Ahmed b. Ali b. Muhammed el-Askalânî. Takrîbü’t-Tehzîb. thk. Muhammed Avvâme. Haleb: Dârü’r-reşîd, 1406/1996.
  • İbn. Hibbân, Ebü’l-Hasan Alaeddin Ali b. Balaban. Sahîhu İbn Hibbân. thk. Şuayb el-Arnaut. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1412/1991.
  • İbn. Mâce, Ebû Abdullah Muhammed b. Yezîd b. Mâce, Sünen. thk. Muhammed Fuâd Abdülbâki. Kâhire: Dâru İhyâi’l-kütübi’l-arabiyye, 1372/1952.
  • Kehhâle, Ömer Rıza. Mu’cemü’l-müellifîn terâcimü musannifi’l-kütübi’l-Arabiyye. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1414/1993.
  • Kütahyalı Ahmed Âsım Efendi. “İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi”. çev. Mehmet Fatih Soysal, Din Felsefesi Açısından Mâtürîdî Gelen-ek-i. ed. Recep Alpyağıl. İstanbul: İz Yayıncılık, 2016.
  • Leknevî, Ebü'l-Hasenât Muhammed b. Abdülhay. el-Fevâidü’l-behiyye fî terâcimi’l-Hanefiyye. nşr. Ahmed Za’bî. Beyrut: Darü’l-erkam, 1418/1998.
  • Mizzî, Ebü'l-Haccâc Cemaleddin Yusuf b. Abdurrahman b. Yusuf. Tehzîbü’l-Kemâl fî esmâi’r-ricâl. thk. Beşşâr Avvâd Marûf. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1413/1996.
  • Muhammed Esad. Dürr-i Yektâ Şerhi. İstanbul: Matbaa-i Osmaniyye, 1309.
  • Muhammed Nûru’l-Arabî. Nesefî Akaidi Şerhi. haz. Mehmet Serhan Tayşi. İstanbul: İFAV, 1993.
  • Muhammed Nûru’l-Arabî. “Risâle-i Sülûk-ı Hakîkat”, Seyyid Muhammed Nûru’l-Arabî’nin Risâleleri ve Nokta-tül Beyân Abdürrahîm Fedâi’nin Risâleleri ve Risâle-i Vehbi. şrh. M. Fazıl Güvenç. byy.: yy., ty., 9-12.
  • Muhammed Nûru’l-Arabî. “Risâle-i Tevhîd”, Seyyid Muhammed Nûru’l-Arabî’nin Risâleleri ve Nokta-tül Beyân Abdürrahîm Fedâi’nin Risâleleri ve Risâle-i Vehbi. şrh. M. Fazıl Güvenç. byy.: yy., ty., 7-8.
  • Öcal, Şamil. “Osmanlı Kelamcıları Eş’arî miydi? -Muhammed Akkirmânî’nin İnsan Hürriyeti Anlayışı-“. Dini Araştırmalar. 2/5 (1999): 225-254.
  • Özdinç, Rıdvan. “Osmanlı Düşüncesinde İrâde Hürriyeti ve Müstakimzâde Süleyman Efendi’nin İrâde-i Cüz’iyye Risalesi”. Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları Dergisi. 22 (2012): 73-95.
  • Senûsî, Muhammed b. Yusuf. Şerhu’s-Senûsîyyeti’l-kübrâ. nşr. Abdüfettah Abdullah Bereke. Kuveyt: Dârü’l-kalem, 1982.
  • Senûsî, Muhammed b. Yusuf. Şerhu Ümmi’l-berâhîn, thk. Muhammed Sadık Derviş. Dımeşk: Dârü’l-Beyrûtî, 2009.
  • Şahin, Mine. “Abdürrahim Fedâî’nin Kasîde-i Nûniyyesi (Transkripsiyon-Nesre Çeviri-İnceleme)”. Yüksek Lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • Uludağ, Süleyman. “Ayân-ı Sâbite” Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. Ankara: TDV Yayınları, 1991, 4: 198-199.
  • Zirikli, Hayrettin. el-A’lâm Kâmûsu Terâcim li-eşheri’r-ricâl ve’n-nisâ. Kâhire: Matbaatu Kustasus, 1955.

