Amaç: Türkiye’de Emzirmenin Teşviki ve Bebek Dostu Sağlık Kuruluşları Programı
(BDSK), 1991 yılında Sağlık Bakanlığı ve Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım
Fonu (UNICEF) işbirliği ile başlatılmıştır. 2002’den beri Program hastanelerden
birinci basamak sağlık hizmetlerine ve toplum düzeyine ilerlemiştir. Bu yazıda,
mevcut durumu değerlendirmek ve Programı canlandırmak için geliştirilen yeni
stratejileri sunmak ve böylece Programın ilerlemesine katkı sağlamak
hedeflenmektedir.
Materyal ve Metot: Sağlık
kuruluşları ve illere ait tüm veriler, Çocuk ve Ergen Sağlığı Daire
Başkanlığı’nın veri tabanından alınmıştır. Paydaş kurumlarla ve tüm bebek dostu
savunucuları ile Ulusal Emzirme Komitesi Toplantısında ve Ulusal Emzirme
Sempozyumunda Program hakkında tartışmalar gerçekleştirilmiş ve ardından
çalışma grubu tarafından Programın SWOT (güçlü yönler, zayıf yönler, fırsatlar,
tehditler) analizi yapılmıştır. Sonrasında bu analiz sonuçları kullanılarak
yeni stratejiler ve yol haritası belirlenmiştir.
Bulgular: Bebek dostu hastanelerin güncel sayısı 2017 yılı sonu itibariyle 1051’e
(tüm hastanelerin %69,42’si) ulaşmıştır. Bu hastanelerin 46’sı kadın doğum
hastanesi statüsündedir ve %93,50’si 2017 yılı sonu itibariyle bebek dostu
olarak onaylanmıştır. 2008 ve 2017 yılları arasında önceden bebek dostu unvanı
almış olan hastanelerin 120’si (%11,42) yeniden değerlendirilmiştir. 2002 ve
2013 yılları arasında 81 ilin tamamı bebek dostu unvanı almıştır. 2008 yılından
itibaren 81 ilin 61’i Bebek Dostu İl unvanını Altın Bebek Dostu İl olarak
geliştirmiş ve Aile Hekimliği Birimlerinin %95’i bebek dostu unvanı almıştır.
SWOT analizi sonuçlarına göre programın en güçlü yönü BDSK’nın devlet
tarafından güçlü bir şekilde tanınması ve desteklenmesi olarak belirlenmiştir.
Sağlık kuruluşlarında bebek dostu standartların sürdürülmesinde yaşanan
güçlükler ve bebek dostu unvanı alan hastanelerin yeterince yeniden
değerlendirilememesi çalışma grubu tarafından programın en zayıf yönleri olarak
değerlendirilmiştir.
Sonuç: Emzirmeyi etkili bir şekilde korumak, teşvik etmek ve desteklemek, ulusal
ve küresel emzirme hedeflerine erişmek için girişimlerin sağlık politikaları,
sağlık sistemleri, ev, aile, toplum gibi bir dizi ortamın kombinasyonunu
kapsayacak şekilde planlanması gereklidir.
Bebek Dostu Hastaneler Girişimi Bebek Dostu Sağlık Kuruluşları emzirmenin teşviki emzirme oranları tamamlayıcı beslenme Anne Sütü Muadillerinin Pazarlanması ile İlgili Uluslararası Yasa
Objectives: In Turkey, Breastfeeding Promotion and Baby-Friendly
Health Facilities Program (BFHF) was launched in 1991 with the collaboration of
the Ministry of Health (MoH) and United Nations International Children’s
Emergency Fund (UNICEF). Since 2002, the program has been extended from
hospitals to the primary health care services and the community level. This
paper aims to present the current status of BFHF and development of new
strategies to revitalize the program and thus, to contribute to the progress.
Materials and Methods: All
information about health facilities and provinces was collected from the
database of the Child and Adolescent Health Department. Discussions about
Initiative with stakeholder institutions and baby-friendly advocates took place
in the National Breastfeeding Committee Meeting and in Annual Breastfeeding
Symposium. Then a SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats) analysis
of the Program was performed by the working group. Using this analysis results,
new strategies and course of action were identified.
Results: The current number of
baby-friendly hospitals has reached a total of 1051(69.42% of all hospitals).
Of those, 46 were maternity hospitals, which were 93.50% approved as
baby-friendly at the end of 2017. Between 2008 and 2017, 120 (%11.42) of those
pre-certified hospitals were reassessed. Between 2002 and 2013, all 81
provinces have been designated Baby-Friendly Provinces. Since 2008, 61 of the
81 provinces have been designated Golden Baby-Friendly Provinces and 95% of
Family Medicine Units have been certified as baby-friendly. According to the
SWOT analysis result, the main strength of the program was strong recognition
and support of the BFHF by the government. The difficulties in maintaining of
baby-friendly standards in health facilities and inadequate reassessment of
pre-certified facilities were determined as the main weaknesses of the BFHF by
the working group.
Conclusion: To protect, promote and
support breastfeeding effectively and to reach the national and global
breastfeeding goals, interventions should be planned in a combination of
settings by concurrently involving health policies, health systems, home,
family and the community.
Baby-Friendly Hospital Initiative Baby-Friendly Health Facilities breastfeeding promotion breastfeeding rates complementary feeding International Code of Marketing of Breastmilk Substitutes
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırmalar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 1 |