Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Proje Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Öğrenme Tutumları ve Öğretme- Öğrenme Ortamı Algılarına Etkisi

Yıl 2021, , 51 - 60, 31.01.2021
https://doi.org/10.46237/amusbfd.697690

Öz

Amaç: Araştırma proje tabanlı öğretim yönteminin öğrencilerin öğretme- öğrenme tutumları ve öğretim ortamı algılarına etkisini incelemek amacıyla tek grup ön test- son test yarı deneysel desen olarak planlanmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini Türkiye’nin batısındaki bir üniversitenin hemşirelik fakültesinde 2019-2020 eğitim öğretim yılında hemşirelikte öğretim dersi alan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 133 öğrenci oluşturdu. Veriler “Bilgi Formu”, “Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeği”, “Öğretme-Öğrenme Ortamı Algısı Ölçeği” ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi (Paried Samples t-test) analizleri kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin öğrenmeye ilişkin tutum ölçeği alt faktör puan ortalamaları incelendiğinde öğrencilerin tüm alt faktör puan ortalamalarının proje tabanlı öğretim öncesi ve sonrası oldukça yüksek olduğu öğrenmenin doğasına ilişkin puan ortalamalarının proje tabanlı öğretim sonrası anlamlı düzeyde azaldığı (p<0.05), diğer alt faktörler açısından anlamlı bir fark olmadığı (p>0.05) saptandı. Öğrencilerin öğrenme-öğretme ortamı algısı ölçeği alt faktör puan ortalamaları incelendiğinde öğrencilerin proje tabanlı öğretim sonrası öğretme-öğrenme etkinliklerine ilişkin algılarının anlamlı düzeyde arttığı (p<0.05), değerlendirme ve iş yükü algılarının ise anlamlı düzeyde azaldığı (p<0.05) belirlendi.
Sonuç: Bu çalışma sonucunda proje tabanlı öğretimin öğrencilerin öğrenmenin doğasına ilişkin tutumlarını değiştirdiği, öğrenme-öğrenme ortamının derinlemesine öğrenmeye yönlendiriciliğini arttırdığı saptandı.  