Abdürrahim Fedâî Efendi’nin İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi: Tahlîl, Tercüme ve Tahkîk

Yıl 2017, Sayı: 9, 133 - 163, 07.12.2017
https://doi.org/10.18498/amauifd.363444

Öz

İnsan
fiilleri meselesinin tarihin her döneminde düşünürlerin ilgisini çekmiş en
önemli konulardan biri olduğu söylenebilir. Durum böyle olunca konuyla alakalı
tarihi süreçte zengin bir düşünce birikiminin oluştuğu görülmektedir. İslâm
düşüncesi özelinde konuya yaklaşıldığında ise özellikle kelâm âlimlerinin
mensup oldukları düşünce okullarının sağladığı imkânlar dairesince meseleyi
detaylarla derinleştiren düşünürler olduğu anlaşılmaktadır. Cebriyye’nin insan
irâdesini mutlak bir biçimde olumsuzlayan yaklaşımı karşısında Mu’tezile’nin
insana geniş bir alan tanıması, Ehl-i sünnet âlimlerini bu iki uç çizgi
arasında bir sentez arayışına sevketmiştir. Kelâm sahasının önemli
şahsiyetlerini bünyesinde barındıran Eş’ariyye belli esaslar çerçevesinde
çözümler sunarken, Mâtürîdiyye âlimlerinin ilk dönemden itibaren son döneme
kadar arayışlarını sürdürdükleri müşâhede edilmektedir. Son dönem Mâtürîdîler’i
olan Osmanlı ulemâsı selefleri olan Mâtürîdiler’in yorumlarını, kaleme
aldıkları risâle türü eserlerde yeni tâhkîklerle geliştirmeye çalışmışlardır.
Hâkim olan düşünce Mâtürîdiyye olsa da yine Osmanlı muhitindeki bazı âlimlerin
Eş’ariyye çizgisinde eserler verdikleri dikkat çekmektedir. Bu çalışmanın
konusu olan İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi’nde ilmiye mensûbu olmanın yanında
aynı zamanda tasavvuf ehli olan Abdürrahîm Fedâî Efendi, esasen Eş’ariyye
perspektifinden son dönem Mâtürîdiyye âlimlerinin irâde-i cüz’iyye anlayışına
sert eleştiriler yöneltmektedir. Onun bu eleştirilerinin tespiti, müteahhirîn
dönemde irâde merkezinde derinleşen Mâtürîdiyye-Eş’ariyye ihtilâfının
mâhiyetinin anlaşılmasına katkı sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Aclûnî, İsmâil b. Muhammed. Keşfü’l-Hafâ. thk. Muhammed Abdülaziz el-Hâlidî. 2 cilt. Beyrut: Dârü’l-kütübi’l-ilmiyye, 1418/1997.
  • Ahmed Cevdet Paşa. Tercüme-i Mukaddime-i İbn Haldûn. haz. Yavuz Yıldırım, Sami Erdem, Halit Özkan ve M. Cüneyd Kaya. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı, 2015.
  • Arapgirli Hüseyin Avni. İlm-i Kelâm. İstanbul: İstanbul Daru’l-Fünûnu, 1327.
  • Arpaguş, Hatice. “Sofyalı Bâlî Efendi’nin Kazâ ve Kader Risâlesi ve A’yân-ı Sâbite Açısından İnsanın Sorumluluğu”. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi. 30/1 (2006): 51-88.
  • Bâcûrî, İbrahim b. Muhammed. Tuhfetü’l-mürîd Şerhu Cevhereti’t-tevhîd. nşr. Abdullah Muhammed el-Halîlî. Beyrut: Dârü’l-kütübi’l-ilmiyye, 2017.
  • Bektaş, İhsan. “Esîrîzâde Abdülbâki Efendi ve İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi”. Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006.
  • Bolat, Ali. Muhammed Nûru’l-Arabî Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. İstanbul: H Yayınları, 2015.
  • Bursalı Mehmet Tahir. Osmanlı Müellifleri. 3 cilt. Ankara: Bizim Büro Basımevi, 2000.
  • Cürcânî, Seyyid Şerîf Ali b. Muhammed. Risâle fi Mes’eleti’l-kader fi’l-efâli’l-ihtiyâriyye. Murad Buhârî, 327, vr. 248b-250a.
  • Desûkî, Muhammed. Hâşiyetü’d-Desûkî alâ Şerhi Ümmi’l-berâhîn. Kâhire: Dâru’l-besâir, 2009.
