Relations
between sects are built on discourses first. Nicknames and negative
qualifications often lead to negative associations. When viewed from this angle
the bad accusations that the Ash'arite scholars use about the Hanbalities are
really striking. So, both are included in the Ahl al-Sunnah. In terms of Ash'arî scholars, Hanbalism is a
branch within the Ahl al-Sunnah and represents a true understanding of
religion. However, the Hanbalites were subjected to very serious criticisms
about the comment of Allah’s qualities, nature of the Holy Qur'an’s letters.
Beside of this, they were accused of some extreme accusations such as Hashviyya,
Mucessima, Mushabbiha, idler and ignorant. These negative qualifications concern
with ensuring the legitimacy of the religious thought they represent, as well
as religious sensitivities. On the other side, being supported politically
after Nizam al-Mulk became vizier, to gain an advantageous position to spread
their ideas and to get all the necessary opportunities for it influenced their
language. Finally, the reaction of the Hanbalities to the rise of the Asharism,
this reaction sometimes caused social violence, is reflected in their wordings
too.
Asharism Hanbalism Mind İnformed Devine Attributes Halqu’l-Qur'an Accusation
Mezhepler arası ilişkiler, öncelikle
söylemler üzerine bina edilir. Yaftalayıcı isimler ve olumsuz nitelemeler, çoğu
defa olumsuz ilişkileri de beraberinde getirir. Her ikisi de Ehl-i Sünnet’in
bir kolu olmasına rağmen Eş‘arî âlimlerin Hanbelîlere yönelik olumsuz dil ve
üsluplarının incelenmesi, bu açıdan önem teşkil etmektedir. Eş‘arî âlimler
açısından Hanbelîlik, kurumsal kimliği bakımından Ehl-i Sünnet sınırları
içerisinde yer alan ve sahih bir din anlayışını temsil eden fırka konumundadır.
Ne var ki kelamî meselelere yaklaşımda aklın yeri, Allah’a ait sıfatların
tevili ve mushaftaki lafızların mahluk olup olmadığı konularında Hanbelîlere
çok ciddi eleştiriler yöneltilmiş, ayrıca Haşviyye, Mücessime, ayak takımı,
câhil gibi aşırı birtakım ithamlarda bulunulmuştur. Bu olumsuz nitelemelerin
arkasında dinsel hassasiyetlerin yanı sıra temsil ettikleri din anlayışının
meşruiyetini sağlamaya yönelik kaygılar yer almaktadır. Diğer taraftan
Nizâmülmülk’ün vezir olmasıyla birlikte siyasal bakımdan desteklenmeye
başlanmaları, fikirlerini yaymak için avantajlı bir konuma yükselmeleri ve bu
uğurda gerekli tüm imkanlara kavuşmaları, çoğu defa Hanbelîlerin aleyhine bir
gelişme kaydetmeleri de bunda etkili olmuştur. Zira Eş‘arîliğin yükselmesine
karşı Hanbelilerin zaman zaman sosyal şiddete varan tepkisi, onların üslubuna
yansımıştır.
Eş‘arîlik Hanbelîlik Akıl Haberî Sıfatlar Halku’l-Kur’an İtham
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 10 |
nnn