Kaynakça

  • 1. Braten, I. & Stromso, H. I. (2007). Epistemologicall beliefs, ınterest, and gender as predictors of ınternet based learning activities. Computer in Human Behavior, 22, 1027-1042.
  • 2. Duarte, A. M. (2007). Conceptions of learning and approaches to learning in Portuguese students. Higher Education, 54(6), 781-794.
  • 3. Özden, M. (2009). An investigation of some factors affecting attitudes toward chemistry in university education. Essays in Education, Special Edition, 90-99.
  • 4. Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62.
  • 5. Karagiannopoulou, E. & Christtodoulides, P. (2005). The ımpact of greek university students’ perceptions of their learning environment on approaches to studying and academic outcomes. International Journal of Educational Research, 43, 329-350.
  • 6. Hele, L., Päivi Tynjälä, P. & Olkinuora, E. (2006) Project-based learning in post-secondary education –theory, practice and rubber sling shots. Higher Education, 51(2), 287-314.
  • 7. Erdoğan, İ. (2012). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrenme ortamı ile ilgili algılara ve başarıya etkisi. Sakarya Üniversity Journal of Education, 2(3), 21-33.
  • 8. Blumenfeld, P., Soloway, E., Marx, R., Krajcik, J., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26(3 ve 4), 369-398.
  • 9. Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (Ed.). (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. Washington, DC: National Academy Press.
  • 10. Memisoğlu, H. (2001). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 11. Akçin, E. (2006). Aktif öğretim yöntemi olarak proje tabanlı öğretim. Çağdaş Eğitim Dergisi, 328, 40-45.
  • 12. Çıbık, A. S. (2009). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin Fen Bilgisi dersine yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 8(1), 36-47.
  • 13. Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. & Gürdal, A. (2010). Hizmetiçi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye ilişkin bilgilerine ve proje yapma yeterliklerine etkisi: Öpyep örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 137-158.
  • 14. Zorbaz, K. & Çeçen- Aktif, M. (2009). Proje tabanlı öğretim ve Türkçe öğretiminde kullanımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 87-104.
  • 15. Ay, Ş. (2010). Öğretmen adaylarının çeşitli değişkenler açısından proje tabanlı öğrenmeye ilişkin görüşleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 35(375), 12-19.
  • 16. Gürol, M. (2004). Öğretimde planlama uygulama değerlendirme. Gürol, M. (Ed.). Öğretim Sürecinde İletişim, Model ve Uygulamalar. Elazığ: Üniversite Kitabevi.
  • 17. Özdener, N. & Özçoban, T. (2004). Bilgisayar eğitiminde çoklu zekâ kuramına göre proje tabanlı öğrenme modelinin öğrenci başarısı üzerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(1), 147-170.
  • 18. Erdem, E. & Demirel, Ö. (2002). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87.
  • 19. Fer, S. & Cırık, İ. (2006). Öğretmenlerde ve öğrencilerde, yapılandırmacı öğrenme ortamı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-26.
  • 20. Gömleksiz, M. N. & Elaldı, Ş. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım bağlamında yabancı dil öğretimi. Turkish Studies, 6(2), 443-454.
  • 21. Kurt, M. (2016). Yapılandırmacılık kuramı. G.Ekici (Edt.). Öğrenme-Öğretme Kuramları ve Uygulamadaki Yansımaları. Ankara; Pegem Yayıncılık.
  • 22. Yurdakul, B. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının sosyal-bilişsel bağlamda bilgiyi oluşturmaya katkısı. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(20), 39-67.
  • 23. Schunk, D. H. (2009). Learning theories: an educational perspective (5th ed.). Upper Saddle River, 2009, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • 24. Brewster, C. & Fager J. (2000). Increasing student engagement and motivation: from time-on-task to homework. Portland, Ore.: Northwest Regional Educational Laboratory.
  • 25. Savery, R. (2006). John overview of problem-based learning definitions and distinctions. The Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 1(1), 9-20.
  • 26. Karagözoğlu, Ş. (2005). Nursing as a scientific discipline. CU Journal of School of Nursing, 9(1), 6-14.
  • 27. Şenyuva, E., Kaya, H. & Bodur, G. (2015). Proje Tabanlı Öğretim Yönteminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Becerilerine Etkisi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23(2), 116-125.
  • 28. Tuğrul, E. & Denat, Y. (2019). Proje tabanlı öğretimin öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve öz etkililik- öz yeterlik algısına etkisi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci. 11(3), 273-80.
  • 29. Karaçallı, S. & Korur F. (2014). The Effects of project-based learning on students’ academic achievement, attitude, and retention of knowledge: the subject of “electricity in our lives, The Effects of Project-Based Learning, 114(5), 224-235.
  • 30. Ekinci, N. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının belirlenmesi ve öğretme-öğrenme süreci değişkenleri ile ilişkileri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 31. Denat, Y. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenme tutumları ve etkileyen etmenler. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2(2), 10-21.
  • 32. Kiraz, E. D. E., Türk, G,. Denat, Y., Bulut, S., Şahbaz, M., Tuğrul, E. ve ark. (2019). Beceri eğitiminde simülasyon kullanımının öğrencilerin anksiyete, öğrenme tutumları ve beceri düzeylerine etkisi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 2(1), 17-22.
  • 33. Dikmen, M., Tuncer, M, & Şimşek, M. (2018). Öğrenme stilleri ile öğrenmeye yönelik tutum arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57), 387-400.
  • 34. Aydın, S. & Zengin, B. (2008). Yabancı Dil Öğreniminde kaygı: bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • 35. Ekinci, N. (2009). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Education and Science, 34(151), 74-88.
  • 36. Ramsden, P. (2000). Learnig to teaching in higher education. London: Newyork Routhladge Falmer.
  • 37. Biggs, J. (1999). Teaching for quality learning at university. London: Open University Press.