  • Devvânî, Celaleddin Muhammed b. Esad. el-Celâl alâ Akâidi’l-Adudiyye. İstanbul: 1316.
  • Devvânî, Celaleddin Muhammed b. Esad. “Risâle fî Mes’eleti Halkı’l-A’mâl”. thk. İlyas Üzüm. Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1985.
  • Edirneli Mehmed Fevzi. Cemâl ale’l-Celâl. İstanbul: Dâru’t-Tıbâati’l-Âmire, ty.
  • Fedâî, Abdürrahîm Efendi. “Hediyyetü’l-hac li’l-ihvân”. Seyyid Muhammed Nûru’l-Arabî’nin Risâleleri ve Nokta-tül Beyân Abdürrahîm Fedâi’nin Risâleleri ve Risâle-i Vehbi. şrh. M. Fazıl Güvenç. byy.: yy., ty., 137-146.
  • Fedâî, Abdürrahîm Efendi. İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi. Yazma Eserler Bölümü-Osman Ergin Yazmaları, 794, vr. 159b-161b, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı.
  • Güleç, İsmail. “Abdürrahim Fedâî’nin Hâfız Dîvânı’nın İlk Beytine Yaptığı Şerhin Önceki Şerhlerden Farkı”. Tasavvuf. 94 (2015): 93-103.
  • Hâdimî, Ebû Saîd Muhammed. Risâletü’l-Besmele. İstanbul: Matbaa-i Âmire, 1303.
  • Hâdimî, Ebu Saîd Muhammed. Risâle fî efâli’l-ıbâd. İstanbul: Matbaa-i Âmire, 1302.
  • Hâkim, Ebû Abdullah İbnü’l-Beyyi’ Muhammed en-Nisâbûrî. el-Müstedrek. thk. Mustafa Abdülkadir Ata. Beyrut: Dârü’l-kütübi’l-ilmiyye, 1411/1990.
  • Harputlu Hoca İshak Efendi. Zübdetü’l-ilmi’l-kelâm. İstanbul: Cemiyet-i ilmiye-i Osmaniye Matbaası, 1283.
  • İbn Hacer, Ebü’l-Fazl Şehâbeddin Ahmed b. Ali b. Muhammed el-Askalânî. Takrîbü’t-Tehzîb. thk. Muhammed Avvâme. Haleb: Dârü’r-reşîd, 1406/1996.
  • İbn. Hibbân, Ebü’l-Hasan Alaeddin Ali b. Balaban. Sahîhu İbn Hibbân. thk. Şuayb el-Arnaut. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1412/1991.
  • İbn. Mâce, Ebû Abdullah Muhammed b. Yezîd b. Mâce, Sünen. thk. Muhammed Fuâd Abdülbâki. Kâhire: Dâru İhyâi’l-kütübi’l-arabiyye, 1372/1952.
  • Kehhâle, Ömer Rıza. Mu’cemü’l-müellifîn terâcimü musannifi’l-kütübi’l-Arabiyye. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1414/1993.
  • Kütahyalı Ahmed Âsım Efendi. “İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi”. çev. Mehmet Fatih Soysal, Din Felsefesi Açısından Mâtürîdî Gelen-ek-i. ed. Recep Alpyağıl. İstanbul: İz Yayıncılık, 2016.
  • Leknevî, Ebü'l-Hasenât Muhammed b. Abdülhay. el-Fevâidü’l-behiyye fî terâcimi’l-Hanefiyye. nşr. Ahmed Za’bî. Beyrut: Darü’l-erkam, 1418/1998.
  • Mizzî, Ebü'l-Haccâc Cemaleddin Yusuf b. Abdurrahman b. Yusuf. Tehzîbü’l-Kemâl fî esmâi’r-ricâl. thk. Beşşâr Avvâd Marûf. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1413/1996.
  • Muhammed Esad. Dürr-i Yektâ Şerhi. İstanbul: Matbaa-i Osmaniyye, 1309.
  • Muhammed Nûru’l-Arabî. Nesefî Akaidi Şerhi. haz. Mehmet Serhan Tayşi. İstanbul: İFAV, 1993.