The Impact of Project-Based Teaching on Attitudes Toward Learning and Teaching-Learning Environment Perceptions of Students

Yıl 2021, , 51 - 60, 31.01.2021
https://doi.org/10.46237/amusbfd.697690

Öz

Objective: The study was planned in a single-group pretest-posttest quasi-experimental design to examine the impact of project-based teaching method on attitudes toward learning, and teaching-learning environment perceptions of students.
Methods: Sample of the study consisted of 133 students who receive the lesson of teaching in nursing in a nursing faculty of a university in the west of Turkey during the 2019-2020 academic year and agreed to participate in the study. The data were collected via the “Information Form”, “The Scale of Attitudes Toward Learning”, “Teaching-Learning Environment Perception Inventory” and were evaluated using frequency, percentage, arithmetic mean and t-test (Paired Samples t-test) analyses.
Results: Examining students’ sub-factor score averages of the cale of attitudes toward learning; it was determined that their sub-factor score averages were all very high before and after the project-based teaching, while their score averages related to the nature of learning significantly decreased after the project-based teaching (p<0.05) and there was no significant difference in terms of other sub-factors (p>0.05). Examining students’ sub-factor score averages of the Teaching-Learning Environment Perception Scale; it was determined that their perceptions regarding teaching-learning activities significantly increased after the project-based teaching (p<0.05), whereas their assessment and work load perceptions significantly decreased (p<0.05).
Conclusion: As a result of this study, it was determined that project-based teaching changed students’ attitudes toward the nature of learning and increased their tendency to learn the teaching-learning environment profoundly.