  • Muhammed Nûru’l-Arabî. “Risâle-i Sülûk-ı Hakîkat”, Seyyid Muhammed Nûru’l-Arabî’nin Risâleleri ve Nokta-tül Beyân Abdürrahîm Fedâi’nin Risâleleri ve Risâle-i Vehbi. şrh. M. Fazıl Güvenç. byy.: yy., ty., 9-12.
  • Muhammed Nûru’l-Arabî. “Risâle-i Tevhîd”, Seyyid Muhammed Nûru’l-Arabî’nin Risâleleri ve Nokta-tül Beyân Abdürrahîm Fedâi’nin Risâleleri ve Risâle-i Vehbi. şrh. M. Fazıl Güvenç. byy.: yy., ty., 7-8.
  • Öcal, Şamil. “Osmanlı Kelamcıları Eş’arî miydi? -Muhammed Akkirmânî’nin İnsan Hürriyeti Anlayışı-“. Dini Araştırmalar. 2/5 (1999): 225-254.
  • Özdinç, Rıdvan. “Osmanlı Düşüncesinde İrâde Hürriyeti ve Müstakimzâde Süleyman Efendi’nin İrâde-i Cüz’iyye Risalesi”. Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları Dergisi. 22 (2012): 73-95.
  • Senûsî, Muhammed b. Yusuf. Şerhu’s-Senûsîyyeti’l-kübrâ. nşr. Abdüfettah Abdullah Bereke. Kuveyt: Dârü’l-kalem, 1982.
  • Senûsî, Muhammed b. Yusuf. Şerhu Ümmi’l-berâhîn, thk. Muhammed Sadık Derviş. Dımeşk: Dârü’l-Beyrûtî, 2009.
  • Şahin, Mine. “Abdürrahim Fedâî’nin Kasîde-i Nûniyyesi (Transkripsiyon-Nesre Çeviri-İnceleme)”. Yüksek Lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • Uludağ, Süleyman. “Ayân-ı Sâbite” Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. Ankara: TDV Yayınları, 1991, 4: 198-199.
  • Zirikli, Hayrettin. el-A’lâm Kâmûsu Terâcim li-eşheri’r-ricâl ve’n-nisâ. Kâhire: Matbaatu Kustasus, 1955.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Fatih Soysal Bu kişi benim 0000-0003-2912-9628

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Soysal, M. F. (2017). Abdürrahim Fedâî Efendi’nin İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi: Tahlîl, Tercüme ve Tahkîk. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(9), 133-163. https://doi.org/10.18498/amauifd.363444
AMA Soysal MF. Abdürrahim Fedâî Efendi’nin İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi: Tahlîl, Tercüme ve Tahkîk. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Aralık 2017;(9):133-163. doi:10.18498/amauifd.363444
Chicago Soysal, Mehmet Fatih. “Abdürrahim Fedâî Efendi’nin İrâde-I Cüz’iyye Risâlesi: Tahlîl, Tercüme Ve Tahkîk”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 9 (Aralık 2017): 133-63. https://doi.org/10.18498/amauifd.363444.
EndNote Soysal MF (01 Aralık 2017) Abdürrahim Fedâî Efendi’nin İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi: Tahlîl, Tercüme ve Tahkîk. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 133–163.
IEEE M. F. Soysal, “Abdürrahim Fedâî Efendi’nin İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi: Tahlîl, Tercüme ve Tahkîk”, Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 9, ss. 133–163, Aralık 2017, doi: 10.18498/amauifd.363444.
ISNAD Soysal, Mehmet Fatih. “Abdürrahim Fedâî Efendi’nin İrâde-I Cüz’iyye Risâlesi: Tahlîl, Tercüme Ve Tahkîk”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 (Aralık 2017), 133-163. https://doi.org/10.18498/amauifd.363444.
JAMA Soysal MF. Abdürrahim Fedâî Efendi’nin İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi: Tahlîl, Tercüme ve Tahkîk. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2017;:133–163.
MLA Soysal, Mehmet Fatih. “Abdürrahim Fedâî Efendi’nin İrâde-I Cüz’iyye Risâlesi: Tahlîl, Tercüme Ve Tahkîk”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 9, 2017, ss. 133-6, doi:10.18498/amauifd.363444.
Vancouver Soysal MF. Abdürrahim Fedâî Efendi’nin İrâde-i Cüz’iyye Risâlesi: Tahlîl, Tercüme ve Tahkîk. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2017(9):133-6.