Kaynakça

  • 1. Braten, I. & Stromso, H. I. (2007). Epistemologicall beliefs, ınterest, and gender as predictors of ınternet based learning activities. Computer in Human Behavior, 22, 1027-1042.
  • 2. Duarte, A. M. (2007). Conceptions of learning and approaches to learning in Portuguese students. Higher Education, 54(6), 781-794.
  • 3. Özden, M. (2009). An investigation of some factors affecting attitudes toward chemistry in university education. Essays in Education, Special Edition, 90-99.
  • 4. Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62.
  • 5. Karagiannopoulou, E. & Christtodoulides, P. (2005). The ımpact of greek university students’ perceptions of their learning environment on approaches to studying and academic outcomes. International Journal of Educational Research, 43, 329-350.
  • 6. Hele, L., Päivi Tynjälä, P. & Olkinuora, E. (2006) Project-based learning in post-secondary education –theory, practice and rubber sling shots. Higher Education, 51(2), 287-314.
  • 7. Erdoğan, İ. (2012). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrenme ortamı ile ilgili algılara ve başarıya etkisi. Sakarya Üniversity Journal of Education, 2(3), 21-33.
  • 8. Blumenfeld, P., Soloway, E., Marx, R., Krajcik, J., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26(3 ve 4), 369-398.
  • 9. Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (Ed.). (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. Washington, DC: National Academy Press.
  • 10. Memisoğlu, H. (2001). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 11. Akçin, E. (2006). Aktif öğretim yöntemi olarak proje tabanlı öğretim. Çağdaş Eğitim Dergisi, 328, 40-45.
  • 12. Çıbık, A. S. (2009). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin Fen Bilgisi dersine yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 8(1), 36-47.
  • 13. Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. & Gürdal, A. (2010). Hizmetiçi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye ilişkin bilgilerine ve proje yapma yeterliklerine etkisi: Öpyep örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 137-158.
  • 14. Zorbaz, K. & Çeçen- Aktif, M. (2009). Proje tabanlı öğretim ve Türkçe öğretiminde kullanımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 87-104.
  • 15. Ay, Ş. (2010). Öğretmen adaylarının çeşitli değişkenler açısından proje tabanlı öğrenmeye ilişkin görüşleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 35(375), 12-19.
  • 16. Gürol, M. (2004). Öğretimde planlama uygulama değerlendirme. Gürol, M. (Ed.). Öğretim Sürecinde İletişim, Model ve Uygulamalar. Elazığ: Üniversite Kitabevi.
  • 17. Özdener, N. & Özçoban, T. (2004). Bilgisayar eğitiminde çoklu zekâ kuramına göre proje tabanlı öğrenme modelinin öğrenci başarısı üzerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(1), 147-170.
  • 18. Erdem, E. & Demirel, Ö. (2002). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87.
  • 19. Fer, S. & Cırık, İ. (2006). Öğretmenlerde ve öğrencilerde, yapılandırmacı öğrenme ortamı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-26.
  • 20. Gömleksiz, M. N. & Elaldı, Ş. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım bağlamında yabancı dil öğretimi. Turkish Studies, 6(2), 443-454.
  • 21. Kurt, M. (2016). Yapılandırmacılık kuramı. G.Ekici (Edt.). Öğrenme-Öğretme Kuramları ve Uygulamadaki Yansımaları. Ankara; Pegem Yayıncılık.
  • 22. Yurdakul, B. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının sosyal-bilişsel bağlamda bilgiyi oluşturmaya katkısı. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(20), 39-67.
  • 23. Schunk, D. H. (2009). Learning theories: an educational perspective (5th ed.). Upper Saddle River, 2009, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • 24. Brewster, C. & Fager J. (2000). Increasing student engagement and motivation: from time-on-task to homework. Portland, Ore.: Northwest Regional Educational Laboratory.
  • 25. Savery, R. (2006). John overview of problem-based learning definitions and distinctions. The Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 1(1), 9-20.
  • 26. Karagözoğlu, Ş. (2005). Nursing as a scientific discipline. CU Journal of School of Nursing, 9(1), 6-14.
  • 27. Şenyuva, E., Kaya, H. & Bodur, G. (2015). Proje Tabanlı Öğretim Yönteminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Becerilerine Etkisi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23(2), 116-125.
  • 28. Tuğrul, E. & Denat, Y. (2019). Proje tabanlı öğretimin öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve öz etkililik- öz yeterlik algısına etkisi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci. 11(3), 273-80.
  • 29. Karaçallı, S. & Korur F. (2014). The Effects of project-based learning on students’ academic achievement, attitude, and retention of knowledge: the subject of “electricity in our lives, The Effects of Project-Based Learning, 114(5), 224-235.
  • 30. Ekinci, N. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının belirlenmesi ve öğretme-öğrenme süreci değişkenleri ile ilişkileri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 31. Denat, Y. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenme tutumları ve etkileyen etmenler. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2(2), 10-21.
  • 32. Kiraz, E. D. E., Türk, G,. Denat, Y., Bulut, S., Şahbaz, M., Tuğrul, E. ve ark. (2019). Beceri eğitiminde simülasyon kullanımının öğrencilerin anksiyete, öğrenme tutumları ve beceri düzeylerine etkisi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 2(1), 17-22.
  • 33. Dikmen, M., Tuncer, M, & Şimşek, M. (2018). Öğrenme stilleri ile öğrenmeye yönelik tutum arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57), 387-400.
  • 34. Aydın, S. & Zengin, B. (2008). Yabancı Dil Öğreniminde kaygı: bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • 35. Ekinci, N. (2009). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Education and Science, 34(151), 74-88.
  • 36. Ramsden, P. (2000). Learnig to teaching in higher education. London: Newyork Routhladge Falmer.
  • 37. Biggs, J. (1999). Teaching for quality learning at university. London: Open University Press.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yıldız Denat 0000-0001-9633-8951

Emel Tuğrul 0000-0001-9046-0681

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Denat, Y., & Tuğrul, E. (2021). Proje Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Öğrenme Tutumları ve Öğretme- Öğrenme Ortamı Algılarına Etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 51-60. https://doi.org/10.46237/amusbfd.697690